پیشنهاد سردبیرآموزش

دلایل ریپ زدن خودرو در هنگام گاز دادن و شتاب گیری

مطمئنا اکثر شماها با مشکل ریپ زدن خودرو روبرو شده اید. برخی از افراد ریپ زدن را با لرزش ماشین اشتباه می گیرند که باید بگوییم دلایل این دو باهم دیگر فرق دارند و بحثشان جداست. هنگام شتاب گیری و زمان استارت زدن، از رایج ترین موارد ریپ زدن ماشین هستند. اگر در هر شرایطی با ریپ زدن اتومبیل روبرو شدید، بدانید که مشکلی در خودرویتان به وجود آمده است که باید خیلی زود بررسی کنید.

رایج‌ترین دلایل ریپ زدن خودرو چیست؟

هنگام ریپ زدن اتومبیل، اولین عاملی که باید به ذهنتان برسد، خالی بودن باک بنزین است. اما اگر باک ماشینتان پر باشد و شما با این مشکل روبرو شوید، پس یعنی در محفظه موتور ایراد مهم تری رخ داده است. اگر به بررسی آن اقدام نکنید، مشکلات و هزینه های زیادی برای تعمیر موتور خودرو، به همراه خواهد داشت. در ادامه مطلب ما قصد داریم دلایل رایج ریپ زدن خودرو را بیان کنیم، پس همراه ما باشید.

مشکل در سیستم اگزوز

از سرسیلندر، سیستم اگزوز گازهای خروجی را به وسیله منیفولد جمع کرده و به سمت بیرون از سیلندرها این گاز را مانند یک قیف هدایت می کند. از طریق لوله جلویی گازها در آن جا رها شده و به مبدل کاتالیزوری منتقل می شوند. سپس مبدل کاتالیزوری آن ها را به گازهای بی اثر با حذف عناصر مضر گازها، تبدیل می کند. در آخرسر به انبار اگزوز این گاز ها فرستاده می شوند که صدای خروج آن ها را کم کنند. بعد به وسیله لوله اگزوز به بیرون فرستاده می شوند.

بروز مشکل در سیستم سوخت

ذخیره و تامین سوخت خودرو از وظایف سیستم سوخت برای عملکرد موتور می باشد. در ورودی سیستم موتور، هوا و سوخت باهم ترکیب شده و تبدیل به ذرات ریز اتمی می شود. در آخر هم فرآیند تبخیر آن صورت می گیرد. در سیلندر موتور این ترکیب فشرده شده و احتراق به وجود می آید.. همچنین پیستون ها هم انرژی حرکتی مورد نیاز خود را به دست می آورند.

علل ریپ زدن خودرو در شرایط مختلف

نشتی در منیفولد اگزوز

همان طور که در بالا بیان کردیم، جمع آوری گازهای خروجی بر عهده منیفولد اگزوز است. اگر این قسمت دچار نشتی شود، می تواند ریپ زدن خودرو را به همراه داشته باشد. علائمی نظیر افزایش صدای موتور، روشن شدن چراغ چک اتومبیل و ضعیف شدن کارکرد اگزوز، نشان دهنده بروز این مشکل است. توصیه می کنیم هنگام ترک خوردگی و یا نشتی منیفولد اگزوز، به هیچ وجه رانندگی نکنید. زیرا بسیار خطرناک می باشد و اجزای پلاستیکی اطراف خروجی به وسیله گازهای داغ ذوب می شود و نیز احتمال دارد دود اگزوز به داخل کابین راه پیدا کند. برای برطرف کردن این مشکل باید حتما برای تعویض و یا تعمیر منیفولد اگزوز به یک تعمیرگاه خوب مراجعه کنید. شایان ذکر است که تعمیر این قسمت موقتی می باشد و باید بعد از گذشت مدتی اقدام به تعویض آن کنید.

خراب شدن مبدل کاتالیزوری

یکی دیگر از علت های ریپ زدن خودرو، خراب شدن مبدل کاتالیزوری می باشد. هر وقت متوجه شوید که موتور اتومبیل  بد کار می کند و ریپ می زند، همچنین همزمان بوی تخم مرغ گندیده حس می کنید، بدانید که مبدل کاتالیزوری خراب شده است. البته چراغ چک هم در بیشتر مواقع روشن می شود. وظیفه مبدل کاتالیزوری در خودرو سوزاندن هیدورکربن های موجود در اگزوز است. به همین خاطر وقتی که مبدل خراب شود، نمی تواند این کار را انجام دهد و گوگرد آزاد شده توسط موتور را از بین ببرد. در این زمان شما بوی تخم مرغ فاسد را حس می کنید. وقتی که مبدل خراب شود، در ابتدا فقط با ریپ زدن همراه است. اما در زمان مسدود شدن کامل آن، دیگر اتومبیل روشن نخواهد شد.

خرابی سنسورهای اکسیژن

وقتی که از محفظه احتراق،  گازهای خروجی خارج می شوند، سنسورهای اکسیژن وظیفه اندازه گیری میزان رقیق و یا غلیظ بودن آن ها را بر عهده دارند. برای تنظیم کردن مقدار سوخت وارد شده به اتومبیل، این اطلاعات برای سیستم رایانه خودرو ضروری و لازم است. در صورت کثیف بودن و از کار افتادن سنسورهای اکسیژن، سوخت وارد شده به ماشین ممکن است کم یا زیاد باشد. به همین خاطر مشکل ریپ زدن خودرو به وجود می آید. لازم می باشد به طور مرتب به عوض کردن سنسورهای اکسیژن اقدام کنید. اگر متوجه شوید که دلیل ریپ زدن ماشینتان از سنسورها است، با تمیز کردن آن ها این مشکل برطرف می شود. ولی اگر آسیب زیادی دیده باشند باید آن ها را تعویض کنید.

انژکتورهای کثیف

پاشش یا اسپری سوخت به داخل سیلندرها را انژکتورهای سوخت بر عهده دارند. این سوخت با هوا ترکیب شده و احتراق به وجود می آورد. به مرور زمان نازل های انژکتور سوخت با مسدودی مواجه می شوند و در نتیجه ریپ زدن خودرو حاصل می شود. اگر متوجه شدید که ماشین خیلی خوب شتاب نمی گیرد، بدانید که مشکل از انژکتور است. توصیه می کنیم در زمان بروز این مشکل سریع انژکتورها را تمیز کنید تا این مسئله به وجود آمده حل شود.اگر به این اتفاق اهمیت ندهید، لازم است که آن را تعویض کنید.

شمع های کثیف یا معیوب

چیزی که در محفظه احتراق موجب اشتعال سوخت می شود، شمع است. این قطعه زمانی نمی تواند سوخت را به خوبی مشتعل کند که کثیف باشد و یا درست کار نکند. در این صورت است که ماشین ریپ می زند. لازم است هر چند وقت یکباری سر شاخه های شمع را تعویض کنید. همچنین باید همیشه مرتب و تمیز باشند. می توان با تمیز کردن شمع ها جلوی فرسودگی های آن ها را گرفت.

کثیف بودن شمع ها از دلایل ریپ زدن خودرو

سنسور جریان هوای کثیف

اندازه گیری میزان هوای وارد شده به سیستم انژکتوری سوخت، بر عهده این سنسور می باشد. به رایانه ماشین این اطلاعات فرستاده شده و بعد مقدار مناسب سوخت توسط رایانه مشخص می شود. اطلاعات اشتباه زمانی به رایانه می رسد که این سنسور کثیف باشد. به همین خاطر تنظیم نسبت ترکیب هوا به سوخت، درست نمی شود.

نشت در سیستم خلا

یک مجموعه از شیلنگ های خلا را ماشین ها دارند که با گذشت زمان احتمال فرسوده شدن و نشت آن ها وجود دارد. در این صورت چون ترکیب سوخت و هوا شاید خیلی غلیظ یا رقیق باشد، موجب بروز ریپ زدن خودرو می شود.

موارد گفته شده دلایلی از ریپ زدن خودرو هستند که ممکن است آن ها را در زمان شتاب گیری و سرعت بالا تجربه کرده باشید.

دلایل رایج ریپ زدن خودرو در زمان روشن کردن آن

و ادامه مطلب می خواهیم به چند مورد از دلایل رایجی که در زمان استارت زدن ماشین موجب ریپ زدن می شود را بیان کنیم.

در درپوش دلکو رطوبت باشد

به احتمال زیاد برای بیشتر افراد وقتی که در آب و هوای بارانی اقدام به استارت زدن خودرو کرده اند، با مشکل ریپ زدن خودرو مواجه شده اند. دلیل این امر، رطوبت داشتن درپوش دلکو است. درواقع این رطوبت مشکلاتی را برای کارکرد سیستم احتراق به وجود می آورد. در زمان بروز چنین مشکلی بهتر است صبر کنید تا درپوش دلکو خشک شود و یا می توانید برای خشک شدن از پارچه کمک بگیرید. توصیه می کنیم در زمان های آب و هوای بارانی، اتومبیل خود را در مکان سرپوشیده پارک کنید تا با چنین مشکلاتی مواجه نشوید.

آسیب دیدگی تسمه تایم

یکی از قطعات خیلی مهم در ماشین، تسمه تایم می باشد. در صورت به وجود آمدن مشکل در این قطعه، خودرو ریپ می زند و روشن نمی شود. سعی کنید با زدن کاپوت خودرو به بالا به بررسی این بخش بپردازید و در صورت خرابی اقدام به تعویض آن کنید.

کویل آسیب دیده

اگر برای وایر شمع ها جریان کافی تامین نشود، یعنی در کویل خودرو مشکل به وجود آمده است. در نتیجه در زمان استارت زدن خودرو با ریپ زدن مواجه خواهد شد.

فیلترهای سوخت کهنه

عوض کردن فیلترهای سوخت به طور مرتب امری ضروری است. در غیر این صورت کارایی خود را از دست می دهد. وظیفه فیلترهای سوخت، اجازه ندادن به ورود گرد و غبار و زنگ زدگی به سیستم سوخت است. اگر در عملکرد این بخش خلل ایجاد شود، خرابی پمپ و انژکتور سوخت را به همراه خواهد داشت.  در نتیجه موقع استارت زدن با ریپ ماشین مواجه می شوید.

علت ریپ زدن خودرو در دنده ۲ چیست؟

ریپ زدن ماشین در دنده ۲ یکی از مشکلات رایجی است که اکثر رانندگان از آن گله دارند. اگر در دنده ۲ اتومبیل شروع به ریپ زدن کند، دلیل آن وجود مشکل در سیستم برق رسانی می باشد. شمع، وایر و کویل جزء سیستم برق رسانی هستند.

اگر پس از این که خودرو را روشن کردید و با مشکل ریپ زدن مواجه شدید، بدانید که به یکی از سیلندرها، برق و یا سوخت نمی رسد. به همین ترتیب خودرو ریپ می زند. اگر ترکیب سوخت و هوا مناسب نباشد، در حین حرکت با دنده ۲، اتومبیل ریپ می زند. دلیل های این امر عبارتند از:

  • خراب شدن سوزن های انژکتور
  • مخلوط شدن بنزین با مواد دیگر
  • ضعیف شدن فشار بنزین
  • خراب و یا کثیف بودن دریچه گاز و یا سنسورهای هوای ورودی

علت ریپ زدن خودرو حین حرکت

علل هایی که منجرب می شود ماشین در حین حرکت ریپ بزند عبارتند از:

  • گرفتگی مسیر خروج دود: توجه کنید که اگر مسیر خروج دود به کلی گرفته شود، ماشین اصلا روشن نمی شود.
  • خراب شدن مدار جرقه: حتما در این زمان مدار جرقه و چکش برق را بررسی کنید تا از درست کار کردن و خشک و تمیز بودن اجزای سیستم اطمینان حاصل کنید.
  • خراب شدن شمع ها: این عامل یکی دیگر از علائم ریپ زدن خودرو در حین حرکت است. شستن شمع ها و تنظیم پلاتین و قرار دادن آن در مدار به رفع این مشکل کمک می کند. اگر با انجام این کارها، مشکل رفع نشد، باید اقدام به تعویض شمع های خودرو کنید.
  • کافی نبودن بنزین و یا ترکیب شدن آن با آب: برای حل این مشکل باید مخزن را خالی و اقدام به پاکسازی کنید و سپس بنزین خالص به آن بزنید.
  • ارسال نشدن بنزین به موتور و گرفته شدن لوله ها: در این شرایط اقدام به چک کردن این لوله ها کرده و اگر گرفتگی داشت، آن را رفع کنید.

علت ریپ زدن خودرو در دنده 2

علت ریپ زدن خودرو اول صبح

  • نسبت تراکم محفظه احتراق به هم بخورد
  • شمع های کهنه و نامناسب و فرسوده شدن وایرها
  • وجود مشکل در سنسور اکسیژن
  • خراب شدن سوزن انژکتور
  • هر عاملی که باعث اشتباه کامپیوتر مرکزی موتور می شود.

این موارد از دلایل ریپ زدن اتومبیل در اول صبح می باشند که باید به آن ها رسیدگی کنید تا مشکل پیش آمده رفع شود.

سخن آخر

در این مطلب ما سعی کردیم به طور کامل عواملی که منجرب به ریپ زدن خودرو می شود را برای شما معرفی کنیم. توصیه می کنیم به تمام نکات گفته شده در این باره توجه کرده و تک تک آن ها را برای عملکرد مناسب ماشینتان انجام دهید. امیدواریم از مطالب گفته شده بهترین استفاده را کرده و توانسته باشید مشکلات ریپ زدن اتومبیلتان را به راحتی و بدون دردسر رفع کنید.

نمایش بیشتر

۵ دیدگاه

  1. سلام وخدا قوت
    ساینا مدل ۹۵
    مشکل ریپ زدن در سرعت پایین
    یک هفته پیش شمع و وایر را تعویض کردم
    اما دوباره مشکل هست علت چیست
    مکانیکم همه چیز رو چک کرد اما متوجه علت نشد
    لطفا راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا