عمومی

راهنمای خرید لوازم یدکی کیا و نحوه تشخیص قطعات جعلی و اصلی

سؤالی که ممکن است در خرید لوازم یدکی کیا برایتان پیش بیاید این است که، چگونه یک قطعه تقلبی و جعلی را از قطعه اصلی تشخیص دهیم؟ فرقی ندارد لوازم یدکی باشد، فناوری باشد، پوشاک باشد یا هر دسته‌بندی دیگری. همه چیز در این دنیا یک نمونه تقلبی و جعلی دارد. صنعت خودرو نیز از قطعات و لوازم یدکی تقلبی پر شده است. اما همچنان این سؤال وجود دارد!

ممکن است پیش‌آمده باشد که برای خرید یک شمع یا فیلتر هوا به بازار نروید و آن را از مغازه لوازم یدکی محلتان خریداری کنید. پس از خرید دو مسئله در ذهنتان به وجود می‌آید. یک اینکه هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اید کمتر از هزینه‌ای است که در مرکز پخش لوازم یدکی کیا به فروش می‌رسد. دو اینکه از نظر ظاهری قطعه اصلی و تقلبی شمع یا فیلتر هوایی که خریده‌اید شبیه هم هستند.

باتوجه‌به اینکه قطعات یدکی تقلبی در بازار به‌وفور یافت می‌شود، به نظرتان این قطعه‌ای که خریده‌اید اصلی است یا تقلبی؟!

نکته‌ای که وجود دارد این است که تا زمانی که قطعه یدکی اصلی را به همراه نداشته باشید یا راه‌های تشخیص آن را ندانید، نمی‌توانید یک قطعه تقلبی را از یک قطعه اصلی تشخیص دهید. به این دلیل است که تولیدکنندگان غیرقانونی موفق شده‌اند قطعات تقلبی را در ظاهر و بسته‌بندی قطعات اصلی تولید و مونتاژ کنند.

قطعات جعلی و تقلبی ممکن است کم‌وبیش شبیه قطعات اصلی باشد اما تفاوت عمده‌ای در مواد و ترکیبات آن وجود دارد. به همین دلیل است که قطعات تقلبی با استانداردهای تعیین شده توسط شرکت مطابقت ندارد. علی‌رغم ظاهر و بسته‌بندی یکسان، این قطعات تقلبی مانند اصلی عمل نمی‌کنند. برای مثال در فیلتر روغن‌موتور تقلبی، سطح فیلتر به‌خوبی روغن اصلی را تصفیه نکرده همین امر در طولانی‌مدت موجب گرفتگی و خرابی موتور می‌شود. حتی ترسناک‌تر اینجاست که لنت ترمز تقلبی شباهت زیادی به لنت ترمز اصلی دارد. تصور کنید روی پدال ترمز فشار می‌دهید، اما به‌جای توقف کردن، همچنان به جلو حرکت می‌کنید!

لوازم یدکی کیا

جعلی بودن لوازم یدکی کیا چه خطراتی را می‌تواند داشته باشد؟

همان‌طور که می‌دانید قطعات تقلبی فاقد کیفیت هستند و با استانداردهای شرکت سازنده مطابقت ندارند. از طرف دیگر، هزینه ساخت لوازم یدکی جعلی کمتر است. با این دلایل می‌توان گفت که لوازم یدکی تقلبی خطرات مختلفی، از خرابی‌های ساده گرفته تا خطرات عمده با خود به همراه دارد. این خطرات ناشی از استفاده قطعات تقلبی در برند کیا نیز دیده می شود.

خطر اول – خرابی یا آتش‌سوزی موتور که به‌نوعی اصلی‌ترین خطر است.

موتور خودرو از قطعاتی مانند شمع، تسمه‌های محرک، فیلتر هوا، سوپاپ‌ها و سایر موارد تشکیل شده است. این قطعات در عملکرد صحیح موتور نقش بسیار زیادی دارند. استفاده از هر یک از این اجزا در قالب جعلی و تقلبی می‌تواند منجر به خرابی موتور گردد. یا در بدترین حال خود موجب آتش‌سوزی نیز شود.

خطر دوم – آسیب‌هایی که ممکن است به شیشه خودرو وارد شود.

برای تشخیص جعلی بودن شیشه‌های جلو از استانداردهای خاصی مثل ظرفیت تحمل بار روی شیشه استفاده می‌شود. اگر شیشه‌های جلو با دستورالعمل و استانداردهای شرکت سازنده مطابقت نداشته باشند یا به عبارتی جعلی و تقلبی باشند، احتمال دارد زیر بار ترک‌خورده و به سرنشینان آسیب برسانند.

خطر سوم – خرابی و ازکارافتادن ترمز که ممکن است خطر جانی نیز به دنبال داشته باشد.

می‌توان گفت این قسمت نیز مانند موتور خودرو، از اصلی‌ترین قسمت‌های یک وسیله نقلیه به‌حساب می‌آید. اگر لنت ترمز جعلی باشد، به‌سرعت می‌تواند فرسوده و خراب شود. همچنین خرابی ترمز می‌تواند خطرات جانی و سرنوشت‌سازی را با خود به همراه داشته باشد.

خطر چهارم – آتش‌سوزی ناشی از خطرات برق در قطعات تقلبی یا تأثیر آن بر سایر قطعات دیگر.

اگر قطعه‌ای شامل اجزای الکتریکی بوده و آن قطعه نیز جعلی و تقلبی ساخته شده باشد، ممکن است آتش‌سوزی به دلیل خرابی این قطعه به وجود بیاید. بازهم دلیل این است که مطابق استانداردها ساخته نشده‌اند و می‌توانند خطرناک باشید.

خطر پنجم – به خطر افتادن یکپارچگی قسمت‌های مختلف بدنه و سازه خودرو.

وقتی از سازه و قطعات بدنه خودرو صحبت می‌شود منظور درب‌ها، دستگیره درب‌ها، مجموعه جلوبندی مانند سپر اتومبیل، سقف خودرو، کاپوت موتور و … می‌باشد. اگر قسمتی از بدنه خودرو جعلی باشد با سایر قطعات بدنه مطابقت نداشته و به‌نوعی برای سرنشینان خودرو تهدید و خطر به‌حساب می‌آید. در صورت خرابی هر یک از قطعات جعلی بدنه خودرو در هنگام برخورد و آسیب ممکن است جان سرنشینان خودرو به خطر بیفتد.

خطر ششم – استفاده از لاستیک و چرخ‌های تقلبی، منجر به کاهش استحکام آنها می‌شود.

چرخ‌ها در اتومبیل یک بخش اساسی است که وظیفه آن تحمل وزن و بار اتومبیل است. چرخ و لاستیک‌های تقلبی زیر بارهای زیاد تحمل خود را از دست می‌دهند. به‌ویژه در سرعت‌های بالا می‌توانند بسیار خطرناک باشند.

با بیان این ۶ مورد متوجه شدیم که استفاده از قطعات یدکی جعلی چه خطرات جدی به همراه دارد. حال وقت آن است که بفهمیم چگونه می‌توانیم از اصل بودن مطمئن شویم؟!

لوازم یدکی کیا

چگونه جعلی بودن لوازم یدکی کیا را تشخیص دهیم؟

تولیدکنندگان خودرو به‌طورکلی روش‌های مختلفی را برای اصل یا جعل بودن قطعات یدکی ارائه داده‌اند. در ادامه سه روش برای تشخیص اصل بودن لوازم یدکی کیا به شما معرفی می‌کنیم.

روش اول – شماره سریال و هولوگرام

یک قطعه یدکی اصلی دارای شماره سریال مشخص و هولوگرام ویژه سازنده است. تمام قطعات یدکی اصلی دارای سریال مشخصی هستند که امکان ردیابی قطعه و بررسی اصل یا تقلبی بودن آن را به شما می‌دهند. همچنین هر شرکت تولیدکننده خودرو و سازنده قطعه دارای یک هولوگرام مخصوص به خود است. تمام محصولات فروشگاه الماس پارت دارای سریال و هولوگرام قطعه می باشند.

روش دوم – کد QR

همان‌طور که می‌دانید این روزها با استفاده از اسکن گوشی همراهتان می‌توانید اطلاعات مربوط به هر کد QR را مشاهده کنید. اکثر قطعات یدکی نیز دارای این کد QR هستند که می‌توانید به‌راحتی با اسکن کردن آن از اصل یا جعلی بودن آن مطمئن شوید. این کد QR برای هر قطعه یدکی منحصربه‌فرد است. در کنار قابلیت ردیابی محصول، اطلاعات مربوط به هر قطعه از جمله نام سازنده آن را به شما نمایش می‌دهد.

روش سوم – برچسب‌های RFID

برچسب RFID در ساده‌ترین حالت ممکن از دو قسمت تشکیل می‌شود. یک قسمت آنتن آن است که برای ارسال و دریافت سیگنال‌ها استفاده می‌شود. قسمت دوم آن یک تراشه یا آی سی RFID است که شناسه برچسب و اطلاعات مربوطه را ذخیره می‌کند. باتوجه‌به این تعریف، برچسب RFID اطلاعات مربوط به هر شیء را از طریق امواج رادیویی ذخیره و بازخوانی می‌کند. قطعات اصلی و اورجینال دارای این برچسب RFID هستند که تنها توسط تولیدکننده همان قطعه قابل ردیابی است. سازنده قطعه به کمک این برچسب می‌تواند بررسی کند که قطعات اصلی به دست مشتریان می‌رسد یا خیر؟!

ساده‌ترین راه برای خرید مطمئن قطعات و لوازم یدکی کیا چیست؟

ساده‌ترین راه برای این کار داشتن یک مرجع و فروشگاه معتمد در زمینه خرید لوازم یدکی کیا است. الماس پارت تأمین‌کننده قطعات یدکی کیا و محصولات ۱۰۰% اورجینال و اصلی می‌باشد. از طرفی می‌توانید با مراجعه به سایت الماس پارت، با انتخاب نوع مدل خودروی خود از دسته‌بندی کیا، لوازم یدکی مربوط به هر خودرو را مشاهده کنید. سپس با کارشناسان ما تماس گرفته و آخرین قیمت قطعات و لوازم یدکی کیا را از ما استعلام بگیرید. اگر در مورد قطعات یدکی اصلی کیا و همچنین نحوه تشخیص اصلی یا جعلی بودن هر قطعه سؤالی دارید، می‌توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

نمایش بیشتر

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا