رپرتاژاخبار خودرو

علت کم آوردن ماشین در سربالایی چیست؟

به نظر شما علت کم‌آوردن ماشین در سربالایی چیست و چرا گاهی اوقات موقع رانندگی در سربالایی حس می‌کنیم که خودرو همان شتاب و قدرت همیشگی را ندارد و با نقاط ضعف بسیار زیادی روبرو است؟ البته وقتی به‌دنبال بررسی علت کم‌آوردن ماشین در سربالایی هستیم، این موضوع برای خودروهای مختلف ممکن است گزینه‌های متفاوتی را پیش‌روی ما قراردهد. متاسفانه بسیاری از رانندگان وقتی با این مشکل روبرو می‌شوند، خیلی برای آن اهمیت قائل نشده و براین باور هستند که مشکل به‌وجود آمده به‌خودی خود برطرف خواهد شد. این دیدگاه می‌تواند باعث بروز چالش‌های بیشتر و آسیب‌های بیشتر در قطعات بسیار مهم خودروی شما شود.

معمولا دلایل کم‌آوردن ماشین در سربالایی در خودروهایی بروز می‌کنند که عمر قابل توجهی از آنها گذشته باشد. افزایش طول عمر خودرو باعث می‌شود تا عملاً شاهد خرابی‌های بسیار زیادی در آن باشید و خرید لوازم یدکی نیز تبدیل به یک عادت برای شما برای چنین خودروهایی خواهدشد. البته این موضوع برای خودروهای بسیار باکیفیت خارجی این چنین نیست و شما می‌توانید برای سال‌های بسیار طولانی از آنها بدون هیچگونه چالشی استفاده کنید. در این مقاله سعی داریم تا با مرور تمام دلایل کم‌آوردن ماشین در سربالایی یک سرنخ بسیار مهم در اختیار شما قرار دهیم که با بررسی این موارد از این‌پس شما می‌توانید به‌راحتی به عیب‌یابی خودروی خود پرداخته و برای تعمیر آن نیز اقدام‌کنید.

دلایل کم آوردن ماشین در سربالایی

به‌طور کلی دو دسته از دلایل را می‌توانیم به‌عنوان علت کم‌آوردن ماشین در سربالایی تعیین کنیم که دسته اول به ایرادات فنی و موتوری برمی‌گردند و دسته دوم نیز بروز ایراد در سایر قطعات و یا سیستم‌های موجود در خودرو را دربر می‌گیرند. البته عیب‌یابی و تعمیر خودرو در تمام این موارد در اسرع‌وقت کاملاً ضروریست و به هیچ‌وجه نباید در این باره سهل‌انگاری کنید؛ اما مسلماً وقتی با دلایل کم‌آوردن ماشین در سربالایی از نوع فنی و موتوری روبرو می‌شوید، بایستی در کمترین زمان ممکن برای رفع ایرادات موجود اقدام نمایید تا چالش‌های به‌وجود آمده گسترده‌تر نشوند.

اظهار نظر بسیاری از کارشناسان مخصوصاً کارشناسان ‌بخش لوازم یدکی خودروهای خارجی در فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده مانند آریان‌یدک نشان می‌دهد که در اکثر مواقع علت خرید لوازم یدکی گران‌قیمت و موتوری برای کاربران، عدم توجه به‌همین ایرادات بسیار جزئی است. با این حساب شناخته دلایل کم‌آوردن ماشین در سربالایی و برطرف کردن این دلایل در کمترین زمان ممکن می‌تواند در هزینه‌های نگهداری خودرو نیز برای شما تاثیر قابل توجهی داشته‌ باشد.

بروز ایراد در سیستم جرقه زنی و شمع‌ها

سیستم جرقه‌زنی خودرو شامل ‌بخش‌های مختلفی می‌شود که از آن جمله می‌توانیم به کویل‌ها و شمع‌ها اشاره داشته باشیم که وجود آنها تاثیر بسیار زیادی برای راندمان بالاتر موتور و فرایند احتراق در محفظه سیلندرها دارد. درصورتی که به هر دلیلی سیستم جرقه‌زنی خودروی شما با مشکل روبرو شود و عملکرد طبیعی خود را نداشته باشد، نمی‌توانید انتظار کارکرد طبیعی موتور را نیز داشته باشید. درصورت بروز ایراد در سیستم جرقه‌زنی به‌طور معمول راندمان موتور شما کاهش پیدا خواهدکرد و این کاهش راندمان در فشارهای بالاتر خود را بیشتر نشان می‌دهد.

وقتی شما در حال رانندگی در سربالایی هستید و پای خود را تا آخر بر روی پدال‌گاز فشار می‌دهید تا خودرو با همان شتاب قبل‌از ورود به سربالایی مسیر خود را ادامه‌دهد، فشار و بار وارد شده به موتور خودرو به‌میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهدکرد و درصورت خراب بودن سیستم جرقه‌زنی عملاً موتور نمی‌تواند کارکرد طبیعی خود را داشته باشد. با این حساب اگر به‌دنبال علت کم‌آوردن ماشین در سربالایی هستید در قدم اول باید سیستم جرقه زنی خودرو خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

گرفتگی در لوله اگزوز و خرابی سنسورهای آن

در مسیر لوله اگزوز سنسورهای مختلفی قرار دارند که هرکدام از این سنسورها قرار است روی راندمان موتور و ترکیب سوخت و هوا در سیلندرها تاثیر داشته باشند. کامپیوتر خودرو با ارزیابی مقدار سوخت و هوای موجود در گاز خروجی از اگزوز، نسبت متفاوتی در انتخاب ترکیب سوخت و هوا در داخل محفظه سیلندر در نظر می‌گیرد و به این ترتیب اگر هرکدام از سنسورهای موجود در اگزوز با ایراد روبرو شده و کیفیت اولیه خود را از دست داده باشند، احتمالاً راندمان موتور و سوخت و ساز نیز در آن با مشکل روبرو خواهدشد.

افزایش قابل توجه مصرف سوخت یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های این چالش در خودروهای امروزی است و اگر با این موضوع روبرو شدید بهتر است حتماً به بررسی گرفتگی لوله اگزوز خودروی خود بپردازید.

خرابی‌های رایج در فیلتر سوخت و هوا

فیلتر سوخت خودرو و همچنین فیلتر هوا دو قطعه بسیار مهم هستند که هرچند قیمت خیلی زیادی ندارند، اما تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت کارکرد موتور دارند. اگر شما به‌موقع برای تعویض فیلتر هوا و فیلتر سوخت خودرو خود اقدام نکنید، آنها با گرفتگی‌های زیادی روبرو شده و همین مشکلات باعث می‌شود تا موتور نتواند شرایط خوبی داشته باشد.

گرفتگی‌ها و رسوبات موجود در فیلتر سوخت باعث می‌شود تا عملاً سوخت خالص به محفظه احتراق نرسد و این ناخالصی‌ها باعث احتراق ناقص در محفظه خواهد شد. از طرف دیگر به‌وجود آمدن آلودگی‌های مختلف در فیلتر هوا نیز باعث می‌شود تا هوای ورودی به محفظه احتراق نیز با آلودگی‌های مختلفی همراه باشد و این موضوع نیز باعث احتراق ناقص در داخل محفظه خواهدشد. به‌این ترتیب هم خرابی فیلتر سوخت و هم خرابی فیلتر هوا را می‌توانیم از جمله دلایل کم‌آوردن ماشین در سربالایی درنظر بگیریم. در این مواقع شما با صرف هزینه‌های بسیار کم و معقول می‌توانید برای تعویض این قطعات اقدام کنید.

استفاده از لوازم یدکی بی‌کیفیت

شاید جالب باشد بدانید که اگر در زمان خرید لوازم یدکی برای خودروی خود به کیفیت محصولات موردنظر دقت نداشته و مخصوصاً در قطعات فنی و موتوری دست روی لوازم یدکی بی‌کیفیت و متفرقه بگذارید، موتور خودرو شما نمی‌تواند همان کارکرد طبیعی خود را مخصوصاً در سربالایی‌ها در فشار بالا داشته باشد. توصیه می‌کنیم که حتماً برای خرید لوازم یدکی خودروی خود سراغ فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده بروید و نسبت‌به اصالت کالاهای خریداری‌شده و کیفیت آنها اطمینان کامل پیدا نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا