رپرتاژ

راهنمای کاربردی موتورسواری برای مبتدیان

اگر شما یک مبتدی هستید و به دنبال یادگیری مهارت‌های موتورسواری، خواندن این مطلب مناسب شماست. در این مطلب موارد و مهارتی که شما در ابتدای رانندگی با موتور سیکلت باید بدانید و به آن عمل کنید، ارائه شده است.

موتورسواری یکی از هیجان‌ انگیزترین و لذت‌ بخش‌ترین سرگرمی‌های بسیاری از افراد است، که البته به عنوان وسیله‌ای برای کار نیز شناخته می‌شود. اما برای استفاده از آن و تبدیل شدن به یک موتورسوار حرفه‌ای، باید اصول و مهارت‌های لازم را یاد گرفت.

در این مطلب، ما قصد داریم موارد و مهارت‌هایی که موتورسواران مبتدی و تازه‌کار باید آموزش ببینند و به طور مداوم تمرین کنند را ارائه دهیم. در ابتدا شما باید برای دریافت گواهینامه موتور سیکلت اقدام کنید. نبود گواهینامه استرس شما را هنگام یادگیری و استفاده موتور در سطح شهر، افزایش می‌دهد.

بعد از آنکه دوره‌ی اخذ گواهینامه را با موفقیت گذراندید، باید یک موتور سیکلت مناسب خود انتخاب کنید.

خرید موتور سیکلت برای مبتدیان

برای خرید موتور سیکلت، شما باید فاکتورهای اولیه برای انتخاب وسیله نقلیه‌ی خود را مدنظر داشته باشید. موتوری انتخاب کنید که بتوانید راحت بر روی آن بنشینید و پاهای خود را به زمین برسانید. همچنین باید بتوانید موتورسیکلت را با اعتماد به نفس و با حفظ تعادل، کنترل کنید.

موتورسیکلت‌های سبک‌تر و کوچک‌تر معمولاً برای مبتدیان مناسب‌تر هستند. قدرت و سرعت موتور نیز یکی دیگر از فاکتورهایی است که باید با سطح توانایی و انتظارات شما هماهنگی داشته باشد.

کنترل موتور سیکلت‌هایی با قدرت و سرعت بالا ممکن است برای مبتدیان سخت‌تر باشد. ولی به این نکته توجه داشته باشید که موتورهای با قدرت پایین، مناسب جاده نخواهند بود.

لباس و پوشش مناسب برای تازه‌کارها

افرادی که به تازگی موتورسوار شده‌اند، بهتر است حین یادگیری و موتورسواری از پوشش و لباس مناسبی برخوردار باشند. زمانی که شما در ابتدای راه هستید و شروع موتورسواری می‌کنید، از دست دادن تعادل در برخی شرایط، یک اتفاق معمول است. حال اگر از دست دادن کنترل و تعادل موتور، باعث شود که به زمین بخورید، پوشیدن لباس مناسب، بخصوص کلاه ایمنی، شما را از صدمات ناشی از حادثه در امان نگه می‌دارد.

شناخت قطعات موتور سیکلت و نحوه‌ی عملکرد آنها

قبل از اینکه شما سوار بر موتور سیکلت شوید، بهتر است نحوه عمکرد هر بخشی از آن را بدانید. اینکه موتور به چه صورت کار می‌کند، تاثیر به سزایی در یادگیری سریع شما دارد. قطعاتی که شما در حین استفاده از وسیله نقلیه‌ی موتوری با آنها سروکار دارید، عبارتند از:

صفحه کیلومتر

تمام اطلاعات موتور از جمله سرعت، مسافتی که موتور تا به الان طی کرده، آمپر بنزین، عملکرد چراغ‌ها و … بر روی صفحه کیلومتر یا نمایشگر موتور آماده است.

این نمایشگر می‌تواند به صورت آنالوگ یا دیجیتال باشد و در برخی از موتورها به صورت تلفیقی طراحی شده‌ است.

فرمان موتور

کنترل حرکت موتور و مواردی مانند دور زدن، پیچیدن و …، توسط فرمان موتور صورت می‌گیرد. در دو سوی این فرمان، اهرم‌هایی است که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

گاز موتور

در سمت راست فرمان، درست جایی که دست ما آنجا قرار می‌گیرد، اهرم گاز قرار دارد. با حرکت مچ دست به سمت بالا، موتور گاز بیشتری می‌خورد و سرعت آن افزایش پیدا می‌کند و عکس آن با حرکت مچ دست به سمت پایین، سرعت موتور کاهش پیدا می‌کند.

مبتدیان باید به این نکته توجه کنند که اهرم گاز را، باید به آرامی حرکت دهند تا از حرکت سریع موتور که برخی مواقع باعث می‌شود تا قسمت جلوی موتور بالا بیاید، جلوگیری کنند.

در موتورهای دنده‌ای، کلاچ و در موتورهای اتوماتیک، ترمز عقب

در موتورهای دنده‌ای، کلاچ موتور در قسمت چپ فرمان قرار دارد و موقع تعویض دنده، باید کلاچ را گرفت. نحوه گرفتن کلاچ نیز به این شکل است که شما باید با ۴ انگشت خود اهرم کلاچ را به سمت خودتان بکشید.

برخی از افراد با ۳ انگشت نیز این حرکت را انجام می‌دهند. نگه داشتن کلاچ باید به کمک مفصل ۴ انگشت صورت بگیرد و قسمتی که مفصل و انگشت شست را دربر می‌گیرد، باید بر روی دستگیره‌ی فرمان باشد.

اما در موتورهای اتوماتیک، کلاچ به صورت خودکار عمل می‌کند و بجای اهرم کلاچ، اهرم ترمز عقب قرار گرفته است.

دکمه‌های روی فرمان یا داشبورد

در کنار دسته‌های فرمان، یک سری دکمه قرار گرفته که هر کدام مربوط به بخشی از موتور سیکلت می‌باشند. در اکثر موتورها، دکمه‌ی چراغ‌ها و بوق وسیله نقلیه‌ در قسمت چپ فرمان قرار گرفته و دکمه‌های استارت، سوئیچ جریان برق و تنظیم حالت چراغ جلوی موتور قرار گرفته است.

سوئیچ موتور نیز در موتورهای دنده‌ای در وسط میله فرمان و در موتورهای اسکوتر مانند هوندا کلیک،‌در پایین فرمان و در قسمت راست تعبیه شده است.

هندل موتور

در موتورهای هندلی،‌ هندل در قسمت راست موتور و دقیقاً در بالای جا پای موتورسوار قرار گرفته که با حرکت پا به سمت پایین،‌ موتور روشن می‌شود.

در هنگام روشن کردن موتور، مطمئن شوید که موتور در حالت خلاص است.

پدال تعویض دنده

پدال دنده در قسمت چپ موتور و جلوی جای پایی قرار گرفته است. در موتورهای دنده‌ای، تعویض دنده به دو صورت انجام می‌گیرد. برای تعویض دنده در موتورهایی مثل هوندا، با پایین زدن دنده، دنده افزایش پیدا می‌کند و با بالا زدن دنده، دنده کم می‌شود.

اما برخی مدل‌ها دیگر مانند موتورهای نیکِد، دنده ۱ به همان صورت است ولی دنده‌های دیگر برعکس عمل می‌کنند. یعنی شما باید برای زیاد کردن دنده، به سمت بالا ضربه بزنید.

ترمز عقب و جلو

در موتورهای اتوماتیک، جفت ترمز بر روی فرمان موتور قرار گرفته ولی در موتورهای دنده‌ای، ترمز جلو بر روی فرمان و جلوی اهرم گاز و ترمز عقب به صورت پایی و در قسمت راست موتور قرار گرفته است.

تا به اینجا با عواملی که در موتورسواری با آنها سروکار داریم، آشنا شدیم. در ادامه‌ی مطلب، نکات و مهارت‌هایی که موتورسواران مبتدی برای رانندگی باید یاد بگیرند و به آنها تسلط داشته باشند را، بررسی خواهیم کرد.‌

خرید موتور سیکلت اقساطی

مواردی که موتورسواران مبتدی، باید رعایت کنند

اولین مسئله در مبحث موتورسواری، حفظ آرامش و خون سردی است. برای شروع موتورسواری، شما باید با تمام تمرکز این کار را انجام دهید و ترس و اضطراب خود را کنترل کنید.

یادتان باشد که شما دارید فرمان جدید به مغزتان می‌دهید و این مسئله در وهله‌ی اول و تا زمانی که فرمان به طور کامل به مغزتان برسد، سخت است.

هیچکس شما را نمی‌بیند!

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که برخی از رانندگان انجام می‌دهند، این است که تصور می‌کنند سایر رانندگان وسایل نقلیه حتما آنها را می‌بینند و مراقب‌شان هستند.

قرار نیست راننده‌ای به عمد یک موتورسوار را نبیند و با او تصادف کند. هر کسی مسیر خود را طی می‌کند و تمام حواس خود را معطوف به رانندگی خود می‌کند. به همین دلیل، شما باید با این تصور که کسی شما را نمی‌بیند، حرکت کنید.

کنترل شتاب و سرعت موتور سیکلت

برای موتورسواران مبتدی، کنترل این دو عامل بسیار مهم است. مطمئنا هیجان رانندگی با موتور سیکلت بسیار لذت بخش است. ولی این هیجان باید کنترل شود تا به خسارتی جبران‌ناپذیر تبدیل نشود.

کاهش سرعت در تغییر مسیر

زمانی که شما قصد تغییر مسیر خود را دارید یا می‌خواهید در تقاطع دور بزنید، سرعت موتور را کاهش دهید.

کاهش سرعت در این شرایط، تسلط شما را بر موتور بیشتر می‌کند و به‌علاوه فشار کمتری به وسیله‌ نقلیه‌ی شما وارد می‌شود.

ترمز گرفتن به موقع و صحیح

تصور کنید که خودرویی پشت سر شما در حال حرکت است و شما دارید به چراغ قرمز نزدیک می‌شوید.

اگر در زمان درستی موتور سیکلت خود را متوقف نکنید، احتمال برخورد خودرو با وسیله‌ نقلیه‌ی شما وجود دارد.

البته فراموش‌تان نشود که کنترل موتور در اختیار شماست و زمانی که آرام و روان حرکت کنید، می‌توانید سریع عکس‌العمل نشان داده و از رخ دادن حادثه جلوگیری کنید.

این روزها موتور سیکلت یکی از بهترین وسایل حمل و نقل و تردد به حساب می‌آید.

وسیله‌ای که می‌توانید با آن از ترافیک سنگین شهر فرار کنید. اما اگر موارد ایمنی موتورسواری را رعایت نکنید، دچار دردسر خواهید شد و در این میان موتورسواران مبتدی، باید موارد بیشتری را رعایت کنند.

باید به یاد داشته باشید که یادگیری و تمرین مستمر است که باعث پیشرفت موتورسواران تازه‌کار می‌ شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا