آموزشپیشنهاد سردبیر

فرم تشخیص عیوب ظاهری خودرو در معاینه فنی چیست؟

امروزه زندگی در شهرهای بزرگ شامل شاخص های مهمی در جهت زندگی سالم را دارا می‌باشد؛ یکی از این شاخص ها کیفیت هوای مناسب است که متاسفانه در شهر های بزرگ کشور شاهد آلودگی هوا هستیم؛ از عمده دلایل اصلی این عوامل که باعث آلودگی هوا می‌شود، معیوب و ناسالم بودن خودروهایی است که دقت کافی در رانندگی و آلایندگی بیش از حد دارند، از این رو معاینه فنی خودروها اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در این مطلب قصد داریم نحوه چگونگی دریافت فرم تشخیص عیوب ظاهری و معاینه فنی خودرو ها را توضیح دهیم.

به جهت شیوع ویروس کرونا و تعداد محدود مراکز معاینه فنی که موجب ازدحام و شلوغی بیش از حد در این مراکز میشود در سه کلان شهر تهران، مشهد و اصفهان امکان نوبت گیری اینترنتی برای مراجعه به مراکز فنی فراهم شده است. با مراجعه به وبسایت سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) آدرس و اطلاعات تماس نزدیکترین مرکز تایید شده معاینه فنی به خود را پیدا کنید. هنگام مراجعه به مراکز معاینه فنی صاحب خودرو باید اصل کارت یا سند ماشین و کارت شناسایی خود را به همراه داشته باشد. هنگام بدو ورود یک فرم عیوب ظاهری به دارنده خودرو داده می‌شود که باید آن را به دقت پر کرده و تحویل دهد، سپس هزینه بازرسی خودرو باید پرداخت شود تا خودرو بارکد پرداخت گرفته و وارد روند معاینه فنی شود؛ در سال ۱۴۰۰، هزینه معاینه فنی برای خودروهای سواری بنزین سوز ۴۷ هزار تومان و برای خودروهای دوگانه سوز ۶۹ هزار تومان و مراجعه مجدد ۱۰ هزار تومان مصوب شده است.

فرم تشخیص عیوب ظاهری خودرو

فرم تشخیص عیوب ظاهری خودرو چیست؟ فرم تشخیص عیوب ظاهری خودرو یا برگه معاینه فنی، سندی است که دارنده خودرو باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کرد و پس از طی مراحل فنی که در ادامه توضیح داده خواهد شد آن را دریافت نماید.

همین طور بخوانید: معاینه فنی خودرو صفر

مراحل بازرسی معاینه فنی خودرو (مراحل فنی)

معاینه فنی از ۷ مرحله دارد که ظاهر خودرو، دقت خودرو در رانندگی و میزان تولید آینده آن را به دقت بررسی و تایید می‌کنند.

فرم تشخیص عیوب ظاهری خودرو

مرحله یک : بازرسی ظاهر خودرو

در این مرحله هرگونه عیب و ایراد در ظاهر خودرو بررسی شده و در صورت عدم تطابق با استانداردها، خودرو در همین مرحله اول رد می‌شود. این موارد شامل:

۱- سالم بودن آینه‌ها ۶- عدم وجود هرگونه فرورفتگی و دفرمه بودن در بدنه خودرو ۱۱- متعلقات اضافی بر روی بدنه خودرو
۲- سالم بودن و ترک نداشتن شیشه‌ها ۷- بررسی پوسدگی بدنه ۱۲- روشن شدن چراغ های نور پایین و نور بالا
۳- کارکرد درست برف ‌پاک‌کن ۸- وضعیت باد و ساییدگی لاستیک ها ۱۳- روشن شدن چراغ راهنما
۴- کارکرد درست بوقِ خودرو ۹- میزان صدای اگزوز ۱۴- روشن شدن چراغ عقب ( ترمز / دنده عقب / خطر / چراغ پلاک )
۵- همراه داشتن و بسته شدن

درست کمربند ایمنی

۱۰- حجم دود خروجی از اگزوز ۱۵- وجود طلق چراغ های عقب

در صورت استفاده از هرگونه وسایل غیراستاندارد مانند بوق های نامتعارف و غیره، خودرو در اولین مرحله رد می‌شود.

مرحله دوم : بررسی میزان آلایندگی

در این مرحله خودرو شروع به کار در دنده های مختلف کرده و دود خروجی از اگزوز آن توسط تجهیزات پیشرفته آنالیز میشود. در صورتی که گازهای آلاینده مانند مونوکسید کربن و دی اکسید کربن خروجی از اگزوز از حد استاندارد تجاوز کند، خودرو مجوز تردد را از دست خواهد داد. تعویض به موقع فیلتر هوا تاثیر مثبتی بر روی نتیجه این بخش دارد.

مرحله سوم : بررسی کمک فنرها

کمک فنرها برای حفظ تعادل خودرو، به ویژه در پیچ جاده‌ها که بیشتر تصادف ها در آن اتفاق می‌افتد، بسیار مهم هستند. در این مرحله با کمک تجهیزات پیشرفته کارکرد کمک فنرهای خودرو بررسی و به صورت نموداری در رایانه ثبت می‌شود. در صورت نرسیدن به استانداردهای موردنظر، خودرو از ورود به سطح شهر و جاده های بین شهری به دلیل خطر بالقوه واژگونی محروم خواهد شد، و پس از تعمیرات کمک فنر ها مجددا به معاینه فنی مراجعه کرده و تست انجام می‌شود.

از دست ندهید: استعلام معاینه فنی

مرحله چهارم: آزمون ترمزها

اهمیت و مهم بودن کارکرد درست ترمزهای خودرو بر کسی پوشیده نیست. ذره‌ای عدم دقت در شتاب گیری سیستم ترمزهای خودرو ممکن است عواقب فاجعه بار جانی و مالی جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. این مرحله شتاب گیری ترمزها، سلامت لنت ها، میزان روغن ترمز موجود و عملکرد ترمز دستی بررسی می‌شوند.

مرحله پنجم: سیستم تعلیق

در این مرحله تمامی اتصالات جلوبندی و همچنین سیستم تعلیق خودرو با دقت بررسی می‌شوند. محکم نبودن اتصالات در هنگام رانندگی عواقب جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت؛ بنابراین اتصالات شل و نامناسب برابر است با محرومیت خودروی مورد نظر از حضور در سطح شهر و جاده ها.

فرم تشخیص عیوب ظاهری خودرو

مرحله ششم : کارکرد چراغ‌ها

کارکرد چراغ‌ها چطور بررسی می‌شود؟ این مورد به ویژه هنگام رانندگی در شب بسیار مهم است. این مرحله عملکرد درست بودن تمامی چراغ‌های خودرو اعم از چراغ جلو، راهنما و چراغ عقب بررسی می‌شوند. همچنین میزان تابش و زاویه تابش نور بالا و نور پایین چراغ های جلو نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند.

همین طور بخوانید: تشخیص رنگ شدگی خودرو

مرحله هفتم : بررسی میزان لغزش به طرفین

در این مرحله تنظیم بودن محورهای خودرو تست می‌شود؛ هر چهار چرخ خودرو باید در یک راستا بوده و حرکت کنند، در غیر این صورت واژگون شدن خودرو حتمی است که خسارات جانی و مالی بسیاری به دنبال دارد. این مرحله خودرو بر روی یک سطح ایستا با فرمان تنظیم شده رو به جلو به میزان یک کیلومتر پیشرونی خواهد کرد، در صورتی که تجهیزات اندازه گیری بیش از ۷ متر انحراف به طرفین را برای این خودرو ثبت کنند، خودروی مورد نظر مردود خواهد شد. در مرحله هفتم، میزان باز یا بسته بودن دهانه چرخ های خودرو نیز مورد بررسی قرار میگیرند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا