پیشنهاد سردبیرآموزش

علائم خرابی واترپمپ پراید و روش‌های رفع عیوب

واتر پمپ پراید یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو است که نقش اصلی در کاهش دمای موتور از ۲۵۰۰ درجه به ۹۰ درجه دارد. خرابی واتر پمپ پراید منجر به عدم کارآیی درست سیستم وافزایش دمای موتور می‌شود. این افزایش دما نیز در نایت منجر به ذوب شدن و خرابی قطعات دیگر از جمله مجموعه موتور و دیگر اتصالات آن خواهد شد. به همین دلیل رانندگان باید همیشه قبل از نشستن در ماشین سیستم آبرسانی خودرو را به لحاظ خنک کنندگی بررسی تا در صورت بروز هر گونه علائم خرابی واتر پمپ نسبت به رفع آن اقدام کنند. در صورت نادیده گرفتن نشانه‌ها با عوارض خرابی واتر پمپ مواجه خواهید شد که خسارات بسیار بالایی را به خودروی شما وارد خواهد کرد. ما در این مقاله به راه‌های تشخیص خرابی واترپمپ پراید کاربراتور و روش‌های رفع آن‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

چرا واترپمپ پراید خراب است؟

همان‌طور که اشاره کردیم واتر پمپ پراید یکی از قطعات بسیار مهم است که دمای موتور را تا ۹۰ درجه کاهش می‌دهد. این قطعه با پمپاژ مقداری آب و ضد یخ با حرارت ۲۵۰۰ درجه‌ای مقابله می‌کند. این میزان حرارت در صورت خرابی واتر پمپ پراید در کسری از ثانیه موتور و تمامی اتصالات مربوط به آن را از بین می‌برد. به همین دلیل لازم است نحوه تست خرابی واترپمپ پراید را بیاموزید تا در صورت بروز هر گونه علائم نسبت به رفع آن اقدام کنید. در این بخش علائم و نشانه خرابی واتر پمپ در پراید برای شما عزیزان شرح می‌دهیم.

اختلال در عملکرد واتر پمپ یا معیوب شدن آن باعث علکرد ضعیف سیستم خنک‌کننده و جوش آوردن ماشین می‌شود. در اغلب موارد که واتر پمپ آسیب می‌بیند، اکثر افراد به علت عدم آگاهی و حتی برخی تعمیرکاران، مشکل اصلی را در دیگر قطعات سیستم جست و جو می‌کنند. در مواردی مانند: ترموستات، رادیاتور و …. این کار باعث تحمیل هزینه‌های اضافی و بیهوده خواهد شد. در صورتی که با دانستن علائم خرابی واتر پمپ پراید یا هر خودروی دیگر می‌توان از این مخارج اضافی خودداری کرد.

خرابی و عدم کارکرد کولر خودرو از نشانه خرابی واترپمپ پراید است. بنابراین در صورتی که کولر خودروی شما خراب است حتماً نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. از طرف دیگر در صورت خرابی واتر پمپ پراید حرارت موتور ماشین افزایش پیدا می‌کند که بدترین شرایط ممکن برای قطعات آن است. برخی از علائم خرابی واترپمپ پراید ۱۳۲، صبا و … شامل: مشاهده ضد یخ یا آب در بخش زیرین خودرو، کاهش آب رادیاتور، وجود قطرات یا بخار آب در اطراف واتر پمپ، بالا رفتن آمپر آب، روشن شدن چراغ ضد یخ، پارگی یا شل شدگی در تسمه انتقال از میل‌لنگ و عملکرد نامناسب کولر است. البته صدای خرابی واترپمپ پراید نیز شبیه به ساییدن دو جسم به یکدیگر هنگام روشن بودن خودرو است. در صورت شل شدگی تسمه انتقال، خوردگی، تغییر ظاهر یا مستهلک شدن پره‌ها آب درون سیستم در حال گردش است اما متأسفانه فشار و سرعت کافی را ندارد. به همین دلیل عملکرد واتر پمپ کاهش می‌یابد. نشستی و سوراخ شدگی در بخشی از واتر پمپ نیز منجر به بلااستفاده شدن آن می‌شود که باید سریعاً تعویض شود.

واترپمپ پراید

اگر هنگام انجام تست خرابی واترپمپ پراید مشاهده کردید که آب درون سیستم خنک‌کننده پر است اما آمپر بالا می‌رود. در حالی که فن با دور تند در حال گردش باشد و رادیاتور از لحاظ نشتی و … سالم باشد، مشکل مربوط به واتر پمپ است. این تست مهم‌ترین نشانه‌ای است که می‌تواند به شما در ارزیابی کمک کند.

البته به این نکته نیز دقت کنید که همیشه جوش آوردن ماشین مربوط به خرابی واتر پمپ نیست و می‌تواند به دلایل دیگری مانند: خرابی ترموستات، معیوب بودن مهره آب (سنسور تشخیص دما)، سوراخ شدن رادیاتور، خرابی درب رادیاتور و فنریت آن، گرفتگی لوله‌ها در ادیاتور، واشر سرسیلندر زدن در پراید و هوا گرفتی بروز کند.

حتما بخوانید:

تعویض رادیاتور بخاری پراید

سوت کشیدن لنت ترمز

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا