نقد و بررسی خودرو

اطلاعات خودرو شاهین سایپا

اطلاعات خودرو شاهین سایپا – در ۱۷امین نمایشگاه خودرو شیراز، که در تیر ماه سال ۹۷ برگزار گردید، خبری به صورت گسترده پخش شد که توجهات دنیای خودروی داخلی را به سمت خود جلب نمود. این خبر داغ خودرویی، رونمایی محصول جدید سایپا، با نام شاهین بود. پس از آن نمایشگاه، سایپا در دی ماه ۹۷ در سومین نمایشگاه خودرو تهران، دوباره شاهین را در معرض دید عموم قرار داد.

اطلاعات خودرو شاهین سایپا

معرفی خودرو شاهین

این خودرو با پلتفرم SP100 طراحی و ساخته شده است. این پلتفرم در سگمنت C قرار دارد و از لحاظ طول و عرض بدنه خودرو تقریبا در اندازه خودرو کیا سراتو است. در حال حاضر در اولین دوره از پیش فروش این خودرو در سایت سایپا، شاهین با پلت فرم خاص خود، با گیربکس ۵ دنده دستی ارائه شد. اما در اطلاعات این خودرو به اتوماتیک بودن گیربکس این خودرو نیز اشاره شده است که احتمالا در فروش های آینده به سبد محصولات اضافه شود. گیربکس اتوماتیک شاهین را شرکت کره‌ای HPT به سفارش سایپا ساخته است و کاملاً با جعبه‌دنده ساینا اتومات و کوییک اتومات، متفاوت است.

اطلاعات خودرو شاهین سایپا

در بخش داخلی خودرو از ترکیب چرم و پلاستیک استفاده شده است. در بخش کنسول مرکزی خودرو یک نمایشگر ۷ اینچی وجود دارد که اطلاعاتی از قبیل ناوبری، سرگرمی و … را نشان می‌دهد. همچنین یک نمایشگر دیجیتالی وضعیت فنی و تهویه خودرو را نشان خواهد داد. بر روی فرمان خودرو چندین دکمه ایجاد شده است که وظایفی از قبیل پاسخگویی به تماس تلفنی و … را دارد.

این خودروی نوظهور سایپا دارای ۱۲۶۰ کیلوگرم وزن بوده و ابعاد آن به ترتیب ۴۴۶۰ میلی‌متر طول، ۱۷۶۸ میلی‌متر عرض و ۱۵۰۱ میلی‌متر ارتفاع است. همین طور میزان فاصله میان دو محور آن، ۲۶۵۰ میلی‌متر است.

شاهین

موتور شاهین، ۴ سیلندر و ۸ سوپاپه بوده و دارای حجم ۱۵۰۰ سی سی است. این خودرو دارای انتقال نیرو با دیفرانسیل جلو طراحی شده و به جعبه دنده‌ای ۵ سرعته دستی مجهز گشته است.

حداکثر سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر قدرت ۱۰۸ اسب بخار است. در برآوردهای اعلام شده، به نظر می‌رسد که میانگین مصرف سوخت این خودرو، به اندازه ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر طی مسافت باشد.

شاهین

سیستم ترمز این خودرو چهار چرخه و از نوع دیسکی بوده و به سیستم‌های تکمیلی ABS، EBD، BAS، GSI و ESC مجهز است. از سیستم‌های نصب شده بر شاهین، می‌توان به سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، کروز کنترل، فرمان برقی، استارت دکمه‌ای، ورود بدون نیاز به کلید، سانروف، سیستم تهویه مطبوع خودکار، سیستم TPMS (کنترل فشار باد لاستیک‌ها)، سیستم روشنایی در روز و … اشاره کرد.

همین طور به لحاظ ایمنی سرنشینان نیز سایپا در خصوص این محصول جدید خود، حرفه‌ای عمل کرده و برای هر دوی راننده جلو و سرنشین کناری، کیسه هوا در نظر گرفته است. به علاوه کیسه هوای پرده‌ای نیز در این خودرو لحاظ شده است و در کل ۶ کیسه هوا، شاهین را همراهی می‌کند.

در بخش سیستم صوتی نیز با یک نمایشگر ۷ اینچی روبرو هستیم که انتظار نسل جوان از یک خودروی امروزی را به خوبی برآورده می‌سازد.

اطلاعات خودرو شاهین سایپا

اگر چه سایپا تا به حال در این مورد اظهار نظر رسمی نکرده است، اما به طور قطع شاهین گران‌ترین محصول داخلی تولیدی سایپا خواهد بود. با توجه به مبلغ پیش پرداخت خودرو در سری اول پیش فروش می‌توان انتظار داشت که قیمت پایه شاهین از چیزی نزدیک به ۱۵۰ میلیون تومان شروع شود.

شاهین

شاهین به بازارهای اروپایی راه خواهد یافت

طبق چیزی که معاونت فروش شرکت خودروسازی سایپا در نشست اخیر خود عنوان ساخته است، به احتمال زیاد شاهد عرضه نخستین سری از خودروی شاهین در زمستان ۹۹ خواهیم بود. از آن جایی که این خودروی جدید گروه خودروسازی سایپا، موفق به کسب استانداردهای گرید ۳ اروپا شده و بسیاری از آپشن‌های خودروهای روز اروپایی را با خود همراه دارد، انتظار می‌رود که بتوانیم از ارزآوری فروش آن در اروپا نیز بهره ببریم.

شاهین

قول معاونت فروش گروه خودروسازی سایپا در خصوص عرضه شاهین در زمستان ۹۹، نوید آن می‌دهد که بتوانیم در ماه‌های پایانی سال و در آستانه ورود به سال ۱۴۰۰، چهره این خودروی زیبای ایرانی را در خیابان‌های شهرهایمان ببینیم. به علاوه وی این وعده را نیز مطرح کرد که در آینده‌ای نه چندان دور، نمونه کراس اور شاهین با گیربکس اتوماتیک به خط تولید سایپا وارد شده و طبق انتظار، با قیمتی بالاتر از نمونه فعلی، به بازار وارد شود. این خودرو می‌تواند تا حدود زیادی انتظارات علاقه‌مندان به سواری خودروهای اتومات را از میان سبد خودروهای داخلی، برآورده سازد.

شاهین

 

نمایش بیشتر

۶ دیدگاه

  1. سلام. تو سایت های متفرقه خودرو، اطلاعات کاملتری ارائه شده!! تصاویر از نمای داخلی، ابعاد و آپشن ها قرار بدین ممنون میشیم.

  2. شرکت سایپا در خردادماه فروش کوییک R طی قرعه کشی یکساله با پیش پرداخت ۳۹.۵۰۰.۰۰۰ تومان(طبق دستورالعمل معادل ۵۰% قیمت تمام شده) بدون سود مشارکت، می بایست تحویب مشتری شود( یعنی باقیمت تمام شده ۷۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان
    حال خودرو ساز قیمت را ۱۲۷.۰۰۰.۰۰۰ تومان افزایش داده است
    این افزایش قیمت در زمان تحویل، نتنها برای خریدار مطلوبیتی ندارد بلکه او را متضرر می کند.
    بازنشسته ای مثل من که با هزار امید میخواست برای خانواده اش خودروی تهیه کند باز با مشکل مواجع و شرمنده زن بچه میشود.

    1. دوست عزیز طبق مصوبه شورای رقابت، خودروسازها مجاز به افزایش قیمت در هر سه ماه از سال هستند که البته به تصویب وزارت صمت می رسد. با این همه امیدوار هستیم که با گشایش اقتصادی پیش رو، شاهد کاهش قیمت ها و عقب گرد باشیم. به علاوه شما بازنشسته محترم که مورد احترام جامعه و البته خانواده خویش هستید، به امید خدا به زودی مالک خودروی شخصی خود باشید.

  3. دوست عزیز فرآیند ساخت خودرو، قیمت مواد اولیه، ورق های لازم برای ساخت بدنه، هزینه های تولید و غیره نزد کارخانه های خودروسازی، متفاوت می باشد. با این همه فرمایشات جنابعالی نیز محل تأمل دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا