پیشنهاد سردبیر

جریمه معاینه فنی چقدر است؟ ؛ مبلغ و روش اعمال

از مهم‌ترین مواردی که همواره توسط پلیس‌ راهور مورد تاکید بوده و البته به سختی هم توسط این ارگان پیگیری می‌شود، بحث داشتن معاینه فنی خودروها است. معاینه فنی در واقع به معنای کنترل تمام اجزا و قطعات مختلف خودروی شما از لحاظ ایمنی است که باید در سطح قابل قبول و استانداردی باشند. هم چنین نباید خودروی شما با تولید گازهای آلاینده،‌ باعث آلودگی هوا شود. معاینه فنی خودروها باید در یک بازه مشخص تمدید شود که این بازه زمانی در کشور ما به طور معمول هر یک سال است. اگر فردی پس از پایان مهلت معاینه فنی از تمدید آن خودداری کند، با جریمه از سوی پلیس مواجه خواهد شد. در ادامه به طور کامل مبلغ و روش‌های اعمال جریمه معاینه فنی را برای شما توضیح می‌دهیم تا با مطالعه آن‌ها، در صورت امکان از جریمه شدن خودروتان جلوگیری کنید.

جریمه معاینه فنی چقدر است؟

خودورهایی که مهلت معاینه فنی آن‌ها به پایان رسیده باشد، در صورتی که بدون معاینه فنی در خیابان‌ها تردد کنند، با جریمه مواجه خواهند شد. مبلغ جریمه به این صورت است که برای هر روز که خودروی خود را بدون معاینه فنی خارج می‌کنید، ۵۰ هزار تومن جریمه خواهید شد. البته جریمه معاینه فنی به این صورت است که تنها با تردد و حرکت دادن خودرو خود جریمه خواهید شد؛ اما اگر بعد از گذشت مهلت معاینه فنی، اتوموبیل خود را از خانه خارج نکنید، با مشکلی مواجه نشده و جریمه نمی‌شوید. پس باید با در نظر گرفتن ساعت جریمه معاینه فنی با دوربین ۱۴۰۰، سعی کنید در صورت نداشتن معاینه فنی، حتی الامکان اتوموبیل خود را از منزل خارج نکنید تا جریمه نشوید. البته این موضوع را هم مد نظر داشته باشید که باید سعی کنید قبل از به پایان رسیدن مهلت معاینه فنی، آن را تمدید کنید. اگر هم این مهلت به پایان رسیده است، سعی کنید هر چه زودتر جهت تمدید آن اقدام نمایید.

جریمه معاینه فنی

 

روش‌های اعمال جریمه معاینه فنی

زمانی که معاینه فنی خودورو خود را تمدید می‌کنید، یک برچسب بر روی شیشه ماشین شما یا پلاک آن قرار می‌گیرد تا کنترل معاینه فنی اتوموبیل‌تان راحت‌تر توسط نهادهای نظارتی انجام گیرند. به طور کلی این کار از طریق دو روش مختلف انجام می‌شود که یکی از آن‌ها توسط پلیس راهور و دیگری توسط دوربین‌هایی است که در قسمت‌های مختلف جاده‌ها و خیابان‌ها قرار گرفته‌اند. در صورتی که با اتوموبیل بدون معاینه فنی در برابر دوربین‌ها عبور کنید، جریمه برای شما ثبت می‌شود. اگر ماموران راهنمایی و رانندگی هم در هر نقطه‌ای ماشین شما را بدون معاینه فنی نگه دارند، مشمول اعمال جریمه معاینه فنی خواهید شد.

جریمه نداشتن معاینه فنی با دوربین چقدر است؟

دوربین‌ها یکی از راه‌های مهم اعمال جریمه معاینه فنی هستند. چرا که شما در هنگام تردد بدون معاینه فنی ممکن است تا چندین روز اصلا با ماموران راهنمایی و رانندگی مواجه نشوید،‌ اما دوربین‌ها این طور نیستند. امروزه تقربیا در همه خیابان‌ها و جاده‌ها دوربین‌های پلیس وجود دارند که برای کنترل طرح ترافیک، سرعت غیر مجاز و موضوعات این چنینی نصب شده‌اند. با قرار دادن فیلتر مربوط به معاینه فنی بر روی این دوربین ها، توانایی لازم برای بررسی اتوموبیل‌ها از لحاظ دارا بودن یا نبودن معاینه فنی را خواهند داشت. به این صورت، با عبور کردن خودرو بدون معاینه فنی، جریمه معاینه فنی برای آن خودرو ثبت می‌شود. پس باید این موضوع را مد نظر داشته و سعی کنید که برای جریمه نشدن از دوربین‌ها، در اسرع وقت نسبت به تمدید معاینه فنی خودرو خود اقدام نمایید. در نظر داشته باشید که ساعت جریمه معاینه فنی با دوربین ۱۴۰۰ به طور مشخص به زمان خاصی محدود نشده و در هر زمانی ثبت جریمه ممکن خواهد بود.

جریمه معاینه فنی استعلام

برای استعلام گرفتن از میزان جریمه معاینه فنی خود می‌توانید از دو روش اساسی اقدام نمایید. یکی از این روش‌ها مراجعه اینترنتی به سایت راهور ۱۲۰ است که از قسمت میزان تخلفات رانندگی، می‌توانید همه جرائم خود از جمله آن‌هایی که مربوط به معاینه فنی هستند را مشاهده نمایید. راه دیگر مراجعه به یکی از شعب پلیس ۱۰+ است. اگر چه روش اینترنتی برای این کار راحت تر است،‌ اما در صورت دسترسی نداشتن به اینترنت و یا ابزار آن، می‌توانید با مراجعه حضوری به شعب پلیس ۱۰+ از میزان جریمه معاینه فنی خود استعلام بگیرید. به این ترتیب باید با یکی از این دو روش استعلام جریمه معاینه فنی خود را گرفته و نسبت به پرداخت آن اقدام کنید. به این شکل از جریمه دیرکرد معاینه فنی ۱۴۰۰ خارج خواهید ماند.

جریمه معاینه فنی

لغو جریمه معاینه فنی ۱۴۰۰

برای پرداخت جریمه نداشتن معاینه فنی می‌توانید از چند روش مختلف اقدام نمایید. رایج‌ترین این روش‌ها استفاده از نرم افزارها و یا برنامه‌های اینترنتی است که به راحتی این کار را برای شما انجام می دهند. برخی از این سایت‌ها یا سامانه‌ها تنها با وارد کردن شماره کارت ماشین، لیست خلافی و جرائم شما را بالا می‌آورند و شما می‌توانید با انتخاب هر کدام از آن‌ها، نسبت به پرداخت‌شان اقدام کنید. اما در برخی از آن‌ها هم نیاز به وارد کردن شناسه قبض و شناسه جریمه هم وجود دارد. یکی از مهم‌ترین این سامانه‌ها همان سایت راهور ۱۲۰ است که با مراجعه به آن خواهید توانست از خلافی‌های اتوموبیل خود استعلام گرفته و آن‌ها را پرداخت کنید.

همین طور بخوانید: مراکز معاینه فنی

نحوه اعتراض به جریمه معاینه فنی

به طور کلی برای اعتراض به انواع جریمه‌های رانندگی و لغو جریمه معاینه فنی ۱۴۰۰ باید به صورت حضوری به یکی از مراکز پلیس ۱۰+ مراجعه نمایید. اعتراض به جریمه معاینه فنی هم از همین طریق انجام می‌شود و امکان اعتراض به صورت اینترمنتی و غیر حضوری وجود ندارد. دلیل آن هم یک سری امور خاص برای اعتراض است که حتما باید به صورت حضوری انجام گیرد. شما پس از جریمه شدن تا ۶۰ روز فرصت دارید تا برای اعتراض به آن به مراکز پلیس مراجعه کرده و بعد از این مدت دیگر اعتراض شما وارد نیست. پس در صورتی که احساس می‌کنید جریمه معاینه فنی شما به اشتباه ثبت شده است، باید هر چه زودتر و قبل از دو ماه برای اعتراض به صورت حضوری اقدام کنید. البته گاهی اوقات نیز موضوع بخشودگی جریمه معاینه فنی از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی در مواعد خاصی از سال اعلام می‌شود.

سوالات متداول در مورد جریمه معاینه فنی

  • آیا جریمه معاینه فنی بخشیده می شود؟

با توجه به این که ساختارهای لازم از جمله دوربین‌ها در ابتدای کار برای جریمه معاینه فنی، به طور کامل مهیا نبود، جریمه‌های مربوط به معاینه فنی در دو هفته اول بخشیده شد؛ اما از آن به بعد بخشودگی اعلام نشده است.

  • آیا معاینه فنی جریمه دیرکرد دارد؟

جریمه معاینه فنی برای هر روز ۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است و دیرکرد آن هم مانند سایر جریمه‌ها حساب می‌شود.

  • چگونه از جریمه معاینه فنی مطلع شویم؟

برای آگاهی از میزان جریمه معاینه فنی می‌توان از دو طریق اقدام نمود. یکی با استفاده از سامانه راهور ۱۲۰ که با مراجعه به قسمت تخلفات رانندگی آن، می‌توان جریمه‌های مربوط به معاینه فنی را مشاهده نمود. روش دیگر هم مراجعه حضوری به شعب پلیس ۱۰+  و استعلام از آن‌ها است.

  • جریمه معاینه فنی روزی چقدر است؟

جریمه معاینه فنی برای خودروهای فاقد آن، برای هر روز ۵۰ هزار توامن در نظر گرفته شده است.

  • چطور به جریمه معاینه فنی اعتراض کنیم؟

برای اعتراض به جریمه معاینه فنی باید به صورت حضوری به یک از شعب پلیس راهور مراجعه کنید و امکان اعتراض اینترنتی و غیرحضوری وجود نخواهد داشت. زیرا برای این کار نیاز به برخی اقدامات وجود دارد که حتما باید خود شخص حضور داشته باشد.

  • روش‌های اعمال جریمه معاینه فنی چیست؟

اعمال جریمه معاینه فنی از دو طریق انجام می شود که شامل جریمه با دوربین و جریمه توسط ماموران راهنمایی و رانندگی است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا