اخبار خودرو

رکود در بازار خودرو ؛ خریداران در انتظار ارزانی هستند

با توجه به عقب گرد اخیر قیمت خودرو در بازار، در حال حاضر رکود در بازار خودرو را شاهد هستیم و به نظر می رسد که متقاضیان خرید خودرو و همین طور دلالان، در انتظار ارزانی بیشتری هستند. برنامه های پیش فروش و فروش‌های ویژه خودروسازان با موعد تحویل ۳ ماهه نیز در این مورد بی اثر نبوده و با توجه به گرانی شدیدی که چند ماه پیش در نرخ خودروها شاهد بودیم، رغبت به خرید از بازار آزاد به مراتب کمتر شده است.

رکود در بازار خودرو

رکورد در بازار خودرو عوامل مختلفی دارد که یکی از آن ها امیدواری بیشتر مردم به کاهش نرخ ارز و سایر حامل های قدرتمند نرخ گذاری در کشور است. با به پایان رسیدن انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و شکست ترامپ، نرخ ارز یک عقب نشینی داشته و برخی دیگر از کالاها نیز همگام با آن، از قیمت های تند و تیز قبلی خود، عقب رفتند. البته هنوز فاصله زیادی با چیزی که پیش از این در قیمت ها شاهد بودیم، داریم و حتی نرخ ارز نیز بازگشت لازم را نداشته است. با این همه، همین میزان عقب نشینی و یا به عبارتی دیگر عدم افزایش قیمت ها، باعث شده است که یک امیدواری بابت کاهش بیشتر قیمت ها شکل گرفته و به نوعی خریداران و متقاضیان خرید خودرو، حاضر به پرداخت نرخ های فعلی نباشن

آزادسازی قیمت خودرو

از سویی دیگر شاهد تلاش خودروسازان برای به کرسی نشاندن آزادسازی قیمت خودرو هستیم که هنوز در مجلس و دولت دست به دست شده و نتیجه قطعی بابت آن حاصل نشده است. پیشنهادی که در این خصوص به صورت اشتراکی از سوی خودروسازان و وزارت صمت ارائه شده است، مبنی بر این می باشد که قیمت گذاری ۴۵ درصد از خودروهای داخلی آزادسازی شده و این خودروسازان باشند که نرخ این محصولات را تعیین می کنند. برای ۵۵ درصد دیگر خودروها نیز شورای رقابت نهاد قیمت گذاری باشد. البته هنوز تصویب و تصمیم گیری قطعی در این خصوص صورت نگرفته و همچنان این طرح و پیشنهاد در حال بررسی است.

آیا کارخانه های خودروسازی به ایران بازمی گردند؟

یک موضوع پررنگ و مهم دیگر در این میان، زمزمه های برداشته شدن تحریم ها و احتمال بازگشت کارخانه های خودروسازی به کشور است. اما چیزی که برخی مورد توجه قرار نمی دهند، قراردادهای کشور با کارخانه های خودروسازی خارجی است که باعث می شود در صورت خروج خارج از تعهد، امکان بازگشت آن ها وجود نداشته باشد. چنان که اخیرا در یکی از اظهار نظرات مسئولان قید شد که حتی بر فرض برداشته شدن تحریم ها، بازگشت گروه خودروسازی … به کشور را نخواهیم داشت.

در نهایت می توان گفت که انتظارات مردم و خریداران واقعی خودرو برای کاهش بیشتر نرخ خودرو، چندان دور از منطق نیست و این رکود در بازار خودرو شاید بتواند زمینه ساز افت بیشتر قیمت ها شده و اعداد و ارقام را به جیب واقعی مردم، نزدیک تر کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا