عمومی

قیمت‌ انواع خودروهای کارکرده در شرایط فعلی بازار

از اواسط سال ۹۷ بود که تحریم مستقیم صنعت خودروسازی ایران، از سوی آمریکا مانند آواری مخرب و جبران‌ناپذیر بر بدنه بازار خودرو کشور فرود آمد. به دنبال آن، توقف واردات خودرو این جسم زیر آوار مانده خسته و آسیب‌دیده را بیش از پیش به ورطه سقوط کشاند. باقی ماندن این دو عامل در کنار هم، حتی برای تنها یک دوره کوتاه کافی بود تا آشفتگی بازار غیرقابل کنترل شود.

حال، اینکه این روند برای بیش از دو سال سایه شومش را بر بازار و صنعت خودروی کشور پهن کرده و زمان برچیده‌شدنش نیز مشخص نیست. شرایط حاکم باعث شده تا قیمت‌ها، لحظه‌ای و مستمر بالا برود و شیب نمودار افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی بعضا نزدیک به عمود شود.

اهمیت قیمت‌گذاری خودروهای کارکرده

در چنین موقعیتی، خرید و فروش خودروهای کارکرده رونق بیشتری پیدا کرده است. چرا که هم برای بسیاری دیگر توان خرید خودرو صفر وجود ندارد و هم اینکه ریسک خرید خودروی کارکرده از نظر قیمتی کمتر است؛ زیرا به هر حال از نظر بسیاری، این خودروها افت قیمتی خود را تا حد زیادی بروز داده و احتمال تغییر نرخ خرید و فروش‌شان کمتر خواهد بود. هر چند قیمت همین خودروها نیز روند رو به رشد خود را داشته و ثابت نیست، اما این روند کمی کندتر و آهسته‌تر پیش می‌رود. اما، هستند فروشندگانی که قیمت‌گذاری ماشین خود را به تناسب نمونه‌های صفر موجود در بازار انجام می‌دهند، با این مدعا که خودروی آن‌ها سلامت است و دست کمی از نمونه صفر ندارد.

در این شرایط، نیاز به قیمت‌گذاری اصولی و کارشناسی خودرو بیش از پیش احساس می‌شود. اینکه پس از بررسی دقیق و مشخص شدن وضعیت کارکرد و سلامت خودرو، نرخ خرید و فروش آن به صورت دقیق با توجه به وضعیت بازار مشخص شود، خود دغدغه‌ای بزرگ به حساب می‌آید. این دغدغه برای خریدار و فروشنده مشترک است و مشکلات خرید و فروش در بازار کارکرده‌ها را به دنبال دارد.

با این حال، در این بین برخی امکانات مانند سیستم برآورد قیمت خودرو کارکرده دیوار، ضمن راهگشایی و حل مشکلات موجود، جنبه حکم و فصل‌‌الخطاب را پیدا کردند. این سیستم می‌تواند ضمن برطرف نمودن اختلاف نظرها بر سر قیمت خودرو، سندی بر اثبات ادعای فروشنده یا خریدار باشد. به‌خصوص اینکه این سیستم قیمت خودرو را با توجه به سال تولید، مدل و تیپ خودرو، میزان کارکرد، سلامت فنی و شرایط بدنه آن برآورد کرده و در اختیار خریدار یا فروشنده قرار می‌دهد. این تخمین قیمت که براساس معاملات انجام شده در بازار و به صورت آنلاین به فرد متقاضی ارائه می‌شود، راه را برای افراد سودجو و دلالان نیز مسدود کرده و فرصت فریبکاری را از آنان‌ می‌گیرد.

مزایای اطلاع از قیمت‌ها

نکته مهم اما، دقت این قیمت برآورد شده است. از آنجا که قیمت‌گذاری براساس اطلاعات وارد شده از سوی متقاضی انجام می‌شود، بنابراین صحت و سقم این اطلاعات باید از سوی کارشناس مورد اعتماد تایید شود. البته که ممکن است با کارشناسی دقیق، تغییری جزئی در قیمت نهایی ایجاد شود اما این تغییر چندان چشم‌گیر نخواهد بود. چرا که قیمت‌گذاری در سیستم مذکور، براساس هوش مصنوعی و از طریق اطلاعات معاملات مشابه انجام شده در بازار صورت می‌گیرد.

بنابراین با قیمت دریافتی از این سیستم می‌توان یک تخمین کلی و دقیق در دست داشت و با بررسی شرایط نسبت به این قیمت، تصمیم قطعی به فروش یا خرید خودرویی گرفت. برای مثال می‌توان با اطلاع از قیمت پژو ۲۰۶ تیپ پنج سال ۹۶با بدنه سلامت و پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۹۷ با یک لکه رنگ، نسبت به فروش یکی و خرید دیگری اقدام کرد. چرا که این اطلاعات کلی به ما نشان می‌دهد که آیا هزینه‌ای که برای تعویض خودروی خود در نظر گرفته‌ایم کافی است و اینکه ماشین‌مان را با آن هزینه با چه ماشین دیگری می‌توانیم جایگزین کنیم.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا