پیشنهاد سردبیرآموزش

علائم خرابی پمپ هیدرولیک | راهکارهای آن

پمپ هیدرولیک فرمان، فشار مورد نیاز برای حرکت فرمان ماشین را محیا می کند تا شما بتوانید با صرف نیروی کمتر، فرمان را حرکت دهید. در این مطلب از وبسایت رویتا خودرو تصمیم گرفتیم که این بار مقاله ای جامع و کامل در مورد علائم خرابی پمپ هیدرولیک در اختیارتان بگذاریم. تا پایان ما را همراهی کنید.

علائم خرابی پمپ هیدرولیک چیست؟

اگر این بخش از ماشین دچار نقص شود، حتی حین رانندگی در یک مسیر مستقیم، حرکت دادن فرمان برایتان سخت خواهد شد. شنیدن صدای جیر جیر در پیچ ها بیانگر علائم خرابی پمپ هیدرولیک است.

اما لرزش فرمان ماشین، به علت خرابی تسمه پمپ هیدرولیک است.

در صورتی که روغن هیدرولیک زیر خودرو در نزدیکی قسمت جلوی ماشین روی آسفالت ریخته باشد، یعنی پمپ هیدرولیک نشتی دارد.

چگونه متوجه خرابی سیستم هیدرولیک ماشین شویم؟

در صورتی که سیستم هیدرولیک ماشین تان خراب شد، نشانه هایی دارد که جهت تشخیص به موقع آن خوب است که آن ها را بدانید. بعضی از علائم خرابی سیستم هیدرولیک فرمان ماشین، شامل مواردی می شود که در زیر آن ها بیان خواهیم کرد:

روغن ریزی در مجموعه سیستم هیدرولیک

روغن ریزی باعث رکود سطح روغن در سیستم هیدرولیک می شود. که اگه زود هنگام متوجه آن نشوید احتمال دارد که مشکلات جبران ناپذیری به مجموعه وارد کند. ازاین رو هر گونه روغن ریزی هر چند به میزان کم در دور مخزن و یا اطراف شیلنگ های هیدرولیک سوئیچ الکترونیکی لوله فشار قوی پمپ هیدرولیک ماشین و یا شیر هیدرولیک و جک دو طرفه از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین در صورت مشاهده هر گونه روغن ریزی در این مجموعه هر چه سریع تر به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.

شنیدن صدای اضافه حین چرخاندن فرمان ماشین

زمانی که فرمان ماشین را می چرخانید به هیچ عنوان نباید صدایی از تسمه و یا دیگر اجزای مجموعه سیستم هیدرولیک شنیده شود.

اگر برخی از اجزای سیستم هیدرولیک خراب شده بهتر است قبل از اینکه مشکل حاد تری پیش آید، آن را به یک کارشناس حاذق نشان دهید تا در صورت نیاز هر چه زودتر آن را تعمیر کند.

سفت شدن فرمان ماشین

از همان زمانی که شما اولین استارت را می زنید، سیستم هیدرولیک ماشین به کار می افتد. اگر هنگام روشن بودن ماشین فرمان سفت می شود، حتما به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا سیستم هیدرولیک ماشین تان را به خوبی چک کند و نقص را برطرف سازد.

همین طور بخوانید: جلوگیری از یخ زدن مایع شیشه شور خودرو

کم شدن سطح روغن ماشین

کم شدن سطح روغن هیدرولیک در سیستم هیدرولیک، یکی دیگر از نشانه های مشکل در سیستم هیدرولیک است که در پی نشت روغن در اجزای مجموعه ایجاد می شود.

کم شدن سطح روغن هیدرولیک از علائم خرابی پمپ هیدرولیک

علت خرابی پمپ هیدرولیک چیست؟

پمپ هیدرولیک به دلایل مختلفی دچار نقص شده و منجر می شود که پمپ عملگرایی صحیح نداشته باشد. که در این صورت تعمیر به موقع آن ضروری است. در این بخش از مقاله به بررسی عمده ترین دلایل معیوب شدن پمپ هیدرولیک می پردازیم:

افزایش فشار پمپ هیدرولیک

وقتی فغشار وارده روی پمپ هیدرولیک ماشین زیاد تر از حد متعارف باشد، باعث می شود که کارکرد پمپ هیدرولیک نادرست شود که این منجر به شکستن شفت ورودی در پمپ می شود.

در این حالت یاتاقان ها هم دچار مشکل می شوند. پمپ های هیدرولیک فشاری ایجاد نمی کنند ، بلکه آن ها فشار و جریان وارده را تحمل می کنند. زمانی که فشار در سیستم هیدرولیک از توان لحاظ شده برای پمپ بالاتر رود، پمپ خراب می شود.

خوردگی پمپ هیدرولیک

به مرور زمان پمپ های هیدرولیک دچار خوردگی می شوند که باعث خرابی و نقص در عملکرد پمپ می شود.

عدم وجود روغن هیدرولیک

اگر در مجموعه هیدرولیک روغن هیدرولیک به قدر کافی وجود نداشته باشد باعث می شود که جریان سیال به خوبی انجام نشود و همین موضوع به پمپ آسیب جدی وارد می کند.

آلوده شدن روغن هیدرولیک

مایع هیدرولیک با گذشت زمان باید تعویض شود بنابراین اگر مایع هیدرولیک با گذر زمان تعویض نشود ناگزیر دچار آلودگی خواهد شد. این امر عمکرد صیح پمپ را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات عدیده ای را به وجود می آورد.

علل خرابی سیستم هیدرولیک چیست؟

در اینجا شایع ترین علل خرابی سیستم هیدرولیک را برمی شماریم:

خراب شدن روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک باید از کیفیت عالی برخوردار باشد. در صورتی که از روغن هایی بی کیفیت استفاده شود، یا اینکه از تعویض روغن، بیشتر از ۴۰ هزار کیلومتر سپری شده باشد، ممکن است پمپ هیدرولیک، شیر هیدرولیک، کاسه نمد های شیر و جک دوطرفه هیدرولیک خراب شوند. که به دنبال خرابی این اجزا، سیستم دچار روغن ریزی شده و این می شود کهاز سطح روغن در مخزن سیستم کاسته می شود.

خراب شدن روغن هیدرولیک

استفاده از اجزای بی کیفیت

پیوسته فشار بالایی از روغن در مجموعه هیدرولیک در حال جریان است، از اینرو اهمیت بکارگیری اجزای باکیفیت در این مجموعه بیشتر است.

بکارگیری رینگ و لاستیک غیر استاندارد

بکارگیری رینگ و لاستیک با سایزی که غیر از سایز در نظر گرفته شده توسط شرکت تولید کننده ماشین است، و یا بهم خوردن زوایای ۵ گانه جلوبندی ماشین، منجر می شود که سیستم هیدرولیک فشار بیشتری متحمل شود تا بتواند فرمان را بچرخاند که گاهی در این زمان صدایی غیر معمول از سیستم هیدرولیک شنیده می شود.

ارزیابی نواقص پمپ هیدرولیک فرمان

در اینجا نشانه های خرابی فرمان هیدرولیک و دلایل آن را بررسی می کنیم و راهکار تعمیر هیدرولیک فرمان را بیان می کنیم:

در صورتی که فرمان هیدرولیک سفت باشد

  • کم شدن سطح روغن هیدرولیک یا وجود ناخالصی و هوا درون روغن هیدرولیک، در این صورت باید به مخزن روغن اضافه کنید و سپس آن را هوا گیری کنید.
  • شیلنگ های هیدرولیک که روغن را جابجا می کنند، در هم تنیده شده اند، گاهی هم در اثر حرارت زیاد خمیده می شوند که باید شیلنگ ها را به سرعت تعویض کرد.
  • فشار روغنی که در سیستم فرمان ریخته می شود خیلی کم است، در نتیجه به کلیه قسمت های ماشین نمی رسد، در این صورت پمپ هیدرولیک گرفتار مشکل و یا مشکلاتی شده که باید در اسرع وقت برای تعمیر آن اقدام کرد.
  • تلسکوپی فرمان هیدرولیک عملکردی صحیح ندارد و یا پیچ های آن شل شده اند که باید تلسکوپی را تغییر داد و سپس پیچ هایش را سفت کرد و از سفت بسته شدن آن اطمینان کسب کرد.
  • نشت روغن در سیستم فرمان هیدرولیک، در این مورد باید هر یک از اجزای مدار را بررسی کرد و هر جزعی که دچار نشت روغن شده را تعمیر و یا تغییر داد.
  • تسمه مجموعه پمپ هیدرولیک صدمه دیده و یا شل شده، که لازم است تسمه را به درستی تنظیم کرد و آن را سر جایش گذاشت و یا در صورت نیاز اقدام به تعویض آن نمود.
  • لاستیک ها کم فشار و یا کم باد شده اند، لازم است در این حالت فشار باد لاستیک ماشین تان را تنظیم کنید.
  • زوایای فرمان مختل شده، که لازم است فرمان به درستی تنظیم شود.

اگر چرخش و یا برگشت فرمان ماشین کمی دشوار است

  • جعبه فرمان هیدرولیک ایراد پیدا کرده و یا اتصالات آن کمی سفت شده اند، لازم است جعبه تعمیر و یا در صورت نیاز تعویض شود.
  • باد لاستیک ها کم فشار و یا بیش از حد است که لازم است باد لاستیک ها مطابق استاندارد ها تنظیم شود.
  • زوایای فرمان مختل شده، لازم است تنظیمات فرمان صورت گیرد.سفت شدن فرمان هیدرلیک

فرمان هیدرولیک منظم کار نمی کند

  1. جعبه رمان هیدرولیک ایراد پیدا کرده و یا اتصالات آن کمی سفت شده اند، لازم است جعبه تعمیر و یا در صورت نیاز تعویض شود.
  2. تسمه پمپ صدمه دیده و یا شل شده، لازم است تسمه تعمیر و یا در در صورتی که تعمیر امکان پذیر نیست، تعویض شود.
  3. ستون فرمان عملکرد مناسبی ندارد، لازم است عامل بروز خرابی را جستجو کرد و آن را تعمیر و یا تعویض کرد.

غربیلک فرمان به یک طرف کشیده می شود و در مسیر حرکت نمی کند:

  • جعبه فرمان قدیمی شده و یا بلبرینگ چرخ ها فرسوده شده، لازم است در این صورت جعبه فرمان یا بلبرینگ ها تعمیر و یا تغییر داده شوند.
  • باید و فشار لاستیک در هر سو یکسان نیست که لازم است باد و فشار لاستیک ها به طور استاندارد تنظیم شوند.
  • زوایای فرمان مختل شده، لازم است تنظیمات فرمان صورت گیرد.

روغن ریزی از ماشین دیده می شود

  1. شیلنگ های هیدرولیکی صدمه دیده و یا در اثر ورود جرم مسدود شده اند، که لازم است شیلنگ ها باز، تمیز و دوباره بسته شوند و یا در صورت لزوم تعویض گردند.
  2. درپوشی که در عقب بدنه پمپ هیدرولیک تعبیه شده به درستی بسته نشده، که لازم است پیچ های درپوش را باز کنید و مجددا آن را ببندید و از سفت بودن آن اطمینان کسب نمائید.
  3. شیلنگ های منتقل کننده روغن هیدرولیک به خوبی قرار نگرفته اند، که لازم است شیلنگ ها باز شوند و به درستی بسته شوندو در جای مناسب قرار بگیرند.
  4. جعبه فرمان هیدرولیک ایراد پیدا کرده و یا اتصالات آن کمی سفت شده اند، لازم است جعبه تعمیر و یا در صورت نیاز تعویض شود.
  5. پمپ هیدرولیک ایراد پیدا کرده، که لازم است پمپ باز شود و در صورت امکان آن راتعمیر کرد و در غیر این صورت اقدام به تغییر آن نمود.
  6. روغنی که باید به داخل مخزن ریخته شود از حد استاندارد بیشتر است، که لازم است روغن را هواگیری کرد و میزان آن را مطابق با حد متعارف شرکت سازنده خودرو، تنظیم کرد.
  7. مخزن روغن هیدرولیک صدمه دیده است و یا جایی از آن سوراخ شده که لازم است مخزن تعمیر و یا تعویض شود.

روغن ریزی از علائم خرابی پمپ هیدرولیک

شنیدن صدای غیر عادی در مدار فرمان هیدرولیک

  • جعبه فرمان هیدرولیک ایراد پیدا کرده و یا اتصالات آن کمی سفت شده اند، لازم است جعبه تعمیر و یا در صورت نیاز تعویض شود.
  • پیچ های پایه جعبه شل شده اند، که لازم است پیچ ها به درستی سفت شوند.
  • اتصالات دیگر اجزای جعبه فرمان شل شده اند، که لازم است جعبه فرمان باز شده و اتصالات سفت شوند.
  • پیچ های پمپ هیدرولیک شل شده اند، که لازم است پیچ ها به درستی سفت شوند.
  • پمپ هیدرولیک معیوب شده که لازم است تعمیر شوند تا مشکل حل شود و غیر این صورت آن را تعویض کرد.
  • سیستم تلسکوپی فرمان هیدرولیک معیوب شده که لازم است سیستم چک شده و عیب آن رفع شود و یا تعویض شود.
  • هوا به داخل مخزن هیدرولیک راه پیدا کرده است که لازم است هواگیری بشود.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا