پیشنهاد سردبیرآموزش

صدای انفجار از اگزوز خودرو به چه دلیل شنیده می شود؟

شنیده شدن صدای انفجار از اگزوز خودرو چیزی است که اغلب برای دارندگان خودرو پیش می آید و احتمالا تا به حال حداقل یک بار با آن روبرو شده اید. همین طور صدای عطسه در اگزوز خودرو نیز از جمله مواردی است که غالبا از سوی دارندگان خودرو، به ویژه آن هایی که ساعت های زیادی پشت فرمان هستند، گزارش می شود. به هر ترتیب صداهای به ظاهر عجیب و به واقع دارای علل فنی خاص از اگزوز خودرو به گوش می رسد که شناخت دلایل هر یک می تواند به رفع این مشکلات کمک کند. در بخش تخصصی خودرو ایرانی کار، با ما همراه باشید تا به عوامل این صداهای عجیب در اگزوز خودرو بپردازیم.

علل صدای انفجار از اگزوز خودرو

علل صدای انفجار از اگزوز خودرو به این موارد مربوط می شود:

  1. فلوت کردن موتور

فلوت کردن موتور به معنی آن است که مقدار زیادی (بیش از اندازه استاندارد)، بنزین وارد موتور خودرو شود. به این شکل با وارد شدن بیش از اندازه بنزین به موتور، فرآیند همیشگی جرقه زنی، قادر به استفاده از تمام حجم بنزین نخواهد بود و به واقع موتور خفه کار می کند. در این شرایط معمولا گاز بنزین در اگزوز منفجر شده و با سوختن مقدار زیادی بنزین در عرض چند ثانیه، صدای افنجار از اگزوز خودرو به گوش می رسد.

۲. معیوب بودن وایر خودرو

در صورتی که وایر خودرو معیوب باشد، انفجار بیرون از محفظه احتراق صورت گرفته و صدای انفجار از اگزوز خودرو به گوش می رسد.

۳. معیوب بودن شمع ها

اگر شمع های خودرو معیوب شده یا طول عمر مفید آن ها به هر شکلی به پایان رسیده باشد، احتراق به درستی شکل نگرفته و مقدار قابل توجهی گاز از این احتراق ناقص به اگزوز وارد می شود و صدای آن نیز به گوش خواهد رسید.

عیب یابی تقه زدن گیربکس اتوماتیک

اما صدای دیگری نیز ممکن است از اگروز خودرو به گوش برسد. گاهی اوقات صدایی شبیه به عطسه کردن از اگزوز می شنویم که به موارد زیر مربوط می شود:

۴. ایراد در وایر خودرو

در صورتی که وایر خودرو دچار مشکلی شده باشد، صدایی شبیه به عطسه از اگزوز خودرو به گوش می رسد و در شرایط بحرانی تر، امکان پاره شدن فیلتر هوا نیز وجود دارد.

همین طور بخوانید:

علائم خرابی باتری ماشین که باید بدانیم

خوابیدن باطری ماشین | دلایل و روش های پیشگیری

راهنمای جعبه فیوز پژو پارس + لیست شماره فیوزها

۵. شتاب گرفتن نادرست

در صورتی که برای شتاب دادن به خودرو، به شکلی نادرست و ناگهانی به پدال گاز فشار وارد شود، احتمال پس زدن از سوی موتور وجود داشته و حین باز شدن دریچه هوا، جرقه و بخار موجود در منیفولد هوا همراستا شده و پیش از ورود بنزین به سیلندر، انفجار شکل می گیرد و صدایی شبیه به عطسه به گوش می رسد.

در نهایت باید به عوامل موثر در صدای پت پت اگزوز خودرو نیز بپردازیم.

صدای انفجار از اگزوز خودرو

معمولا علت صدای پت پت اگزوز خودرو به عوامل زیر مربوط می شود:

۶. کثیف شدن سنسور اکسیژن

در صورتی که سنسور اکسیژن کثیف شده یا به هر شکلی معیوب گشته باشد، معمولا صدای پت پت اگزوز خودرو به ویژه حین درجا کار کردن را خواهیم شنید.

۷. کثیف شدن سوزن انژکتور

کثیف شدن سوزن انژکتور نیز عامل دیگری است که می تواند به ایجاد صدای پت پت در اگزوز خودرو منجر شود. در واقع اختلال در پاشش از انژکتور این صدا را ایجاد می کند.

۸. معیوب شدن صافی بنزین

اگر صافی بنزین کثیف شده و دیگر کارایی لازم را نداشته باشد، پت پت در اگزوز خودرو شنیده خواهد شد.

کلام آخر

شما چه عوامل دیگری را در ایجاد صداهای عجیب به ویژه صدای انفجار در اگزوز خودرو می شناسید که در بالا به آن ها اشاره نشده باشد. این موارد را با ما در میان بگذاریذ.

نمایش بیشتر

۱۵ دیدگاه

  1. سلام زحمت میکشید این عیبها گداشتید خیلی عالی می شه همراه باعکس باش ممنونم از زحت کشیدی

    1. سلام دوست عزیز از نظر شما تشکر می کنیم. حتما ایده خوب شما اعمال خواهد شد.

    2. سلام بر دوستان .
      این چند مورد بالایی درسته ولی من دوتا عامل دگه هم واسع انفجار میدونم و اونم اینه که
      یک :اگه سنسور اکسیژن خطا بده صدای انفجار میشنوی .
      دوم : این که اگه ماشینت دوگانه باشه و همزمان گاز و بنزین باهم برن تو سیلندر و به عبارتی گاز و بنزین قاطی کنه انفجارو داریم .چون حجم سوخت بالا میره و در اگزوز انفجار میشنویم.
      ارادت .

      1. دقیقا درست میفرمایید.
        ماشین من دوگانه هست، هم صدای انفجار میداد و هم شتابش کم شده بود و با یه حالت خفه کار میکرد. شمع و وایر عوض کردم، درست نشد، ریمپ کردم درست نشد. دستگاه هم که زدم هیچ خطایی نداشت حتی سنسور اکسیژن. چند روز بعد، شمع های نو رو باز کرد دید یکی از شمع ها دوده زده و سوخت زیاد وارد اون سیلندر میشه. انژکتورِ همون شمع رو عوض کرد مشکل ماشین کامل رفع شد. نشتی انژکتور باعث ورود سوخت اضافه به اون سیلندر و در نتیجه انفجار سوخت اضافه و خفه کار کردن میشد.

        1. سلام و وقت به‌خیر؛
          از اینکه تجربه‌ها و دانستی‌های خود را با ما به اشتراک گذاشتید سپاسگزاریم.

          1. علت ترکوندن منبع اگزوز از خرابی سنسور دریچه گاز می باشد صد در صد

  2. با سلام ماشین من ( ۴۰۵) وقتی که اول صبح روشن میکنم صدا میدهید و دیگر در طول روز صدا نمیده. انفجار طور هم هست. بعد چند تا عطسه یهو انفجار میشه و اگر به حرکت ادامه بدم همینطور ادامه میده. خاموش میکنم روشن میکنم اگر چند لحظه درجا کار کنه خوب میشه البته. ایراد از چی هست؟ ممنون میشم راهنمایی کنین

  3. درود
    خودرو پراید مدل ۹۴ یورو۴ ، دوگانه کارگاهی.
    با بنزین هیچ مشکلی ندارم ، اما با گاز سی آن جی موقع کلاچ گرفتن و دنده عوض کردن سرعت که کم میشه خاموش میشه و گاهی از اگزوز صدای انفجار میاد.
    وایر رو عوض کردم ،استپرموتور عوض شده ، سنسور دریچه گاز عوض شده ،سیم کشی سی ان جی عوض شده! اما متاسفانه هیچ تغییر نکرده تمام قطعات داخل موتور که به سی ان جی مربوط میشه بازبینی کردم مشکلی پیدا نشد
    سپاس از توجه شما مهندسین عزیز
    لطفا راهنمایی بفرمایید

  4. سلام
    منم مثل شماهستم
    ماشین من مدل ۹۹ پرایدهستش
    منم سه بار شمع و وایر عوض کردم
    موتوربازکردم
    برنامه زدم
    و…

    متاسفانه نتونستم عیبش رو پیدا کنم
    ممنون میشم اگه تونستین مشکل رو پیدا کنین خبرم کنین

    ۰۹۱۴۳۱۲۱۸۹۱

  5. سلام من وانت مزدای کاربراتوری دارم وقتی با دنده مثلا ۴ و پرگاز حرکت میکنم و یهو پامو از پدال گاز برمیدارم و ترمز میکنم یه صدای انفجار از اگزوز می‌شنوم، آیا به تنظیم نبودن دلکو ربط داره یا از چی میتونه باشه!؟ ممنونم

  6. بندگان خدا ایراد از سنسور کیلومترتونه، همون که به گیربکس متصله کاملا عوضش کنید مشکل حله یا سنسور اکسیژن هم چک کنید البته نوپو نه درصد همون کیلومترتونه قیمتی هم نداره زیر صد تومنه این دیگه موتور باز کردن داره؟؟

  7. ۱:تنظیم ژگراتور گاز
    ۲:تست سالم بودن استیپر موتور گاز
    ۳:تست سالم بودن سنسور اکسیژن
    ۴:تعویض سنسور کیلومتر
    ۵:تعویض سنسور دور موتور
    ۶:بعد همه اینها رفلاش ای سی رو برای رفع خطاها

  8. سلام خدمت دوستان .من وایرو شمع و مغزی سیفون وصافی بنزین و باطری و دینام و کویل و سوزن انژکتور هر چهارتا رو تعویض کردم .بازم درست نشد .فقط سانسور اکسیژن و سانسور کیلومتر رو تعویض نکردم ..ممنون

  9. سلام خودرو من مدل ۹۷ دوگانه کارخانه هست اول صبحی که روشن میکنم بعد چند لحظه حرکت خودرو خفه میکنه صدا انفجار در اگزوز میاد وقتی میره رو گاز دیگه این ایرادو نمیده

  10. سلام
    دوستان من تویوتا کرولا دارم مدل ۲۰۱۵ تقریبا ۱۴۲۰۰۰ کیلومتر رفته ماشین سر حال و بدون هیچ گونه افت شتاب یا لرزش و بقیه موارد سوخت ناقص
    ولی اخیرا گهگاهی مثلا سه چهار روزی یا هفته ای یه بار یا دو بار یه صدایی مثل برخورد توپ فوتبال به شیشه شاگرد می شنوم که یه لحظه فکر کردم برای بار اول توپ به شیشه ماشینم برخورد کرده ولی با دوستان مشورت کردم گفتند می تونه از خازن اسپیکر باشه یه مدت هم سیستم رو خاموش کردم ولی مجدد اومده نمی دونم چیه وقت نکردم ببرم مکانیک چک کنه در ضمن تمام مصرفی ها تعویض شده اگر کسی تجربه چنین صدایی که کم و زیاد هم میشه دارده ممنون میشم اطلاع بده یا راهنمایی بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا