پیشنهاد سردبیرآموزش

راهنمای جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین

هنگام فصل سرد، یکی از مشکلاتی که بسیاری از رانندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند که می‌تواند رانندگی را با مشکل مواجه نماید، بخار کردن شیشه ماشین است. در این مقاله قصد داریم راه‌های جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین در فصل‌های سرد، روزهای بارانی و روزهای گرم را عنوان نماییم و خاطر نشان کنیم که می‌توان با استفاده از ابزار و راهکارهای ساده از ایجاد بخارات بر روی شیشه ممانعت نمود. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم برای جلوگیری از بخار شیشه ماشین در باران و آب و هوای سرد چه باید کرد.

جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین

زدودن بخارهای روی شیشه خودرو چه در روزهای سرد و مرطوب و چه در فصل‌های گرم برای ایجاد رانندگی ایمن حائز اهمیت است. بخار کردن شیشه به هنگام بارش باران و سرما خصوصا به هنگام شب، ممکن است با اختلال در دید راننده سبب ایجاد حوادث و به وجود آمدن خسارات مختلف شود و راننده و دیگر افراد حاضر در خودرو را به خطر بیندازد. اما برای جلوگیری از بخار کردن شیشه‌های ماشین روش‌هایی وجود دارد که در ادامه این مقاله آن‌ها را عنوان خواهیم نمود.

دلیل بخار کردن شیشه ماشین چیست؟

اصلی‌ترین علت پدید آمدن بخار هوا بر روی شیشه و دلیل بخار کردن شیشه ماشین اختلاف دمایی است که میان هوای داخل ماشین و هوای خارج آن وجود دارد. بخاری که به شیشه‌ها می‌چسبد همان میزان رطوبتی است که در هوا وجود دارد و با رسیدن به شیشه به مایع تبدیل می‌شود.

بازدم سرنشینان اتومبیل، ایجاد مه، هوای شرجی و اختلافی که میان دمای داخل خودرو و خارج آن وجود دارد، باعث می‌شود که این بخار هوا بر روی شیشه پدید آمده و راننده را در حین رانندگی دچار مشکل کند.

به عبارت دیگر به دلیل اینکه رطوبت محیط داخلی بر روی شیشه خودرو که سردتر از هوای داخل ماشین است، میعان می‌کند و بخارات گازی به حالت مایع در می‌آیند، دید راننده با مشکل مواجه می‌شود. در روزهای گرم نیز که استفاده از کولر در داخل ماشین افزایش می‌یابد، هوای داخل خودرو سرد و هوای خارجی گرم است و از آنجا که شیشه‌های ماشین سرد هستند، رطوبتی که در هوای خارجی وجود دارد، بر روی شیشه می‌نشیند.

تبدیل شدن رطوبت هوا به قطره‌های یخ و شبنم در دمای مشخص باعث ایجاد بخارات بر روی شیشه ماشین می‌شود که به فرایند طبیعی چگالش وابسته است. در چگالش رطوبت هوا متراکم شده و به شکل قطرات شبنم و بخارهای غلیظی در می‌آید که شیشه‌های ماشین را پوشش می‌دهد.

اما برای از بین بردن این بخار و راحت‌تر شدن دید در هنگام رانندگی چه راه‌ حل‌هایی پیش روی ما است؟ در ادامه به چندی از ترفند‌های موثر و مرسوم برای از بین بردن رطوبت و بخار شیشه و جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین خواهیم پرداخت.

شیشه‌ها را پایین بکشید یا از کولر و برف ‌پاک‌کن کمک بگیرید

برای اینکه مشکل ایجاد بخار بر روی شیشه خودرو را به طور موقت حل کنید، می‌توانید کولر را با آخرین توان و بیشترین میزان خنک‌کنندگی روشن کنید، درجه بخاری خودرو را کم کرده یا شیشه‌های ماشین را برای مدتی پایین بکشید تا با تقلیل اختلاف دمای داخلی و خارجی بخارات چسبیده بر روی شیشه از بین بروند. در هوای شرجی نیز استفاده از برف پاک‌کن در کم کردن میزان بخارات اثرگذار است. بهتر است کانال‌ها و دریچه‌هایی که زیر شیشه‌های جلو تعبیه شده‌اند را باز بگذارید تا با جریان یافتن حجم بیشتری از هوا و انجام تهویه سریع از ایجاد بخارات جلوگیری شود.

شیشه‌ها را به طور کامل تمیز کنید

توجه کنید که یکی از ساده‌ترین راهکارها برای کاهش ایجاد بخار بر روی شیشه‌ها و جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین این است که شیشه‌ها را تمیز نگه دارید. چراکه آلودگی‌ها، ریزگردها و ذرات گرد و غباری که به مرور زمان بر روی شیشه‌های ماشین جمع شده‌اند می‌توانند در جذب بخار و رطوبت موثر باشند.

از خمیر ریش استفاده کنید

یکی دیگر از روش‌های موثر برای جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین استفاده از خمیر ریش است. خمیر ریش می‌تواند قشری بسیار نازک بر روی شیشه ایجاد نموده و نقش محافظ را برای جلوگیری از ایجاد بخار ایفا کند.

علاوه بر شیشه‌های خودرو می‌توانید از خمیر ریش برای پوشش دادن آینه‌ها نیز استفاده کنید تا در فصل زمستان با ایجاد بخارهای هوا بر روی آینه‌ها و شیشه‌ها در دید شما به هنگام رانندگی اختلال ایجاد نشود و این سطوح کاملا شفاف باشند. برای این کار لازم است مقداری از خمیر ریش را بر روی سطح درونی شیشه ماشین بمالید و با آن تمام قسمت‌های شیشه را به شکل یکنواخت پوشش دهید و سعی کنید لایه‌ای یکدست با ضخامت برابر در تمام بخش‌های سطح شیشه ایجاد کنید. پس با تعداد مناسبی از دستمال‌های تمیز این خمیر را از روی شیشه پاک کنید. به این ترتیب همچنان پوشش نازکی از خمیر ریش بر روی شیشه باقی می‌ماند که در جلوگیری از ایجاد بخارها کمک کننده است.

بسته‌های سیلیکا را مورد استفاده قرار دهید

سیلیکا ماده‌ای معدنی است که داخل بسته‌هایی از جنس کاغذ ریخته می‌شود و می‌توان آن را در کیف‌ها، باکس‌های وسایل دیجیتال و پوشاک مختلف مشاهده نمود. بنابراین بهتر است زمانی که پس از خرید، این بسته‌های کوچک را در میان لباس‌ها یا اقلام خود دیدید آن‌ها را دور نیندازید و برای استفاده در روزهای سرد سال برای جلوگیری از بخار کردن شیشه‌های ماشین از این مواد استفاده نمایید.

عملکرد این بسته‌ها به نحوی است که با جذب میزان رطوبت موجود در محیط از تولید بخار بر روی شیشه‌ها ممانعت می‌کنند. این بسته‌ها را می‌توان بر روی شیشه‌هایی که هنوز خشک هستند و یا داخل داشبورد خودرو قرار داد تا با جذب کردن رطوبتی که در هوا وجود دارد از بخار گرفتن شیشه‌ها جلوگیری کنند.

از سیب زمینی کمک بگیرید

یکی دیگر از بهترین تکنیک‌ها برای جلوگیری از بخار کردن شیشه‌های ماشین استفاده از سیب‌زمینی است. برای امتحان کردن این روش کافی است که یک سیب‌زمینی پلاسیده که دیگر برای آشپزی مناسب نیست را بشویید و سپس آن را از وسط نصف کنید. سیب‌زمینی را از سمتی که بریدید و پوست ندارد روی شیشه خشک ماشین بکشید. با این کار لایه‌ای بر روی شیشه به وجود می‌آید که از ایجاد بخار و رطوبت ممانعت می‌کند. این شیوه همان ترفندی است که از آن برای جلوگیری از بخار گرفتگی عینک آفتابی و عینک مخصوص اسکی نیز استفاده می‌شود. بهتر است برای پوشش دادن شیشه خودرو با سیب زمینی، صبح زود به این کار اقدام کنید و توجه کنید که اگر سیب زمینی را بیش از حد نیاز بر روی شیشه بمالید شیشه کدر می‌شود و موجب اختلال در دید شما به هنگام رانندگی خواهد شد. چنانچه کشیدن سیب زمینی بر روی شیشه باعث به وجود آمدن لکه می‌شود این کار را با سرعت بیشتر انجام دهید و اگر سیب زمینی پس از استفاده بر روی قسمت‌هایی از شیشه آلوده و بلااستفاده شد از یک تکه جدید استفاده کنید تا تمام بخش‌های شیشه به طور کامل پوشش داده شوند.

استفاده از اسفنج و شوینده

از دیگر متدهای متداول و اثرگذار برای جلوگیری از تولید بخار بر روی شیشه خودرو در فصل‌های سرد سال استفاده از ابر یا اسفنج و مایع شوینده است. برای این کار لازم است ابر، اسفنج یا پنبه را به مایع ظرف‌شویی، فوم مربوط به اصلاح یا شامپو آغشته کنید و آن را بر روی قسمت درونی شیشه ماشین بکشید. با این کار از ایجاد بخار و رطوبت بر روی شیشه جلوگیری شده و خیالتان برای انجام رانندگی ایمن آسوده می‌شود.

استفاده از اسپری ضد بخار

مهیا کردن این اسپری به روش کاملا سنتی و با استفاده از ساده‌ترین مواد صورت می‌گیرد. برای آماده کردن این مایع می‌توانید یک لیوان آب، یک لیوان سرکه یک قاشق آب لیمو و مقدار کمی از مایع شوینده مثل مایع ظرف‌شویی یا شامپو را با هم ترکیب کنید و آن را در ظرف مناسبی بریزید و سپس به خوبی تکان دهید تا تمام مواد ذکر شده به خوبی با هم مخلوط شوند. پس از آماده شدن محلول مقداری از آن را بر روی شیشه اتومبیل اسپری کرده و با دستمالی نرم و تمیز خشک کنید.

استفاده از خاک گربه

خاک گربه نیز به دلیل برخورداری از عنصر سیلیسیم خاصیت جذب رطوبت را دارد و می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد بخار بر روی شیشه به فروشگاه عرضه لوازم حیوانات خانگی مراجعه نموده و با خرید مقداری خاک بستر گربه، آن را در روزهای سرد و بارانی برای ممانعت از بخار کردن شیشه‌های اتومبیل مورد استفاده قرار دهید. برای بهره‌گیری از این روش بهتر است مقداری از خاک گربه را لای دستمالی قدیمی ریخته و آن را گره بزید و داخل ماشین بگذارید تا در روزهای سرد و مرطوب از پدید آمدن بخار و رطوبت بر روی شیشه‌های ماشین ممانعت شود.

صحبت کردن‌های اضافی در خودرو، نگه داشتن فنجان آب گرم یا چای در ماشین که گرما و بخار را متصاعد می‌‌کنند و همچنین مرطوب بودن کفی‌های خودرو از دیگر عواملی هستند که در افزایش ایجاد بخارات بر روی شیشه موثر هستند و باید به آن‌ها توجه نمود. ریختن آب گرم در محفظه آب شیشه پاک‌کن‌ها نیز از دیگر روش‌های موثر برای بالا نگه داشتن دمای شیشه‌ها و ممانعت از ایجاد بخار است. البته استفاده از سیستم گرم‌کننده شیشه‌ها نیز در جهت افزایش دمای شیشه‌ها و کاهش رطوبت و کاهش میزان بخار عمل می‌کند.

بهترین راهکاری برای جلوگیری از بخار کردن شیشه خودرو چیست؟ مهم‌ترین راهکارها برای جلوگیری از بخار کردن یا از بین بردن بخارهای روی شیشه خودرو در فصل تابستان استفاده از سیستم خنک کننده است. در روزهای گرم سال نور آفتاب به طور مستقیم به داشبور، صندلی‌ها و دیگر اجزای داخلی خودرو برخورد می‌کند و بخارهای ایجاد شده بر روی شیشه‌ها می‌نشیند. در نتیجه برای از بین بردن این میزان رطوبت می‌توانید سیستم تهویه‌ای خودرو را فعال کرده و دریچه‌ها را به نوعی تنظیم کنید که هوای خروجی به طور مستقیم به شیشه‌ها برخورد کند و این بخارها را از بین ببرد. در آب‌وهوای مرطوب و شرجی نیز استفاده از برف پاک‌کن یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن بخارهایی است که بر روی شیشه‌های ماشین تجمع یافته‌اند.

سخن پایانی

با رعایت نکات ذکر شده و بهره‌مندی از تکنیک‌های یاد شده می‌توانید نسبت به جلوگیری از بخار کردن شیشه ماشین اقدام کنید و از ایجاد شرایط مناسب برای رانندگی امن در فصل‌های سرد و روزهای بارانی اطمینان حاصل نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا