پیشنهاد سردبیرآموزش

فشنگی آب + علائم و دلایل خرابی

هر خودرویی برای کنترل دمای موتور دارای قطعه ای به نام فشنگی آب یا سنسور دمای خودرو می باشد. فشنگی خودرو وظیفه ای که دارد کنترل دمی آب موجود در رادیاتور می باشد، از همین رو، اهیمت این قطعه در خودرو بالا میباشد و ما در ادامه سعی میکنیم شما را با علائم خرابی فشنگی آب آشنا کنیم.

فشنگی آب چیست؟

یکی از مهمترین مواردی که یک راننده باید مورد بررسی قرار دهد، میزان دما آب درون رادیاتور و دمای آب موجود در رادیاتور می باشد. فشنگی آب وظیفه ای که دارد در تمام لحظه ها دمای آب را مورد بررسی قرار می دهد که به آن فشنگی فن یا سنسور دما مایع خنک کننده می گویند.

در گذشته به فشنگی آب شمع آب هم گفته می شد، این سنسور با قرار گرفتن در جریان آب رادیاتور، دمای آب را رادیاتور را به پشت آمپر می دهد. فشنگی یک نوع مقاومت که در حال تغییر است و ضریب حرارتی منفی می باشد، وقتی از دما کاسته می شود به میزان مقاومت آن افزوده و با بالا رفتن دمای آب از مقاومت فشنگی کاسته می شود. با توجه به همین مقاومت وقتی دمای آب در رادیاتور به ۹۷ درجه سانتیگراد برسد در فشنگی مقاومتی به وجود نمی آید  و در اینجا فن خودرو شروع به کار می کند. برای روشن شدن فن به وسیله سیم کشی که ازاین قطعه در پشت آمپر قرار دارد این اطلاعات برای راننده خودرو و ecu فرستاده می شود.

فشنگی آب

اینکه در هر خودرویی چند فشنگی وجود دارد بستگی به نوع خودرو دارد، در برخی از خودروها ۳ فشنگی به کار رفته که هر یک رنگ های مختلفی دارند. فشنگی که رنگ قهوه ای دارد جهت به کار انداختن فن و فشنگی سبز برای دادن اطلاعات دباره دما به esu است و فشنگی آبی رنگ برای نمایشگر پشت آمپر می باشد. این سه فشنگی در خودروهایی مانند سمند و پزو جی ال ایکس و پژو پارس قرار دارد، در پراید نیز دو فشنگ آبی برای کنترل و بررسی دمای آب رادیاتور به کار رفته است. در خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ فشنگی یک عدد به کار رفته و بررسی ها به وسیله سیستم bsi کنترل می شود و کنترل کننده ها اطلاعات را به همه بخش ها منتقل می کند، در این خودروها نیاز به حس گرهای بیشتر ندارد.

وظایف سنسور دمای آب خودرو

یکی از اساسی ترین وظیفه این سنسور کنترل دمای مایع خنک کننده موتور می باشد، این قطعه وظایفی دارد که در زیر بیان می کنیم:

  • کنترل کردن دمای موتور خودرو برای مشخص شدن میزان غلظت سوخت ترکیبی با هوا
  • وقتی دمای موتور به بالاترین حد می رسد کنترل کمپرسور کولر خودرو را انجام می دهد.
  • وقتی خودرو سر است حالت ساسات اتوماتیک ایجاد می کند.
  • آب را به پشت آمپر آب خودرو انتقال می دهد.
  • انجام ساسات خودرکار در سیستم انژکتور خودرو.

علائم خرابی فشنگی آب کدامند؟

نشانه های مختلفی برای خرابی فشنگی وجود دارد که با انجام بررسی های لازم مشاهده می کنید که مشکل در کجا قرار دارد. در زیر علائم خراب شدن فشنگی را در اختیارتان قرار می دهیم:

  • اگر دمای آب نشان داده نشود.
  • در بررسی های خود اگر مشاهده کردید عدد مختلفی بین آمپر و دیاگ وجود دارد و این عدد در نمایشگر نشان داده نمی شود.
  • در صورت مشاهده دود و بیشتر شدن میزان مصرف سوخت در خودرو.
  • اگر خودرو در سرما به آسانی روشن نشود.
  • زمان داغ کردن خودرو فن دیرتر از حالت عادی روشن می شود.

مشکلات عدم تعمیر فشنگی آب

با سولفاته شدن سوکت فشنگی آب و کم شدن مقدار آب موجود در رادیاتور و همچنین زمانی که سیستم خنک کننده خودرو هواگیری شده باشد میزان دمای آمپر به درستی نشان داده نمی شود. یکی دیگر از موارد خرابی فشنیکی از دلایل خراب شدن فشنگی زمانی است که فن به طور مدام و یکسره کار کندو همچنین با جدا شدن سوکت فشنگی که دلیلش جوش آمدن رادیاتور می باشد این اتفاق می افتد. اگر فشنگی بسوزد یا سیم ها و اتصالات قطع شوند و وجود زنگ زدگی در حسگرها و قطع شدن سوکت و قطعی برق همه اینها مانع کار کردن درست فشنگی آب در خودرو شما می شود.

مشکلات عدم تعمیر فشنگی آب

وقتی سنسور دمای آب خودرو خراب می شود حتما این مشکل را جدی بگیرید زیرا باعث اختلالاتی در تمامی سیستم موتور خودرو و پیشرانه به وجود می آورد. به دلیل پیشرفته بودن فشنگی خودرو در زمان تعویض از افراد متخصص برای تعویض آن استفاده کنید. در صورتی که سنسور خراب شود مصرف سوخت را زیادتر کرده و موجب آلودگی بیش از حد هوا می شود، با خرابی فشنگی آب موتور لرزش زیادی دارد و در بعضی از خودروها موجب یکسره کار کردن فن خودرو می شود.

همین طور بخوانید: علائم خرابی فشارشکن بنزین

نحوی تعویض فشنگی آب

مکان قرار گرفتن فشنگی آب در پشت سر سیلندر خودرو و در طرف باطری در پایین کوئل دوبل و در نزدیکی پنجه اگزوز قرار دارد. برای تعویض فشنگی به مراحل زیر توجه کنیدک

  1. باز کردن خرطومی هواکش
  2. باطری خودرو را باز کنید
  3. در زیر خودرو یک تشت قرار دهید.
  4. در زمان سرد بودن خودرو سوکت فشنگی را باز کرده و کنار بگذارید، دقت کنید که در زمان نصب آنها را جابجا نصب نکنید.
  5. به وسیله آچار رینگ ۱۹ فشنگی را باز و آن را عوض کنید، برای خودرو مزدا مقداری چسی به دور سنسور زده شود تا نشتی اتفاق نیفتد.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا