پیشنهاد سردبیرآموزش

اصول رانندگی در جاده یخ زده کدامند؟

با ورود به فصل سرما و به ویژه با دنبال کردن سفرهای بین شهری، احتمال این که ناچار به رانندگی در جاده یخ زده شوید، زیاد است و باید اصول رانندگی در این وضعیت را بدانید. در غیر این صورت ریسک از دست دادن کنترل ماشین و تصادف بالا رفته و نمی توانید اطمینان داشته باشید که رانندگی در مسیر یخ زده پیش روی خود را بدون مشکل به پایان برسانید.

رانندگی در جاده یخ زده:

با سرعت پایین رانندگی کنید

لازم است که حتما سرعت خودروی خود را پایین نگه دارید تا کنترل آن برایتان ساده تر باشد. در صورتی که سرعت خودرو را در مسیر یخ زده بالا ببرید، ریسک سر خوردن آن در مسیر بیشتر شده و ممکن است خیلی زود و در لحظه ای ناگهانی، کنترل خودرو از دست شما خارج شود. به یاد داشته باشید که با سر خوردن اولیه، دوباره به دست گرفتن کنترل ماشین به مراتب سخت تر خواهد شد.

رانندگی در جاده یخ زده

از تغییر مسیر ناگهانی پرهیز کنید

تغییر مسیر ناگهانی در یک مسیر یخ زده، بسیار پر ریسک و خطرناک خواهد بود و ممکن است مشکلاتی برای راننده به وجود بیاورد. از این روی هرگز و به هیچ دلیل در جاده های یخ زده، تغییر مسیر ناگهانی نداشته باشید. در صورتی که نیاز به انجام این کار باشد، باید حتما به آرامی و با احتیاط کامل این کار را انجام دهید.

در مسیرهای شیب دار، با دنده سنگین حرکت کنید

شاید مسیری که شما برای رسیدن به مقصد خود در آن پیش می روید، در بخش هایی دارای شیب تند باشد. این گونه مسیرها در شرایط برف و یخ زدگی، معمولا بسیار خطرناک تر خواهند بود و این ریسک وجود دارد که کنترل خودرو را در چنین راهی از دست بدهید. از این روی لازم است که حتما با دنده سنگین حرکت کرده و کاملا با احتیاط پیش بروید.

سعی کنید در صورت امکان از مسیرهای جایگزین کم شیب ‌تر استفاده کنید، حتی اگر اینکار باعث می‌شود مسیر شما دورتر شود. اما درصورت عدم وجود مسیر جایگزین، هنگام رسیدن به سربالایی یا سرپایینی با شیب تند، خودروی خود را در کنار متوقف کرده و منتظر نیروهای جاده‌ای برای پاکسازی برف و یا پاشیدن شن و نمک باشید. کمی دیرتر رسیدن مطمئنا بهتر از بروز حوادث ناگوار است.

رانندگی در جاده یخ زده

از ترمزهای ناگهانی پرهیز کنید

همیشه باید فاصله خود را با خودروی جلویی حفظ کنید و در شرایطی که جاده یخ زده باشد، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است. با نزدیک شدن به خودروی جلویی و ترمزهای ناگهانی، احتمال سر خوردن خودرو به مراتب بالاتر خواهد رفت و از این رو لازم است که با حفظ فاصله با خودروی جلویی، از این موضوع پیشگیری موثری به عمل آورید.

کلام آخر

شما چطور رانندگی در جاده یخ زده را مدیریت کرده و از سر خوردن و لیز خوردن خودروی خود در مسیر جلوگیری به عمل می آورید؟

همین طور بخوانید: جلوگیری از یخ زدن مایع شیشه شور خودرو

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا