پیشنهاد سردبیرآموزش

علل لاستیک سایی خودرو چیست؟

لاستیک یکی از بخش‌های مهم خودرو است که بدون آن حرکت خودرو امکان‌پذیر نیست. لاستیک‌ها نیز به مرور زمان به دلایل مختلف ازجمله شرایط جاده، نحوه رانندگی و مشکلات خودرو دچار ساییدگی می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که مهم‌ترین علت لاستیک سایی خودرو چیست و نحوه جلوگیری از آن چگونه است.

لاستیک سایی خودرو چیست؟

لاستیک سایی حالتی در لاستیک‌های خودرو است که آج‌های آن از بین می‌رود. این حالت ممکن است مشکلاتی را برای حرکت خودرو به وجود بیاورد. علاوه بر آن با از بین رفتن آج‌ها لاستیک نازک شده و دچار پنچری می‌شود. این امر کاملاً طبیعی است و به مرور زمان برای تمام لاستیک‌های خودرو پیش می‌آید. در واقع حرکت در مسیر جاده و وجود اصطکاک باعث تولید گرمای زیاد شده و ساییدگی لاستیک‌ها را به دنبال دارد.

ساییده شدن لاستیک‌ها بسیار خطرنام است و باعث می‌شود کنترل خودرو سخت شود. به همین دلیل به سرعت باید به دنبال علت لاستیک سایی در خودرو و رفع این مشکل در خودرو باشید.

علت لاستیک سایی خودرو کدام است؟

ساییده شدن لاستیک‌ها می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشد. زمانی که برای مدت طولانی از خودرو استفاده می‌کنید، به دلیل کشش لاستیک‌ها بر سطح جاده سایشی بر سطح آن‌ها پدید می‌آید. این سایش به مرور به دلیل شرایط جاده‌ای پیش می‌آید. اما گاهی اوقات به دلیل عملکرد نادرست راننده و مشکلات پیش آمده ممکن است لاستیک خودرو دارای ساییدگی شود. آشنایی با علت‌های لاستیک سایی می‌تواند به شما کمک کند تا عمر لاستیک خود را افزایش دهید. در ادامه برخی از مهم‌ترین دلایل لاستیک سایی و علت لاستیک سایی چرخ جلو خودرو معرفی شده‌اند.

 نقص سیستم فرمان خودرو

یکی از بخش‌های بسیار مهم خودرو سیستم فرمان است. راننده به کمک این بخش خودرو را کنترل کرده و به حرکت در می‌آورد. گاهی اوقات مشکلات و نقص‌های موجود در این سیستم باعث می‌شود که راننده نتواند خودرو را به درستی به حرکت درآورد و خودرو مدام به سمت‌های مختلف کشیده شود. کشیده شدن خودرو به یک سمت باعث می‌شود لاستیک‌های خودرو دچار ساییدگی شوند. در صورت وجود این مشکل هرچه سریع‌تر به مراکز معتبر مراجعه کرده و مشکل را برطرف کنید.

مشکلات موجود در فنر و سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق دارای بخش‌های مختلفی است که باید به درستی کار کنند تا خودرو بتواند به راحتی حرکت کرده و آسیبی به بخش‌های مختلف آن وارد نشود. در صورت نقص در این بخش یکی از بخش‌های خودرو که به سرعت آسیب می‌بیند، لاستیک‌های خودرو است. لاستیک‌ها به سرعت دارای ساییدگی می‌شوند.

بالانس نبودن چرخ‌ها

چرخ‌های خودرو یعنی لاستیک، رینگ و بخش‌های دیگر باید دارای وزن یکسانی باشند. زمانی که هر چهار چرخ هم اندازه و هم وزن نباشند، در سرعت‌های بالا وزن خودرو به سمت چرخ‌های سنگین کشیده می‌شود و لاستیک‌ها دچار ساییدگی می‌شوند. زمانی که خودرو شما در سرعت‌های بالا دچار لرزش می‌شود، یعنی چرخ‌های خودرو بالانس نیستند.

نقص سیستم جلوبندی

یکی دیگر از بخش‌های مهم خودرو جلوبندی است که نقص در این بخش باعث آسیب دیدن و ساییدگی لاستیک‌ها می‌شود.

جلوگیری از لاستیک سایی خودرو

همان‌طور که گفته شد لاستیک سایی مشکلات مختلفی را برای شما در حین رانندگی ایجاد می‌کند. به همین دلیل باید تا می‌توانید از این بروز این مشکل جلوگیری کنید. البته سایش لاستیک‌ها به مرور زمان حتماً اتفاق می‌افتد و امری اجتناب ناپذیر است. در ادامه برخی از نکات مهم معرفی شده که می‌تواند تا حد زیادی از سایش لاستیک‌ها جلوگیری کند.

  • تمام بخش‌ها و قطعات خودرو را به طور کامل بررسی کرده و در صورت وجود نقص حتماً آن‌ها را برطرف کنید.
  • با مراجعه به مراکز موجود از بالانس بودن چرخ‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • میزان فشار باد درون لاستیک‌ها را در هوای مختلف گرم و سرد تنظیم کنید.
  • با سرعت و شتاب بالا رانندگی نکنید.
  • در صورتی که آج لاستیک‌ها از بین رفته حتماً لاستیک‌ها را تعویض کنید.

انواع لاستیک سایی خودرو‌ها

لاسیتک سایی انواع مختلفی دارد که با توجه به علت آن متفاوت است.

  • لاستیک سایی در لبه بیرونی: زمانی که باد لاستیک کم باشد فشار زیادی به لبه‌های لاستیک وارد شده و ساییدگی در این بخش اتفاق می‌افتد.
  • ساییدگی در بخش وسط لاستیک: اگر میزان باد لاستیک بیش از حد زیاد باشد باز هم لاستیک دچار ساییدگی شده و این بار در وسط لاستیک ساییدگی اتفاق می‌افتد.
  • ساییدگی لبه‌های بیرونی: تنظیم نبودن زوایای مختلف قرارگیری لاستیک نیز می‌تواند باعث ساییدگی شود که این ساییدگی در لبه‌های بیرونی لاستیک اتفاق می‌افتد.
  • پله پله شدن سطح لاستیک: زمانی که چرخ‌های خودرو بالانس نباشند، لاستیک‌ها دچار ساییدگی شده که در این حالت سطح لاستیک به صورت پله پله در می‌آید.

سخن پایانی

برای رفع لاستیک سایی خودرو اگر میزان سایش زیاد باشد و آج‌های موجود در سطح آن از بین رفته باشند باید هرچه سریع‌تر برای تعویض لاستیک‌ها اقدام نمایید. رانندگی با لاستیک‌های ساییده شده بسیار خطرناک است. لاستیک سایی عقب خودرو کمتر از لاستیک‌های جلو اتفاق می‌افتد، اما بهتر است هنگام آسیب دیدن تمام لاستیک‌ها با هم تعویض شوند.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا