پیشنهاد سردبیرآموزش

علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید کدامند؟

واشر سرسیلند پراید یکی از مهمترین قطعات این خودرو است که باید حتما در خصوص سلامت آن اطمینان خاطر داشته و در صورتی که مشکلی برای این قطعه به وجود آمد، در کمترین زمان نسبت به رفع آن اقدام کنید. به علاوه نیم سوز شدن واشر سرسیلندر یک هشدار است که اگر به موقع به داد آن نرسید، با سوختن کامل این قطعه روبرو شده و باید هزینه زیادی برای آن بپردازید. از این روی توصیه می‌کنیم که به خوبی علائم سوخن واشر سرسیلندر پراید و علائم نیم سوز شدن واشر سرسیلندر پراید را شناخته و به موقع برای تعمیر این قطعه اقدام کنید. از مهمترین علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید، می‌توان به مواردی چون کم شدن سطح روغن، جوش آوردن موتور و کارکرد معیوب آن اشاره کرد.

واشر سرسیلندر پراید چیست؟

واشر سرسیلندر بین سرسیلندر و سیلندر قرار گرفته و موجب می‌گردد که روغن و سایر محتویات موتور در جای خود مانده و نشتی به بیرون نداشته باشند. معمولا چیزی که باعث سوختن واشر سرسیلندر می‌شود، افزایش دما است و به این دلیل جوش آوردن خودرو همیشه به عنوان عامل اصلی نیم سوز شدن یا سوختن کامل این قطعه مطرح می شود. از این روی باید همیشه نسبت به تکمیل بودن مایع خنک کننده خودرو، اطمینان خاطر داشته باشید.

علائم سوختن واشر سر سیلندر پراید

از علائم واشر زدن پراید، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

کم شدن سطح آب و روغن از علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید

در صورتی که مشاهده کردید سطح آب و روغن به شکلی غیرقابل انتظار کاهش یافته است، این نخستین زنگ خطر و یکی از علائم ترساندن واشر سر سیلندر خودروی شماست و باید به نیم سوز بودن واشر سر سیلندر شک کنید. زمانی که واشر سرسیلندر به خوبی عمل نکند، نشتی آب و روغن داشته و این باعث می‌شود که سطح آن‌ها زودتر فروکش کند. البته همیشه هم به همین سادگی این موضوع قابل تشخیص نیست. در این صورت شما باید از روی علائم دیگری چون وارد شدن روغن به سیستم خنک کننده، وارد شدن مایع خنک کننده به لوله‌های روغن، وارد شدن گازهای سیلندر به سیستم خنک کننده و نیز ورود مایع خنک کننده به سیستم سیلندر، متوجه این موضوع شوید.

  • وارد شدن روغن به سیستم خنک‌ کننده: برای تشخیص این مورد لازم است که مخزن ذخیره آب رادیاتور را بررسی کنید. در صورتی که چیزی از نشانه مایع کرم رنگ یا قهوه‌ای روشن دیدید، احتمال این وجود دارد که روغن وارد سیستم خنک کننده شده باشد. احتمالا همین حالت را در درب رادیاتور نیز مشاهده خواهید کرد.
  • وارد شدن مایع خنک‌ کننده به لوله‌های روغن: در صورتی که با باز کردن درب موتور پراید، مایعی شکلاتی رنگی را دیدید، به احتمال بسیار زیاد مایع خنک‌کننده به چرخه ی روغن موتور وارد شده است.
    وارد شدن گازهای سیلندر به سیستم خنک‌ کننده: در صورتی که دیدید موتور ماشین شما داغ کار می‌کند و در آب رادیاتور نیز حباب‌هایی دیده می‌شود، احتمالا واشر سرسیلندر پراید نیم سوز شده و قدمی بیشتر تا سوختن کامل فاصله ندارد.
  • ورود مایع خنک‌ کننده به سیستم سیلندر: در صورتی که مایع خنک کننده به سیستم سیلندر خودرو وارد شده باشد، شما دودی سفید رنگ را در خروج از اگزوز مشاهده خواهید کرد که در زمان استارت خوردن ماشین، بیشترین حد آن قابل رویت است.

علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید

جوش آوردن موتور خودرو

در صورتی که مشاهده کردید درجه آمپر بالا رفته و خودرو جوش می‌آورد، باید به نیم سوز شدن واشر سرسیلندر شک کرده و حتما آن را بررسی کنید. در این حالت دقت کنید که باید خودرو را روشن نگه داشته و به آرامی روی درب رادیاتور آب بریزید و صبر کنید تا موتور خنک شود. سپس خودروی خود را به نخستین تعمیرگاه برسانید.

ایراد در کارکرد موتور خودرو

با سوختن واشر سرسیلندر پراید، قدرت موتور کاهش یافته و موقع رانندگی متوجه این موضوع خواهید شد. البته این که تا چه اندازه وضعیت موتور افت پیدا کند، به صورت مستقیم به نیم سوز شدن یا سوختن کامل قطعه بستگی دارد.

علائم نیم سوز شدن واشر سرسیلندر پراید کدامند؟

از علائم نیم سوز شدن واشر سرسیلندر پراید، موارد زیر قابل توجه هستند:

• بالا رفتن دمای موتور خودرو: ممکن است سریعا دمای موتور به نقطه جوش نرسد، اما شما متوجه تغییر رفتار آن خواهید شد. موتور ماشین بیش از گذشته گرم شده و این می‌تواند یک نشانه از نیم سوز شدن واشر سرسیلندر پراید باشد.
دیر روشن شدن خودرو: در این حالت خودرو بد استارت خورده و ممکن است مجبور به تجدید استارت زدن شوید. اما در نهایت ماشین روشن می‌شود و واشر سرسیلندر نیم سوز شده، برای این کار همچنان توان لازم را دارد.

تعویض واشر سرسیلندر پراید

تعویض واشر سرسیلندر به هیچ وجه چیزی نیست که خودتان آن را انجام دهید و باید حتما به دست افراد متخصص سپرده شود. برای این منظور، نیازمند باز کردن چند لایه از موتور هستیم. در حقیقت باید بخش تایمینگ موتور پراید، منیفولد، اگزوز، سرسیلندر و حتی سیلندر پراید نیز باید باز شده و سپس واشر سرسیلندر تعویض گردد.

سخن پایانی

همان طور که در بالا دیدیم، دیده شدن حباب در رادیاتور، خروج دود سفید رنگ از اگزوز خودرو، جوش آوردن موتور، نشی، کم کردن بی‌دلیل آب و … از علائم اصلی سوختن واشر سرسیلندر پراید هستند. شما چه علائم دیگری را در این خصوص تجربه کرده‌اید که در بالا به آن ها اشاره نشده باشد؟

نمایش بیشتر

۸ دیدگاه

  1. باسلام
    خدا خیرتون بده
    همونطور که خیلی ها بعد از ازدواج میگن کاش قبلش مطالعه و تحقیق و مشاوره میکردم تا اطلاعات درستی از زن و همسر آینده ام دستم بیاد
    کاش قبل از خرید ماشین آدم درباره این چنین مواردی مطالعه کند.
    من ماشینمو میشناسم
    مثل مادری که بچشو میشناسه

    ولی بیماری ها رو نمیشناسم
    یعنی تغییر رفتار را میفهمم ولی علت و بد بودنش و عواقب بی توجهی به آن را نه و لذا با خوشخیالی از کنار آنها گذشتم.
    مثل مادری که به خصوصیات بچه اش آشناست ولی دردهای کم بچه یا استرسها و ناراحای های کوچکش را نادیده میگیرد که بعدا عواقب بدتری به دنبال می آورد.
    مدتی بود که شاید آب از اگزوز دیده بودم
    کاهش قدرت موتور
    صدای شرسر آب از پشت داشبورد
    زود روشن شدن فن رادیات
    آب کم کردن غیر عادی رادیات

    ولی نمیدانستم اینها آغاز سوختن واشر سرسیلندر و عواقب بد آن است.

    اگر قبلا مطالعه داشتم باددیدن یکی از این نشانه ها هم به متخصص مراجعه میکردم.
    ولی سهل انگاری کردم و حالا باید هزینه بیشتری بپردازم.
    امیدوارم نیمسوز شده باشد نه کامل سوز
    التماس دعا
    یاعلی

    1. دوست عزیز سلام،
      امیدواریم که مابقی مقالات آموزشی وبسایت نیز مورد توجه شما قرار گیرد و از ایجاد خرابی در خودروی شما پیشگیری شود.

      از حسن توجه شما سپاسگزاریم و موفق باشید.

  2. با سلام و تشکر فراوان از توضیحات کامل شما
    ماشین من‌پراید۱۴۱ دو گانه فابریک مدل ۸۶ هس.دو ساله خریدمش.از زمانی که دست من بوده اب از اگزوز خروج میشد حتی زمانی که موتور گرم باشه.جدیدا سر در پوش موتور که باز میکنم کمی شکلاتی یا به اصطلاح ارده شیری هس.تو این دو سال از وقتی خریدمش اب کم‌میکنه.جدیدا یبار جوش اورد تو اوج فصل سرما!!!….ولی بد روشن نمیشه و با تک استار فوری روشن میشه.نشون‌مکانیک مجرب دادم گفت مشکوک به واشر زدن هس ولی حتمی نیس و باید بیشتر بررسی بشه.گفت شاید کمی واشر ترسونده باشه و در حد موی مجال پیدا کرده.خودم میگم واشر ترسونده و نیم سوز شده.بهتره بدم سر سیلندر باز کنن واشر بندازن روش خیالم راحت بشه بره تا بدتر نشده و خرج بیشتر بالا نیاورده.
    نظرتون چیه؟

    1. دوست عزیز سلام؛
      برای ارتباط گرفتن با متخصصین ما در کارشناسی خودرو سرویس ایرانی کار با شماره تلفن ۵۴۹۴۵۰ ۰۲۱ تماس بگیرید.

      موفق باشید.

    2. اگر در هنگام معامله به این مورد اشاره و کارشناس متوجه نشده و از قیمت خودرو کم نشده باشد، میتونید همزمان از کارشناس و صاحب قبلی خودرو شکایت کنید و پول خود را پس بگیرید، این طرح شکایت تا ۱ سال امکان مطرح کردنش هست.

  3. سلام دوست عزیز. واشر ترسوندن، قبل از واشر سوختنه. البته برای پراید. خودروهایی مثل پژو، سلطان واشر زدن و‌ واشر سوختنه. پس بهتره بمحض متوجه نیسوز شدن واشر شدین، اقدام کنین به تعویض واشر. چون اگه ادامه پیداکنه، ممکنه نیاز به کف تراشی پیدا کنه و قطعات داخلی سیلندر آسیب ببینه‌

  4. با سلام
    ماشین من پراید هستش وقتی تو جاده میرم آمپر آب از حد نرمال بالا میره ولی داخل شهر همه چیز عادی والا فیوز های آب و ترموستات رو هم عوض کردم داخل شهر فن هم نرمال کار میکنه میتونی راهنمایی بکنین که مشکل از چی هستش خیلی ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا