پیشنهاد سردبیرآموزش

دلایل لرزش موتور خودرو + راه حل ها

موتور خودرو به عنوان اصلی ترین بخش هر ماشین محسوب می شود و قوای محرکه آن است. با توجه به اینکه موتور به گیربکس متصل شده، در اثر حرکت چرخ دنده های گیربکس، پلوس و دیگر قسمت ها دچار مقداری لرزش و ارتعاش می شود. البته لرزش موتور خودرو با توجه نوع و مدل آن متفاوت است. از آنجایی که موتور به طور مستمر در حالت فعالیت است و با دیگر اجزای اتومبیل ارتباط مستقیم دارد، به شدت در معرض استهلاک و فرسایش قرار دارد. یکی از مشکلاتی که برای اکثر اتومبیل ها به ویژه خودروهای تولید داخل کشور رخ می دهد، لرزش شدید موتور خودرو است. عوامل مختلفی موجب بروز این مشکل می شوند و با توجه به میزان و حساسیت هر یک از آنها، مقدار لرزش کم و زیاد می شود.

آنچه که در این زمینه اهمیت فراوانی دارد، این است که لرزش موتور موجب آسیب به بدنه، گیربکس، جلوبندی، سیستم تعلیق، داشبورد و تجهیزات داخل خودرو و دیگر بخش های آن می شود. به همین جهت می بایست سریعاً علت لرزش موتور خودرو هنگام حرکت و حالت سکون را بیابید و نسبت به رفع آن اقدام کنید. با توجه به اهمیت این موضوع و عیب یابی علل لرزش موتور در ادامه به بیان مطالبی درباره اینکه “علت لرزش موتور خودرو چیست” و عوامل مؤثر در بروز آنها می پردازیم.

لرزش موتور خودرو چیست؟

به طور کلی زمانی که موتور خودرو روشن است و عملکرد آن با ایجاد ارتعاش و لرزش همراه است، گفته می شود که موتور دچار لرزش شده است. شدت لرزش موتور خودرو متفاوت است و بعضاً لرزش به بدنه، داشبورد و اجزای داخلی خودرو نیز وارد می شود. علاوه بر این لرزش ایجاد شده موجب ایجاد سر و صدای اضافی در داخل و خارج از اتومبیل می شود. از همه اینها که بگذریم، لرزش موتور پس از مدتی موجب آسیب به دیگر قسمت های خودرو می گردد. بدین جهت می بایست سریعاً نسبت به عیب یابی علل لرزش و رفع آن اقدام شود. بررسی های به عمل آمده نشان داده که درصد و میزان لرزش موتور خودرو ۴۰۵ به نسبت بیشتر از لرزش موتور خودور ال ۹۰ است. گرچه این دو اتومبیل در اصل فرانسوی هستند، اما از لحاظ موتور و کیفیت کار آن و همچنین دیگر بخش های اصلی (گیربکس، پلوس، سیستم تعلیق و …) با یکدیگر تفاوت زیادی دارند.

لرزش موتور خودرو چیست

همواره توصیه می شود به منظور بررسی علت لرزش زیاد موتور خودرو و همچنین لرزش ناگهانی موتور خودرو در حالت سکون و حرکت به نمایندگی های مجاز و تعمیرکاران با تجربه در این زمینه مراجعه کنید. زیرا هر یک از خودروهای ایرانی و خارجی با توجه برند سازنده، تیپ و سال ساخت ویژگی های مخصوص به خود را دارا هستند و عوامل متعددی می تواند موجب بروز لرزش موتور شود.

عوامل مؤثردر لرزش موتور خودرو

دلایل مختلفی موجب لرزش موتور در هنگام حرکت و سکون می شوند. با توجه به اهمیت عیب یابی و رفع مشکلات ایجاد شده، می بایست تا حدودی با عوامل تأثیرگذار در لرزش موتور ماشین آشنا شوید. بعضی از مهمترین عوامل مؤثر در لرزش موتور عبارتند از:

۱. بالانس نبودن لاستیک ها و عدم تنظیم باد آنها

لاستیک ها یکی از اجزای اصلی هر اتومبیل به شمار می روند و به طور مستمر با سطح زمین در تماس هستند. به همین منظور هر چند سال یک بار می بایست لاستیک ها را تعویض نموده و لاستیک جدید جایگزین کرد. البته طول عمر لاستیک های موجود در بازار با توجه به برند سازنده، آلیاژ و کیفیت ساخت آنها متفاوت است. یکی از اصول مهم برای افزایش کارایی و ماندگاری لاستیک تنظیم باد به موقع و رسیدگی مستمر به آن است. علاوه بر این در زمان تعویض لاستیک به ویژه لاستیک های جلو باید حتماً آنها را بالانس نموده و سپس مورد استفاده قرار دهید. اما متأسفانه عده ای از افراد این موضوع را جدی نمی گیرند و به همین دلیل خودرو پس از مدتی دچار لزرش موتور می شود. به عبارت دیگر علت لرزش موتور خودرو در سرعت بالا عدم تنظیم باد و بالانس نبودن لاستیک ها است. زیرا لاستیک خودرو از طریق پلوس ها به موتور و گیربکس متصل است و با عملکرد و چرخش نامناسب لاستیک ها، موتور ماشین نیز دچار لرزش می شود. به یاد داشته باشید که هرچه سرعت خودرو بیشتر باشد، به نسبت میزان چرخش لاستیک نیز افزایش یافته و این امر موجب بیشتر شدن لرزش موتور خودرو می گردد.

نکته قابل توجه اینکه کم باد شدن لاستیک، پنجر شدن و وجود برجستگی روی سطح لاستیک ها نیز موجب لرزش موتور ماشین می شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل به صورت مستمر و هر از چند ماه یکبار باد لاستیک ها را تنظیم نمایید و تمامی سطوح آن را مورد بررسی قرار دهید.

۲. خراب شدن بلبرینگ‌های محور جلو و تنظیم نبودن سیستم تعلیق (سیستم هدایت و فرمان)

همواره با گذشت زمان بر اثر افتادن ماشین در چاله و دست اندازها، سیستم تعلیق خودرو از تنظیم خارج شده و در سرعت های بالا جلوی ماشین، به ویژه موتور شروع به لرزش می کند. علاوه بر این ضربه های ناشی از حرکت اتومبیل روی آسفالت، ائداختن ماشین، عبور از میان آب و … موجب آسیب دیدگی بلبرینگ های محور جلو می گردد. این امر نیز تا حد زیادی موجب لرزش موتور خودرو در سرعت های بالا می شود.

خراب شدن بلبرینگ‌های محور جلو و تنظیم نبودن سیستم تعلیق

۳. عملکرد نامناسب دیسک و صفحه گیربکس

همانطور که می دانید گیربکس از قسمت های اصلی هر خودرو به شمار می رود و وظیفه برقراری ارتباط بین موتور و پلوس های منتهی به چرخ ها را بر عهده دارد. در این راستا دیسک و صفحه رابط بین موتور و گیربکس هستند و وظیفه متصل کردن موتور به گیربکس و در نتیجه آن به حرکت درآمدن خودرو را برعهده دارند. از آنجایی که برندها و مدل های گوناگونی از این قطعه در بازار وجود دارد، در زمان خرید آن  می بایست نهایت دقت و ظرافت را به خرج دهید. زیرا این قسمت بسیار مهم است و با داشتن کوچکترین مشکل نظیر داشتن انحنا (موج) دچار لرزش شده و تمامی اجزای خودرو به ویژه موتور را به لرزه در می آورد. از این روی برای خرید دیسک و صفحه گیربکس، حتماً از برندهای معتبر و با کیفیت مناسب استفاده کنید. لازم به ذکر است با توجه به ورود جنس های تقلبی و بی کیفیت در بازار یکی از اصلی ترین علت لرزش موتور خودرو ۲۰۶ و دیگر محصولات گروه صنعتی ایران خودرو، استفاده از دیسک و صفحه های تقلبی، بی کیفیت یا دست دوم است.

۴. خراب شدن دسته موتور

همان طور که دیده اید موتور خودرو به وسیله دو الی سه عدد (با توجه به نوع و مدل خودرو) به شاسی متصل شده است. این قطعه از یک فلز و بوش تشکیل شده که از یک طرف به موتور و از طرف دیگر روی شاسی خودرو وصل می گردد. به مرور زمان دسته موتور دچار فرسایش شده و هنگام روشن بودن موتور، موجب لرزش آن می شود. یکی از عوامل نشان دهنده خرابی دسته موتور، لرزش موتور خودرو هنگام کولر گرفتن از آن است. زیرا با روشن کولر، بار روی موتور بیشتر شده و این امر موجب افزایش لرزش موتور خودرو می گردد. در این گونه موارد می بایست در اولین فرصت دسته موتورها را تعویض نموده و قطعه سالم جایگزین کنید.

کلام آخر

در پایان خاطر نشان می گردد، یکی دیگر از دلایل عمده لرزش موتور ماشین تنظیم نبودن موتور، خرابی شمع ها، کثیف بودن استپر، اشکال در سیستم انژکتور، خراب بودن پولی های ثابت و هرزگرد و دیگر عوامل از این قبیل است. به یاری خدا در مطالب بعد به بیان این دسته از عوامل خواهیم پرداخت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا