آموزشپیشنهاد سردبیر

صفر تا ۱۰۰ تعویض پلاک خودرو

پلاک خودرو قطعه‌ای است که مانند کارت شناسایی هر خودرو عمل کرده و بر روی آن نصب می‌شود. طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، هر فردی که گواهینامه خود را گرفته باشد، در صورت خرید ماشین باید یک پلاک به اسم خودش دریافت کند. در واقع هر فرد دارای یک شماره پلاک مشخص و ثابت است که در سیستم ثبت شده و بر روی خودرو او قرار می‌گیرد. تا زمانی که فرد تنها یک خودرو داشته باشد، فقط یک شماره پلاک هم برای او در نظر رگفته خواهد شد. اما در صورت خرید ماشین های دیگر، می‌تواند شماره پلاک های دیگری هم برای آن‌ها دریافت نماید. حال اگر فردی اقدام به خرید ماشین دیگری کند، باید شماره پلاک فروشنده را برداشته و شماره خود را بر روی آن قرار دهد. به این کار تعویض پلاک خودرو گفته می‌شود که با مراجعه به نهادهای مربوطه و مراکز تعویض پلاک انجام می‌گیرد.

پس زمانی که قصد خرید یک ماشین جدید یا فروش خودرو خود را دارید، باید کار تعویض پلاک را انجام دهید. اما باید توجه داشته باشید که برای تعویض پلاک خودرو خود، نیاز به تعدادی مدارک وجود دارد. با آگاهی یافتن از آن‌ها می‌توانید به راحتی در هنگام مراجعه به مراکز تعویض پلاک، کار خود را در مرحله اول انجام داده و دیگر نیاز به مراجعه مجدد به دلیل کمبود مدارک وجود نداشته باشد. البته این کار مراحل مختلفی هم دارد که باید آن‌ها را یکی پس از دیگری طی کرده تا در آخر کار تعویض پلاک شما انجام گیرد. اکنون قصد داریم مراحل انجام تعویض پلاک خودرو را برای شما بیان کنیم تا با آگاهی کامل، به راحتی این کار را انجام دهید. هم چنین به مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک هم اشاره می‌کنیم، تا در صورت مراجعه به این مراکز، مدارک لازمه را همراه خود داشته باشید و به خاطر این موضوع معطل نشوید.

تعویض پلاک خودرو اینترنتی

با توجه به تقاضای زیادی که در سال های اخیر برای تعویض پلاک در اثر افزایش تعداد خودروها و در نتیجه خرید و فروش آن‌ها ایجاد شده بود، روزانه شاهد حضور تعداد زیادی از افراد در این مراکز بودیم. این موضوع هم سبب می‌شد که به دلیل بی‌نظمی کار با سرعت کم تری انجام گیرد و هم باعث اذیت شدن این افراد می‌شد. شاید برخی افراد مجبور بودند چند روز متوالی به این مراکز مراجعه کنند تا بالاخره بتوانند کار تعویض پلاک خودروشان را انجام دهند. سرانجام با توجه به مشکلاتی که در این نوع کار وجود داشت، راه چاره‌ای برای تعویض آسان‌تر پلاک خودروها برگزیده شد. این روش استفاده از سامانه اینترنتی تعویض پلاک خودرو برای نوبت دهی تعویض پلاک بود.

بر این اساس، افراد قبل از این که بخواهند به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند، باید در این سامانه وارد شده و نوبت بگیرند. سامانه تععویض پلاک اینترنتی به هر فرد که درخواست نوبت در آن را داشته باشد، یک زمان مشخص برای مراجعه به مراکز تعویض پلاک داده و هم چنین آدرس مرکز مورد نظر را مشخص می‌کند. به این ترتیب، علاوه بر این که نظم بهتری در این کار حاکم شده، متقاضیان تعویض پلاک هم زمان مراجعه خود را دانسته و از اتلاف وقت آن‌ها جلوگیری می‌شود. پس اولین مرحله برای تعویض پلاک خودرو شما، مراجعه به سامانه تعویض پلاک راهور و دریافت نوبت است که حتما باید به آن توجه داشته باشید.

تعویض پلاک خودرو

مراحل تعویض پلاک خودرو

پس از این که اقدام به گرفتن نوبت اینترنتی کرده و در روز مقرر به مراکز تعویض پلاک مراجعه نمودید، باید آن‌جا هم یک سری مراحل را طی کنید تا در انتها کار تعویض پلاک شما صورت پذیرد. این مراحل به طور کلی در همه مراکز تعویض پلاک انجام می‌گیرد و به گونه‌ای رویه آن‌ها محسوب می‌شود. اکنون این مراحل را برای شما توضیح می‌دهیم تا در هنگام مراجعه به این مراکز، با اطلاع کامل آن‌ها را به سرعت پشت سر گذاشته و دچار سردرگمی نشوید.

  • در ابتدا که وارد این مراکز تعویض پلاک می‌شود، باید اتوموبیل خود را وارد پارکینگ کنید. در این هنگام یه مبلغ به عنوان ورودی پارکینگ از شما گرفته شده و برگه نوبت را به شما تحویل می‌دهند.
  • پس از پارک کردن ماشین ودریافت برگه نوبت، باید به ساختمان اداری مراجعه کرده و طبق نوبت خود، شروع به انجام کارهای اداری مربوط به تعویض پلاک خودروتان کنید.
  • در مرحله اول باید مدارک لازمه را که در ادامه به طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد را درون یک پوشه گذاشته و به کارشناس حقوقی حاضر در حوزه تحویل دهید. این کارشناس بررسی نهایی مدارک شما را انجام داده و در صورتی که کامل باشند، آن ها را تایید خواهد کرد.
  • در ادامه یک برگه برای بازدید خودرو به شما تحویل داده می‌شود که باید آن را به افسر حاضر در محل خودرو نشان دهید. این افسر خودرو شما را با توجه به این برگه بررسی کرده و در صورت عدم وجود مشکل، آن را تایید خواهد کرد.
  • در مرحله بعد یک برگه برای بازدید فنی و خلافی خودرو به شما تحویل داده می‌شود. اگر خودرو مورد نظر دارای خلافی باشد، باید توسط فروشنده تسویه گردد.
  • پس از پرداخت خلافی‌ها، باید هزینه مربوط به تعویض پلاک را هم پرداخت نمایید.
  • بعد از انجام این مراحل و ارائه مدارک لازم، برگه‌ای برای فک پلاک دریافت می‌کنید. در این هنگام پلاک قبلی را جدا کرده و به انبار تحویل داده و پلاک جدید را تحویل می‌گیرید.
  • در ادامه پلاک جدید توسط پرسنل این مرکز بر روی ماشین شما نصب خواهد شد می‌توانید با تحویل برگه ورودی، تاز پارکینگ خارج شوید.

از دست ندهید: مدارک لازم برای گواهینامه پایه ۲

این مراحل به طور کلی در همه مراکز تعویض پلاک انجام می‌شوند و البته در عین سادگی، مقداری هم زمان‌بر هستند. اما اطلاع اولیه از این مراحل باعث می‌شود که کارهایتان را سریع‌تر انجام داده و این زمان را تا جایی که به شما مربوط می‌شود، کاهش دهید.

همین طور بخوانید:

خلافی ماشین با کد ملی

برای تعویض پلاک خودرو چه مدارکی لازم است؟

همان طور که اشاره کردیم‌، برای تعویض پلاک خودرو یک سری مدارک لازم است که آگاهی از آن‌ها و ارائه کامل این مدارک، می‌تواند از معطل شدن شما جلوگیری کند. این مدارک برای فرد فروشنده با خریدار متفاوت است و هر کدام از آن‌ها باید مدارک مورد نیاز خود را به صورت کامل ارائه نمایند. این مدارک لازم برای هر کدام از افراد فروشنده و خریدار به سبک زیر هستند:

مدارک لازم فروشنده

  • اصل سند فروش کارخانه
  • اصل کارت شناسایی مربوط به خودرو
  • اصل سند مالکیت خودرو که توسط ناجا صادر گردیده است
  • اصل شناسنامه و کارت ملی مالک خودرو
  • اصل بیمه نامه شخص ثالث
  • برگه معاینه فنی
  • برگه عدم خلافی خودرو
  • حضور شخص مالک خودرو یا نماینده قانونی آن که وکالت داشته باشد

مدارک لازم خریدار

  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • سند احراز هویت
  • قبض های آب، برق و گاز مربوط به فرد
  • مدارک احراز سکونت این فرد
  • ارائه بیمه نامه شخص ثالث
  • ارائه سند اجاره نامه منزل مسکونی فرد خریدار که کد رهگیری داشته باشد

با توجه به این که این مدارک لازم بوده و حتما برای تعویض پلاک باید آن‌ها را همراه داشته باشید، سعی کنید قبلا از مراجعه از کامل بودن مدارک خود اطمینان پیدا کنید. اگر چه در صورت نیاز به مدارکی بیش‌تر، در این مرکز به شما اطلاع داده خواهد شد، اما هدف جلوگیری از اتلاف وقت و مراجعه مجدد است.

تعویض پلاک خودرو

تعویض پلاک خودرو چند روز طول می کشد؟

کار تعویض پلاک خودرو در سال های قبل ممکن بود چندین روز هم به طول بیانجامد، اما در حال حاضر این کار در یک روز قابل انجام است. البته همان طور که اشاره کردیم، ابتدا باید از طریق سامانه اینترنتی نسبت به گرفتن نوبت اقدام نموده و سپس به این مراکز مراجعه کنید. کار گرفتن نوبت اینترنتی بسیار راحت است و روز دقیق مراجعه به شما گفته می‌شود. در حال حاضر کار تعویض پلاک شاید در حدود یک نیمه روز از شما وقت بگیرد، اما بهتر است که یک روز کاری را برای آن مد نظر داشته باشید. چرا که برخی مواقع ممکن است جاهایی به دلیل کمبود مدارک یا وجود اشکال کار گیر کرده و زمان طولانی‌‌ تری لازم باشد. به همین دلایل، شاید حتی در روز اول کار شما انجام نگرفته و مجبور باشید روزهای بعدی هم مجددا به مرکز تعویض پلاک مراجعه نمایید. اما اگر مدارک شما کامل باشد، این کار در یک نیمه روز یا کم‌تر قابل انجام خواهد بود.

هزینه تعویض پلاک خودرو چه قدر است و به عهده چه کسی است؟

هزینه تعویض پلاک از چند هزینه مجزا تشکیل می‌شود و در کل در حدود ۲۵۰ هزار تومان خواهد بود. هزینه اصلی مربوط به تعویض پلاک در حدود ۱۵۶ هزار تومان می‌باشد و یک مبلغ ۷۰ هزار تومانی هم باید به حساب بانک ملی واریز شود. این دو بر روی هم در حدود ۲۳۰ هزار تومان هستند و هزینه‌ای هم برای ورود به پارکینگ باید پرداخت نمایید. البته این مقدار مربوط به هزینه حال حاضر تعویض پلاک خودرو است و در آینده ممکن است باز هم این رقم افزایش پیدا کند. این هزینه صرفا برای تعویض پلاک لازم است و اگر عوارض یا خلافی خودرو هم پرداخت نشده باشد، باید آن‌ها را هم در نظر گرفت که البته این هزینه بر عهده فروشنده قرار دارد.

پیشنهاد مطالعه: تمدید مجدد وکالت‌نامه تعویض پلاک چطور انجام می شود؟

سوالات متداول در مورد تعویض پلاک خودرو

  • آیا تعویض پلاک اینترنتی هم امکان پذیر است؟

خیر، همان طور که می‌دانید این کار یک عمل فیزیکی است و نیاز به بررسی های زیادی دارد که باید به صورت حضوری انجام گیرد. اما برای جلوگیری از شلوغی و ازدحام در مراک مربوطه، یک سامانه اینترنتی برای نوبت دهی تعویض پلاک راه اندازی شده است. افراد باید ابتدا در این سامانه نسبت به دریافت نوبت اقدام کرده و سپس برای تعویض پلاک به این مراکز مراجعه نمایند.

  • برای تعویض پلاک باید به چه ارگانی مراجعه کرد؟

این کار در مراکز تعویض پلاک انجام می‌شود. اما همان طور که گفتیم، ابتدا باید از طریق سامانه تعویض پلاک راهور، نسبت به دریافت نوبت اقدام نموده و در روز مقرر، به این مراکز مراجعه نمود.

  • کار تعویض پلاک چه مدت زمان لازم دارد؟

در حال حاضر و با توجه به راه اندازی سامانه نوبت دهی اینترنتی، این کار در حدود یک نیمه روز انجام می‌گیرد. اما با توجه به شرایط متفاوت خودروهای مختلف،‌ این زمان برای هر کدام از آن‌ها با دیگری فرق خواهد داشت. به طور کلی بهتر است یک روز کاری را برای تعویض پلاک خودروتان در نظر بگیرید.

  • چه مقدار هزینه برای تعویض پلاک خودرو لازم است؟

در حال حاضر باید مبلغی در حدود ۲۵۰ هزار تومان را برای هزینه تعویض پلاک پیش بینی کنید. اگر چه امکان افزایش آن هم در زمان های آینده وجود خواهد داشت. این مبلغ را هم باید فرد خریدار بپردازد.

  • آیا برای تعویض پلاک خودرو، نیاز به تسویه جرائم و خلافی خودرو وجود دارد؟

بله، تعویض پلاک یکی از زمان هایی است که فرد در آن مجبور به صاف کردن عوارض و خلافی های خودرو خود می‌شود. این هزینه‌ها باید توسط فرد فروشنده انجام گیرد و تا آن‌ها را پرداخت نکند، امکان تعویض پلاک وجود نخواهد داشت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا