رپرتاژ

شرایط خرید ماشین در کیش

آیا می توان در کیش ماشین خریداری کرد؟ جواب این سوال را ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که آیا می توان در کیش ماشین خریداری کرد یا نه! همچنین نحوه خرید ماشین در کیش را به شما می گوییم، بنابراین با ما در این مقاله همراه شوید.

کیش جزیره ای تفریحی با وسعت ۹۱.۵ کیلومتر مربع است و یکی از جزایر خلیج فارس می باشد. کیش از آب و هوای گرم و مرطوب برخوردار است اما به طور کلی میزان بارندگی کم است. سالانه حدود ۱.۵ میلیون نفر از این جزیره بازدید می کنند. جزیره کیش در سال ۲۰۱۰ توسط نیویورک تایمز در بین ۱۰ جزیره زیبای جهان قرار گرفت و چهارمین مقصد تعطیلات در جنوب غربی آسیا است.

اتباع خارجی که با خرید تور کیش قصد ورود به منطقه آزاد کیش را دارند نیازی به اخذ ویزا قبل از سفر ندارند. مجوزهای سفر معتبر به مدت ۱۴ روز می باشد. کیش نیز طبیعتی منحصر به فرد دارد. حیات وحش متنوع، گیاهان و درختان بومی و همچنین آب و هوای مطبوع هفت ماه در سال از ویژگی های بارز این جزیره است.

سطح جزیره کیش پوشیده از ماسه های مرجانی است که در زیر نور خورشید می درخشد و منظره ای منحصر به فرد و جذاب را ایجاد می کند. آب شفاف ساحلی به شما اجازه می دهد تا عمق چندین متری دریا را مشاهده کنید که به دلیل وجود صخره های مرجانی در نزدیکی ساحل است. از این رو این جزیره با برخورداری از مزایای ویژه و منحصربفرد منطقه آزاد کیش از موقعیت ممتازی از نظر تجارت گردشگری برخوردار است.

خرید خودرو در کیش

خودرو در جزیره کیش

خرید خودرو همیشه یکی از دغدغه های افراد و خانواده ها می باشد، کسانی که قصد خرید خودرو دارند قطعا ترجیح می ‌دهند خودروهای روز جهانی با امکانات کامل را در اختیار داشته باشند. یکی از مزایای منطقه آزاد کیش این است که شما می توانید بهترین خودروهای روز دنیا را چه آسیا و چه اروپا با قیمت های مناسب تهیه کنید. خودرو در منطقه آزاد کیش از قیمت مناسب تری برخوردار است زیرا در این منطقه شرایط گمرکی و هزینه های بازرگانی آسان تر و قیمت خودرو ها نیز ارزان تر از شهرهای دیگری همانند تهران و اصفهان است.

از این رو افرارد می توانند با شرایطی راحت تر خودرو مورد نظر خود را خریداری کنند، یکی از قوانین اصلی خرید و واردات خودرو در جزیره کیش داشتند حداقل سن قانونی ۱۸ سال است و دیگری باید خود ساکن آن منطقه باشید. در واقع قانون کلی بدین صورت است که باید سن قانونی داشته باشی و حداقل به مدت سه سال در جزیره کیش ساکن باشی و شرکت ها نیز باید حداقل یک سال سابقه کسب و کار در منطقه را داشته باشند.

خرید خودروهای لوکس در کیش

شما نمی توانید خودرو های لوکس و لاکچری در جزیره کیش خریداری کنید، زیرا قوانین مناطق آزاد تغییرات زیادی کرده است، در سال های قبل تفاوت قیمت ماشین های لوکس در کیش با دیگر شهرهای ایران موجب می شد افراد برای خرید خودرو لوکس به کیش سفر کنند. بر اساس بخشنامه ‌ای که توسط محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت صادر شده است، واردات خودروهای لوکس خارجی ممنوع شده است و این مساله باعث افزایش قیمت خودروهای خارجی در چند ماه اخیر در ایران شده است.

متقاضیان خرید خودروهای خارجی و لوکس می توانستند خودرو مورد نظر خود را با نصف قیمت از جزیره کیش خریداری کنند، حتی اگر این افراد هزینه های گمرکی را پرداخت می کردند باز هم برایشان نقرون به صرفه بود. اما امروزه قوانین مناطق آزاد دستخوش تغییرات شده است، زیرا قوانین واردات خودرو به مناطق آزاد نیز با محدودیت های زیادی مواجه شده است.

در گذشته شما می توانستید برای خرید خودرو در سایت های معتبر شرکت های موجود در مناطق آزاد میش ثبت نام کنید و در زمان مقرر خودرو مورد نظر خود را دریافت کنید. همچنین در خرید خودرو می توانستید خدمات پس از فروش و گارنتی بین المللی خودرو را بررسی کنید و از خرید خود مطمئن شوید.

خرید خودرو در کیش

شرایط خرید ماشین در کیش

کیش یکی از زیبا ترین جزایر خلیج فارس و قطب گردشگری ایران است، که هرساله گردشگران زیادی را مجذوب خود می کند.  برای بازدید از این جزیره زیبا می توانید تور کیش نوروز ۱۴۰۱ را از سایت تریپ خریداری کنید. جزیره کیش یکی از هفت منطقه آزاد در ایران می باشد که واردات خودرو در آن بلامانع بود. اما بعد از اعلام ممنوعیت واردات خودرو خارجی به ایران، منطقه آزاد کیش نیز تحت تاثیر این تغییرات قرار گرفت و این موضوع بر شهروندان این تاثیرات زیادی داشته و قیمت های خودرو در بازار این منطقه به شدت افزایش یافته است.

تا سال ۱۳۹۷ افرادی که به سن قانونی ۱۸ سال رسیده بودند و ساکن جزیره کیش بودند می توانستند خودرو های روز جهانی را با پایین ترین نرخ گمرک خریداری کنند. افراد متقاضی خرید ماشین در کیش باید حداقل سه سال سابقه سکونت در این جزیره را داشته باشند تا بتوانند برای خرید خودروهای خارجی مورد نظر خود هر پنج سال یکبار اقدام نمایند. در منطقه آزاد کیش اجازه واردات خودروهای آمریکایی و خودروهایی که حجم موتور بالایی دارند برای مثال بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی دارند نیز داده نمی ‌شود.

پلاک کردن خودرو در منطقه آزاد کیش

در سال ۱۳۹۰طبق مصوبه پلیس راهنمایی و رانندگی ماشین هایی که پلاک مناطق آزاد را داشتند حق خروج از محدوده منطقه آزاد را نداشتند. این مسئله برای ساکنان منطقه معظلی بود تا اینکه در سال ۱۳۹۶ مجوزی برای اهالی دو منطقه آزاد کیش و قشم صادر شد که طبق آن مردم ساکن این مناطق می توانستند به شهرهای دیگر نیز با داشتن کارت شهروندی و گذر موقت به مدت یک ماه تردد کنند. البته این قوانین تا پیش از صدور قانون ممنونعیت واردات خودرو به جزایر بود که می توانستند با گذر از گمرک و دریافت پلاک ملی  از جزیره خارج شوند.

در ده سال گذشته قوانین واردات خودروهای لوکس خارجی به جزیره کیش متفاوت بود، در واقع این امکان وجود داشت که افراد از کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارت متحده عربی خودرو مورد نظر خود را وارد کنند و پس از پرداخت عوارض گمرکی آن را به ایران منتقل کنند و در آخر با استفاده از پلاک های موقت یا دائمی با خودرو شخصی خود در ایران رفت و آمد کنند. اما متاسفانه مدتی بعد قوانین تغییر کرد و قوانین جدیدی برای واردات خودرو خارجی در منطقه آزاد کیش اجرایی شد، مطابق قانون محدودیت ها برای واردات خودرو از کشوهای خارجی به ایران بیش تر شد.

تنها خودروهایی می توانستند در این منطقه خرید و فروش شوند که نمایندگی معتبری در ایران داشته باشند یا از گمرک ترخیص شوند. برای مثال واردات خودروهای لوکس آمریکایی مانند شورلت و رولزرویس در جزیره کیش ممنونع بود، زیرا خودرو های آمریکایی در ایران نمایندگی ندارند.

خرید خودرو در کیش

واردات شخصی خودرو به جزیره کیش

باید به شما بگوییم که امکان واردات خودرو حتی به صورت شخصی نیز وجود ندارد. تا پیش از اعلام قوانین جدید شما می توانستید خودروهای خارجی مد نظر خود را که در ایران نمایندگی داشتند وارد کنید، اما با قوانین جدید آنهایی که علاقمند به خرید خودروهای لوکس و مدرن خارجی داشتند دیگر نمی توانند سوار چنین ماشین های شوند.

لازم به ذکر است که ساکنان منطقه آزاد کیش کماکان می توانند برای رفت و آمد در کیش از خودروهای خارجی استفاده کنند، ولی کسانی قصد دارند برای خودرو خارجی که از کشورهای دیگر وارد می کنند پلاک بگیرند شامل ممنوعیت های جدید قوانین می شوند. بر اساس این قانون حتی افراد برای مصارف شخصی و با هزینه خود نیز نمی توانند ماشین های خارجی را وارد کشور کنند. نکته جالبی که در این جزیره وجود دارد این است که شما هر خودروی را نمی توانید وارد این منطقه کنید خودروهایی که ورودشان به جزیره کیش ممنوع است عبارتند از پیکان، پراید، پژو آردی، روآ، مینی بوس و هایس و … است.

تاثیر قوانین واردات خودرو برروی شهروندان کیش

با اعلام قوانین جدید برای واردات و خرید خودروهای خارجی  باعث یکسری مشکلات برای شهروندان کیش شده است، و آنها نیز نمی تواند به صورت شخصی خودرو مورد نظر خود را وارد کنند.

طبق قوانین جدید از این پس تنها ماشین هایی مجوز ورود به این منطقه را دارند که ظرفیت آنها بالای هفت نفر باشد. در واقع وارد کنندگان خودرو فقط می توانند مجوز واردات خودروهایی مانند استیشن و ون را بدست آورند. در واقع سیاستی که مسئولان می خواهند اجرایی کنند این است که مناطق آزادی مانند قشم و کیش از این به بعد مبنا واردات و صادرات خودرو را برای گسترش گردشگران و توریست ها قرار دهند.

در واقع با وارد کردن خودروهای استیشن و ون جابجایی توریست ها در منطقه افزایش می یابد. نکته جالب این است که با افزایش گردشگران و توریست ها به مناطق آزاد میزان اشتغالزایی در جزیره‌ای مانند قشم و کیش رو به افزایش است و فقط  شش درصد از تمام روستاییان این منطقه بیکار هستند.

خرید خودرو در کیش

قیمت خودرو در مناطق آزاد

شاید به نظر برسد که با کاهش واردات در مناطق آزاد اقتصاد مردم منطقه با مشکل مواجه شده باشد، اما واقیت اینگونه نیست. البته با تصویب قوانین جدید واردات بعضی کالاهای خارجی و قفل شدن بازار در این مناطق، تا اندازه ‌ای  درآمد افراد مناطق آزاد کاهش داشته است، ولی این رقم به قدری نیست که اقتصاد این جزایرو ساکنان آن  را تهدید کند.

موضوع اصلی که بیش ترین چیزی که معیشت مردم این منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد، افزایش نرخ ارز و درهم است. هرچند که خرید و فروش در این  منطقه با بالا و پایین شدن نرخ ارز دچار نوسان و رکود شده است، اما  از آنجایی که منطقه آزاد قشم و کیش دارای واحدهای تولیدی فعالی در صادرات هستند می توانند از پس زندگی های خود برآیند.

هر دو منطقه آزاد کیش و قشم در دو سال گذشته رشد خوبی در صادرات داشته اند و درآمدهای میلیون دلاری از صادرات کسب کرده اند. اما در قسمت ممنوعیت خودرو در این جزایر باید بگوییم که دست خوش تغییراتی شده است، عدم واردات خودرو و در بازارهایی مانند کیش و قشم موجب افزایش بی سابقه خودرو شده است. خودروهایی مانند تویوتا دو کابین تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو به ایران قیمتی معادل ۶۵ میلیون تومان داشته است، اما با تصویت قوانین جدید واردات خودروهای خارجی به ایران و مناطق آزاد قیمت این خودرو به ۹۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است، که موجب اعتراض شهروندان این مناطق شده است.

قوانین جدید واردات خودرو در کیش

در سال ۱۴۰۰ مجلس ایران طرح جدید را ارائه داده است که طبق این طرح واردات خودرو به صورت محدود برای افرادی خاص امکان پذیر است. طبق این زرح افراد یا شرکت هایی که صادرات و یا اینکه صادرات قطعات خودروهای داخلی را بتوانند به کشورهای دیگر انجام دهند، می توانند به  همان میزان صادرات خودروهای خارجی وارد کشور کنند. روش دیگر نیز بدین صورت است که در ازای فروش نقت یا بدهی دلاری می توانند خودروهای خارجی از دیگر کشورها وارد کنند. لیکن این طرح از افزایش بی وقفه خودرو نتوانسته است جلوگیری کند.

کلام آخر

کیش یکی از زیباترین و جذاب ترین مناطق آزاد از جزایر خلیج فارس به شمار می رود، این جزیره به دلیل آب های نیلگون و مرجان های بی نظیری که دارد هر ساله میطبان گردشگران زیادی از سراسر جهان است. افرادی زیادی برای خرید ماشین به مناطق آزاد کیش سفر می کنند در گذشته خرید و واردات خودرو در کیش بسیار آسان بود تا سال ۱۳۹۷ افراد بالای ۱۸ سال و کسانی که ساکن این مناطق بودند می ‌توانستند از خودروهای مورد نطر خود را با نصف قیمت خریداری کنند.

اما در دو سال اخیر به دلیل تغییرات قوانین واردات خودرو به این مناطق ممنوع شد، این امر موجب افزایش چشم گیر خودروهای خارجی در سراسر کشور به خصوص جزیره کیش شده است. سامانه رزرواسیون تریپ به شما کمک می کند به راحتی از آخرین نرخ بلیط هواپیما مطلع شوید و از امکانات پرواز و نرخ آن بهره مند شوید. شما در کمترین زمان به انواع قیمت ها در تاریخ مورد نظر خود دسترسی خواهید داشت و مناسبترین قیمت بلیط هواپیما ارزان را پیدا خواهید کرد. بهترین قیمت پروازهای داخلی و خارجی،رزرو بلیط هواپیما چارتر و خرید ارزان بلیط هواپیما چارتری و سیستمی از تمامی ایرلاین ها را با سامانه تریپ (www.trip.ir) سریع و آسان تجربه کنید.

منبع:تریپ|www.trip.ir

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا