تعمیر و نگهداری خودرو

از کجا بفهمیم باتری ماشین خراب شده است؟

باتری ماشین یکی از قطعات ساده و در عین حال با اهمیتی است که در صورت بروز هر عیبی، به طور کلی عملکرد خودرو را با اختلال همراه خواهد ساخت. از این روی لازم است که نسبت به علائم خرابی باتری ماشین آگاهی یافته و به موقع نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

علائم خرابی باتری ماشین

پیش از آن که به علائم خرابی باتری ماشین بپردازیم، ذکر این نکته ضروری است که در صورت نو بودن باطری و نبودن ایراد در آن، این علائم می‌توانند به عیب در دینام خودرو نیز مربوط باشند. از این روی اگر به سلامت باطری خودروی خود به میزان زیادی اطمینان دارید، حتما دینام خودرو را نیز چک کنید. شارژ کردن باطری، به وسیله دینام انجام می‌شود و در صورت وجود عیب در دینام، باطری قادر به انجام وظیفه خود نخواهد بود.

۱. خودروی شما دیر و به سختی روشن می شود

اگر برای روشن شدن خودروی خود، باید چندین بار استارت بزنید و این فرآیند رو به بدتر شدن است، باید آن را به عنوان یکی از علائم خرابی باتری ماشین به شمار بیاورید. بهتر است قبل از این که به طور کلی خودروی شما روشن نشود، نسبت به تعویض باتری خودرو اقدام کنید.

۲. نشانگر رنگ باطری تغییر کرده است

با نگاه کردن به نشانگر رنگ باطری خودروی خود، می‌توانید متوجه نزدیک شدن به پایان عمر آن شوید. هر چه قدر که رنگ نشانگر به سمت زرد، تمایل پیدا کرده باشد، به پایان عمر مفید آن نزدیک‌تر هستید و باید برای خرید یک باطری جدید، اقدام نمایید.

علائم خرابی باتری ماشین
۷۹۰۹۴۶۷ – an auto mechanic uses a multimeter voltmeter to check the voltage level in a car battery.

۳. برق پشت آمپر ضعیف شده است

زمانی که باطری خودروی شما کاملا سالم بوده و عملکردی کامل داشته باشد، علائم پشت آمپر با قدرت نور کافی دیده می‌شوند، اما با ضعیف شدن باطری و به نسبت تحلیل رفتن آن، برق پشت آمپر کم شده و رفته رفته تنها سوسویی از آن دیده می‌شود.

از دست ندهید: خوابیدن باطری ماشین | دلایل و روش های پیشگیری

۴. خودرو در هوای سرد استارت نمی خورد

یک خودرو با باطری سالم و با عملکرد کامل، باید در هوای سرد نیز به راحتی استارت بخورد، اما اگر می‌بینید خودروی شما در هوای سرد استارت نخورده و باید بارها و بارها دوباره آن را استارت بزنید، عیب در باطری خودرو بسیار محتمل است و باید حتما برای تعویض آن مراحل لازم را انجام دهید.

نکته: البته توجه داشته باشید که همیشه استارت نخوردن خودرو، به دلیل خرابی باطری یا تمام شدن عمر آن نیست و در مواردی عیب در استارت خودرو، به این مشکل منجر می‌شود. به طور مثال امکان تمام شدن ذغال استارت وجود دارد و به هر ترتیب اگر از باطری خودرو اطمینان دارید، پیش از تعویض آن، از مکانیک بخواهید نگاهی به وضعیت استارت خودروی شما بیندازد. همین طور در شرایطی خرابی شمع‌ها و تمام شدن طول عمر آن‌ها نیز به این مشکل منجر شده و باید این مورد نیز بررسی نمایید. در صورتی که شمع‌ها دچار مشکل و ایراد باشند، جرقه زنی اتفاق نیفتاده و یا با اختلال همراه خواهد بود.

در نهایت توجه داشته باشید که عمر مفید هر باتری خودرو در حدود ۲ تا حداکثر ۳ سال تعریف شده است و نباید انتظار عملکرد بیش از این را داشته باشید. از این روی با در نظر داشتن زمان کارکرد باتری ماشین، با نزدیک شدن به این پایان بازه زمانی و ترجیحا پیش از آن، برای تعویض باطری خودروی خود اقدام نمایید.

سخن پایانی

با انتخاب باطری خودرو باکیفیت و دقت به زمان تعویض آن، هرگز دچار مشکلات ناشی از خرابی باطری خودرو نخواهید شد. بدیهی است که انتخاب و خرید باطری باکیفیت در گام اول، موجب طول عمر بالاتر آن و جلوگیری از خرابی باتری پیش از به پایان رسیدن واقعی طول عمر آن خواهد شد.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا