پیشنهاد سردبیرآموزش

در مورد خروج دود از لوله گیج روغن چه می دانید؟

سیستمی در موتور خودرو قرار دارد که موجب تخلیه گازهای متراکم در ما بین رینگ و دیواره سیلندر می‌شود، حال اگر این سیستم به هر دلایلی کار خود را به‌خوبی انجام ندهد باعث بالا رفتن فشار در داخل موتور می‌شود. خروج دود از لوله گیج روغن دلایل مختلفی دارد که باید این مشکل را برطرف کرد، زیرا موجب ایجاد فرسودگی در قطعات مختلف موتور می‌شود.

در مطلب زیر قرار است اطلاعات لازم در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم تا در صورت بروز مشکل بدانید چه کارهایی باید انجام دهید. با ما همراه باشید.

خروج دود از لوله گیج روغن

دلیل اینکه بخار و دود آبی از لوله بخار و لوله گیج روغن خودرو با شدت زیاد خارج می‌شود، به خاطر مشکلات زیادی در موتور هست. اگر که شما در موتور خودرو از روغن بی‌کیفیت استفاده کنید، روغن با مواد دیگر ترکیب شده و موجب ضعف در رینگ، یا رینگ دچار شکستگی می‌شود، همچنین ایجاد ترک و خراش در دیواره سیلندر به دلیل فشاری که از احتراق به وجود می‌آید است.

فشار احتراق به وجود آمده، رینگ پیستون را به‌طرف پایین هدایت کرده و به داخل محفظه موتور می‌رود و از خروجی موتور بیرون می‌آید. فرار کردن فشار کمپرس در موتور‌های متفاوت متغیر هستند و نسبت به تراکم موتور این فشار در حد انتظار مورد قبول است. فشاری که در کمپرسور وجود دارد را نمی‌توان به حد صفر رساند و کارخانه تولیدات خودرو میزان استاندارد و قابل قبولی جهت فرار کمپرسور تعیین می‌کنند. طبق طراحی‌های انجام شده بخارهایی که از قسمت‌های مختلف خارج می‌شود به‌وسیله لوله‌هایی که مشخص ‌شده‌اند به منیفولید ورود پیدا می‌کنند. بعدازآن در داخل محفظه انجام احتراق روغن با بخارهای موجود مخلوط شده و پس از ایجاد احتراق از اگزوز خودرو به بیرون هدایت می‌شود.

تاثیر کیفیت روغن موتور در خروج دود از گیج روغن

وقتی بخار از لوله گیج روغن خارج می‌شود این عمل باعث پایین آمدن سطح روغن موتور خودرو می‌شود. همان‌طور که گفتیم کیفیت روغن موتور تأثیر بسزایی در به وجود آمدن بخار روغن و کم شدن حجم آن می‌شود. حتماً وقتی اقدام به خرید روغن موتور می‌کنید به کیفیت آن دقت نمایید و از روغن‌هایی استفاده کنید که کارخانه تولید خودرو پیشنهاد کرده و مورد تایید آن‌ها می‌باشد.

کیفیت روغن در خروج دود از گیج روغن

شرکت‌های مختلفی هستند که روغن‌های موتور را در گریدهای متفاوت و باکیفیتی بسیار بالا تولید می‌کنند، این شرکت‌ها دارای مهر تایید جهانی بوده که نشان دهنده میزان کیفیت بالای این روغن‌ها می‌باشد. روغن‌هایی که توسط شرکت‌ها تولید می‌شوند در سه نوع مینرال، نیمه سنتیک و تمام سنتیک است و تولیداتشان در دو تیپ لاکچری و اتمیک می‌باشد.

مواد ترمیم کننده و بازسازی کننده در روغن‌های اتمیک وجود دارد که مقدار موجود در روغن ۳ درصد است که از فرسودگی در داخل موتور جلوگیری کرده و عمر موتور را بیشتر می‌کند. در روغن‌های لاکچری مقدار ۱۵.۵ درصد مواد ترمیم کننده وجود دارد که بازسازی و ترمیم‌کنندگی بسیار بالایی دارد. با توجه به توضیحات داده شده از روغن‌هایی استفاده کنید که هیچ آسیبی به قسمت‌های مختلف خودرو وارد نکنند.

از دست ندهید: صدای انفجار از اگزوز خودرو

مزیت استفاده از روغن با کیفیت

از مزایای استفاده از روغن باکیفیت این است که این‌گونه روغن‌ها ایجاد یک سطح نانو سرامیکی بر همه قطعه‌های مورد فشار مکانیکی و حرارتی کرده و در بهبود کارکرد قطعه‌ها کمک می‌کند. این قطعات شامل سطح‌های دیوار سیلندر و اویل پمپ و قسمت‌های خارجی و تماسی رینگ می‌باشند. به وجود آمدن این لایه نانو ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر ماندگاری بر روی قطعات داشته و علاوه بر اینکه عمر قطعات را افزایش می‌دهد؛ از میزان سایش در زمان کارکردن موتور جلوگیری به عمل می‌آورد.

وقتی یک روغن دارای خواص ترمیم و بازسازی و بالا بردن میزان روغن‌کاری و بیشتر شدن ضربه‌پذیری روغن باشد، در موتور ایجاد نرمی زیاد کرده و از سروصدا کاسته می‌شود و فشار سیلندر و توان موتور افزایش پیدا می‌کند.

حتماً قبل از به کار بردن روغن در موتور از ویسکوزینه بودن آن مطمئن شوید، به دلیل اینکه ممکن است ترکیبات دیگری مثل روغن‌های دیگر یا سوخت به آن اضافه کرده باشند. وجود هر ناخالصی در ترکیب روغن اصلی باعث فاسد شدن روغن شده و از خاصیت و میزان کارکردش کاسته می‌شود. میزان گیج روغن و همچنین کیفیت روغن می‌تواند در زمان کار موتور از به وجود آمدن هر مشکلی جلوگیری کند. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در خودرو حتماً روغن موتور را در زمان‌های مناسب تعویض کنید، به دلیل اینکه وقتی روغن در مجاورت هوا قرار می‌گیرد پس از گذشت زمان ضعیف شده و خاصیت اولیه خود را از دست می‌دهد.

انجام تست کمپرس

با انجام دادن تست کمپرس به این صورت است که شمع موتور را باز می‌کنند و با قرار دادن دستگاه فشارسنج به‌جای شمع میزان فشار را در کمپرس مشخص می‌شود. بعد از اینکه دستگاه به‌جای شمع وصل شد با استارت زدن می‌توان میزان فشار را در گیج بررسی کرد. فشاری که در گیج استاندارد است باید با میزان تعیین شده شرکت سازنده یکی باشد، در غیر این صورت موتور فشار کمی داشته و برای به وجود نیامدن سایش اقداماتی انجام دهید.

کمپرس موتور خودرو

اگر دیدید که میزان فشار ایجاد شده موجب خرابی در موتور و کم شدن کارکرد رینگ‌ها می‌شود حتماً از محصولات ترمیم و بازسازی کننده استفاده کنید. درصورتی‌که متوجه شوید رینگ دچار شکستگی و آسیب شده، قطعه‌های آسیب دیده را با باز کردن موتور مورد تعویض قرار دهید. عوامل مختلفی موجب تبخیر در روغن موتور می‌شود مانند ناخالص بودن روغنی که با ترکیب‌های دیگر خاصیتش تغییر کرده و در کارکردش ضعف ایجاد می‌شود. قبل از بالا بردن فشار بخار در روغن باید به‌عوض کردن روغن موتور و تغییر نوع روغن خود توجه کافی داشته باشید.

اقدامات لازم در صورت خروج دود زیاد از گیج روغن

درصورتی‌که بخار زیادی از لوله گیج روغن خارج شود و به دنبال آن کم شدن فشار کمپرس همراه باشد و توان موتور هم کاسته شود، در اینجا باید کارهای لازم را جهت درست کردن موتور انجام و مانع از خروج دود از لوله گیج روغن شد.

برای مشخص کردن میزان خرابی باید به افراد با تجربه مراجعه کرد تا آزمایش‌های لازم را انجام دهند تا میزان فشار در هر سیلندر مشخص شود که هرگونه اقدامی برای تعمیر آن لازم باشد صورت گیرد. در این مرحله به‌راحتی با هزینه کم سطح‌های سایش را بازسازی کرده و با کم کردن این آسیب‌های جزئی مانع خرابی‌های جدی در خودرو می‌شوید. وقتی شما از روغن‌های مناسب در موتور خودرو خود به کار ببرید میزان کارکرد آن بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر توانایی بازسازی و ترمیم قسمت‌های سایشی خودرو را انجام می‌دهد. نکته مهم اینکه هیچ‌کدام از لوازم موتور باز نشده و عملیات بازسازی و ترمیم در زمان کارکردن موتور خودرو صورت می‌گیرد همین موجب صرفه‌جویی در هزینه و زمان شما می‌شود.

عوامل افزایش فشار درون موتور

  • در سیستم تخلیه فشار درونی موتور گرفتگی به وجود می‌آید.
  • فرسودگی در رینگ‌های پیستون
  • یکی از رینگ‌های پیستون قفل می‌شود.
  • سوپاپ‌ها دیگر آب‌بندی اولیه را ندارند و ز آب‌بندی خارج می‌شوند.

راه‌کار برای عوامل افزایش فشار درون موتور

  • برای اینکه گرفتگی به وجود آمده در سیستم تخلیه فشار درونی موتور را از بین ببرید به‌راحتی با استفاده از موتور شو می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.
  • جهت اینکه رینگ پیستون قفل شده را برطرف کنید، استفاده از موتور شو می‌تواند این قفلی را برطرف کند.
  • برای خارج شدن آب‌بندی سوپاپ‌ها می‌توانید به یک کارشناس با تجربه مراجعه کنید تا جهت تنظیم یا تعویض سوپاپ اقدام کنند.

نقش روغن موتور برای مانع از خروج دود از لوله گیج روغن

وقتی از روغن‌های بی‌کیفیت استفاده شود موجب خارج شدن بخار روغن در موتور خودرو می‌شود. این روغن‌های بی‌کیفیت به خاطر پارافین زیادی که در آن به کار رفته و همچنین پایین بودن دمای تبخیر آن‌ها زودتر از حالت استاندارد تبخیر می‌شوند. برای اینکه چنین مشکلی در خودرو به وجود نیاید، استفاده از روغن‌های باکیفیت که گرانروی خوبی با توجه به استانداردهای شرکت تولیدکننده است.

گرفتگی سیستم تخلیه فشار درونی موتور

یکی از آسیب‌های بزرگ برای موتور جرم و رسوبات می‌باشد که این آلودگی‌ها با جمع شدن در موتور خودرو باعث گرفتگی در سیستم تخلیه فشار درونی می‌شود. درنتیجه این فشار بالا در سیستم تخلیه ایجاد خارج شدن بخار روغن از گیج و همچنین از درب روغن موتور می‌شود. برای اینکه دچار این مشکل نشوید از روغن‌های باکیفیت در خودرو استفاده کنید و همچنین با موتور شو‌هایی که اسیدی نباشند برای خالی کردن آلودگی در این سیستم به کار ببرید.

قفل شدن رینگ پیستون

وقتی کربن و آلودگی وارد سیستم‌های خودرو شود موجب رسوب در سطح شیارهای پیستون می‌شود، این رسوبات ایجاد چسبندگی و قفل شدن در رینگ را به وجود می‌آورد. در حالت عادی رینگ‌ها باید به‌صورت آزاد باز و بسته شوند که با وجود رسوبات و آلودگی نمی‌توانند به‌خوبی حرکت خود را انجام دهند و عمل قفل به وجود می‌آید. در اینجا رینگ نمی‌تواند روغن را در دیواره‌های سیلندر جمع کند، در اینجا روغن‌های به‌جا مانده بر روی سیلندر از طریق بخار روغن از درب روغن بیرون می‌آید. برای درست شدن چنین موردی از موتور شو‌های غیر اسیدی استفاده کرده و همچنین از دی کربنایزر برای از بین بردن کربن در داخل سیلندر استفاده کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا