پیشنهاد سردبیرآموزش

صفر تا ۱۰۰ طرح ترافیک ۱۴۰۱ + قیمت و شرایط رزرو

طرح ترافیک ۱۴۰۱ چقدر است؟ تعرفه طرح ترافیک و جزئیات قیمت آن در سال ۱۴۰۱ از سوی سرپرست معاونت بهره‌برداری از سیستم‌های حمل و نقل سازمان ترافیک و حمل و نقل اعلام شد.

جزئیات طرح ترافیک ۱۴۰۱

 مطابق مفاد این طرح، مبلغ ۱۰۰ هزارتومانی طرح ترافیک مردود اعلام شده و بر مبنای مصوبه‌ای که با توجه به افزایش ۲۵ درصدی پایه مبلغ طرح ترافیک سال ۱۴۰۱ از جانب شورای شهر تهران اعلام شده است، تعرفه پایه طرح ترافیک برای سال ۱۴۰۱، ۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد بود.

بنابراین در صورت تردد متقاضیان در محدوده طرح ترافیک، ضریب محدوده تردد ۱.۵ و در صورت رانندگی در محدوده کنترل آلودگی هوا، ضریب محدوده ۰.۷۵ محاسبه خواهد شد.

همچنین تمامی رانندگانی که خودروی آن‌ها با سر شماره شهر تهران پلاک شده است در محدوده کنترل آلودگی هوا دارای سهمیه ۲۰ روزه تردد فصلی رایگان هستند و چنانچه این سهمیه ۲۰ روزه به اتمام برسد، موظف به پرداخت عوارض تردد خواهند بود.

این طرح ترافیک در روزهای پنجشنبه عملیاتی نشده و در این روز شاهد یکپارچه سازی محدوده‌های دوجانبه طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا خواهیم بود. اگر سهمیه ۲۰ روزه تردد فصلی رایگان به پایان نرسیده باشد، رانندگان مجاز هستند بدون پرداخت هزینه در محدوده کنترل آلودگی هوا تردد کنند اما در صورت اتمام این سهمیه تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا برابر با پرداخت نیمی از تعرفه محدوده طرح ترافیک خواهد بود.

البته مطابق گفته‌های عمار سعیدیانفر، سرپرست معاونت بهره برداری از سیستم‌های حمل و نقل در سازمان ترافیک و حمل و نقل، ساعات تردد وسایل نقلیه و نوع معاینه فنی آن‌ها بر نرخ طرح ترافیک اثرگذار است.‌

بازه زمانی اجرای طرح ترافیک مقارن با آغاز سال ۱۴۰۱ و از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۷ بوده و با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا یک خروج رایگان نیز برای رانندگان وسایل نقلیه بعد از ساعت ۱۴:۳۰ در نظر گرفته شده است.

سعیدیانفر افزود مکانیسم اعمال مقررات طرح ترافیک بر اساس مدیریت و کنترل محدوده طرح ترافیک و میزان آلودگی هوا است؛ به همین جهت این طرح نیز مشابه طرح به اجرا در آمده در سال ۱۴۰۰ عملیاتی شده و تنها تفاوت، مشاهده افزایش تعرفه طرح ترافیک سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ با توجه به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است.

عمار سعیدیانفر، خودروهای دارای معاینه فنی ویژه را مشمول تخفیف ۳۰ درصدی اعلام کرده و خاطر نشان کرد که نرخ طرح ترافیک از محدوده ۳۲ تا ۹۸ هزار تومان متغیر خواهد بود.

به این ترتیب نرخ ۳۲ هزار تومانی طرح ترافیک مربوط به رانندگانی است که علاوه بر داشتن معاینه فنی برتر، در ساعات غیر پیک در حال تردد هستند و قیمت ۹۸ هزار تومان نیز مخصوص آن دسته از خودروهای فاقد معاینه فنی برتر است که در ساعات اوج ترافیک به تردد در بخش‌های مشمول طرح پرداخته‌اند.

رزرو طرح ترافیک سال ۱۴۰۱

رزرو طرح ترافیک برای سال ۱۴۰۱ مشابه با سال ۱۴۰۰ از طریق درگاه ارتباط اینترنتی و اپلیکیشن “تهران من” صورت می‌پذیرد. بر این اساس رانندگانی که به صورت روزانه قصد عبور و مرور در محدوده طرح ترافیک را دارند باید به رزرو تردد خود در این محدوده بپردازند.

رزرو طرح ترافیک نیز می‌تواند به شکل روزانه یا به طور هفتگی (چهارشنبه هر هفته) انجام شود. همچنین پس از بازگشت به مبدا تا ساعت ۲۴ همان روز، امکان رزرو طرح وجود دارد و البته در این زمینه باید به عدم تکمیل سهمیه تردد روزانه نیز توجه داشت.

در صورتی که رانندگان وسایل نقلیه رزرو ورود به طرح ترافیک را تا ساعت ۲۴ همان روز به انجام نرسانند، مبلغ ۹۸ هزار و ۵۵۰ تومان به بدهی عوارض تردد در ترافیک آن‌ها در سامانه تهران من افزوده خواهد شد.

نحوه پرداخت عوارض برای تردد در محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا

مقدار عوارض در نظر گرفته شده برای تردد در محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا، با توجه به اولین ورود و آخرین خروج وسایل نقلیه محاسبه می‌شود.

بر این مبنا چنانچه ساعت ورود و خروج وسایل نقلیه دارای معاینه فنی برتر به ترتیب پس از ساعت ۱۰ و پیش از ساعت ۱۶ باشد،  به ازای هر روز تردد در محدوده طرح ترافیک پرداخت مبلغ ۳۲ هزار و ۹۳۰ ریال و به ازای هر روز تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا پرداخت مبلغ ۱۶۰ هزار و ۹۶۵ ریال برای آن‌ها لحاظ خواهد شد.

ساکنین محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا از چه تسهیلاتی در این زمینه برخوردار هستند؟

رانندگانی که در محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا سکونت دارند دارای یک خروج رایگان پیش از ساعت ۹ و یک ورود رایگان (در شرایط شیوع ویروس کرونا) پس از ساعت ۱۴:۳۰ خواهند بود.

همچنین تردد بین این دو ساعت برای ساکنین محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا به صورت نیم بها محاسبه می‌شود‌ و به همین جهت این رانندگان به رزرو طرح نیازی نخواهند داشت. بر این اساس لازم است مستاجرین به همراه قرارداد اجاره و مالکین به همراه سند مالکیت خود در یکی از شعب خدمات الکترونیک شهرداری حضور یافته و سکونت در محدوده‌های دوگانه را ثبت نماید.

همین طور بخوانید: گواهینامه پایه دو

سهمیه خبرنگاران در طرح ترافیک ۱۴۰۱

سهمیه طرح ترافیک سال ۱۴۰۰ خبرنگاران تا زمانی که سهمیه طرح ترافیک سال ۱۴۰۰ به آن‌ها اختصاص یابد معتبر خواهد بود.

سخن پایانی

با توجه به آنچه که در بالا گفته شد، طرح ترافیک ۱۴۰۱ به میزان ۲۵ درصد نسبت به قیمت پایه سال جاری افزایش یافته و مطابق با روال گذشته، می‌توان از طریق اپلیکیشن تهران من، اقدام به رزرو این طرح نمود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا