پیشنهاد سردبیرنقد و بررسی خودرو

مقایسه سورن پلاس صفر با دنا پلاس کار کرده

دنا پلاس و سورن پلاس از پرفروش‌ترین سدان‌های ساخت شرکت خودرو سازی ایران خودرو هستند و مقایسه سورن پلاس صفر با دنا پلاس کار کرده می‌تواند انتخاب را برای کسانی که قصد خرید دارند را آسان‌تر می‌سازد. این دو اتومبیل که هم خانواده خودرو سمند به حساب می‌آیند، به لحاظ شاخصه‌های ظاهری تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند اما تفاوت خاصی از نظر فنی و ساختاری میان آن دو مشاهده نمی‌شود‌ اما با این وجود تفاوت قیمتی که بین این خودروها و نمونه‌های صفر و کار کرده‌شان وجود دارد، شرایط خرید را تغییر می‌دهد‌.

به این ترتیب برای خرید خودروی دنا پلاس ساده کارکرده به هزینه لازم جهت خرید سورن پلاس صفر کیلومتر نیاز خواهید داشت، همین طور برای لیزینگ خودرو نیز باید این موارد را در نظر بگیرید. اما پرداخت این مبلغ برای خرید کدام یک از این خودروها مزیت بیشتری دارد؟ سورن پلاس صفر کیلومتر یا دنا پلاس کارکرد؟ در ادامه این مقاله خودروی سورن و دنا را از جنبه‌های بصری، ایمنی، فنی، رفاهی و اقتصادی مقایسه کرده و ویژگی‌های هر یک از این سدان‌های ایرانی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مقایسه سورن پلاس صفر با دنا پلاس کار کرده از جنبه‌های مختلف

برای آنکه بتوانید بهتری این دو خودرو را بشناسیم، در ادامه به مقایسه سورن پلاس صفر با دنا پلاس کار کرده از جنبه‌های مختلف خواهیم پرداخت:

سورن پلاس بهتر از سمند

در اواسط دهه هشتاد نخستین ورژن رسمی فیس لیفت سمند، با نام سورن توسط شرکت ایران خودرو به بازار عرضه و تقاضای داخلی کشور وارد شد. شاخصه‌های طراحی ظاهری این خودرو نسبت به سمند متفاوت بوده و نقاط تمایز مثبتی در آن دیده می‌شد، این موضوع در کنار ارتقای پیشرانه باعث شد تا مشتریان استقبال زیادی برای خرید این فیس لیفت نشان دهند و به همین جهت نرخ خرید و فروش خودروی سورن عدد مناسبی را نشان داده و این اتومبیل به حضور پررنگ خود در بازار ادامه داد.

ایران خودرو در سال ۹۸ از نسخه پلاس خودروی سورن رونمایی کرد و فعالیت برای تولید حجم و تعداد بیشتری از این خودرو را در سال ۹۹ آغاز نمود. تنها تفاوت‌هایی که میان نسخه معمولی و نسخه پلاس سورن مشاهده می‌شود را می‌توان به تعبیه صفحه نمایشگر کامپیوتر مسافرتی به قسمت بالایی داشبورد، تغییر در طراحی داخلی چراغ‌ها، افزودن بخش باله عقب، بالا رفتن کیفیت رودری‌ها، تغییر غربیلک فرمان و …. نسبت داد.

سورن پلاس

سورن پلاس دارای موتور ef7 است و قدرتی برابر با ۱۱۵ اسب بخار دارد. این اتومبیل همچنین به گیربکس ۵ سرعته دستی مجهز است و میزان گشتاور تولیدی توسط آن معادل ۱۵۲ نیوتن متر است. این خودرو می‌تواند پس از ۱۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و به دلیل بهره‌مندی از مخزن سوخت ۶۶ لیتری، برای پیمودن مسافتی برابر با ۱۰۰ کیلومتر، به طور میانگین به حدود ۷.۴۹ لیتر سوخت نیاز خواهد داشت. وزن سورن پلاس نیز حدودا ۱۲۵۷ کیلوگرم برآورد شده است. با توجه به استقبالی که نسبت به خرید این نوع خودرو نشان داده می‌شود، می‌توان فروش نسخه توربو شارژ سمند سورن پلاس توسط شرکت ایران خودرو را نیز محتمل دانست.

در مورد آپشن‌ها و امکانات رفاهی نسخه سورن پلاس سمند نیز نمی‌توان موارد خاصی را نام برد که با ورژن سابق این اتومبیل تفاوت چندانی داشته باشد. تنها تفاوت چشمگیر میان امکانات رفاهی سورن پلاس و نمونه سابق آن، اضافه شده کروز کنترل در این خودرو است. از جمله امکانات رفاهی سورن پلاس می‌توان به دو ایربگ برای سرنشینان جلویی، شیشه بالابرهای هوشمند برقی، سیستم تهویه مطبوع خودکار با دریچه‌هایی برای سرنشینان عقب، امکان تنظیم صندلی‌ها به صورت برقی، کامپیوتر مسافرتی، آینه‌های تاشو برقی اتوماتیک، سیستم ایموبلایزر، دی لایت، امکان دسترسی به صندوق از داخل کابین، ترمزهای ضد قفل ABS و EBD، صندلی‌هایی با دوخت قرمز رنگ، موکت جدید سقف (مشتابه خودروی دنا) سیستم هشدار موانع عقب و چراغ بدرقه اشاره نمود.

سورن پلاس و سورن elx از نظر پلتفرم تفاوت چشمگیری با یکدیگر ندارند. هلدینگ هر دو خودرو شرایط یکسانی را نشان می‌دهد و طی رانندگی با سرعت معمول مشکلی برای سرنشینان خودرو ایجاد نخواهد شد. درباره تجربه رانندگی با خودروی سورن پلاس نیز می‌توان ادعا داشت که سواری با این خودرو نه خیلی نرم و نه خیلی خشک است و می‌توان آن را معمولی و قابل قبول دانست.

دنا پلاس لوکس‌تر از دنا

پس از معرفی، عرضه و فروش خودروی دنا در بازار خرید و فروش داخلی کشور توسط کمپانی ایران خودرو و استقبال مناسب مشتریان برای خرید این سدان ایرانی، شرکت سازنده به طراحی و ساخت دنا پلاس که مدل لوکس‌تر و مدرن‌تر دنا به حساب می‌آید اقدام نمود. این خودرو نیز خیلی زود توسط مشتریان مورد توجه قرار گرفته و نرخ فروش خود را افزایش داد. بعدها نسخه توربو خودرو دنا پلاس نیز به بازار عرضه شد که در صدر فهرست خودروهای پرتقاضای ایرانی قرار گرفته است.

با نگاهی کلی به خودرو دنا پلاس می‌توان به خوبی دریافت که این خودرو به شکلی بهینه سازی شده است تا به عنوان نسخه مجهزتر دنا به فروش گذاشته شود. در حقیقت شرکت ایران خودرو در نتیجه انتقاداتی که به نسخه دنا معمولی توسط خریداران و منتقدان وارد بود، پروژه طراحی، ساخت و عرضه ورژن دنا پلاس را کلید زد. طراحی و تولید این خودرو از سال ۹۵ در شرکت ایران خودرو آغاز شده و تا کنون با اعمال تغییراتی روند خود را ادامه می‌دهد. گرچه تغییرات ظاهری دنا پلاس به نسبت دنا معمولی چشمگیر و قابل توجه است اما دنا پلاس را می‌توان از اساس، نسخه فیس لیفت شده دنا معمولی در نظر گرفت. نمای جانبی دنا پلاس با وجود خطوط تیز و شکسته و طرح‌های فانتزی در نظر گرفته شده، بسیار متفاوت‌تر از قبل می‌نماید.

دنا پلاس

اگر طراحی ظاهری و فاکتورهای بصری دنا پلاس معمولی و سورن پلاس را در مقام قیاس با یکدیگر قرار دهیم باید اظهار داشت که دنا پلاس شمایلی اسپرت‌تر و شاکله‌ای جوان پسندتر از سورن پلاس را نشان می‌دهد و می‌توان آن را لوکس‌تر در نظر گرفت. با وجود اینکه سورن پلاس و دنا پلاس هم خانواده هستند و پلتفرم آن‌ها مشابه یکدیگر است، اگر نگاهی به طراحی داخلی کابین این دو خودرو بیندازیم می‌توان به راحتی نتیجه گرفت که دنا پلاس گرافیک داخلی جذاب‌تری نسبت به سورن پلاس دارد. در خودروی دنا پلاس خبری از داشبورد قدیمی سورن نیست و بخش‌های مختلف اتاقک این اتومبیل به طراحی جدید و مناسب مزین شده‌اند. بنابراین تفاوت ساختاری چندان برجسته‌ای میان سورن پلاس و دنا پلاس معمولی وجود ندارد اما ظاهر دنا پلاس خوشایندتر از سورن پلاس توجه بینندگان و خریداران را جلب می‌نماید.

در دنا پلاس نیز مشابه سورن پلاس از پیشرانه ef7 و گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده شده است‌. ماکسیمم میزان قدرت موتور دنا پلاس معادل ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه است‌. ماکسیمم میزان گشتاور تولید شده توسط این اتومبیل نیز ۱۵۷ نیوتن متر (دو واحد کمتر از سورن پلاس) می‌باشد. ویژگی‌های آیرودینامیکی دنا پلاس باعث شده است تا این خودرو در زمینه تولید شتاب کندتر از حریف خود عمل کند‌. شتاب رسمی دنا پلاس ۱۳‌.۵ ثانیه یعنی ۱.۵ ثانیه کمتر از سورن پلاس برآورد شده است و از همین رو با وجود شباهت‌هایی که میان مشخصه‌های فنی این دو خودرو مشاهده می‌شود، دنا پلاس شتاب کمتری را در مقایسه با سورن‌ پلاس به نمایش می‌گذارد.

از دیگر مزایای دنا پلاس که سبب برتری این خودرو نسبت به سایر سدان‌های این خانواده شده است، امکانات ایمنی و رفاهی بیشتری است که برای این اتومبیل در نظر گرفته شده است. سانروف، صفحه نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دو ایربگ اضافی در بعضی مدل‌ها سیستم مسیریاب مهم‌ترین امکانات رفاهی این مدل از خودرو محسوب می‌شود. در میان امکانات رفاهی – ایمنی اتومبیل دنا پلاس نیز می‌توان به امکان تنظیم ۸ حالته صندلی‌های راننده و سرنشینان به صورت برقی، وجود چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، چراغ همراهی، سیستم تهویه خودکار، کروز کنترل، سنسور دنده عقب، ترمز دیسکی عقب، ترمزهای ضد قفل ABS و EBD، آینه‌های برقی تاشو در بخش‌های جانبی، دوربین دنده عقب و … اشاره نمود‌.

شاخصه‌های فنی دنا پلاس

مشخصات فنی دنا پلاس به شرح زیر هستند:

  • نوع پیشرانه: EF7
  • حجم پیشرانه: ۱۶۴۶ cc
  • تعداد سوپاپ: ۱۶
  • ماکسیمم توان موتور: ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در هر دقیقه
  • بیشینه گشتاور: ۱۵۷ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در هر دقیقه
  • گیربکس: ۵ دنده دستی
  • ماکسیمم میزان سرعت: ۱۸۹ کیلومتر در ساعت
  • شتاب صفر تا صد: ۱۳.۵ ثانیه
  • نوع سوخت سازگار: بنزین فاقد سرب اکتان ۹۵
  • گنجایش باک خودرو: ۶۰ لیتر
  • فاصله میان دو محور چرخ‌های جلویی و عقبی: ۲۶۷۱ میلی متر
  • طول خودرو: ۴۵۵۹ میلی متر
  • عرض خودرو: ۱۹۴۴ میلی متر
  • ارتفاع خودرو: ۱۴۶۰ میلی متر
  • وزن خودرو با مخزن سوخت پر(بدون در نظر گرفتن سرنشینان و تجهیزات اضافی): ۱۲۵۸ کیلو گرم
  • حجم فضای صندوق عقب: ۵۰۰ لیتر

شاخصه‌های فنی سورن‌ پلاس

شاخصه های فنی سورن پلاس به شرح زیر هستند:

  • نوع پیشرانه: EF7
  • حجم پیشرانه: ۱۶۵۰ cc
  • تعداد سوپاپ: ۱۶
  • ماکسیمم توان موتور: ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در هر دقیقه
  • بیشینه گشتاور: ۱۵۹ نیوتن متر در ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در هر دقیقه
  • گیربکس: ۵ دنده دستی
  • ماکسیمم میزان سرعت: ۱۹۰ کیلومتر در ساعت
  • شتاب صفر تا صد: ۱۲ ثانیه
  • نوع سوخت سازگار: بنزین فاقد سرب اکتان ۹۵
  • گنجایش باک خودرو: ۶۶ لیتر
  • فاصله میان دو محور چرخ‌های جلویی و عقبی: ۲۶۷۱ میلی متر
  • طول خودرو: ۴۵۳۴ میلی متر
  • عرض خودرو: ۱۷۲۰ میلی متر
  • ارتفاع خودرو: ۱۴۶۰ میلی متر
  • وزن خودرو با مخزن سوخت پر(بدون در نظر گرفتن سرنشینان و تجهیزات اضافی): ۱۲۵۷ کیلو گرم
  • حجم فضای صندوق عقب: ۵۰۰ لیتر

آپشن‌ها و امکانات رفاهی و ایمنی دنا پلاس

چراغ جلو مجهز به چراغ روز، لامپ ال ای دی و طرح نئون، چراغ جلو و عقب جدید، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، چراغ روشنایی بخش پایین پا در زمان سوار و پیاده شدن از خودرو و امکان تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو

شیشه‌ها مجهز به شیشه بالابر برقی درب‌های عقب و جلو

آینه‌های تاشو برقی هم رنگ بدنه مجهز به راهنما در بخش جانبی

فرمان هیدرولیکی مجهز به دکمه‌های کنترل

سیستم تهویه خودکار با دریچه‌های هوا برای سرنشینان عقب

کیسه‌های هوای راننده و سرنشین جلو

سیستم صوتی مالتی مدیا، صفحه نمایشگر لمسی ۷ اینچی، ۴ عدد بلندگو، پورت USB، تیوتر، بلوتوث و مسیریاب

کف پوش موکتی، تریم دو رنگ، تو دوزی مخملی و نوار کرومی دور شیشه‌ها

سانروف، کروز کنترل و سیستم روشنایی موقت در مکان‌های کم نور

سیستم ایموبلایزر، دوربین دید عقب، کمربندهای سه نقطه‌ای ایمنی سرنشینان جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، قفل مرکزی با ریموت، وجود ایزوفیکس در صندلی عقب و سنسور دنده عقب

ترمز عقبی دیسکی، ترمز جلویی دیسکی خنک شونده، سیستم ضد قفل ABS و EBD

آپشن‌ها و امکانات رفاهی و ایمنی سورن پلاس

چراغ جلو مجهز به چراغ روز، چراغ جلو و عقب جدید، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، چراغ عقب با لنزهای شفاف و امکان تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو

شیشه‌های جلو و عقب برقی مجهز به آنتی ترپ و پاور ویندوز

آینه‌های تاشو برقی مجهز به راهنما و گرمکن در بخش جانبی

فرمان هیدرولیکی مجهز به دکمه‌های کنترل

سیستم تهویه خودکار با دریچه‌های هوا برای سرنشینان عقب

کیسه‌های هوای راننده و سرنشین جلو

رادیو پخش

تریم مشکی، زه و دستگیره هم رنگ بدنه، روکش صندلی با طرح و رنگ جدید

کروز کنترل، اسپویلر درب صندوق عقب و ستون فرمان تلسکپی

سیستم ایموبلایزر، کمربندهای سه نقطه‌ای ایمنی سرنشینان جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، قفل مرکزی با ریموت و سنسور دنده عقب

ترمز عقبی کاسه‌ای، ترمز جلویی دیسکی خنک شونده، سیستم ضد قفل ABS و EBD

سورن پلاس صفر کیلومتر بخریم یا دنا پلاس کار کرده؟

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، خودروی سورن پلاس به نسخه پیشین و معمولی خود شباهت بسیاری دارد و تنها نقطه تمایز لحاظ شده برای متفاوت جلوه دادن این اتومبیل به اعمال تغییراتی در نمای بصری  آن برمی‌گردد. در نتیجه ساختار و ماهیت خودرو سورن پلاس با نمونه سورن تفاوت چندانی ندارد و این تفاوت تنها در جدید شدن طراحی داخلی چراغ‌های خودرو مشهود است. اما دنا پلاس تفاوت‌های چشمگیرتری هم به لحاظ ظاهری و هم از نظر امکانات رفاهی نسبت به دنای معمولی نشان می‌دهد و این در حالی است که طراحی بصری، امکانات رفاهی – ایمنی و تجربه رانندگی دنا پلاس برتری‌های قابل اعتنایی نسبت به سورن پلاس دارد و بدیهی است که می‌تواند در جلب توجه، رضایت و استقبال مشتریان نسبت به رقیب خود موفق‌تر عمل کند.

دنا پلاس ضمن برخورداری از ظاهر لوکس‌تر، کابین مدرن‌تر و سواری نرم‌تر، از آپشن‌هایی مانند سانروف، سیستم لمسی مالتی مدیا و نویگیشن است. بنابراین حتی با وجود دست دوم بودن انتخاب مناسب‌تر و معقول‌تری از سورن پلاس به حساب می‌آید. در نتیجه باید اظهار داشت که اگر به خرید خودروی صفر کیلومتر همراه با گارانتی و چابکی بیشتر تمایل دارید، سورن پلاس انتخاب مناسبی برای شما تلقی می‌شود اما چنانچه به خرید خودرویی با امکانات رفاهی و طراحی ظاهری اسپرت و مدرن علاقه دارید، بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا