پیشنهاد سردبیر

فرسوده متردد

در یک روز بارانی، شاهد یک صحنه تصادف بودم. یک پیکان بار مدل ۶۱، سپر و گلگیر عقب یک فیدلیتی صفر کیلومتر را از حیز انتفاع ساقط کرده بود. جفت لاستیک‌های پیکان بار مثل آینه صاف بود.

جمع‌آوری و حذف خودروهای فرسوده از سطح خیابان‌ها و جاده‌ها، یکی از مشکلات اساسی بخش حمل و نقل کشور به شمار می‌رود. طرح‌های “نوسازی ناوگان فرسوده”، تاکنون چندان موفقیت‌آمیز عمل نکرده‌اند. اصلی‌ترین دلیل این عدم موفقیت، به کمبود منابع مالی مورد نیاز نسبت داده شده‌است. چون نیک بنگریم، منابع مالی کم نیست، اما به جای آنکه صرف رفع علت‌ها شود، مصروف تسکین معلول‌ها می‌گردد. با توجه به ظرفیت تولید شرکت‌های خودروسازی، همه ساله به طور متوسط یک میلیون خودرو به ناوگان خودرویی در حال تردد کشور اضافه می‌شود. این در حالی است که تنها تعداد بسیار اندکی خودرو، در طول سال از چرخه تردد خارج می‌شود. این انباشتگی روزافزون، هزینه‌های فراوانی را به کشور تحمیل می‌کند.

انباشتگی خودرو، باعث می‌شود که شهرداری‌ها، همه ساله بخش اعظمی از بودجه خود را صرف احداث بزرگراه‌ها، خیابان‌ها و پارکینگ‌های جدید نموده و طرح‌های تعریض معابر و ایجاد تقاطع‌های غیر همسطح، همواره در دستور کار باشد. قسمتی از این بودجه می‌تواند به حذف خودروهای فرسوده اختصاص یابد.

خودروهای فرسوده، از مهمترین عوامل آلودگی هوای شهرها به‌شمار می‌رود. همه ساله صدها میلیارد ریال، صرف مقابله با آلودگی هوا و خسارات ناشی از آن می‌شود. قسمتی از این منابع می‌تواند در طرح‌های نوسازی ناوگان فرسوده هزینه گردد.

خودروهای فرسوده، سوخت هدر می‌دهند. دولت همه ساله هزینه‌های گزافی را به یارانه سوخت اختصاص می‌دهد که در حقیقت باید بخش اعظمی از آن را صرف اسقاط کردن این خودروها نماید. در بسیاری از تصادفات، فرسوده بودن خودروی مقصر، علت اصلی تصادف تشخیص داده می‌شود. جبران خسارات ناشی از تصادفات هزینه‌های سربار زیادی را به صنعت بیمه و بخش درمان کشور تحمیل می‌کند که با محدود شدن تعداد خودروهای فرسوده، این هزینه سربار قابل صرفه‌جویی خواهد بود.

از سوی دیگر، حذف خودروهای فرسوده با مشکلات قانونی و اجرایی مختلفی نیز روبرو است. اول اینکه در حال حاضر، تعریفی رسمی، روشن و کارگشا از “خودروی فرسوده” وجود ندارد. تنها تعریف در دسترس، تعریف نیروی انتظامی است که خودرویی را فرسوده می‌داند که “در سه بار تلاش، موفق به کسب تاییدیه مراکز معاینه فنی نگردد”. این تعریف احتمالا برای مقابله با معضل خودروهای فرسوده، چندان کارساز نخواهد بود.

اگر از جزییات اجرایی صرف‌نظر کنیم، مطابق مصوبات قانونی می‌بایستی ۱۰ درصد از ظرفیت تولید خودروهای سواری کشور، به کسانی تعلق گیرد که یک خودرو فرسوده را به صورت رسمی و قطعی اسقاط نمایند. ۱۰ درصد، سهم بسیار اندکی است. مطابق نظرات کارشناسی، میزان نیاز واقعی کشور به خودروی جدید، سالانه حداکثر ۱/۵ میلیون دستگاه است که ظرفیت تولید شرکت‌های خودروسازی در سال‌های پیش رو به همین میزان ارتقا خواهد یافت. از این رو برای حفظ تعادل، در سال‌های آتی بایستی سازوکاری اندیشه شود که به ازای هر خودروی تولیدی، یک خودروی فرسوده از چرخه تردد خارج شود.

اسقاط قانونی و قطعی یک خودروی فرسوده، فرآیندی زمانبر است و نیازمند اخذ استعلامات و تاییدیه‌های مختلف از مراجع ذیصلاح است. این فرآیند معمولا بین دو تا سه ماه زمان می‌برد. بی‌شک با این فرآیند زمانبر، نمی‌توان تعداد زیادی خودروی فرسوده را اسقاط نمود. افزایش و تجهیز مراکز اسقاط خودرو، یکی از پیش نیازهای اساسی برای سرعت بخشیدن به این فرآیند می‌باشد.

با توجه به مطالب پیشگفته، حل معضل خودروهای فرسوده در وهله اول، نیازمند یک اتحاد بین دستگاهی و در وهله دوم محتاج تامین زیرساخت‌های قانونی و اجرایی مورد نیاز می‌باشد.

نویسنده: مهرداد وفا

نمایش بیشتر

۲۴ دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر
    برنامه فروش خودرو ها در سایت گذاشته میشه باید در سایت مشاهده کنید و هر ماشینی که مد نظرتون بود را در سایت مورد نظر انجام دهید

  2. سلام .بنده ده بار درقرکشی خودرو در ایران خودرو برای جایگزینی خودرو فرسوده شرکت کردم و برنده نشودم وسه بار هم در سایپا که دفه اخرشاهین دستی برنده شدم و پاییز باید تحویل نگرفتم ولی خبری نشد اگه ممکن هست این درد دل رابه گوش میز مسولین برسونید

    1. سلام وقت بخیر. حتما این پیغام شما به گوش مسئولین خواهد رسید.

  3. کاشکی یکمم از قوانین واردات و اسقاط کردن خودروهای فرسوده می گفتین.
    لطفا ی مقاله در این باره هم بنوسین
    با تشکر

    1. سلام وقت بخیر. در خبرها از واردات و اقساط کردن خودروهای فرسوده خبر تهیه شده ولی در دستور کار قرار خواهد گرفت چشم.

  4. لزومی به تخصیص بودجه به این کار نیست. همینکه جیب مردم توان تعویض خودرو داشته باشه خودشون میرن سراغ خودروهای بهتر. تصمیمات اقتصادی این چنینی بیشتر از اینکه کارایی داشته باشه بازار دلال ها و اونایی که پول اضافی دارند رو گرم میکنه.

  5. سلام
    به نظرم اینکه این طرح به نتیجه نمیرسه چند دلیل دیگه هم داره
    من خودم یه خودرو فرسوده دارم که دوست دارم با خودرو روز عوضش کنم ولی چه خودرویی و با چه قیمتی؟
    یه خودرو ایرانی بی کیفیت که سال به سال کیفیتش بدتر میشه و قیمتش روز به روز بالاتر میره، هیچ گونه استاندارد بین المللی رو پاس نکرده و کوچکترین آپشنی نداره، حتی کیسه هوا در تصادفات باز نمیشه واقعا برام سوال چرا ما باید این خودرو ها رو تولید کنیم کلا چه اسراریه؟ اصلا بیاین تولید نکنیم به خدا سنگین تریم، حتی کشورهای همسایه هم اجازه ورود این ارابه های مرگ رو به کشورشون ندادن و از خودرو های روز دنیا استفاده میکنن اونم به قیمت جهانی (افغانستان، عراق، روسیه و …)
    از اون طرف هم به لطف تحریم مجبوریم سرمایه های ملی رو با کمترین قیمت فقط به کشور برادر چین بفروشیم و اگه دلشون بخواد بی کیفیت ترین ماشینهاشون که هزینه تعمیر و نگهداری سر به فلک میکشه و هیچ جای دنیا خریدار نداره، اونم چند برابر قیمت جهانی برامون ارسال کنن و صدامون هم در نیاد
    بازم صد رحمت به خودرو فرسوده
    لوازم یدکی هاشون به وفور یافت میشه و نیازی نیست بخاطر یک قطعه چندین ماه صبر کنی
    کسی که از پس هزینه نگهداری خودرو قدیمی بر نمیاد بعیده بتونه یه خودرو رو چند برابر قیمت جهانی بخره این به نظز شما منطقیه؟

    1. سلام وقت بخیر. نظراتتون کاملا درست و منطقیه و امیدواریم شرایط درست بشه و هموطن های ماهم بتونن خودروهای با کیفیت و ایمن رو جایگزین خودروهای فرسوده خودشون کنند.

    2. یک ماشین فرسوده دارم یک ماشین نو میخوام یعنی نمیشه یک ماشین مال من باشه این همه ماشین

      1. در این مورد میتونید با شرکت مدنظر تماس بگیرید اطلاعات کسب کنید و ثبت نام کنید برای خودروهای فرسوده.

  6. بخاطر هزار و یک دلیل و سوء مدیریت – نبود هماهنگی بین ادارات مربوطه – و تورم ؛ این طرح هم مانند بقیه طرح هاشون به بن بست خورده .
    میگیم وام دادید کم بهره – قرعه کشی ووووبرنده شدیم – قیمتی که خودرو فرسوده رو حساب میکنید خیلی خیلی خیلی ناچیزه و با قیمت فروش همین خودرو فرسوده دربازار اختلاف زیادی داره . با این قیمت های نوجومی اگر خودرو رو تحویل شما بدن و مبلقشو محاسبه کردید و با وام از قیمت فروش خودرو نو کمتر بود من نوعی بقیشو از کجا بیارم بزارم روش .
    وقتی یلخی برنامه بچینن اینطوری میشه . وقتی کله پز و …. رو بجای مهندس و مدیر و طراح قرار بدن طرح هاشون آبکی میشه دیگه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا