پیشنهاد سردبیرآموزش

حذف خودرو از تهران من چطور انجام می‌شود؟

در این مقاله قصد داریم نحوه حذف خودرو از سامانه تهران من را به طور کامل بیان کنیم. اما ابتدا و قبل از آن به نکات و توضیحاتی در مورد این سامانه می‌پردازیم. همان طور که در جریان هستید، به دلیل تردد تعداد بسیار زیادی خودرو در خیابان‌های پایتخت، ترافیک و آلودگی هوا به شدت باعث آزار و اذیت شهروندان می‌شود. برای رفع این مشکل برنامه‌های زیادی توسط دولت‌های مختلف اجرایی شد. برای مثال یکی از این برنامه‌ها که در سال‌های اخیر هم اجرا می‌شد، طرح زوج و فرد بود. اما با توجه به ایراداتی که به این طرح وارد بود، از سال ۱۳۹۸ قانون طرح زوج و فرد به طور کلی کنار گذاشته شد. در ادامه سعی شد طرح‌های جامع‌تر و جدیدی جایگزین آن شوند. طرح ترافیک و طرح آلودگی هوا در واقع همین طرح‌های جایگزین هستند که اکنون فعال بوده و برای ساماندهی به آن‌ها سامانه «تهران من» در دسترس قرار گرفته است.

حذف خودرو از تهران من

هر کدام از این طرح‌ها دارای قوانین و مقررات مربوط به خود هستند که همه شهروندان دارای وسیله نقلیه باید از آن‌ها آگاهی داشته و نسبت به انجام آن‌ها اقدام کنند. در غیر این صورت، با جریمه رو به رو خواهند شد. برای مثال یکی از مهم‌ترین قوانین در ارتباط با این طرح‌ها این است که شهروندان تهرانی می‌توانند ۲۰ روز در ماه به طور رایگان وارد طرح ترافیک شوند. این مدت زمان برای افرادی که ساکن شهرستان‌ها هستند تنها ۱۵ روز در ماه می‌باشد. البته استثناهایی هم برای برخی اقشار خاص مانند خبرنگاران و جانبازان در نظر گرفته شده است. به هر حال همه شهروندان برای پرداخت عوارض حضور در این طرح‌ها، پرداخت جریمه‌ها و استفاده از خدمات متعدد دیگر باید در سامانه «تهران من» ثبت نام نمایند. نکته‌ای که ما در این جا به دنبال آن هستیم، حذف خودرو از تهران من است، اما برای این کار باید ابتدا با نحوه ثبت آن آشنا شویم.

روش حذف خودرو از تهران من (پشتیبانی تهران من)

جهت حذف خودرو از تهران من باید در پشتیبانی تهران من یک سری مراحل را به صورت پیوسته طی کنید. اما نکته حائز اهمیت در این مورد، شباهت مسیری ثبت خودرو جدید در تهران من با حذف یک خودرو از آن می‌باشد. برای این که بتوانید این کار را به راحتی انجام دهید، ما مراحل لازم برای ثبت خودرو در این سامانه را برای شما بیان خواهیم کرد. سپس نحوه حذف خودرو از تهران من را هم که تقریبا مشابه است توضیح می‌دهیم. در واقع شما در یکی از بخش‌های سامانه تهران من امکان ثبت خودروهای جدید را دارید. در ادامه اگر بخواهید آن خودرو را مجددا از این سامانه حذف کنید، باز هم باید به همان بخش مراجعه کرده و از این طریق نسبت به حذف خودرو اقدام نمایید. در ادامه مراحل لازم برای انجام این کار را به طور کامل توضیح می‌دهیم تا شما به راحتی بتوانید نسبت به حذف خودرو مورد نظر خود از این سامانه اقدام کنید.

تهران من

چگونه در تهران من خودرو را حذف کنیم؟

همان گونه که اشاره کردیم، اگر قصد داشته باشید به هر دلیلی حذف پلاک از تهران من را انجام داده و خودرو را حذف کنید، مراحل انجام این کار بسیار شبیه به ثبت خودرو در این سامانه می‌باشد. بنابراین، هنگامی که شما مسیر ثبت خودرو از تهران من را بدانید، به راحتی خواهید توانست کار حذف خودرو در تهران من را هم انجام دهید. در واقع تمام مراحل برای ثبت خودرو و حذف خودرو از تهران من به جز چند مرحله پایانی با هم مشترک هستند. این مراحل شامل موارد زیر می‌شوند.

همین طور بخوانید: راهنمایی بازیابی رمز عبور تهران من

مراحل ثبت خودرو در تهران من

  • ابتدا باید نسبت به ثبت نام در این برنامه اقدام کرده باشید. برای این کار لازم است به سایت این سامانه به آدرس اینترنتی my.tehran.ir مراجعه کرده و از پنل اصلی آن، گزینه «ثبت نام» را انتحاب نمایید. در ادامه باید مراحل لازم را پشت سر گذاشته و نام کاربری و رمز عبور لازم برای استفاده از این سامانه را دریافت کنید. البته زمانی که شما قصد حذف خودرو از تهران من را دارید، حتما قبلا در این سامانه ثبت نام خود را انجام داده‌اید. پس اکنون باید از طریق آدرس مذکور و در صفحه اصلی، گزینه «ورود» را انتخاب کرده و با قرار دادن نام کاربری و رمز عبور خود وارد این سامانه شوید.
  • زمانی که شما نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده و داخل حساب کاربری خودتان می‌شوید،‌ صفحه اول آن که دقیقا مشابه با تصویر زیر می‌باشد را مشاهده خواهید کرد. در ادامه شما می‌توانید از انواع خدمات گوناگونی که در سامانه تهران من ارائه می‌شود استفاده کنید. اما جهت ثبت خودرو در تهران من باید گزینه «افزودن خودرو» که در میانه صفحه قرار دارد را انتخاب نمایید.
مراحل حذف خودرو در تهران من
  • بعد از انتخاب گزینه «افزودن خودرو» وارد صفحه جدیدی خواهید شد که باید مشخصات و اطلاعات مربوط به اتوموبیل خودتان را در آن وارد نمایید. این اطلاعات شامل شماره پلاک خودرو و کد یکتا یا VIN آن می‌باشند. مطابق با شکل زیر، باید پماره پلاک خودرو را در کادر بالایی و مکان مشخص شده برای آن و کد یکتا را هم در قسمت پایینی و محل خودش وارد کنید.
حذف خودرو از تهران من
  • بعد از این که اطلاعات خودرو یعنی شماره پلاک و کد خودرو را ثبت نمودید، با انتخاب گزینه «درج خودرو» این خودرو برای شما در سامانه تهران من ثبت خواهد شد.

مراحل حذف خودرو از تهران من

همان طور که گفتیم، اکثر اقداماتی که برای ثبت خودرو و حذف خودرو از تهران من باید انجام بگیرند، با یک دیگر مشابه هستند. بنابراین برای حذف خودرو هم باید مراحل ورود به سامانه را دقیقا مانند بخش قبل طی کرده و سپس اقدامات زیر را انجام دهید.

  1. زمانی که شما از قبل خودرو یا خودروهایی را در این سامانه ثبت کرده باشید، صفحه اول آن کمی متفاوت‌تر نشان داده می‌شود. به عبارتی به جای گزینه «افزودن خودرو»، گزینه «خودروهای من» را مشاهده می‌کنید.
حذف خودرو از تهران من
  • جهت حذف خودرو از تهران من، بعد از ورود به این سامانه باید گزینه «خودروهای من» را انتخاب نمایید.
  •  با انتخاب گزینه «خودروهای من» می‌توانید ماشین‌هایی را که قبلا در این سامانه ثبت کرده‌اید را مشاهده کنید. هر یک از خودرو یا خودروهایی که تمایل به حذف آن را دارید، انتخاب کرده و حذف می‌کنید؛ چرا که این قابلیت در سامانه تهران من وجود دارد که بتوانید اتومبیل ثبت شده در آن را حذف کنید.

همان گونه که مشاهده کردید، نحوه حذف خودرو از تهران من بسیار ساد بوده و با انجام مراحل بیان شده به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید. در صورتی که تمایل داشته باشید، این امکان وجود دارد که مجددا نسبت به ثبت همان خودرو یا خودروهای دیگر اقدام نمایید.

سوالات متداول در مورد حذف خودرو از تهران من

  • آیا حذف خودرو از تهران من بعد از ثبت کردن آن امکان پذیر است؟

بله، شما می توانید به راحتی خودرو خود را در این سامانه حذف کنید.

  • کد یکتا یا VIN خودرو چیست و از کجا به دست می‌آید؟

شناسه‌ای منحصر به فرد برای هر ماشین است که روی کارت ماشین درج شده است.

  • روش حذف خودرو از تهران من به چه شکل است؟

روش حذف خودرو از سامانه تهران من بسیار شبیه به ثبت خودرو در آن است. برای این کار لازمه است وارد این سامانه شده و مراحلی را پشت سر بگذارید که در این جا به طور مفصل به بیان آن‌ها پرداختیم.

 

نمایش بیشتر

۱۳ دیدگاه

  1. من ماشین دست دوم خریدم صاحب قبلی تو تهران من ثبت نام کرده الان کد VIN رو نمیتونم وارد کنم میگه شخص دیگری از این کد استفاده کرده
    لطفاً راهنمایی کنید چیکار کنم

  2. خیلی مسخره‌س که سامانه تهران من قابلیت حذف حساب کاربری نداره! وقتی عضو شدی دیگه باید تا آخر عمر عضو باشی!!

  3. ماشین مدل ۹۶ خریدم صاحب قبلی تو تهران من ثبت نام کرده و مالک های قبلی ۳نفر هستن دسترسی بهشون ندارم و الان کد VIN رو نمیتونم وارد کنم میگه شخص دیگری از این کد استفاده کرده ، ممنون میشم لطف کنید راهنمایی کنید چیکار کنم؟؟

    1. سلام با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر براتون اینکار را انجام میدهند و بردن اسناد ماشین فراموش نشود

  4. سلام وقت بخیر منم ماشین خریدم شماره پلاک به اسم شخص دیگری بوده و الان نمیتونم تو تهران من ثبت کنم میشه راهنمایی کنید بی زحمت ۲

  5. ماشین توسط صاحب قبلی ثبت شده الان میگید باید با پیشخوان الکترونیک مراجعه کنم این خیلی بد لست اگر در سامانه این خودرو به نام من شده است باید مجوز این کار را داشته باشم حدف کنم و بیخودی علاف نشوم ممنون میشم این امکان فراهم شود.

  6. خیلی مسخره است ، ماشین خریدم ، تعویض پلاک شده سند زده شده ولی سامانه تهران من میگه این خودرو توسط شخص دیگری ثبت شده است، حالا باید چکار کنیم ،خدا میدونه؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا