رپرتاژ

قیمت خودروی کارکرده چگونه تعیین می‌شود

معامله خودروهای کارکرده، قوانین و سازوکار خودش را دارد. این روزها شاید قیمت یک خودرو به اندازه ارزش یک ملک باشد. همین موضوع نشان دهنده سرمایه‌ای بودن خودرو در کشور ما است. عوامل مختلفی بر قیمت خودروهای کارکرده تاثیر دارند. از یک تصادف یا خط روی بدنه، تا مشکلات موجود در آپشن‌های مختلف خودرو یا نقص بیمه‌نامه و هر نکته کوچکی می‌تواند قیمت خودروی کارکرده را بالا و پایین ببرد. ارزش‌گذاری خودرو باید توسط کارشناسان این حوزه انجام شود. اینکه برای خرید خودروی کارکرده چه نکاتی را باید هنگام قیمت‌گذاری مورد توجه قرار داد، مطلبی است که در ادامه خواهیم گفت.

خودرو چقدر دویده است؟

این اصطلاحی است که در بازار خودرو زیاد می‌شنویم. خودرویی که کارکردی کمتر از ۲۰ هزار کیلومتر داشته باشد، کم کارکرد است و کارکرد بیشتر از این باعث افت قیمت خودرو می‌شود. معمولا خودروها در سال‌های اول استفاده، افت قیمت بیشتری دارند. البته که این موضوع به برند خودرو و مدل آن و البته نوع استفاده مالک بستگی دارد اما این یک قانون کلی است. البته خودروهایی که مورد استقبال زیادی قرار می‌گیرند افت قیمت کمتری دارند. به همین دلیل به هنگام خرید خودروی کارکرده باید به بازار خرید و فروش آن توجه کرد. برای مثال استقبال از  خرید۲۰۶ ، به عنوان خودرویی که همواره بازار دست دوم بسیار خوبی دارد، باعث افت کم قیمت این خودرو و ارزش بالای خرید آن شده است. از طرفی سال تولید خودرو نیز، به خصوص در مورد خودروهای ایرانی، تاثیر زیادی در قیمت آن دارد. گاهی خودروهای تولید شده در یک سال، کیفیت بهتری نسبت به دیگر نمونه‌ها داشته‌اند.

نکات کنکوری در مورد قیمت خودروی کارکرده!

تعداد و وسعت رنگ شدگی خودرو، تاثیر بسیار زیادی در قیمت آن دارد. رنگ شدن بعضی قسمت‌ها مانند کاپوت، شاسی، ستون و صندوق عقب، مقدار زیادی از قیمت خودرو خواهد انداخت. تصادف‌های سنگین، چپ کردن و حوادثی که منجر به تعویض قطعات یا بخش‌های مختلف ماشین می‌شود نیز باعث افت قیمت خودرو می‌شود. میزان اعتبار بیمه‌نامه، باعث افزایش یا کاهش قیمت خودرو می‌شود. وضعیت کابین، تمیز بودن و سلامت قطعات و آپشن‌ها، نکته‌ای است که به چشم خریدار می‌آید. هر کدام از این موارد، در تعیین نرخ خودروی کارکرده، بسیار موثر است.

وضعیت فنی خودرو، برق کشی، سروصداهای اضافی در بخش فنی و کابین نیز نکته بسیار مهمی است که تاثیر بسیار زیادی در تعیین قیمت خودرو دارد. آنچه مسلم است خریدار علاقه‌ای به داشتن خودرویی که نقص فنی دارد یا هنگام سوار شدن به آن از هر گوشه‌اش صدایی بلند می‌شود، نخواهد داشت.

یک نکته مهم، اضافه کردن آپشن‌های مختلف یا تغییر در سیستم گیربکس خودرو است. هر کدام از این موارد، می‌تواند هنگام معامله، باعث کسر قیمت خودرو شود.

چگونه از قیمت خودروی کارکرده خود آگاه شویم؟

قبل از اقدام به فروش خودرو، می‌توان تا حدودی از قیمت آن آگاه شد. سرویس کارنامه، با قرار دادن یک امکان جدید در سایت خود به کمک افراد آمده است. کافی است با وارد کردن مشخصات اولیه خودرو در فرم تخمین قیمت، یک قیمت حدودی از خودروی خود داشته باشید. این مورد البته هم مربوط به مواردی است که فرد کاملا به زوایای خودرو آشناست و هم به دنبال یک قیمت تقریبی است. اما اگر بخواهیم قیمت واقعی خودرو را بدانیم باید از سرویس  کارشناسی قیمت خودرو کارکرده کمک بگیریم.

کارشناسان این بخش، با بررسی تمامی زوایای فنی و ظاهری خودرو، قیمتی حقیقی برای آن تعیین می‌کنند. مزیت استفاده از این سرویس زمانی است که شما متوجه می‌شوید خودروی مورد نظرتان دارای یک مشکل خاص، مثلا تعویض قطعه، یا رنگ شدگی یا اضافه شدن آپشن بوده، و از زیر چشمان شما پنهان بوده است. کارشناسان حرفه‌ای، با استفاده از تخصص خود و با کمک ابزار مختلف، تمامی معایب خودرو را پیدا خواهند کرد. در این صورت، با آرامش خاطر، می‌توانید به سراغ معامله خودرو بروید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا