اخبار خودرو

ساماندهی بازار خودرو با ورود مجلسی ها

پیشتر نیز تحرکاتی در مجلس بابت موضوع قیمت گذاری خودرو و حواشی مربوط به آن دیده شد، اما اکنون نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از طرحی با موضوع ساماندهی بازار خودرو رونمایی کرده و وعده داده است که با اجرای این طرح، مشکلات فعلی بازار خودرو و قیمت گذاری آن، تا حدود زیادی مرتفع شود.

با ایرانی کار همراه باشید.

ساماندهی بازار خودرو

نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، سید احمد رسولی نژاد، امروز دوشنبه ۲۱ام مرداد ماه سال ۱۳۹۹، سال جاری را سال رفع موانع تولید خوانده و به نامگذاری این سال تحت عنوان “جهش تولید” از سوی رهبر معظم انقلاب، اشاره داشت. به گفته وی، در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، کمیته و کارگروه هایی جهت پرداخت اختصاصی و کاربردی به موضوع خودرو و صنایع وابسته به آن، تشکیل شده است و این موضوع را با جدیت تمام پیگیری می کنند.

سید احمد رسولی نژاد در این خصوص توضیح داد: “در دوره دهم مجلس طرحی برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو تهیه شده بود، اما شورای نگهبان ایرادات و اشکالاتی بر آن وارد کرد و این طرح ابتر ماند.”

نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: “اکنون در کمیته خودروی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، طرح جامعی توسط متخصصان و اصحاب فن در دست تهیه است و در تلاشیم تا پس از بررسی همه مسائل، مشکلات و وضعیت صنعت و بازار خودرو، در کوتاهترین زمان این طرح را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ببریم.”

وی خاطر نشان ساخت: “بخشی از بررسی‌هایی که از سوی نمایندگان انجام می‌شود، مربوط به موضوع موانع تولید است که در صنعت خودرو شامل تأمین مواد اولیه، تامین ارز ، همچنین مشکلات گمرکی و غیره می‌شود و مجلس آماده است که به حل مشکلات کمک کند.”

این مقام مسئول به موضوع تفاوت فاحش میان قیمت بازار خودروها و قیمت کارخانه ای آن ها پرداخته و چنین مطرح کرد: “نمایندگان خانه ملت همچون سایر اقشار جامعه نگران این موضوع هستند، هرچند نمی‌توان همه مشکلات را گردن تولیدکنندگان انداخت، اما باید دید چه مسائل و مشکلاتی وجود دارد که خودرو اینگونه عرضه و قیمت‌گذاری شده و این تفاوت فاحش قیمتی حاصل می‌شود.”

وی در نهایت گفت: “در آینده نزدیک خبرهای خوشی در حوزه صنعت و بازار خودرو خواهیم شنید.”

باید منتظر ماند و دید ورود مجلس به موضوع ساماندهی بازار خودرو و اصلاح قیمت ها، چطور می تواند نرخ های شدت یافته فعلی را کاهش داده و به کاهش قیمت خودروهای داخلی کمک کند. این چیزی است که البته بستگی کاملا مستقیم به نرخ ارز نیز دارد و در صورتی که صحبت های اخیر دکتر همتی، رئیس کل بانک مرکزی کشور، مبنی بر کنترل نرخ ارز و عقبگرد آن، به حقیقت بپیوندد، می توان انتظار نزولی شدن قیمت ها و رسیدن به نقطه ثبات را داشت.

طرح های اخیر خودروسازی های کشور با پیش فروش و فروش ویژه خودروها در قالب قرعه کشی، توانست تا حدودی تب بازار را فرو نشانده و واسطه ها را از میان حذف کند. اما به نظر می رسد که این قرعه کشی ها نیز به اندازه کافی اثربخش نبوده و همچنان آشفتگی قبلی در بازار راکد خودرو به چشم می خورد. اگر چه خریدار قابل توجهی برای قیمت های ارائه شده در بازار خودرو وجود ندارد، اما با این همه نرخ ها، خبر از گرانی شدید در این بازار می دهند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا