عمومی

روشی برای تخمین مقدار مصرف سیم آرماتوربندی

همه‌چیز درباره گره زدن میلگرد

در ساخت‌وساز از مقاطع فولادی زیادی استفاده می‌شود؛ از میلگرد و تیرآهن گرفته تا ناودانی و نبشی. اما این قطعات فولادی چگونه کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا استحکام کافی را برای ساختمان به ارمغان بیاورند؟

آرماتوربندی یکی از اصلی‌ترین مراحل ساختمان‌سازی است که در آن میلگردها مانند شبکه‌ای منسجم کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. برای قرارگیری میلگردها کنار یکدیگر از سیم‌ مفتولی استفاده می‌شود که به سیم آرماتوربندی معروف‌اند. در واقع سیم‌های مفتولی هستند که آرماتوربندی را ممکن می‌کنند.

شما به‌عنوان یک مهندس ساختمان، قبل از شروع پروژه باید تخمین درستی از میزان سیم‌ مفتولی موردنیاز برای اتصال میلگردها داشته باشید. در قدم اول باید بدانید که مقدار سیم‌ مصرفی به نوع ساختار و نوع میلگردها بستگی دارد. خوشبختانه روش ساده‌ای برای محاسبه مقدار مصرف سیم‌ آرماتوربندی وجود دارد. البته این روش بر مبنای هیچ فرمول ریاضی نبوده و برای برآورد مقدار سیم‌های اتصال از یک حساب سرانگشتی استفاده می‌کنیم!

گره زدن میلگرد

تخمین مقدار مفتول لازم برای اتصال میلگردها

همان‌طور که گفتیم از با یک حساب سرانگشتی می‌توان مقدار سیم موردنیاز برای اتصال میلگردها را تخمین زد.

شما برای اتصال ۱۰۰ کیلوگرم فولاد، مقدار ۰.۹ تا ۱.۳ کیلوگرم سیم آرماتوربندی نیاز دارید. برای اتصال ۱۰۰۰ کیلوگرم میلگرد، ۹ تا ۱۳ کیلوگرم سیم اتصال نیاز است.

در نظر داشته باشید که برای تخمین دقیق‌تر باید بدانید که هرچه قطر میلگرد بیشتر باشد، به میزان بیشتری سیم آرماتوربندی نیاز خواهد بود.

به‌طور مثال برای گره زدن ۱۰۰۰ کیلوگرم از میلگردهای سایز ۸ میلی‌متر، حدود ۱۲ کیلوگرم سیم آرماتوربندی و برای میلگردهای با سایز ۲۸ تا ۳۲ میلی‌متر، تقریباً ۷ کیلوگرم سیم آرماتوربندی نیاز است.

امیدواریم با خواندن این بخش و به‌کارگیری این فرمول حدودی، مشکلتان برای تخمین مقدار سیم آرماتوربندی مصرفی حل شده باشد.

چه نوع سیمی برای گره میلگرد استفاده می‌شود؟

علاوه بر کیفیت میلگردها که نسبت به برندشان متفاوت است، استاندارد بودن و کیفیت سیم آرماتوربندی که برای اتصال آن‌ها به کار می‌رود نیز مهم است و می‌تواند برای افزایش طول عمر ساختمان مؤثر باشد. درمجموع باید بدانید که برای گره زدن میلگردها به یکدیگر، مفتول نرم فلزی با قطر ۱.۵ تا ۲ میلی‌متر به کار می‌رود.

سایت آسرون به نشانی www.asroon.ir یکی از مراجعی است که می‌توانید به آن مراجعه کرده و قیمت آهن آلات از جمله قیمت میلگرد و سیم آرماتوربندی کارخانه‌های متفاوت را در آن مشاهده کنید. همچنین می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۳۰۰۰۰۲۳ تماس گرفته و با کارشناسان مربوطه در مورد کیفیت میلگرد و سیم کارخانه‌های مختلف مشورت نمایید.

چه نوع سیمی برای گره میلگرد استفاده می‌شود؟

انواع گره میلگرد در آرماتوربندی

اتصال میلگردها به هم به ۲ روش گره کراواتی و ضربدری صورت می‌گیرد. برای انجام گره کراواتی پس ‌از اینکه میلگردها روی یکدیگر قرار گرفتند، سیم اتصال را به ترتیب دور میلگرد پایینی و بالایی می‌پیچند. در آخر هم گره‌ای به شکل کراوات زده می‌شود.

در روش گره ضربدری پس از قرارگیری میلگردها روی همدیگر، سیم مفتول به‌صورت ضربدری از بالا و پایین آن‌ها عبور می‌کند و درنهایت سیم مفتول با گاز انبر بریده و خم می‌شود؛ به‌نحوی‌که قسمت انتهایی آن به سمت داخل قرار بگیرد.

چه تجهیزاتی برای گره میلگردها استفاده می‌شود؟

اتصال و گره میلگردها را می‌توان بسته به حجم کار و امکانات موجود با استفاده از ابزار دستی و تجهیزات خودکار گره میلگرد، انجام داد. در ادامه در مورد هر دو روش گره‌زنی میلگرد صحبت خواهیم کرد.

۱.      تجهیزات دستی گره میلگرد

استفاده از ابزار دستی گره میلگرد نیاز به نیروی کار باتجربه و تجهیزات کافی دارد. این تجهیزات شامل ابزار قلاب‌دار فلزی یا یک انبردست ساده بوده که امکان خم، کشش و پیچش مفتول را در سریع‌ترین زمان ممکن فراهم می‌کنند. اغلب تجهیزات و ابزار دستی گره میلگرد نیاز به نگهداری خاصی ندارند.

این روش‌ها بیشتر برای پروژه‌های کوچک مناسب بوده و امکان استفاده در هر شرایط آب و هوایی را دارند. با استفاده از این تجهیزات می‌توانید انواع سایزهای مختلف میلگرد را به یکدیگر گره بزنید.

1. تجهیزات دستی گره میلگرد

۲.    تجهیزات خودکار گره میلگرد

امروزه علاوه بر روش‌های گره‌زنی دستی میلگرد، روش‌های دیگری نیز ابداع شده‌اند که در آن از دستگاه‌های خودکار برای بستن میلگردها استفاده می‌شود. در اصطلاح به این دستگاه بندزن یا گره‌زن نیز می‌گویند.

این دستگاه‌ها می‌توانند میلگردهایی با حداقل سایز ۱۰ میلی‌متر تا حداکثر سایز ۳۲ میلی‌متر را به یکدیگر متصل کنند. البته اندازه میلگردهایی که قرار است به یکدیگر متصل شوند نباید بیش از ۶ سایز با یکدیگر متفاوت باشند. این تجهیزات بر اساس نیروی گشتاور می‌‌توانند سبب چرخش یک جسم شوند و یک گره ایجاد کنند. با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان تنها در ۱.۶ ثانیه یک گره کراواتی را انجام داد.

اغلب این دستگاه‌ها دارای تنظیماتی هستند که چند نوع متفاوت از گره‌زنی را ممکن می‌کنند. هر قرقره سیم آرماتوربندی مورد استفاده در این دستگاه‌ها را می‌توان تقریباً برای گره‌زنی ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلگرد به کار برد.

تخمین دقیق و صحیح مقادیر مقاطع فولادی موردنیاز در یک پروژه از اهمیت زیادی برخوردار است. درواقع این مرحله یکی از بخش‌های مهم بودجه‌بندی شما خواهد بود. جدای از قیمت روز میلگرد ، تیرآهن و دیگر مقاطع فولادی مورد استفاده در ساختمان‌سازی، قیمت سیم آرماتوربندی و دیگر محصولات جانبی نیز می‌تواند نقش مهمی در قیمت تمام‌شده پروژه شما داشته باشند. اکنون با دانستن روشی که در این مقاله برای تخمین مقدار سیم آرماتوربندی موردنیاز هر پروژه آورده شده است می‌توانید به‌راحتی این مبلغ را محاسبه کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا