آموزشپیشنهاد سردبیر

همه چیز درباره فرانشیز بیمه‌های خودرو

اگر پیش از این تجربه دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه را داشته باشید، حتما می‌دانید که حین پرداخت خسارت، چیزی کمتر از مبلغ قطعی دریافت خواهید کرد. این رقم کسر شده در حقیقت فرانشیز بیمه است که باعث می شود تا مبلغ کمتری از خسارت واقعی را پرداخت نمایید. در خصوص بیمه های مختلف از جمله بیمه های خودرو، مبلغ و درصد فرانشیز تا حدودی متفاوت تعریف شده است و البته راه‌هایی نیز برای حذف آن وجود دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

قوانین فرانشیز بیمه

به آن بخش از هر خسارت که به عهده ‌بیمه‌گذار قرار داده شده و البته درصد آن از پیش در قرارداد بیمه تعیین شده است، فرانشیز بیمه گفته می شود.

انواع فرانشیز بیمه

فرانشیز بیمه به دو صورت مبلغ ثابت و درصدی است. به این ترتیب که در هر دو فرمت قراردادهای بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث، آن را شاهد هستیم. گروهی از تخلفاتی چون جریمه نداشتن گواهینامه، سرعت غیر مجاز و … باعث خواهد شد تا مبلغ فرانشیز بیمه بیشتری به شما تعلق بگیرد.

فرانشیز مبلغ ثابت

در این صورت فرانشیز معادل مبلغ ثابتی است که در قرارداد بیمه قید شده و در صورتی بروز خسارت، از مبلغ نهایی کسر شده (به عهده مشتری بیمه گذار گذاشته می شود) و مابقی مبلغ خسارت به مشتری پرداخت خواهد شد. به عنوان مثال این مبلغ می توان ۱ میلیون تومان، ۲ میلیون تومان یا هر عدد دیگری باشد.

فرانشیز درصدی

فرانشیز در بعضی مواقع درصدی از مبلغ بیمه است و در قرارداد بیمه مشخص می‌گردد و بدیهی است که با افزایش مبلغ خسارت بیمه، محاسبه فرانشیز نیز به تبع درصد آن، بالاتر خواهد رفت. به این شکل اگر فرانشیز ۱۰ درصد باشد، بسته به این که مبلغ خسارت چقدر باشد، ۱۰ درصد آن به عنوان حق فرانشیز از مبلغ خسارت کسر خواهد شد.

نکته: البته در بعضی شرایط نیز این فرانشیز به صورت ترکیبی از مبلغ ثابت و درصدی تعیین خواهد شد.

تعیین سقف پرداخت خسارت

برخی از شرکت‌های بیمه در قراردادهای خود با مشتری، سقف پرداخت خسارت را تعیین می‌کنند. البته این مورد بیشتر در خصوص غرامت بیمه شخص ثالث در پرداخت خسارت به وسیله نقلیه مقابل و همین طور بیمه‌های درمانی تعریف شده است. به این شکل در زمان خرید بیمه شخص ثالث شما انتخاب می کنید که سقف پرداخت خسارت در حوادث رانندگی ۸ میلیون تومان، ۱۶ میلیون تومان، ۳۲ میلیون تومان و یا بیشتر باشد.

دلایل تعلق گرفتن فرانشیز به غرامات

احتمالا برای شما این سوال پیش آمده است که چرا به غرامات پرداختی از سوی شرکت‌های بیمه، فرانشیز تعلق پیدا می‌کند. این دلایل را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱. وجود فرانشیز مقدار قابل ملاحظه‌ای از تعهد بیمه‌گر می‌کاهد. همین مساله، موجب تخفیف و ارزا‌ن‌تر شدن بیمه می‌شود.

۲. وجود فرانشیز، موجب توجه بیشتر بیمه‌گذار به رعایت تدابیر احتیاطی از جمله مقررات رانندگی و ضوابط حرفه‌ای می‌شود. این مساله به سود جامعه است.

۳. گاهی وجود این قانون کسورات بیمه‌ای موجب کاهش استفاده بیمه‌گذار از پوشش ببیمه ای می‌شود.

سوالات متداول

فرانشیز بیمه چیست؟

فرانشیز به مبلغی گفته می‌شود که از خسارت یا غرامت پرداختی از سوی شرکت بیمه کسر شده و عدد باقی مانده به بیمه گذار پرداخت می‌شود.

انواع فرانشیز کدامند؟

فرانشیز در الگوهای مبلغی، درصدی و ترکیبی جای می‌گیرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا