پیشنهاد سردبیرآموزش

راهنمای دریافت کارت سوخت + مدارک و مراحل

دریافت کارت سوخت و در اختیار داشتن آن برای هر مالک وسیله نقلیه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل در این مطلب راهنمای دریافت کارت سوخت را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا با روش‌های ثبت نام، مدارک مورد نیاز برای آن و نکات ضروری آن آشنا شوید تا بتوانید روند ثبت نام و دریافت این کارت را آسان‌تر و سریع‌تر پشت سر بگذارید.

دریافت کارت سوخت

شرکت ملی پخش از سال ۹۸ اطلاعیه آغاز مجدد ثبت نام برای دریافت و فعال‌سازی کارت سوخت را ارائه نموده و با تعیین نمودن روش‌هایی مناسب، رانندگان را برای ثبت نام این کارت راهنمایی کرده است. مطابق این اطلاعیه آن دسته از صاحبان خودرو و موتور سیکلت که کارت سوخت دارند به سه شیوه زیر قادر به ثبت نام کارت سوخت خواهند بود:

  • استفاده از اپلیکیشن موبایل دولت همراه
  • مراجعه به سایت رسمی خدمات دولت همراه
  • شماره‌گیری کد دستوری #۴*

روش‌های مذکور با هدف ثبت نام کارت سوخت به شیوه غیر حضوری در نظر گرفته شده است تا افراد به آسان‌ترین شکل برای ثبت نام کارت اقدام کنند‌.

کارت سوخت خودرو

ثبت نام کارت سوخت المثنی

افرادی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند یا به دلیل بلااستفاده شدن آن امکان دریافت خدمات کارت را ندارند، می‌توانند از کارت سوخت المثنی استفاده کنند. به منظور دریافت کارت سوخت المثنی می‌توانید مطابق روش‌های زیر عمل کنید:

  1. مراجعه به سایت رسمی مربوط به خدمات دولت همراه
  2. استفاده از اپلیکیشن موبایل دولت همراه (دانلود و نصب این برنامه از طریق کافه بازار، برنامه‌های بازار، پارس هاب، مایکت، چارخونه و ایران اپس امکان‌پذیر است)
  3. شماره‌گیری کد دستوری تلفن همراه
  4. حضور یافتن در شعب دفاتر پلیس ۱۰+ برای ثبت نام

کارت سوخت برای خودروهای صفر

مالکان اتومبیل‌های صفر کیلومتری که تابحال کارت سوخت به آن‌ها اختصاص داده نشده است می‌توانند برای دریافت این کارت به دفاتر و شعب پست مراجعه کنند و نیازی به طی کردن روند ثبت نام نخواهند داشت. مالکان خودروهای کارکرده‌ای که تا کنون به هر دلیل اقدام به دریافت کارت سوخت نکرده‌اند نیز نیازی به دریافت کارت سوخت به شکل المثنی ندارند و می‌توانند مانند صاحبان خودروهای نوشماره به دفاتر پست مراجعه نموده و دریافت این کارت را پیگیری نمایند.

اقدامات لازم پس از برگشت خوردن کارت سوخت توسط پست

لزومی به ثبت نام مجدد کارت سوخت برای آن دسته از صاحبان وسایل نقلیه که اقدام به ثبت نام کارت سوخت المثنی نموده‌اند اما کارتشان توسط پست برگشت خورده است وجود ندارد و تنها باید به آدرس www.post.ir مراجعه نموده و با استفاده از کد VIN خودرو در بخش پیگیری مرسولات سازمانی آخرین وضعیت کارت خود را مشاهده نمایند.

الزام دریافت کارت سوخت و شیوه ثبت نام آن برای خودروهای عمومی

ثبت نام و دریافت کارت سوخت برای تمامی خودروهای عمومی و دولتی از قبیل موتور سیکلت‌ها، خودروهای سواری، وانت‌ها و ماشین‌های سنگین ضرورت دارد و صاحبان این نوع خودروها باید برای ثبت نام به دفاتر و شعب پلیس ۱۰+ مراجعه نمایند.

نحوه ثبت نام کارت سوخت وسایل نقلیه قولنامه‌ای چگونه است؟

صاحبان این نوع وسایل نقلیه برای ثبت نام و دریافت کارت سوخت خود باید همراه با مدارک اصلی نقل و انتقال به یکی از دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه نمایند.

دریافت کارت سوخت وسایل نقلیه‌ای که مالک آن‌ها فوت کرده است، به چه شکل انجام می‌شود؟

چنانچه مالکیت خودرو به شخص دیگری واگذار نشده باشد می‌توان پس از طی کردن مراحل انحصار وراثت و به واسطه مراجعه به شعب پلیس ۱۰+ این کارت را دریافت نمود.

دریافت کارت سوخت خودرو

آیا مالکان خودروهای دیزلی پلاک قدیمی مجاز به ثبت نام کارت سوخت هستند؟

مالکان این نوع خودروها مجاز به ثبت نام و دریافت کارت سوخت نیستند و تنها با تعویض پلاک قدیمی به پلاک ملی دریافت کارت سوخت توسط آن‌ها امکان پذیر خواهد بود.

آیا مالکان خودروهای بنزینی پلاک قدیمی مجاز به ثبت نام کارت سوخت هستند؟

مالکان این نوع خودروها تنها در صورت دریافت برچسب “تسجیل” از جانب پلیس راهور قادر به ثبت نام و دریافت کارت خواهند بود اما گاها ممکن است به دلایلی کارت سوخت برای این دسته از مالکان صادر نشود.

شرایط دریافت کارت سوخت برای موتور سیکلت‌ها

نحوه ثبت نام و دریافت کارت سوخت برای مالکان موتور سیکلت با شرایط ثبت نام و دریافت این کارت برای خودروها تفاوتی ندارد اما باید توجه نمود که کارت سوخت به آن دسته از موتور سیکلت‌هایی که بیش از ۱۰ سال از زمان تولید آن‌ها گذشته است (بیشتر از ۱۰ سال عمر دارند) تعلق نمی‌گیرد.

دریافت کارت سوخت توسط افرادی که بیشتر از یک وسیله نقلیه دارند

افرادی که مالک بیش از یک وسیله نقلیه هستند باید مراحل ثبت نام کارت سوخت را برای هر یک از این وسایل نقلیه به شکل مجزا پشت سر بگذارند (این مراتب باید با کارت بانکی جدید و غیر تکراری طی شود).

چگونه برای ثبت نام کارت سوخت از طریق موبایل اقدام کنیم؟

همانطور که پیشتر اشاره شد نحوه ثبت نام برای دریافت کارت سوخت از طریق شماره گیری کد دستوری #۴* امکان پذیر است. نکته‌ای که درباره این نوع ثبت نام باید در نظر داشته باشید این است که خود مالک وسیله نقلیه باید اقدام به ثبت نام از طریق این دستوری کند و همچنین مالک سیم کارتی باشد که شماره‌گیری از طریق آن انجام می‌شود.

علاوه بر این لازم است کد ملی فردی که به انجام ثبت نام مبادرت نموده است با مشخصات مالک سیم کارت و وسیله نقلیه یکسان باشد. در آخر نیز توجه کنید که مدت زمان تعیین شده برای طی کردن مراحل ثبت نام با استفاده از کد دستوری مذکور ۴۵ ثانیه است و چنانچه این محدوده زمانی پیش از به پایان رساندن مرحله تمام شود، شما به صورت خودکار از مراحل ثبت نام خارج خواهید شد.

مدارک لازم برای ثبت نام کارت سوخت

سیم کارت موبایل باید حتما به نام مالک وسیله نقلیه باشد و سپس لازم است اطلاعات زیر برای طی کردن روند ثبت نام در دسترس باشد:

  • تاریخ تولد مالک وسیله نقلیه
  • کد ملی مالک وسیله نقلیه
  • VIN یا کد وسیله نقلیه
  • شماره کارت ۱۶ رقمی یکی از بانک‌های عضو شتاب
  • دریافت پیامک مبنی بر تایید نهایی فرایند ثبت نام

برای ثبت نام کارت سوخت چه مدارکی لازم است؟

چنانچه کارت سوخت شما مفقود شده باشد لازم است برای درخواست کارت سوخت المثنی به یکی از دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه نمایید. در این هنگام به همراه داشتن مدارک زیر برای به جریان افتادن صدور کارت سوخت المثنی الزامی است:

  • کارت ملی یا شناسنامه مالک وسیله نقلیه
  • شماره ملی مالک وسیله نقلیه
  • اصل یا کپی کارت وسیله نقلیه
  • بیمه‌ نامه وسیله نقلیه
  • سند یا بنچاق وسیله نقلیه
  • آدرس و کد پستی

همچنین لازم است به پرداخت فیش شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به مبلغ ۱۰ هزار تومان اقدام شود.

نکته: برای ثبت نام و تقاضای دریافت کارت سوخت، حضور مالک وسیله نقلیه در شعب پلیس ۱۰+ ضروری است و در صورت عدم حضور یافتن شخص مالک، وکالت نامه قانونی با ذکر “عنوان کارت سوخت” باید به دفتر پلیس ارائه شود.

آیا در دست داشتن رمز کارت بانکی برای ثبت نام کارت سوخت الزامی است؟

برای ثبت نام کارت سوخت چه به شیوه اینترنتی و چه به روش حضوری نیازی به در دست داشتن رمز کارت بانکی نیست.

پیگیری وضعیت صدور و دریافت کارت سوخت

چناچه قصد کسب اطلاعات از پروسه دریافت کارت سوخت و صادر شدن آن را دارید مطابق مراحل زیر اقدام کنید:

دارندگان خودرو باید ابتدا حرف V سپس ستاره و بعد از آن کد VIN را به شکل پیامک برای شماره ‌۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ ارسال نمایند.

مالکان موتور سیکلت نیز لازم است ابتدا حرف M و سپس ستاره و بعد از آن کد VIN را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ ارسال کنند.

نحوه دریافت کارت سوخت پس از طی کردن مراحل ثبت نام

پس از پشت سر گذاشتن روند موفق ثبت نام کارت سوخت، می‌توانید با استناد به شماره پلاک و مراجعه به سایت پلیس ۱۰+ به آدرس sokht.epolice.ir از وضعیت کارت سوخت خود اطلاع کسب کرده و کد رهگیری مربوط به مرسوله پستی خود را مشاهده نمایید. سپس کد رهگیری مرسوله خود را در سایت رهگیری مرسولات پستی به نشانی newtracking.post.ir وارد نمایید.

چنانچه اطلاعات مربوط به کد مرسوله خود را در سایت شرکت پست مشاهده نکردید لازم با همراه داشتن مدارک زیر به اداره پست مراجعه نمایید (حضور مالک خودرو در اداره پست الزامی نیست):

  • مدارک شناسایی صاحب وسیله نقلیه اعم از کارت ملی، شناسنامه، گواهی‌نامه و پاسپورت
  • شناسنامه مالکیت، سند، بنچاق یا کارت شناسایی وسیله نقلیه

چگونه رمز کارت سوخت را فعال کنیم؟

تمامی کارت سوخت‌های خودروها و موتورهای سیکلت دارای رمز هستند که شامل چهار شماره آخر (از سمت راست) کارت ملی مالک وسیله نقلیه هستند. چنانچه به هر دلیل رمز کارت را تغییر داده و آن را فراموش کرده‌اید می‌توانید برای بازیابی رمز پیش فرض کارت سوخت خود با شماره ۰۹۶۲۷ تماس حاصل نمایید تا نشانی نزدیک‌ترین شعبه بازیابی رمز به شما اعلام شود.

چنانچه وسیله نقلیه به فروش رسیده و مالکیت آن واگذار شود، کارت سوخت خودرو دچار چه وضعیتی می‌شود؟

صدور کارت سوخت بر مبنای شماره شناسایی VIN وسیله نقلیه صورت می‌گیرد. بنابراین افرادی که به خرید خودرویی که کارت سوخت آن به مالک قبلی تعلق دارد مبادرت نموده‌اند، به طی کردن مراحل ثبت نام برای دریافت کارت سوخت جدید نیازی نخواهند داشت. البته چنانچه روند ثبت نام مجدد را هم طی کرده باشید کارت سوخت فعلی باطل شده و کارت المثنی جدید صادر می‌شود‌ همچنین جهت تغییر مالکیت کارت سوخت لازم است هماهنگ با مالک قبلی وسیله نقلیه به سامانه خدمات دولت همراه مراجعه نموده و در بخش اصلاح اطلاعات به تغییر مالکیت کارت سوخت اقدام کنید.

سوزاندن و ابطال کارت سوخت به واسطه مالک سابق وسیله نقلیه امکان پذیر است؟

صاحب قبلی خودرو قادر به سوزاندن کارت سوخت نمی‌باشد چراکه مطابق ضوابط تعیین شده، کارت سوخت متعلق به شخصی است که نامش به عنوان مالک خودرو در سند درج شده باشد؛ لذا تصمیم‌گیری درباره ابطال کارت سوخت نیز تنها برعهده همین فرد خواهد بود و مالک قبلی خودرو حقی درباره کارت ندارد.

خرید و فروش کارت سوخت قانونی نیست!

مطابق قانون، خرید و فروش کارت سوخت مجاز نمی‌باشد و افرادی که به این امر مبادرت نمایند تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

چنانچه کارت سوخت گم شود چه باید کرد؟

اگر به هر دلیل کارت سوخت شما مفقود شده است لازم است به نزدیک‌ترین شعبه پلیس ۱۰+ مراجعه کنید تا کارت گمشده شما طی ۱۲ تا ۱۴ ساعت باطل شود.

همین طور بخوانید: روش‌های بازیابی رمز کارت سوخت

لغو گزارش مفقودی

به منظور لغو گزارش مفقودی کارت سوخت وسیله نقلیه خود باید از طریق پلیس ۱۰+ اقدام ‌نمایید؛ شرایط لغو این گزارش به شرح زیر است:

  • حداکثر ۴ ساعت از اعلام گزارش مفقودی گذشته باشد.
  • برای اخذ کارت سوخت المثنی درخواست نداده باشید‌.
  • بعد از لغو گزارش مفقودی کارت نباید تا ۳ روز از کارت استفاده شود.

سخن پایانی

همان‌طور که در این راهنمای دریافت کارت سوخت خواندید، روش‌های مختلفی برای دریافت و ثبت نام کارت سوخت وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید. اگر خودرو شما هنوز فاقد کارت سوخت است، پیشنهاد می‌کنیم برای استفاده از سهمیه بنزین، حتما به سرعت نسبت به دریافت کارت سوخت، اقدام نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا