عمومی

راهنمای خرید لنت ترمز و هرآنچه باید بدانید

قبل از به حرکت درآوردن هر وسیله نقلیه ای باید ابتدا از عملکرد سیستم ترمز خودرو آن اطمینان حاصل کنیم. این موضوع جهت تأمین امنیت سرنشینان اتومبیل لازم است. در واقع سیستم ترمز وظیفه­ کاهش سرعت و توقف ماشین را در زمان مورد نیاز بر عهده دارد و کنترل کیفیت اجزای آن در بازه زمان ­های مشخص ضرورت می‌­یابد.

یکی از اجزای مهم سیستم ترمز، لنت ترمز است که با نحوه عملکرد، انواع و راهنمای خرید آن در ادامه آشنا خواهید شد.

لنت ترمز خودرو چگونه عمل می­کند ؟

هنگامی که پای خود را بر پدال ترمز فشار می­دهید، طی یک سری اعمال مکانیکی، لنت­های ترمز به روی دیسک­ ها فشار آورده و اصطکاک ایجاد شده باعث تبدیل انرژی جنبشی به گرمایی می­شود. در نتیجه­ این فشار، شتاب منفی به وجود آمده، باعث کاهش سرعت و یا توقف کامل اتومبیل می­گردد.

چرا باید لنت ترمز را تعویض کنیم ؟

عملکرد حیاتی ترمز در حین رانندگی و توقف، بارها مورد استفاده قرار می­گیرد و لنت ترمز به طور مکرر دچار اصطکاک می­گردد. در نتیجه سایش و ایجاد حرارت زیاد به تدریج باعث فرسودگی لنت­ها می­شود. زمان دقیقی برای تعویض لنت ترمزهای مختلف وجود ندارد و مدت زمان استفاده از آن به عواملی مثل نوع اتومبیل، مسافت طی­شده، وزن خودرو و سرنشینان و … بستگی دارد. با فرسودگی لنت­ ها، اختلالاتی در عملکرد سیستم ترمز مشاهده می­شود که در صورت بی ­توجهی ممکن است به تصادف و خسارات جبران ­ناپذیر منجر گردد.

بیشتر بخوانید: خرید لنت ترمز خودرو با بهترین قیمت

علائمی که زمان تعویض لنت ترمز را نشان می­دهد.

معمولاً وقتی هنگام ترمز، صدای غیرعادی و یا سوت مانند از خودرو شنیده می­شود، نشانه آن است که لنت ترمز باید عوض شود. در این مواقع بعد از گرفتن ترمز، زمان و مسافت بیشتری طول می­کشد تا به طور کامل متوقف شوید. اختلالاتی همچون لرزش پدال ترمز، کاهش ضخامت لنت به دلیل ساییدگی، نشت روغن و کاهش کنترل­پذیری خودرو هنگام پیچیدن، از نشانه­های رسیدن زمان تعویض لنت می­باشد. در بعضی از سیستم­ ها نیز چراغ ترمز و سنسوری وجود دارد که در زمان اتمام لنت به راننده هشدار خواهد داد.

انواع لنت ترمز را بشناسید.

برای خرید لنت ترمز نیاز است که انواع مختلف آن را بشناسید. این دسته­بندی بر اساس مواد تشکیل ­دهنده لنت ترمز، شکل گرفته است.

  • لنت ترمز فلزی
  • لنت ترمز ارگانیک
  • لنت ترمز کم فلز
  • لنت ترمز سرامیکی
  • لنت ترمز نیمه فلزی

به طور کلی استفاده از مواد مرغوب در ساخت لنت ترمز کارایی آن را افزایش داده و با وجود گران­تر بودن نسبت به نمونه­های بی­کیفیت موجود، علاوه بر ایمنی بالا، عمر بیشتری داشته و خرید آن­ها به صرفه ­تر است.

به لحاظ ظاهری لنت ترمز به دو شکل دیسکی و کفشکی تقسیم شده و به علت کارایی بهتر لنت ترمز دیسکی، تمایل به استفاده از این نوع لنت­ ها بیشتر است. برای انتخاب بهترین لنت ترمز ماشین، محل میزان کارایی و مزایا و معایب هرکدام را در ادامه شرح می­دهیم.

لنت ترمز فلزی (Metal)

از فلزات آهن و استیل در ساخت لنت ترمز فلزی استفاده می­شود. این نوع لنت­ها مناسب ماشین­ مسابقه بوده و تا حدودی با ایجاد صدا و گرد زیاد همراه هستند. به دلیل وجود الیاف فلز این نوع لنت­ ها، دوام بالا و عملکرد خوبی از خود نشان داده و گران­تر نیز می‌­باشند.

لنت ترمز ارگانیک (NAO)

از مواد آلی و سلولزی برای ساختن این نوع لنت ­ها استفاده می­گردد. لنت ترمز ارگانیک بسیار کم ­صداست که این به خاطر ساختار نرم آن می­باشد. این نوع لنت­ها اغلب در ماشین­ های صنعتی و اتومبیل­ های جدید که تردد کمتری دارند، به کار میرود لنت ­های ارگانیک، عمر کوتاه و در نتیجه قیمت کمتری دارند و استفاده از آن­ها در مسافت­های طولانی توصیه نمی­شود. به علاوه کارایی این لنت­ ها با قرار گرفتن در معرض آب، افت پیدا می­کند.

لنت ترمز کم فلز (Low Metal)

۲۰ درصد اجزای سازنده این نوع لنت­ها را فلزات آهن و مس و باقی را الیاف و مواد آلی تشکیل می­دهند. برای ایجاد اصطکاک بهتر در این نوع لنت­ها از فلزات نرم استفاده می­شود. دوام لنت کم فلز بیشتر از لنت ارگانیک است و توان بازدارندگی زیادی دارد. این لنت­‌ها هنگام عمل کردن، کمی ایجاد صدا می­کنند.

لنت ترمز سرامیکی (Ceramic Brake Pad)

لنت­های سرامیکی از خاک رس و چینی به همراه الیاف مس ساخته می­شوند. عملکرد این نوع لنت ترمز، از موارد قبلی بهتر بوده و عمر بیشتری دارند. بی صدا و مقاوم بودن در برابر گرما و همچنین تولید گرد و غبار کمتر، از مزایای مهم لنت­ های سرامیکی است. در مجموع به دلیل کیفیت بالا، قیمت این لنت در بازار بیشتر از انواع دیگر است.

لنت ترمز نیمه فلزی (Semi Metallic)

پر استفاده ­ترین لنت ترمز در وسایل­ نقلیه، لنت ترمز نیمه فلزی می­باشد. بخش عمده­ی این نوع لنت­ها را فلزاتی مثل آهن و استیل تشکیل می­دهد. به دلیل انتقال بهتر حرارت، این لنت عمر بیشتری نسبت به لنت­های تمام ارگانیک دارد. قیمت مناسب و دوام بالا باعث شده، لنت ترمز نیمه فلزی انتخاب اول خودروهای پرتردد و باری باشد.

چه موقع باید لنت های ترمز ماشین خود را تعویض کنید

از طریق لینک زیر در سایت youtube میتوانید راهنمای کامل و دقیق زمان بندی تعویض ترمز ماشین را مشاهده کنید:

/بهترین_زمان_تعویض_لنت_ترمز/https://www.aparat.com/v/xqhYn

نکات مهم برای خرید لنت ترمز

  • برای بازدهی بیشتر و بهبود عملکرد سیستم ترمز، شما باید متناسب­ترین لنت ترمز را با مدل خودرو و سطح استفاده­ی خود خرید و نصب کنید.
  • برای اینکه در فواصل زمانی کوتاه مجبور به خرید لنت ترمز جدید نباشید، بهتر است از مدل­های باکیفیت آن استفاده کنید.
  • گرم شدن بیش از حد لنت ترمز ممکن است بسیار خطرآفرین باشد. برای همین از خرید لنت ترمزی که در مقابل حرارت مقاومت کافی ندارد، اجتناب کنید.

نیم نگاهی به کالا یدکی

فروشگاه اینترنتی کالا یدکی با ارائه­ انواع قطعات یدکی اتومبیل، مجموعه­ای از بهترین لنت ترمزهای باکیفیت­ از برندهای معروف داخلی و خارجی را برای انتخاب در اختیار شما قرار می­دهد. برای دیدن نمونه­ های متنوع لنت ترمز، متناسب با مدل خودروی خود و اطلاع از شرایط خدمات و پشتیبانی، از سایت کالا یدکی دیدن فرمایید.

لنت ترمز از مهمترین قطعات خودرو می باشد که کیفیت آن برای خودرو و سرنشینان آن خیلی اهمیت دارد. با توجه به اینکه این قطعه یکی از قطعات حساس و اصلی خودرو است و کوتاهی در خرید آن می تواند برای شما پیامدهای جبران ناپذیر جانی و مالی زیادی به دنبال داشته باشد، پس شما باید همیشه از لنت های اصلی و با کیفیت استفاده کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا