پیشنهاد سردبیرآموزش

همه چیز درباره لاستیک های ران فلت

تایرهای و لاستیک ران فلت که غالبا بر روی اتومبیل‌های لوکس مشاهده می‌شوند طی سال‌های اخیر وارد بازار خودروی ایران شده و تقریبا جزء اقلام یدکی نوظهور محسوب می‌شوند. کاربرد این نوع لاستیک‌ها باعث شده است که نام آن‌ها در زمینه مباحث مربوط به خودرو بسیار شنیده شود‌. با وجود اینکه سال‌های نسبتا زیادی از تولید و عرضه این نوع خودروها در بازار جهانی می‌گذرد اما این تایرها در ایران تقریبا جدید الورود هستند و به طور معمول جزء تجهیزات خودروهای گران قیمت محسوب می‌شوند. تاخیر در واردات این نوع تایرها که به لاستیک‌های پنچر رو نیز شهرت دارند، چیزی از ارزش کنونی آن‌ها کم‌ نمی‌کند. این نوع لاستیک‌ها که از سال ۱۹۸۰ میلادی ابداع شده‌اند، قابلیت این را دارند که با وجود پنچر شدن یا خالی شدن باد، به حرکت ادامه دهند و از همین جهت آن‌ها را لاستیک‌های پنجر رو می‌نامند.

بنابراین زمانی که خودروی شما به تایرهای ران فلت مجهز باشد می‌توانید حتی در صورت خالی بودن با تایرها یا پنجر بودن آن‌ها به رانندگی ادامه داده و خود را به نزدیک‌ترین مرکز تعمیرات جهت شارژ کردن باد لاستیک‌های خودرو یا تعویض آن‌ها برسانید. با این وجود گرچه لاستیک‌های پنجر رو در صورت پنچر شدن کیفیت رانندگی با لاستیک‌های سالم را ارائه نمی‌دهند اما مانند لاستیک‌های معمولی باعث توقف ماشین و از کار افتادگی آن نخواهند شد. در صورتی که تایر ران فلت دچار ترکیدگی شود، می‌تواند با کیفیت و کارایی کمتر به خودرو برای حرکت کردن کمک کند. چنانچه تایر ران فلت خودروی شما پنچر شود مجاز هستید تا با حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت، حداکثر مسافت ۸۰ کیلومتر را بپیمایید و سریعا به تعویض لاستیک‌های پنچر شده بپردازید. در این مقاله ویژگی‌ها و نوع کارایی لاستیک‌های ران فلت را عنوان کرده و اطلاعات جامعی را درباره این نوع تایرها در اختیار شما قرار می‌دهیم.

انواع لاستیک‌های ران فلت و نحوه کار آن‌ها

در یک‌ دسته بندی کلی، لاستیک‌های ران فلت به دو گروهSelf Supporting و Support Ring تقسیم می‌شوند. دسته اول این تایرها دارای دیواره‌های جانبی مستحکم هستند تا در برابر عوامل خارجی مقاومت بیشتری نشان دهند. مقاومت بالای این نوع لاستیک‌ها باعث می‌شود تا در صورت کم باد شدن یا پنچر شدن، لاستیک‌ها حالت تخت و خوابیده به خود نگیرند و حتی با کارایی پایین‌تر قابلیت حرکت داشته باشند. لاستیک‌های ران فلت نوع دوم یا لاستیک‌های ساپورت رینگ دارای یک رینگ در قسمت داخلی خود هستند‌. رینگ به کار رفته در لاستیک ران فلت معمولا از جنس پلاستیک متراکم و بادوام است اما در ساخت آن ممکن است از سایر مواد نیز استفاده شود. زمانی که باد تایر خالی می‌شود، رینگ داخلی مقاومت کافی را به دیوار‌ه‌های لاستیک می‌بخشد و باعث می‌شود فرم ایده‌آل برای حرکت تا حدودی حفظ شود.

لاستیک های ران فلت

همانطور که اشاره شد، لاستیک‌های ران فلت این قابلیت را دارند که حتی در صورت پنجر شدن نیز به حرکت ادامه دهند. بنابراین ممکن است راننده متوجه خالی شدن باد تایر یا ترکیدگی آن نشود. سیستم هشدار فشار باد تایر این امکان را فراهم می‌کند تا راننده از خالی شدن و کم شدن میزان باد موجود در لاستیک‌ها مطلع شود و هر نوع تغییر در شرایط عادی تایرها برای راننده به نمایش درآید. باید توجه داشت که لاستیک‌‌های ران فلت بر خلاف لاستیک‌های معمولی قابل تعمیر نیستند و پس از پنجر شدن باید به طور کامل تعویض شوند. تعمیر کردن لاستیک‌های ران فلت در صورت ترکیدگی صحیح و اصولی نخواهد بود. از بزرگ‌ترین معایب لاستیک‌های ران فلت این است که به دلیل قابلیت در حرکت هنگام پنچر شدگی، بافت دیواره‌های جانبی این لاستیک‌ها به مرور زمان مستهلک شده و مقاومت خود را از دست می‌دهد. در حالی که لاستیک‌های معمولی بعد از تعمیر یا پنچرگیری قادر به کار کردن در مدت زمان طولانی هستند، تعمیر لاستیک‌های ران فلت سبب می‌‌شود این لاستیک‌ها مقاومت خود را از دست داده و برای استهلاک آماده شوند.

از آنجایی که لاستیک‌های ران فلت و لاستیک‌های معمولی هر دو از مواد مشابه ساخته می‌شوند، میزان خوردگی و فرسودگی آن‌ها در طول زمان استفاده مشابه هم‌ خواهد بود و این لاستیک‌ها تقریبا هم‌ زمان با هم مستهلک و فرسوده می‌شوند‌. توجه کنید که برای استفاده اصولی از لاستیک‌های ران فلت لازم است میزان فشار باد آن‌ها را هر چند وقت یک بار بررسی کنید تا از پر باد بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید یا در صورت پنچری و ترکیدگی اقدامات لازم را انجام دهید.  با توجه به اینکه لاستیک‌های ران فلت در مقایسه با لاستیک‌های معمولی قیمت بالاتری دارند، در صورت پنجر شدن، فرسوده شدن و از کار افتادگی، راننده را با هزینه‌های بیشتری برای جبران خسارت و خرید لاستیک نو مواجه خواهند کرد و این در حالی است که برای خرید لاستیک‌های معمولی هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر نیاز خواهد بود. مراقبت از لاستیک‌های ران فلت و توجه به سلامت آن‌ها در مدت زمان استفاده از این تایرها کمک‌ می‌کند تا هزینه‌های خرید و استفاده از این محصول را کاهش دهید.

همین طور بخوانید: انواع گیربکس خودرو ؛ تفاوت ها و شباهت ها

مزایای استفاده از تایرهای ران فلت

در ادامه با مزایای لاستیک ران فلت آشنا خواهید شد:

ادامه حرکت در صورت پنجر شدن

بزرگ‌ترین‌ مزیت استفاده از لاستیک‌های ران فلت این است که می‌توانند بعد از ترکیدگی، پنجر شدن یا کم باد شدن به حرکت ادامه دهند و راننده را مجبور به توقف نکنند. این لاستیک‌ها بدون اندکی باد کمک می‌کنند تا شما به مسیر خود ادامه داده و پس از طی کردن مسافتی مناسب خود را به مرکز تعمیرات و تعویض لاستیک برسانید و برای خرید لاستیک جدید اقدام کنید. مطالعه دفترچه راهنما توسط مصرف کننده خودرو اطلاعات لازم درباره حداکثر سرعت و حداکثر مسافت استاندارد برای پیمایش با لاستیک پنجر شده یا بدون باد ران فلت را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

لاستیک های ران فلت

بی‌نیاز به همراه داشتن لاستیک زاپاس

چنانچه خودروی خود را به تایر ران فلت تجهیز کنید، از به همراه بردن لاستیک زاپاس بی‌نیاز خواهید بود. بنابراین از وزن خودرو کاسته شده و می‌توانید سبک‌تر برانید. باید توجه داشت که حمل بار اضافه در خودرو به مصرف سوخت بیشتر منجر شده و علاوه بر مستهلک کردن خودرو به اعمال هزینه‌های اضافی خواهد انجامید.

پایداری بیشتر در زمان پنچر شدن

دیواره‌های مقاوم و مستحکم لاستیک‌های ران فلت این امکان را فراهم می‌کند که در حالت پنچری به حرکت خود ادامه دهند. به این ترتیب ترکیدن این لاستیک‌ها با اعمال اثر کمتری بر روی پایداری خودرو همراه است و راننده می‌تواند هدایت خودرو را با دردسر و دشواری کمتر در دست بگیرد. به عبارت دیگر فرمان پذیری لاستیک ران فلت چه در حالت پنچری و چه در حالت عادی ایده‌آل است و می‌توان از این ویژگی براب راندن مناسب خودرو استفاده نمود.

لاستیک های ران فلت

در کنار مزایایی که برای سواری با لاستیک‌های ران فلت ذکر شد نمی‌توان از معایب این تایرها نیز صرف نظر کرد. با تایرهای ران فلت سواری خشک‌تری را تجربه خواهید کرد و این خشکی به مستهلک شدن این نوع تایر نیز سرعت می‌بخشد. لاستیک ران فلت قیمت بالاتر و دسترسی کمتری در مقایسه با لاستیک‌های معمولی دارد و برای کاربری از آن ناگزیر به استفاده از سیستم نمایش فشار باد خواهید بود تا وضعیت لاستیک‌ها را به شما نشان دهد.

نتیجه گیری

با استفاده از تایر ران فلت امنیت سواری با خودرو افزایش یافته و می‌توانید از ویژگی منحصر به فرد پنچر رو بودن این لاستیک‌ها در مواقع ضروری استفاده کنید. با مجهز کردن خودروی خود به لاستیک‌های ران فلت می‌توانید رانندگی ایمن‌تر و کم دردسرتر را تجربه کنید اما برای خرید این تایرها به پرداخت هزینه‌های بیشتری نسبت به لاستیک‌های معمولی نیاز است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا