پیشنهاد سردبیرآموزش

دریافت خسارت افت قیمت خودرو

امروزه وجود حادثه و تصادفات رانندگی یکی از موضوعات شایع و رایج می‌باشد. در این مطلب قصد داریم به نحوه دریافت خسارت افت قیمت خودرو که یکی از خسارت‌های اساسی و نا مشهود در این موارد است، بپردازیم. زمانی که یک حادثه رانندگی اتفاق می‌افتد، احتمال ایجاد خسارات گوناگونی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خسارت‌های مالی و جانی اشاره کرد. اما در صورتی که راننده متخلف دارای بیمه شخص ثالث و بدنه باشد، هر یک از این بیمه‌ها بسته به نقش و کارایی خود، خسارت حوزه مربوطه‌شان را جبران خواهند کرد. در این میان یک سری خسارات دیگر هم وجود دارد که مانند خسارت‌های مالی و جانی مشهود نیستند. این موارد در واقع همان  خسارت افت قیمت خودرو می‌باشند که به دلیل تصادف ایجاد شده است. با توجه به این که این خسارت مانند سایر موارد مشهود نیست، هر طرف از پرداخت آن شانه خالی می‌کند. در ادامه بیش‌تر به این مورد خسارت و نحوه دریافت آن خواهیم پرداخت.

خسارت افت قیمت خودرو چیست؟

همان طور که اشاره کردیم،‌ خسارت افت قیمت خودرو یک خسارت نا مشهود است که به همین دلیل خیلی به آن توجه نمی‌شود. حتی شاید خود راننده هم در این گونه مواقع آن را به خاطر نداشته باشد. در این جا با ذکر یک مثال این خسارت را برای شما توضیح می‌دهیم. فرض کنید شما که دارای یک ماشین پراید صفر هستید، با حادثه رانندگی مواجه شده و ۱۰ میلیون تومان به خودرو شما خسارت وارد شده است. اکنون بیمه شخص ثالث مقصر یا بیمه بدنه خودتان با توجه به این که چه کسی در این تصادف مقصر بوده است، ۱۰ میلیون توامن خسارت را پرداخت خواهد کرد. اما در واقعیت این تمام ماجرا نیست و خسارت بیش‌تری به خودرو شما وارد شده است. اگر تا قبل از این تصادف خودرو شما با مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان خریداری می‌شد، بعد از این تصادف شاید ۵ تا ۱۰ میلیون تومان کم‌تر بر روی ان قیمت بگذارند.

در واقع بعد از تصادف با این که شما تمام خسارات وارد را جبران کرده و ماشین‌تان را تا حد مناسبی تعمیر کرده‌اید، اما باز هم می‌بینید قیمتی کم‌تر از قیمت قبل از تصادف برای ان در نظر می‌گیرند. به این تفاوت قیمت ایجاد شده قبل و بعد از حادثه رانندگی خسارت افت قیمت خودرو گفته می‌شود. همان طور که مشاهده می‌کنید، این نوع خسارت‌ها به هیچ وجه مشهود نیستند، اما به هر حال باعث افت قیمت خودرو شما و زیان نهایی‌تان می‌شوند. البته این مورد تا حد زیادی هم صحیح است؛ چرا که با ایجاد یک حادثه سنگین، ممکن است بخش‌های گوناگون دیگر از خودرو شما هم درصدی آسیب دیده باشند که فعلا معلوم نیست، اما در آینده آشکار شده و باعث ایجاد هزینه خواهد شد. پس از این به بعد باید دقت داشته باشید که در یک حادثه رانندگی باید علاوه خسارات فیزیکی، خسارت افت قیمت خودرو را هر مد نظر داشته و نسبت به مطالبه و دریافت آن اقدام نمایید.

دریافت خسارت افت قیمت خودرو

خسارت افت قیمت خودرو به چه عواملی بستگی دارد و چگونه محاسبه می‌شود؟

در ابتدا باید بگوییم که خسارت افت قیمت خودرو حتما باید توسط کارشناسان این امر ارزیابی شود. دقت داشته باشید که در هنگام ایجاد تصادفات رانندگی، قبل از مراجعه به تعمیرگاه یا مراکز دیگر، ابتدا باید قیمت خودرو کارکرده کارشناسی شده و هزینه افت قیمت خودرو محاسبه گردد. پس این خسارت توسط کارشناسان محاسبه می‌شود. اما این که این خسارت در هر حادثه چه قدر است، به عوامل گوناگونی بستگی دارد که می‌تواند برای هر مورد متفاوت باشد. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین این موارد را برای شما بیان خواهیم کرد.

رنگ شدن ماشین

یکی از مهم‌ترین موارد خسارت افت قیمت خودرو مربوط به همین رنگ شدگی است. به  طور خودکار ماشین‌هایی که دارای رنگ شدگی در قسمت‌های مختلف خود باشند، در هنگام خرید و فروش با کاهش قیمت مواجه می‌شوند. البته میزان رنگ شدگی  این که رنگ خوردگی در کدام بخش خودرو باشد هم در تعیین میزان خسارت وارده تاثیر به سزایی دارد.

وارد شدن ضربه به شاسی ماشین

شاسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو محسوب می‌شود که هر گونه آسیب به آن می‌تواند باعث از دست رفتن تعادل ماشین و ایجاد تصادفات شدید شود. در واقع از رایج‌ترین موارد بررسی در هنگام خرید و فروش خودرو، همین شاسی آن‌ها می‌باشد. آسیب دیدن شاسی هم می‌تواند خسارت افت قیمت خودرو را به دنبال داشته باشد. به این ترتیب که حتی اگر بعد از آسیب دیدن شاسی را جوش هم داده باشید، این خسارت وجود خواهد داشت. به عبارتی، همین عنوان خودرو با شاسی جوش خورده باعث خسارت افت قیمت خواهد بود.

دریافت خسارت افت قیمت خودرو

آسیب دیدن بدنه و ستون‌ها

یکی دیگر از موارد مهم که باعث ایجاد خسارت افت قیمت خودرو می‌شود، آسیب دیدگی بدنه و ستون‌های ماشین است. همان طور که می‌دانید هیچ کس تمایل چندانی به خریداری خودرو چپی ندارد و دلیل آن هم ایجاد آسیب فراوان به بدنه، شقف و ستون‌های خودرو در هنگام چپ شدن و واژگونی است. پس این مورد هم تاثیر زیادی در افت قیمت خودرو داشته و باید به ان توجه شود.

در این جا تعدادی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر خسارت افت قیمت خودرو را بیان کردیم. البته این‌‌ها تنها موارد ایجاد این خسارت‌ها نیستند و ممکن است موارد دیگری همچون تعمیر یا باز شدن موتور و قطعات دیگر هم نقش مشابهی داشته باشند.

همین طور بخوانید: کارشناسی قیمت خودرو

چگونه باید خسارت افت قیمت خودرو را دریافت نمود؟

حال که این نوع خسارت را برای شما توضیح دادیم و نحوه محاسبه ان را هم بیان کردیم، می‌خواهیم به روش دریافت آن بپردازیم. در صورتی که این خسارت خیلی زیادی نباشد، رانندگان می‌توانند به صورت توافقی این مسئله را بین خود حل کنند. اما اگر خسارت زیاد باشد و راننده مقصر هم زیر بار آن نرود، راننده زیان‌دیده می‌تواند به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و شکایت خود را عنوان نماید. در صورتی که اختلاف در این قسمت برطرف گردد، مسئله پایان می‌پذیرد. در غیر این صورت، راننده متضرر می‌تواند شکایت خود را به دادگاه ارسال کند. در ادامه هم با پیگیری آن،  خسارت افت قیمت خودرو خود را وصول نماید. البته همان طور که گفتیم، این فرد باید گواهی کارشناسی افت قیمت خودرو خود را هم در همه این مراحل به همراه داشته باشد.

سوالات متداول در مورد خسارت افت قیمت خودرو

  • خسارت افت قیمت خودرو چیست؟

به آن دسته از خسارت‌های نامشهود در هنگام تصادفات و حادثه‌های رانندگی که باعث کاهش یافتن قیمت خودرو می‌شوند، خسارت افت قیمت خودرو گفته می‌شود.

  • خسارت افت قیمت خودرو به چه صورت محاسبه و ارزیابی می‌شود؟

این خسارت‌ها باید بعد از ایجاد حادثه و قبل از انتقال خودرو به مراکز تعمیراتی توسط کارشناسان معتبر ارزیابی شوند.

  • میزان این خسارت‌ها به چه عواملی بستگی دارند؟

مقدار خسارت افت قیمت خودرو به عوامل متعددی از جمله عضو آسیب دیده خودرو بستگی دارد. برای مثال، آسیب دیدن شاسی، بدنه و ستون‌های خودرو، ایراد و تعمیر موتور اتوموبیل و رنگ شدگی از جمله مهم‌ترین موارد ایجاد چنین خسارت‌هایی هستند.

  • چطور باید نسبت به دریافت خسارت افت قیمت خودرو اقدام کرد؟

در صورت پایین بودن خسارت می‌توان به صورت توافقی آن را دریافت نمود. اما در صورت بالا بودن خسارت باید ابتدا به شورای حل اختلاف و در نهایت به دادگاه مراجعه نمود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا