آموزشپیشنهاد سردبیر

حرکت با لاستیک پنچر چه مشکلاتی خواهد داشت؟

لاستیک از بخش‌های بسیار مهم در خودرو است که بدون آن‌ها حرکت خودرو امکان‌پذیر نیست. گاهی اوقات لاستیک‌ها به دلیل شرایط محیطی و ویژگی‌های خود لاستیک ممکن است دچار پنچری شوند. کنترل خودرو در شرایط پنچر شدن بسیار مهم است و هرگز نباید با لاستیک پنچر به حرکت ادامه دهید. در این مقاله با ما همراه باشید تا نکات مهمی را در زمینه پنچری لاستیک و عوارض حرکت با لاستیک پنچر معرفی کنیم.

دلایل پنچر شدن لاستیک خودرو

لاستیک خودرو تحت تأثیر عوامل مختلفی دچار آسیب شده و پنچر می‌شود. گاهی اوقات با آگاهی از دلایل و شرایطی که باعث ایجاد آسیب بر لاستیک خودرو و پنچری آن می‌شوند، می‌تواند از خطرات مختلفی جلوگیری کند. در ادامه برخی از مهم‌ترین عواملی که باعث آسیب دیدن لاستیک می‌شوند معرفی شده‌اند:

  • شرایط جاده‌: شاید بتوان گفت اولین و مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر خرابی لاستیک، شرایط جاده است. آسفالت قدیمی و خراب، وجود چاله‌های مختلف در خیابان، وجود اشیاء تیز در مسیر حرکت باعث آسیب دیدن لاستیک‌ها و پنچری می‌شود.
  • گرمای زیاد: یکی از عواملی که باعث پنچری و ترکیدن لاستیک‌ها می‌شود، گرمای بیش از حد مخصوصا در فصل تابستان است. در این فصل به دلیل گرمای زیاد، دمای داخل لاستیک بالا رفته و هوای داخل آن منبسط می‌شود که باعث ترکیدن لاستیک می‌شود. بهتر است به طور مرتب میزان هوای درون لاستیک‌ها را بررسی کنید.
  • ساییدگی لاستیک‌ها: لاستیک‌ها به مرور زمان دچار سایش می‌شوند. ساییده شدن لاستیک باعث می‌شود که در ضعیف‌تر شده و در شرایط مختلف آب و هوایی یا شرایط جاده‌ای زودتر آسیب ببیند.

آسیب های حرکت با لاستیک پنچر

حرکت ماشین با لاستیک پنچر به چه شکل است؟

عوامل گفته شده برخی از مهم‌ترین دلایل برای پنچر شدن لاستیک‌های خودرو هستند. اما اگر با این مشکل روبرو شدیم آیا می‌توانیم باز از خودرو استفاده کنیم؟ یک راننده حرفه‌ای به فردی گفته می‌شود که بتواند در شرایط مختلف رانندگی ایمنی انجام دهد و از ایجاد آسیب به خودرو و سرنشینان جلوگیری کند.

زمانی که لاستیک خودرو پنچر می‌شود تا حد زیادی کنترل خودرو از دست راننده خارج شده و خودرو بدون اختیار ممکن است به سمت‌های مختلف حرکت کند. به همین دلیل اگر لاستیک خودرو شما در حال حرکت مخصوصا در سرعت‌های بالا پنچر شد، باید نکات زیر را در نظر بگیرید تا آسیب کمتری به خودرو و سرنشینان وارد شود.

  • اولین نکته این است که خونسردی خود را حفظ کنید تا بتوانید به درستی تصمیم بگیرید.
  • هنگام پنچر شدن خودرو با تکان‌های شدیدی روبرو می‌شود، در این حالت باید محکم در جای خود بنشینید و فرمان خودرو را با دو دست محکم نگه دارید.
  • در این حالت هرگز فرمان خودرو را به سرعت به سمت‌های مختلف نچرخانید زیرا این کار باعث می‌شود باد لاستیک با سرعت بیشتری خارج شود.
  • دنده خودرو را در حالت سنگین قرار دهید و به آرامی سرعت خود را کاهش دهید.
  • بعد از کاهش سرعت خودرو را در محلی امن نگه دارید. برای این کار بهتر است از ترمز دستی استفاده کنید.

آسیب‌های حرکت با لاستیک پنچر

آسیب‌های حرکت با لاستیک پنچر

گاهی اوقات راننده با وجود پنچرشدن لاستیک خودرو همچنان به حرکت خود ادامه می‌دهد. این کار علاوه بر خطراتی که برای راننده و سرنشینان دارد، می‌تواند مشکلات جدی برای خودرو نیز به همراه داشته باشد.

آسیب دیدن آج

اولین مشکلی که حرکت با لاستیک پنچر به همراه دارد صدمه دیدن لاستیک مخصوصا آج آن است. زمانی که با لاستیک پنچر و کم باد به حرکت ادامه می‌دهید، لاستیک دچار فرسودگی شده و عمر آن کاهش می‌یابد. اگر مسافت طولانی با لاستیک پنچر حرکت کنید ممکن است لاستیک دیگر قابلیت استفاده نداشته باشد.

تشدید میزان پنچری

زمانی که متوجه پنچر شدن لاستیک شدید بهتر است همان لحظه اقدام به تعویض یا پنچرگیری نمایید. حرکت با لاستیک پنچر باعث تشدید میزان پنچری شده و شاید دیگر نتوانید آن را تعمیر کنید.

آسیب دیدن رینگ خودرو

یکی دیگر از آسیب‌های حرکت با لاستیک پنچر، خرابی رینگ خودرو است. هرچه دیرتر برای پنچرگیری اقدام نمایید و مسافت بیشتری با لاستیک پنچر حرکت کنید، رینگ خودرو بیشتر آسیب می‌بیند.

ترکیدن لاستیک

زمانی که لاستیک پنچر می‌شود، مقاومت آن در برابر حرارت پایین می‌آید و هر لحظه احتمال ترکیدن آن وجود دارد. ترکیدن لاستیک بسیار خطرات بوده و ممکن است آسیب‌های جدی‌تری به همراه داشته باشد.

آسیب دیدن سیستم تعلیق خودرو

یکی دیگر از بخش‌هایی که ممکن است با پنچر شدن خودرو آسیب ببیند، سیستم تعلیق خودرو است. با پنچر شدن لاستیک خودرو در حالت نامتوازن قرار می‌گیرد و کمک فنر آن نیز آسیب می‌بیند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا