اخبار خودرو

عرضه دوره اول خودروهای وارداتی

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تحویل ۴۰۰ دستگاه چانگان در هفته بعدی خبر داد. بدین ترتیب احتمالا هفته آینده دعوتنامه‌های خودروهای مذکور برای تکمیل وجه به مشتریان ارسال و بعد از پرداخت وجه باقی مانده، می‌توانند خودروی خود را تحویل بگیرند.

واردات خودرو از سال ۱۳۹۷ و پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های این کشور، ممنوع شد. پس از وقفه طولانی، ازسرگیری مجدد واردات خودرو، از ابلاغ اجرای آن توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت وتصویب آیین‌ نامه چگونگی و جزئیات آن در هیات وزیران و ابلاغ آن به سازمان‌ های ذی‌ ربط در بازه زمانی خرداد الی شهریور ۱۴۰۱ انجام شد. بر همین اساس، وزارت صمت وعده داده بود که واردات ۱۰۰ هزار خودرو تا پایان سال ۱۴۰۱ صورت پذیرد، وعده ای که با توجه به مشکلات و چالش‌های زیادی بر سر واردات خودرو و تحریم های انجام شده، محقق نشد.

اگرچه این تصمیم برپایه ابهام ( نوع و مدل خودرو، قیمت و زمان تحویل) بنا شده است اما در مرحله اول ثبت نام که از ۶ اسفند ماه سال گذشته آغاز شد، ۱۲۰ هزار متقاضی خرید خودرو وارداتی، جهت ثبت نام به سامانه یکپارچه عرضه خودرو وارداتی مراجعه کرده و مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی آنها مسدود شد، تا زمانی که حق تقدم مشخص شود و طبق نوبت مشخص شده بر اساس خودروهایی که عرضه و ثبت نام خواهد شد مبلغ اولیه را تکمیل و واریز کنند.

با توجه به خبر انتشار داده شده توسط مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، از ۱۲۰ هزار متقاضی خرید خودروهای وارداتی، ۳۴ هزار نفر واجد شرایط خرید شدند چرا که تعداد زیادی از افراد یا به دلیل اشتباه بانک‌ها یا اشتباه خودشان نتوانستند حسابشان را وکالتی کنند و تعدادی هم پول واریز کردند اما در سامانه ثبت نام نکردند یا شماره حساب اشتباه اعلام کردند. بنابراین در ۲۱ اسفند ۱۴۰۱، بین ۳۴ هزار نفر قرعه کشی و اولویت های تحویل خودرو مشخص شد.

براساس نوبت دهی تعیین شده، اسامی ۱۱۰۸ نفر اول برای خرید خودرو از برند چانگان تیپ ۲ و ۳ مشخص شده است که در هفته بعدی از ۴۰۰ متقاضی برای تکمیل وجه خودرو دعوت می گردد. در این دوره ۲۴۰ دستگاه چانگان تیپ ۲ عرضه می‌شود که قیمت علی‌الحساب  خروج از گمرک این نوع خودرو ۸۵۰ میلیون تومان و همچنین ۸۶۸ دستگاه چانگان تیپ ۳  عرضه می شود که قیمت علی الحساب خروج گمرک این خودرو ۹۰۰ میلیون تومان است و قیمت قطعی در زمان ارسال دعوتنامه برای افراد مشخص خواهد شد. قیمت علی الحساب، عمده هزینه‌های ارزش خودرو شامل علی الحساب هزینه‌های ترخیص، حمل و بیمه را شامل خواهد شد.

قیمت نهایی خودروها مطابق رویه های جاری پس از ارسال دعوتنامه و با احتساب همه هزینه های قطعی واردات، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شماره گذاری، اسقاط خودرو، بیمه شخص ثالث، کرایه حمل و سایر عوارض قانونی مشخص خواهد شد.

ضیغمی اظهار داشت: در این دوره خودروهای وارداتی توسط شرکت سایپا عرضه می شود و وزارت صمت لیست مربوطه را به شرکت سایپا می‌فرستد، تا این شرکت زمان و محل ثبت عقد قرارداد را به خریداران اعلام کند. پس از آن افراد باید با شرکت سایپا، قرارداد بسته و مابه التفاوت قیمت را پرداخت کنند و تحویل خودروها حداکثر سه ماه پس از عقد قرارداد خواهد بود.

همچنین امید قالیباف، در ادامه‌ اجرای طرح تخصیص خودروهای وارداتی خبر از عرضه حدود ۳۰۰ دستگاه هیوندای النترا در هفته آینده داد. البته به گفته سخنگوی وزارت صمت، عرضه‌ های سنگین‌ تر (تعداد بالاتر) در مدل‌ های متنوع‌ تر، تقریبا از خرداد ماه آغاز می‌ شود

منبع خبر:خبر گزاری دیجیاتو

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا