پیشنهاد سردبیرآموزش

تنظیم و رگلاژ کلاچ (پراید، تیبا، سمند و ۲۰۶)

همان طور که می‌دانید کلاچ خودرو نقش محوری و کاملا کلیدی در عملکرد خودرو داشته و در صورتی که کلاچ مشکلی داشته باشد، نمی‌تواند رانندگی سالم و صحیحی را پیش برد. از این روی لازم است که همیشه در خصوص تنظیم بودن کلاچ، دقت داشت. این موضوع در خصوص خودروی پراید به عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای ایرانی، مطرح است و در این مطلب سعی داریم به موضوع تنظیم و رگلاژ کلاچ پراید بپردازیم تا برای دارندگان این خودرو، راهنمای جامعی باشد.

این موضوع را مد نظر قرار دهید که سفت بودن کلاچ یا خارج شدن آن از رگلاژ، تا چه اندازه رانندگی و هر بار دنده عوض کردن یا کلاچ سفت و بدون رگلاژ می‌تواند تا چه حد رانندگی عذاب آوری را داشته باشید.

به جز این باید این موضوع را در نظر داشته باشید که خارج شدن کلاچ پراید از تنظیم، باعث خواهد شد تا عمر دیسک و صفحه کاهش پیدا کند و مجبور خواهید بود که زودتر برای تعویض این قطعات که این روزها قیمت کمی نیز ندارند، اقدام کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه تنظیم و رگلاژ کلاچ پراید را دنبال کنیم.

نحوه تنظیم و رگلاژ کلاچ

تنظیم و رگلاژ کلاچ  کار چندان سختی نیست و شما امکان انجام دادن آن را به طور شخصی خواهید داشت. البته پیشنهاد ما این این است که برای انجام آن به سراغ متخصص رفته و از انجام پذیرفتن صحیح تنظیم کلاچ پراید اطمینان یابید.

نحوه رگلاژ کلاچ خودرو به ترتیب زیر است:

  1. پیش از هر چیزی در نظر داشته باشید که قرار نیست کلاچ پراید آن قدرها سفت یا آن قدرها نرم باشد و باید آن را در یک حد متوسط قرار دهید. با این حساب قبل از هر اقدامی لازم است که سلامت سیم کلاچ بررسی گردد؛ این امکان وجود دارد که به طور کلی عمر سیم کلاچ خودروی شما به پایان رسیده باشد. در این حالت باید سیم را تعویض کنید و سپس رگلاژ را انجام دهید.
  2. برای رگلاژ کلاچ پراید باید درب کاپوت را باز کرده و در سمت راست موتور در پایین، به گیربکس دسترسی پیدا کنید.
  3. روی گریبکس، یک میله قرار دارد که کار جابجایی کلاچ را انجام می‌دهد. نشانه آن یک پیچ طلایی رنگ با یک مهره در نوک آن است.
  4. زمانی که مهره را جابه‌جا می‌کنید، تنظیم کلاچ تغییر خواهد کرد: درصورتی که این پیچ را به سمت باز شدن بچرخانید، پدال کلاچ در نقطه پایین‌تری عمل می‌کند و وقتی پیچ را به سمت داخل و در جهت بسته شدن بچرخانید، پدال کلاچ بالاتر عمل خواهد کرد. لازم است آن قدر این پیچ را باز و بسته کنید تا محل دقیق کلاچ را بیابید.

تنظیم و رگلاژ کلاچ پراید

همان طور که مشاهده کردید رگلاژ کلاچ، تا حدودی ساده است و اگر کمی آچار به دست باشید، امکان انجام آن را خواهید داشت. اما دقت کنید در صورتی که حس کردید دنده خودرو به درستی جا نمی رود، باید ابتدا از سلامت و کافی بودن واسکازین گیربکس اطمینان یافته و سپس به سراغ رگلاژ کلاچ خودرو بروید. اگر مشکل از داخل گیربکس نبود، می‌توانید به مورد بعدی یعنی تنظیم کلاچ فکر کنید. برای تنظیم کلاچ کافی است محل اتصال سیم کلاچ با گیربکس را بیابید. به راحتی و به وسیله یک آچار با باز و بسته کردن سیم کلاچ محل دقیق تنظیم آن مشخص می‌شود.

همین طور بخوانید:

علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید

سخن پایانی

در بالا مروری بر مراحل تنظیم و رگلاژ کلاچ (پراید، تیبا، سمند و ۲۰۶) انجام دادیم و امکان پیاده سازی آن به صورت شخصی دنبال شد. با این همه توصیه می‌کنیم که برای انجام این کار، نزد تعمیرکاران یا نمایندگی مجاز خودرو بروید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا