رپرتاژ

روند صعودی افزایش قیمت خودرو

قیمت خودرو در حال صعودی شدن است. این عنوان تازه ترین خبری است که از بازار خودروهای داخلی به گوش می رسد. محصولات دو خودروساز بزرگ داخلی، ایران خودرو و ساپیا مجددا در مدار افزایش قرار گرفت.

علیرغم اینکه قیمت خودروها در کارخانه دو خودروساز بزرگ داخلی طی ۵ ماه اول سال، بدون تغییر مانده، اما بازار خودرو همچنان در حال رکورد شکنی است. این روند بویژه از مرداد ماه سرعت گرفته است. با این حال معامله گران این حوزه معتقدند طی روزهای ابتدایی شهریور ماه قیمت ها تا حدودی در حالت ثبات قرار داشتند. نوسان و افزایش قیمت در مرداد ماه به گونه ای بود که حداقل هر چند روز یکبار، خودروها با افزایش قیمت ۵ الی ۱۰ میلیون تومانی مواجه می شدند.

با این حال، به نقل از خبرگزاری ها، روند معاملات ۲۴ ساعت گذشته و امروز بازار خودروهای داخلی حاکی از افزایش قیمت در انواع خودروها بود. این افزایش قیمت شامل حال خودروهای مونتاژی همچون سوزوکی گراند ویتارا گردید به طوری که قیمت این خودرو از حدود یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان، به قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

با رکورد جدیدی که در بازار خودرو ثبت شد و توانست بازار خرید خودرو را تحت تاثیر خود قرار دهد، قیمت پراید در تیپ های مختلف مشمول افزایش شد و مدل ۱۱۱ آن که در هفته پیش در حدود ۱۴۳ میلیون تومان معامله می شد، طی روزهای اخیر به حدود ۱۴۵ میلیون تومان رسیده است. مدل ۱۳۱ پراید نیز با ۲ میلیون تومان افزایش قیمت، در حال حاضر در محدوده ۱۳۲ میلیون تومان معامله می شود. پراید مدل ۱۳۲ که هفته گذشته ۱۲۷ میلیون تومان قیمت خورده بود، امروز با ۲ میلیون به ۱۲۹ میلیون تومان رسید. پراید تیپ ۱۵۱ مدل سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز با افزایشی ۲ میلیون تومانی، به ترتیب ۱۴۶ و ۱۵۳ میلیون تومان معامله شدند.

این افزایش قیمت در خودروهای گروه پژو نیز اتفاق افتاد؛ در این میان، خودروهای مونتاژی مانند پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۸ که در طول هفته اخیر، ۸۷۰ میلیون تومان معامله می شد، امروز با تجربه حدود ۲۰ میلیون تومان افزایش به ۸۹۰ میلیون تومان رسید. افزایش ۲۰ میلیون تومانی مشمول مدل ۱۳۹۹ این خودرو نیز شده و قیمت آن را به ۹۷۰ میلیون تومان رسانده است.

پژو ۲۰۶ مدل ۹۹، از محدوده ۲۲۰ میلیون تومان در هفته گذشته، به ۲۲۵ میلیون تومان طی امروز رسیده است و مدل ۱۴۰۰ آن نیز با تجربه ۸ میلیون تومان افزایش، در حدود ۲۴۰ میلیون تومان معامله می شود. خودروی تیپ ۵ پژو ۲۰۶ در آستانه ۳۰۰ میلیونی شدن است و با ۱۰ میلیون فاصله ۲۹۰ میلیون تومان معامله می شود. در پژو پارس ساده تولید سال ۹۹ در حدود ۵ میلیون تومان افزایش قیمت رخ داده و مدل ۱۴۰۰ آن نیز در طول یک هفته ۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

گروه خودروهای سمند نیز افزایش قیمت قابل توجهی ثبت کردند؛ قیمت خودروی سمند lx ef7 مدل ۱۴۰۰، طی یک هفته اخیر ۱.۸۴ درصد افزایش یافته و هم اکنون در حدود ۲۷۲ میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرد. قیمت خودرو کارکرده مدل ۱۳۹۹ این خودرو، با تجربه افزایش ۵ میلیون تومانی به ۲۶۰ میلیون تومان رسیده است و قیمت سمند lx مدل ۱۴۰۰ مشمول افزایش ۶ میلیون تومانی شده و مدل ۱۳۹۹ آن نیز با ۵ میلیون تومان افزایش مواجه شده است.

خودروهای گروه دنا نیز از این افزایش قیمت بی نصیب نمانده و قیمت دنا معمولی مدل ۱۴۰۰، نسبت به هفته گذشته ۴ میلیون تومان افزایش داشته است و در حال حاضر ۳۱۶ میلیون تومان معامله می شود. دنا توربو پلاس دنده ای مدل ۱۴۰۰، با تجربه ۵ میلیون افزایش با قیمت ۴۱۵ میلیون تومان به فروش می رسد.

در گروه خودروهای کوییک، کوییک دنده ای تیپ ۱۴۰۰، مشمول ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت شده و طی یک هفته گذشته به حدود ۱۶۹ میلیون تومان رسیده است. مدل ۱۳۹۹ این خودرو نیز در این مدت با افزایش ۲ میلیون تومانی ۱۶۱ میلیون تومان معامله می شود.

عوامل دخیل در افزایش قیمت خودروها

از جمله عواملی که به افزایش قیمت خودروهای داخلی و مونتاژ دامن زده می توان به معرفی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس، افزایش نرخ دلار و اظهاراتی در رابطه با احتمال از سرگیری مذاکرات وین اشاره کرد. این دلایل از منظر فعالان بازار خودرو، سه عامل دخیل در افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر عنوان شده اند.

در طول هفته گذشته، نوسانات در بازار خودرو چندان چشمگیر نبود اما این روند طی روزهای اخیر محسوس تر شده و افزایش قیمت در انواع خودروها رخ داده است.

مشخص شدن کابینه در دولت جدید در روزهای پایانی هفته اخیر از جمله عوامل موثر در افزایش قیمت خودروها بوده است. انتخاب رضا فاطمی اقدم به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت از منظر فعالان بازار خودرو، یکی از عواملی است که با توجه به نگاه وی به این بازار یکی از دلایل گرانی خودور می باشد. بازار خودرو در حال حاضر برای تجربه نوسانات چشمگیر چشم انتظار سیاست ها و راهبردهای وزیر دولت رئیسی است.

یکی دیگر از دلایل ذکر شده از سوی فعالان حوزه خودرو به عنوان علت گرانی خودرو در روزهای اخیر، نوسان در نرخ دلار بوده است. دلار با عبور از مرز ۲۶ هزار دلاری در محدود ۲۷ هزار دلار معامله می شود. طی روزهای گذشته دلار برای مدتی به بالای ۲۸ هزار تومان نیز رسید. با این حال هم اکنون در محدوده ۲۷ هزار تومان در نوسان است. همین نوسانات موجود در قیمت دلار در روزهای اخیر به افزایش قیمت خودرو دامن زده است.

برجام و اظهار نظرهایی درباره از سرگیری مجدد مذاکرات وین یکی از دلایل دیگری است که از آن به عنوان دلیل گرانی خودرو نام برده می شود. پیشروی طالبان و در دست گرفتن حاکمیت افغانستان نیز در این افزایش قیمت بی تاثیر نبوده است و تا حدودی توانسته بازار خودروی ایران را تحت تاثیر خود قرار دهد.

در پی این تحولات بازار ارز دچار نوساناتی شد که این امر بازار خودرو را نیز که بسیار وابسته به نرخ دلار است تحت تاثیر قرار داده و منجر به افزایش قیمت خودروها در سطح خودروهای صفر و خودرو دست دوم شده است.

حال با توجه به گرانی و نوسانات قیمتی موجود در بازار خودرو و با عنایت به اینکه این گرانی ها بر قدرت خرید بسیاری از مردم تاثیر گذاشته و میزان خرید و فروش خودروی صفر را تا حدودی کاهش داده، در این میان هستند وب سایت هایی که در راستای حمایت از مردم، خودرو دست دوم و کارکرده را با قیمتی مناسب که در توان مردم عادی باشد، به صورت اقساطی به فروش می رسانند. از جمله این وب سایت ها می توان از اتو ۳۶۰  نام برد که خدمات ویژه ای را در این راستا برای کاربران و مشتریان خود ارائه می دهد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا