رپرتاژ

جنسیس کوپه، خوش قیمت و خوش فروش بازار کوپه‌ها در ایران

هیوندای جنسیس در ۲ مدل سدان و کوپه از سوی شرکت کره‌ای «هیوندای‌ موتور» طراحی، تولید و عرضه شده است. نوع کوپه این خودرو درحقیقت اولین خودروی «دیفرانسیل عقب» شرکت هیوندای است که در قالب خودرویی اسپرت، شیک و جوان‌پسند در سال ۲۰۰۷ در نمایشگاه لس‌آنجلس از آن رونمایی شد و عرضه مدل نهایی آن در نمایشگاه نیویورک در سال ۲۰۰۸ صورت گرفت. تولید نسل اول این خودرو تا سال ۲۰۱۲ تداوم داشت و در سال ۲۰۱۳ با یک فیس‌لیفت همراه شد و تولید آن تا سال ۲۰۱۶ ادامه یافت.

شرکت «آسان‌ موتور»، به‌عنوان نماینده هیوندای در ایران، جنسیس کوپه را در سال ۲۰۱۰ به بازار ایران عرضه کرد. همچنین تعدادی از نسل دوم و مدل ارتقا یافته این کوپه اسپرت در سال ۲۰۱۳ به‌صورت محدود وارد بازار خودروی ایران شد که هنوز هم در بازار خودروهای دست‌دوم خریدوفروش می‌شود. به‌طورکلی تمامی مدل‌های جنسیس کوپه در بین ارزان‌ترین کوپه‌های موجود در بازار ایران هستند که عموماً اسپرت سواری را نصیب قشری که توان پرداخت هزینه خرید پورشه و ب‌ام‌و را ندارند می‌کنند.

مشخصات فنی

هیوندای جنسیس کوپه وارد شده به کشور ما از پیشرانه‌ای ۶ سیلندر ۲۴ سوپاپ باظرفیت ۳۸۰۰ سی‌سی سود می‌برد که امکان تولید قدرتی برابر با ۳۰۶ اسب‌بخار و گشتاوری معادل با ۳۵۸ نیوتن‌متر دارد. جعبه‌دنده آن ۶ سرعته خودکار و انتقال نیروی آن به‌صورت دیفرانسیل عقب است.

این محصول هیوندای طی کمتر از ۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و با وزن ۱۶۱۰ کیلوگرم، حداکثر سرعت بالغ‌بر ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت دارد. نمونه‌ای که از میان نسخه‌های مختلف جنسیس کوپه به بازار ایران راه پیدا کرده است، به‌لحاظ فنی دارای بهترین عملکرد و بیشترین بازدهی موتوری است.

استفاده بهینه از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های همراه با استفاده از سیستم VIS منجر به تنفس مطلوب‌تر پیشرانه در دورهای بالا و پایین شده است و قدرت آن را به حداکثر ممکن رسانده است.

منبع: جنسیس کوپه دیوار

ایمنی

یکی از آیتم‌های بسیار مهم مرتبط با ایمنی هر خودرویی، کیفیت و نوع سیستم‌های بازدارنده و ترمزهای خودرو است. هیوندای در این موضوع کم‌کاری نکرده است و با تعبیه سیستم‌هایی چون ترمز ضدقفل ABS، سیستم افزایش‌دهنده قدرت در زمان ترمزهای ناگهانی BAS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC و تکنولوژی کنترل لغزش‌ها و تکانش‌های ناشی از نوسانات جاده‌ها TCS بر سطح ایمنی جنسیس کوپه افزوده است. ضمن اینکه وجود ۶ کیسه هوا (۲ عدد در بخش جلو و ۲ عدد در بخش کناری و ۲ کیسه‌ هوای پرده‌ای) ایمنی این خودرو را ارتقا داده است.

امکانات

هیوندای جنسیس کوپه در زمان عرضه خود، کوپه‌ای دارای امکانات روز محسوب می‌شد و هم‌اکنون شما می‌توانید با پرداخت مبلغی نه‌چندان زیاد، نسبت به قیمت کوپه‌های لوکس دیگر، از امکاناتی نظیر سیستم کنترل کیفیت هوا همراه با تهویه هوای مطبوع دوگانه برای سرنشینان ۲ سمت خودرو به‌صورت جداگانه، آینه الکتروکرومیک داخل کابین، استفاده از چراغ راهنما بر روی آینه‌های کناری، سقف سانروف شیشه‌ای قابل‌ تنظیم در ۳ حالت مختلف، سنسور پارک، سیستم کیلس استارتر، قابلیت تنظیم برقی صندلی‌های راننده در ۶ جهت، ایموبلایزر، گرم‌کن صندلی‌های جلو، امکان دسترسی به صندوق‌عقب با تاشدن صندلی‌های عقب، چراغ‌های زنون و … برخوردار شوید و از داشتن چنین خودرویی لذت ببرید. البته اگر بخواهید امکانات جنسیس کوپه را با آپشن‌های خودروهای روز مقایسه کنید، کمبودها و نواقص و ایرادهای زیادی بر این خودرو وارد است.

شرایط بازار و قیمت

از همان وقتی که هیوندای جنسیس کوپه پا به بازار ایران گذاشت و توسط شرکت «آسان‌ موتور» به کشور ما وارد شد، نگاه بسیاری از مشتاقان خودروهای لوکس را به خود جلب کرد و حتی به‌واسطه قیمت مناسب آن، بسیاری از افراد که به‌هیچ‌وجه توان خرید خودروهای لوکس را نداشتند، به فکر خرید آن افتادند؛ گویا برای بسیاری رؤیای سوارشدن به کوپه‌ای لوکس و پر از امکانات و آپشن‌های متعدد دیگر محقق شده بود.

جنسیس کوپه باتکیه‌بر ظاهر جذاب و شکیل و توانمندی فنی مطلوب، هنوز هم در بازار خودروهای کارکرده هواخواهان و طرف‌داران خاص خودش را دارد. اما همین محبوبیت و ادعای قیمت مناسب باعث شده است که امروز دلالان قیمت‌های غیرواقعی را برای این خودرو مطرح کنند. ضمن اینکه آشفتگی بازار شرایط را برای این سوءاستفاده‌گران محیا‌تر ساخته است. اما با استفاده از منبع موثقی مانند قیمت روز خودرو جنسیس کوپه دیوار می‌توان بااطمینان بیشتری به خریدوفروش این کوپه خوش‌قیافه و جذاب پرداخت. البته پیش از آن بهتر است کمی هم شرایط بازار قطعات یدکی این خودروی کم‌تیراژ در داخل را بررسی نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا