رپرتاژ

استعلام خلافی با شماره Vin خودرو در ۱۴۰۰

هر راننده‌ای در طول زندگی خود، هنگام جستجوی روش‌های پرداخت یا استعلام خلافی خودرو، با شماره Vin خودرو مواجه شده است و احتمالا این سؤال برایش پیش آمده که اصلاً شماره Vin پشت کارت خودرو چیست و چرا ما به آن، اثر انگشت خودرو می‌گوییم.

استعلام خلافی خودرو با کد وین دقیق‌ترین راهی است که شما را از جزئیات خلافی خودرویتان مطلع می‌کند. توصیه می‌کنیم مطالعه این مقاله از مجله همراه مکانیک را از دست ندهید؛ چرا که در ادامه همه‌چیز را درباره شماره Vin به شما خواهیم گفت.

شماره Vin خودرو چیست؟

استعلام خلافی

در مقاله قبلی به این موضوع اشاره کردیم که دلایل زیادی وجود دارد که بخواهید، به موقع نسبت به استعلام خلافی خودرو خود اقدام کرده و جرایم را به صورت تکی یا یکباره، پرداخت کنید. انباشته شدن خلافی‌ها، هنگام فروش خودرو، متوقف شدن ماشین به وسیله پلیس راهنمایی و رانندگی و سایر موارد، مشکل‌ساز خواهد بود. به علاوه پرداخت یکجای جرایم مانده با دو برابر شدن دوبرگی‌ها، کمی سنگین به نظر می‌رسد. چاره ساده‌ای وجود دارد: با استعلام به موقع خلافی ماشین، می‌توانید به موقع آن‌ها را پرداخت کرده و هرگز با یک رقم قابل توجه در جمع خلافی‌ها، روبرو نشوید. حال بگذارید اصلاً ببینیم که شماره وین خودرو چیست و چرا استعلام ریز خلافی خودرو با Vin روشی مطمئن و کاربردی به‌حساب می‌آید؟

شماره سریال خودرو یا کد وین

VIN مخفف عبارت Vehicle Identification Number و به معنای شناسه و کد شناسایی خودرو است. شماره Vin پشت کارت خودرو مانند اثر انگشت یک وسیله نقلیه منحصربه‌فرد است و می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد تاریخچه خودرو به ما بگوید. هر موردی که از طریق شرکت‌های بیمه، شرکت‌های حقوقی، سازمان‌های اجرای قانون و راهور ناجا و… در مورد خودرو شما گزارش شود، از طریق VIN خودرویتان انجام می‌شود.

شماره وین پشت کارت خودرو کد شناسایی خودرو تحت مالکیت شما است. این کد که با نام شماره Vin خودرو شناخته می‌شود، کاربردی شبیه به شماره ملی افراد را برای وسایل نقلیه دارد. به تمامی خودروهای تولیدی در هنگام صدور کارت ماشین شناسه‌ای ۱۷ رقمی از اعداد و حروف اختصاص داده می‌شود که منحصربه‌فرد است و فقط و فقط متعلق به همان خودرو است. به زبان ساده‌تر شماره Vin چیزی شبیه کد IMEI در گوشی‌های موبایل است و شما هرگز هیچ دو خودرویی با کد vin مشابه پیدا نخواهید کرد.

اعداد کد Vin بیانگر چه مواردی هستند؟

همان‌طور که گفتیم کد Vin خودرو به‌نوعی اثرانگشت خودرو شما است که حاوی اطلاعاتی مهمی درباره آن است. رمزگشایی این کد ۱۷ رقمی، در حکم شماره پرونده خودروی تحت مالکیت شما است و می‌تواند اطلاعات زیر را برای شما افشا کند:

  • مدل و مشخصات خودرو
  • نام شرکت خودروسازی تولیدکننده
  • محل تولید
  • سال ساخت
  • مشخصات موتور

با توجه به اطلاعات مهمی که شماره Vin پشت کارت خودرو در خود ذخیره دارد هرگونه استعلام اختصاصی در مورد سوابق خودرو صرفاً با استفاده از این کد صورت می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها استعلام خلافی خودرو با Vin است. برای مشاهده جزئیات مربوط به سوابق پرداخت ایستگاه‌های عوارض الکترونیک آزادراهی نیز به کد Vin احتیاج دارید.

همین طور بخوانید: کد تخلفات رانندگی

شماره Vin خودرو کجاست؟

وین خودرو

 شماره vin پشت کارت خودرو کجاست؟

برای دریافت شماره Vin خودرو لازم نیست به‌جای خاصی مراجعه کنید و تنها کافی است نگاهی به پشت کارت خودرویتان بیندازید. کد Vin پشت کارت خودرو همان شماره ۱۷ رقمی است که در کارت‌های قدیمی به‌صورت عمودی در گوشه کارت درج شده‌است. در کارت‌های جدید این شماره بر روی کارت و در مقابل شماره پلاک خودرو قابل‌ مشاهده است.

استعلام ریز خلافی خودرو با Vin

همان‌طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین کارهایی که می‌توان با این کد انجام داد، استعلام خلافی خودرو با Vin است. به‌وسیله شماره وین پشت کارت خودرو می‌توانید به دو روش لیست خلافی خودرو خود را دریافت کنید:

استعلام خلافی از طریق پیامک

در روش اول طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • به سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰، کد Vin پشت کارت خودرو به‌علاوه یک ستاره را پیامک بزنید.
  • سپس پیامکی بدین مضمون دریافت خواهید کرد: « مشترک گرامی شما درخواست سرویس خلافی و نمره منفی با تعرفه ۳٫۵۰۰ ریال را داده اید. برای تایید عبارت ۲ را مجددا به ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال کنید. »
  • در صورت ارسال عدد ۲، مجموع مبلغ خلافی و تعداد تخلفات خودرو برای شما ارسال می‌شود.

در روش پیامکی، مالکان تنها قادر به رؤیت مبلغ کلی خلافی خودرویشان هستند و امکان پرداخت آن وجود ندارد.

استعلام خلافی از طریق کد USSD

اما روش دوم استعلام خلافی با کد Vin خودرو از طریق کد USSD انجام می‌پذیرد که دقیقا مشابه روش پیامکی است. این روش موقتا غیرفعال است اما بعد از فعال شدن، می‌توانید طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • کد #۱۱۰* را شماره‌گیری کنید.
  • گزینه خلافی خودرو را از میان منو خدمات انتخاب کنید.
  • مبلغ خلافی، شناسه قبض و شناسه پرداخت برای شما نمایش داده می‌شود.

توجه کنید هنگام وارد کردن کد Vin خودرو باید به کوچک یا بزرگ بودن حروف دقت کنید. در زمان وارد کردن اعداد نیز صفحه‌کلیدتان حتماً انگلیسی باشد، زیرا در غیر این صورت پیام خطا دریافت می‌کنید.

 چگونه خلافی خودرو را با کد vin، استعلام و پرداخت کنیم؟

 چگونه خلافی خودرو را با کد vin، استعلام و پرداخت کنیم؟

با توجه به آنچه در بالا به آن اشاره شد، با استفاده از شماره Vin خودرو می‌توانید به صورت غیرحضوری و بدون نیاز به اینترنت، خلافی خودرویتان را دریافت کنید. درصورتی‌که نیاز به دریافت ریز خلافی یا پرداخت اقساطی آن را دارید، می‌توانید از سایر روش‌های استعلام و پرداخت جریمه‌های رانندگی استفاده کنید.

همان طور بخوانید:

خلافی ماشین با کد ملی

منبع متن: همراه مکانیک

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا