پیشنهاد سردبیرآموزش

مخدوش کردن پلاک خودرو و عواقب آن

به دلایل مختلفی برخی از رانندگان اقدام به مخدوش کردن پلاک خودرو خود می کنند. یکی از عمده دلایلی که برخی از رانندگان برای پوشاندن پلاک خودروی خود اقدام می کنند، عبور از دوربین های طرح ترافیک یا به اصطلاح دور زدن آن ها است. اما این موضوع عواقب بسیار جدی در پی خواهد داشت که لازم است رانندگان حتما از آن مطلع باشند. بنا بر برابر ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی مخدوشی و هرگونه تغییر در ارقام پلاک وسیله نقلیه مجازات حبس از ۶ ماه تا یک‌سال را برای متخلفان در پی دارد.

قوانین مربوط به مخدوش کردن پلاک خودرو

مجازات مخدوش کردن پلاک خودروها ۶ ماه تا ۱ سال زندان است و طبق اظهارات مقامات پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، نیروهای پلیس به شدت نیز در این خصوص قاطع عمل خواهند کرد. در واقع دیگر تنها جریمه شدن، نتیجه پوشاندن پلاک خودروها نیست و برخورد قضایی با خاطیان در این حوزه صورت خواهد گرفت.

رئیس پلیس راهور ناجا در این خصوص توضیح داده است: “بسیاری از افرادی که نسبت به مخدوش کردن پلاک خودرو خود اقدام می‌کنند از مجازات زندانی که در انتظار آن‌هاست آگاهی ندارند. چراکه اگر از این مجازات آگاهی داشته باشند، طبیعتاً به این اقدامات دست نمی‌زنند. به همین جهت امید می‌رود بتوان با اطلاع‌رسانی جامعه را نسبت به این موضوع آگاه کرد.”

همین طور بخوانید: فهرست دفاتر پلیس ۱۰+ تبریز؛ آدرس و شماره تماس

مصادیق مخدوش کردن پلاک خودرو

مصادیق این تخلف شامل مواردی همچون استفاده از پلاک زیر سپر یا پشت شیشه، استفاده از طلق روی پلاک، همچنین ناخوانا بودن پلاک، مخدوش کردن پلاک یا استفاده از پلاک‌های غیرمجاز از جمله تعمیر است.

مخدوش کردن پلاک خودرو

ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات در این زمینه بیان می دارد:

«هرکس در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی تغییر دهد و یا پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به آن الصاق نماید یا برای آن پلاک تقلبی به کاربرد یا چنین وسایلی را با علم به تغییر و یا تعویض پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد و همچنین هر کس به ‌نحوی از انحاء در شماره شاسی، موتور یا پلاک وسیله نقلیه موتوری و یا پلاک های موتور و شاسی که از طرف کارخانه سازنده حک یا نصب شده بدون ‌تحصیل مجوز از راهنمایی و رانندگی تغییر دهد و آن را از صورت اصلی کارخانه خارج کند به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا