پیشنهاد سردبیرآموزش

راهنمای دریافت برگ سبز خودرو المثنی + سوالات متداول

احتمالاً برای شما نیز اتفاق افتاده که مدارک مهم و حیاتی خود را گم کرده باشید یا به سرقت رفته باشند. سپس برای بدست آوردن مجدد آن‌ها به مراکز مربوطه مراجعه و سندی تحت عنوان المثنی دریافت کرده‌اید. اسنادی که مربوط به هویت و شخصیت افراد هستند مفقود شدن آن‌ها احتمال سواستفاده از سوی دیگران را به همراه دارد، باید بدون فوت وقت پیگیری شوند. بدون شک همه شما می‌دانید که در صورت گم شدن مدارک هویتی باید به مراکز ثبت احوال مراجعه کنید. اداره ثبت احوال نیز بعد از گذراندن مراحلی مدارک شناسایی شما را با مهر المثنی در اختیارتان قرار می‌دهد. یکی دیگر از مدارکی که گم شدن آن تبعات زیادی را می‌تواند به همراه داشته باشد، برگ سبز خودرو است. این سند نشانه و حکم مالکیت خودرو را دارد که در صورت مفقود شدن احتمال سواستفاده از آن بسیار زیاد است. حال در صورت گم شدن برگ سبز خودرو چه باید کرد؟ نحوه دریافت برگ سبز خودرو المثنی به چه صورت است؟ مدارک مورد نیاز برای برگ سبز المثنی خودرو کدامند؟ چه مدت طول می‌کشد تا برگ سبز خودرو المثنی صادر شود؟ همه این‌ها سؤالاتی است که ما در این مقاله به آن‌ها پاسخ خواهیم داد. اگر شما نیز جز کسانی هستید که برگ سبز خودرو خود را گم کرده، راهنمای دریافت برگ سبز خودرو المثنی را تا انتها بخوانید.

چگونه برگ سبز خودرو المثنی بگیریم؟

برای درخواست برگ سبز خودرو المثنی اولین قدم گزارش مفقودی سند است. برای این کار نیازی ندارید به کلانتری‌ها مراجعه کنید. تنها کافیست آگهی را در روزنامه کثیرالانتشار درج کنید. اقدام فوری شما برای ثبت آگهی مفقودی اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا تا زمانی که مفقودی را آگهی ندهید تمام مسئولیت پیشامد‌های ممکن از لحاظ قانونی برعهده شماست. در صورت آگهی دادن نه تنها این مسئولیت از دوش شما برمی‌دارد، بلکه برای یکی از مدارک الزامی برای گرفتن المثنی برگ سبز خودرو است. بنابراین توصیه ما به شما این است که بلافاصله بعد از اطلاع از مفقود شدن سند یا کارت ماشین خود جهت دریافت نوبت آگهی و چاپ آن اقدام کنید. بعد از انتشار آگهی جهت پیگیری از پیدا شدن احتمالی آن می‌توانید به سایت «پست یافته» مراجعه کنید. در غیر این صورت بعد از گذشت ۱۰ روز از آگهی باید با مراجعه به یکی از مراکز تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی جهت دریافت برگ سبز خودرو المثنی درخواست دهید. ما در این متن به طور مراحل دریافت برگ سبز ماشین را شرح می‌دهیم.

برگ سبز خودرو المثنی

مراحل و روش گرفتن المثنی برگ سبز خودرو

قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی ابتدا به سایت پست یافته به آدرس اینترنتی postyafteh. post.ir رفته تا در صورت پیدا شدن احتمالی مدارک خودرو بتوانید آن را از طریق پست دریافت کنید. زیرا افرادی که مدارک را پیدا می‌کنند آن را به ادارات پست تحویل می‌دهند. بنابراین احتمال ان که مدارک خودروی شما در پست باشند، وجود دارد. بنابراین بعد از استعلام برگ سبز خودرو در سایت فوق‌الذکر و عدم وجود اسناد در اداره پست به نام شما یا با کد ملی شما، باید همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم به روزنامه کثیرالانتشار مراجعه کرده و آگهی مفقودی اسناد خودرو را چاپ کنید.

متن آگهی مفقودی معمولاً به این صورت است: «اصل برگ سبز خودرو ……. مدل …… به رنگ ……. به شماره انتظامی …. . شماره موتور …. و شماره شاسی …. به نام …… مفقود شده و از درجه اعتبار ساقط است. »

بعد از گذشت ۱۰ روز از ثبت آگهی و انتشار آن در روزنامه باید به مراکز تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید. برای مراجعه به این مراکز باید ابتدا نسبت به دریافت نوبت به صورت اینترنتی اقدام شود. در حال حاضر روند نوبت‌دهی تمامی مراکز تعویض پلاک به صور اینترنتی است و امکان دریافت خدمات بدون اخذ نوبت وجود ندارد. جهت دریافت نوبت نیز می‌توانید به سایت nobatdehi. epolice.ir مراجعه کنید. در این سایت بعد از ورود و ثبت‌نام از بخش خدمات، گزینه سند مالکیت المثنی را انتخاب و بر روی یکی از مراکز تعویض پلاک که در نزدیکی شماست (اختیاری) کلیک کنید.

مدارک لازم جهت دریافت برگ سبز خودرو المثنی

برای دریافت برگ سبز خودرو المثنی باید قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک مدارکی را جمع‌آوری کنید. مدارک المثنی برگ سبز خودرو شامل: آگهی مفقودی منتشر شده در روزنامه کثیرالانتشار که ۱۰ روز از چاپ ان گذشته باشد، عدم خلافی خودرو در تاریخ جدید که در مراکز تعویض پلاک دریافت می‌شود، بیمه شخص ثالث، اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه، مدارک احراز سکونت مالک در آدرس اعلامی، برگه معاینه فنی که از مراکز مکانیزه مجاز صادر شده ( این مدرک برای خودرو‌های شخصی و دولتی که بیش از ۴ سال از زمان تولید و برای خودرو‌های عمومی بیش از یکسال از زمان تولیدشان سپری شده باشد) و‌واریز کردن هزینه برگ سبز خودرو المثنی که از طریق دستگاه‌های کارتخوان مستقر در مراکز تعویض پلاک پرداخت می‌شود، است. برای دریافت برگ سبز خودرو المثنی مالک ماشین یا وکیل قانونی او باید با در دست داشتن تمامی این مدارک به مرکزی که در آن اقدام به دریافت نوبت کرده، مراجعه کند.

هنگام مراجعه به تعویض پلاک حتماً باید خودرو را نیز همراه خود ببرید. زیرا کارشناسان جهت تأیید اطلاعات باید وسیله نقلیه را بررسی کنند. در صورتی که نماینده قانونی ب جای مالک خودرو به مرکز تعویض پلاک مراجعه کند، باید وکالتنامه قانونی خود را همرا با مدارک شناسایی همراه داشته باشد. برای دریافت برگ سبز خودرو المثنی، اصل کارت ماشین نیز الزامی است.

روش گرفتن برگ سبز خودرو المثنی

هزینه برگ سبز خودرو المثنی و مدت زمان صدور آن

هزینه برگ سبز خودرو المثنی به نوع خودرو و مدل آن بستگی دارد که تماماً در مراکز تعویض پلاک از طریق دستگاه کارتخوان مستقر در این مراکز پرداخت می‌شود. مدت زمان صدور المثنی برگ سبز خودرو معمولاً تا دو هفته بعد از ثبت درخواست است تا از طریق پست ارسال شود.

سؤالات متداول

آیا بدون داشتن برگ سبز خودرو می‌توان روند انتقال و فروش آن را انجام داد؟

خیر. فروش خودرو یا انتقال آن بدون در دست داشتن برگ سبز خودرو امکان‌پذیر نیست. بنابراین در صورت مفقود شدن برگ سبز حتماً نسبت به دریافت المثنی آن اقدام کنید.

آیا نماینده قانونی مالک خودرو می‌تواند به جای آن فرایند انگشت‌نگاری را انجام دهد؟

بله. با آن که حضور مالک خودرو به منظور انگشت‌نگاری الزامی است. اما در صورت عدم حضور مالک، نماینده قانونی ایشان با در دست داشتن وکالتنامه معتبر می‌تواند تمامی مراحل را انجام دهد و نیازی به حضور خود مالک نیست. اما خودرو را حتماً باید جهت دریافت برگ سبز المثنی به مراکز برد.

در فرم درخواست برگ سبز خودرو المثنی چه مشخصاتی باید وارد شود؟

در این فرم اطلاعاتی مانند: کد پستی محل سکونت، شماره پلاک خودرو و … که مربوط به آدرس محل سکونت مالک و مشخصات ماشین است، از شما خواسته شده است. بنابراین همراه داشتن دیگر مدارک شناسایی خودرو و احراز سکونت مالک ضروری است.

آیا می‌توان هنگام درخواست آگهی مفقودی می‌توان شماره تماس فردی غیر از مالک را درج کرد؟

بله. متفاوت بودن شماره تماس درج شده در آگهی مفقودی با شماره تماس مالک خودرو هیچ گونه مانعی نداردو تنها مواردی که باید با دقت زیاد در آگهی درج شوند و مبنای ایجاد آگهی هستند، مربوط به مدرک گم شده است که باید در باکس‌های از پیش تعیین شده وارد شوند. مواردی مانند شماره پلاک، شاسی و ….

در صورت گرفتن برگ سبز المثنی آیا پلاک نیز تعویض می‌شود؟

خیر. نیازی به تعویض پلاک نیست. برگ سبز خودرو المثنی با همان پلاک قبلی صادر می‌شود.

در صورتی که خودرو در پارکینگ نیروی انتظامی باشد و سند رسمی نیز در دفاتر اسناد رسمی ثبت نشده باشد، برای دریافت برگ سبز خودرو المثنی تکلیف چیست؟

افرادی که در این شرایط قرار دارند، باید با سند رسمی مالک قبلی خودرو اقدام به آزادسازی خودرو کنند. بعد از آزادسازی می‌توانند مراحل فوق‌الذکر را که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شده جهت دریافت برگ سبز خودرو المثنی طی کنند.

آیا با کارت ماشین یا برگ کمپانی امکان انتقال خودرو وجود دارد؟

برگ سبز خودرو سند مالکیت آن است. کارت ماشین نیز خلاصه‌ای از برگ سبز است. اما تا زمانی که برگ سبز را انتقال ندهید، انتقال کارت ماشین نیز امکان‌پذیر نیست. بنابراین نمی‌توانید فرآیند نقل و انتقال خودرو را بدون داشتن برگ سبز آن انجام دهید.

در صورت تغییر محل سکونت برای دریافت برگ سبز المثنی کدام آدرس را باید وارد کنیم؟ جدید یا قدیم؟

اگر درخواست برگ سبز المثنی دارید باید آدرس محل سکونت و کد پستی جدید خود را در اطلاعات درج کنید.

آیا بعد از ثبت آگهی مفقودی سند قبلی باطل می‌شود؟

خیر با اعلاک آگهی مفقودی برگ سبز شما باطل نمی‌شود. فقط برای افراد دیگر غیر از مالک فاقد اعتبار است و هر گونه پیشامدی در حیطه مسئولیت‌های مالک نخواهد بود.

هزینه یک نسخه آگهی مفقودی چقدر است؟

هزینه یک نسخه آگهی مفقودی ۸۰ هزار تومان است. اما شما می‌توانید تمامی مدارک گمشده خود را در یک آگهی درج کنید و هزینه اضافی نپردازید.

نمایش بیشتر

1 دیدگاه

  1. سلام
    طبق مطالب سایت، پس از ثبت آگهی حداقل ده روز از چاپ ان گذشته باشد، ولی در خصوص حداکثر زمان اعتبار آگهی روزنامه چیزی اعلام نکردید.
    پس از انتشار در روزنامه حداکثر چند روز فرصت داریم تا برای مرحله بعد اقدام کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا