رپرتاژ

مزایده ایران خودرو

مزایده خودرو یکی از روش‌های رایج فروش خودرو است که در سراسر جهان هم جا افتاده است. ایران خودرو نیز از سال ۱۳۹۹ تصمیم گرفت تا با راه‌اندازی «وب‌سایت مزایده‌های شرکت ایران خودرو» برخی خودروهای صفر، آسیب‌دیده و کارکرده را از این طریق به فروش برساند.

در مزایده‌های ایران خودرو هر کسی که بیشترین مبلغ را برای خودرو پیشنهاد دهد، مالک ماشین می‌شود. تیم اجرایی خود ایران خودرو نیز بر تمام مراحل مزایده نظارت می‌کند و برندگان بعد از اتمام زمان مزایده (که معمولا ۲ تا ۳ روزه است) مشخص می‌شوند.

آخرین مزایده ایران خودرو؛ اسفند ماه ۱۴۰۲

آخرین مزایده اعلام شده توسط ایرن خودرو، مزایده شماره ۶۰-۲ است که از روز ۹ اسفند تا ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. شرکت ایران خودرو اعلام کرده که از طریق این مزایده، تعدادی از خودروهای آسیب‌دیده، صفر و کارکرده خود را برای فروش عرضه کرده است.

تمام مراحل فروش مزایده‌ای اتومبیل‌های ایران خودرو به‌صورت اینترنتی است، منتهی شرایط بازدید حضوری از خودروها نیز فراهم شده است. متقاضیان این مرحله می‌توانند برای بازدید از ماشین‌های به مزایده گذاشته شده در این مرحله به آدرس زیر مراجعه نمایند:

کیلومتر ۱۴ اتوبان تهران – کرج، به سمت شهرک سرو آزاد (پیکان شهر)، خیابان هشتم غربی، انتهای بلوار گیاه‌شناسی، درب شماره ۲، سایت برگزاری مزایده ایران خودرو.

چه خودروهایی در مزایده ایران خودرو عرضه می‌شوند؟

چه خودروهایی در مزایده ایران خودرو عرضه می‌شوند؟

در مزایده‌های ایران خودرو علاوه بر عرضه انواع ماشین‌های تولیدی این شرکت، ضایعات و اقلام مازاد اتومبیل برای فروش عرضه می‌شوند. همچنین خودروهای صفر و کارکرده و آسیب‌دیده از طریق مزایده به فروش می‌رسند. منتهی با بررسی اطلاعیه‌های اخیر ایران خودرو این‌طور نتیجه‌گیری می‌شود که اغلب مزایده‌ها مربوط به خودروهای سواری کارکرده یا آسیب‌دیده و تصادفی هستند.

مثلا در مزایده‌ای بزرگ که در مهر ماه ۱۴۰۲ صورت گرفت، تعداد ۲۸۸ خودرو تصادفی امداد خودرو توسط شرکت ایران خودرو به فروش رسیدند. در واقع هرچند که امکان فروش خودروهای صفر یا کارکرده (ولی سالم) از طریق مزایده وجود دارد، اما عمده فروش خودروها در مزایده‌های ایران خودرو مخصوص خودروهای آسیب‌دیده و تصادفی است.

شرایط مزایده ایران خودرو زمستان ۱۴۰۲

شرایط مزایده خودروهای ایران خودرو به ترتیب زیر است:

  • خودروهای مزایده‌ای در دو اطلاعیه آخر ایران خودرو فاقد امکان صلح هستند.
  • سپرده شرکت در مزایده برای هر خودرو مبلغ یکصد میلیون ریال است.
  • امکان انتقال وجه فقط از کارت‌های صاحب اصلی حساب بانک وجود دارد.
  • داشتن حداقل سن ۱۸ سال تمام از شرایط شرکت در مزایده است.
  • شرکت در مزایده و ارائه پیشنهاد قیمت برای خودروهای ارائه شده به منزله قبول شرایط و مقررات مزایده است. این شرایط و مقررات در وب‌سایت رسمی مزایده خودرو به آدرس ikco.ir قابل مشاهده است.
  • مزایده‌گزار در رد یا قبول پیشنهادها در هر مرحله از فرایند مزایده صاحب اختیار است.
  • کلیه وجوه دریافتی از بابت فروش اقلام مزایده از طریق درگاه بانکی سامانه و یا از طریق حواله بانکی بانکی خواهد بود.
  • هرگونه مالیات، عوارض و حقوق دولتی طبق شرایط و مقررات موجود برعهده برنده مزایده خواهد بود.
  • هزینه برگزاری مزایده نیز با برنده مزایده خواهد بود.
  • شرایط مربوط به محدودیت یا عدم محدودیت کد ملی برای شرکت در مزایده در اطلاعیه مربوط به هر مزایده ذکر خواهد شد.
  • در حال حاضر نداشتن گواهینامه رانندگی، مانعی برای ثبت نام مشتریان در مزایده نیست.

نحوه تعیین برنده ماشین‌های مزایده‌ای ایران خودرو

نحوه تعیین برنده ماشین‌های مزایده‌ای ایران خودرو

  • فردی که بیشترین مبلغ پیشنهادی را ارائه کرده باشد، برنده مزایده است.
  • در صورتی که چندین نفر بالاترین مبلغ پیشنهادی را ارائه کرده باشند، برنده مزایده فردی است که زودتر وجه نهایی را پرداخت کند.
  • قیمت پیشنهادی مشتریان، نباید کم‌تر از قیمت کارشناسی ایران خودرو باشد. همچنین از ۱۰ برابر قیمت کارشناسی نیز نباید بیشتر باشد.
  • در صورتی‌که خودروی مزایده توسط مشتری انتخاب شده باشد، تا پایان مهلت قانونی مزایده، امکان تغییر یا ویرایش قیمت پیشنهادی وجود دارد.
  • بعد از اتمام مهلت قانونی مزایده، امکان ویرایش خودرو، ویرایش قیمت یا انصراف از خرید، وجود ندارد.
  • در صورتی که برنده نهایی، وجه معامله را تکمیل نکند، مبلغ سپرده به نفع ایران خودرو ضبط می‌شود.
  • برنده مزایده، تنها تا پایان مهلت تعیین‌شده فرصت تکمیل وجه را دارد. در غیر این صورت ثبت‌نام فرد برنده باطل و سپرده او به نفع شرکت خودروساز ضبط می‌شود.
  • در صورت برنده نشدن مشتریان، مبلغ سپرده آنها حداکثر ۱۰ روز پس از اعلام نتایج مزایده، به آن‌ها برگردانده می‌شود. جهت دریافت مبلغ سپرده، مشتریان باید با داشتن کارت ملی، به بانک معرفی شده توسط ایران خودرو مراجعه کنند.

همین حالا ببینید: قیمت محصولات ایران خودرو کارخانه و بازار

شرایط تحویل خودرو به برندگان مزایده

  • ایران خودرو تعهدی برای ایرادهای اعلام شده و نشده ندارد و تعمیرات فنی نیز بر عهده این شرکت نیست.
  • به طور معمول خودروهای مزایده‌ای ایران خودرو گارانتی، کارت طلایی ایران خودرو و بیمه بدنه ندارند.
  • خودروهای صفر و بدون پلاک مزایده‌ای ایران خودرو، بیمه شخص ثالث یکساله دارند.
  • خودروهای پلاک‌دار تا ۳ روز و خودروهای بدون پلاک طی یک تا دو ماه به برندگان تحویل داده می‌شود.
  • پس از صدور برگه خروج خودرو از پارکینگ، برنده نهایی ۷۲ ساعت برای دریافت خودرو فرصت دارد. در صورت تاخیر، خریدار به صورت روزانه جریمه خواهد شد.
  • برنده مزایده، برای ثبت‌نام کارت سوخت المثنی باید بعد از اتمام مراحل تعویض پلاک خودرو به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کند. در غیر این صورت مسئولیتی متوجه ایران خودرو نخواهد بود.
  • اسناد خودروهای مزایده‌ای که نیاز به تعمیر داشته باشند، تا زمان تعمیر خودرو (حداکثر یک ماه) نزد خودروساز باقی می‌ماند.
  • خودروهای مزایده‌ای پلاک‌دار، حداکثر ۳۰ روز برای تعویض پلاک و انتقال مالکیت فرصت دارند. البته اگر نواقص خودرو در طی این مدت رفع نشود، برنده مزایده می‌تواند با هماهنگی امور حقوقی، مدت زمان لازم برای انتقال مالکیت خودرو را به تعویق بیاندازد.
  • هزینه شماره‌گذاری و تعویض پلاک خودروهای مزایده‌ای، برعهده برنده مزایده است. هزینه‌های مربوط به عوارض شهرداری در سال جاری نیز برعهده برنده مزایده است.

آشنایی با سامانه مزایده ایران خودرو auction.ikco.ir

اطلاعیه‌های مربوط به اتومبیل‌های مزایده‌ای ایران خودرو و همچنین نحوه خرید آن‌ها و محل بازدید و دیگر اطلاعات مرتبط، از طریق سامانه مزایده ایران خودرو به آدرس auction.ikco.ir منتشر می‌شود. برای شرکت در مزایده‌های ایران خودرو و همچنین اطلاع از قیمت روز بازار خودروهای ایران خودرو برای مزایده باید در این سامانه عضو شوید.

در سامانه مزایده ماشین‌های ایران خودرو همه اطلاعیه‌های مرتبط با انواع مزایده‌ها منتشر می‌شود. یعنی علاوه بر اطلاعات مربوط به خودروها، قیمت روز ایران خودرو برای مزایده در سامانه auction.ikco.ir قابل مشاهده است و هرگونه تغییر در شرایط ثبت‌نام برای مزایده از همین طریق اطلاع‌رسانی می‌شود.

در حال حاضر عضویت در سامانه مزایده ایران خودرو ۱۴۰۲ هیچ محدودیتی ندارد و بنابراین هر کسی می‌تواند در این سامانه ثبت‌نام و در مزایده ها شرکت کند.

نحوه ثبت‌نام در سایت مزایده ایران خودرو ۱۴۰۲

همان‌طور که اشاره کردیم برای شرکت در مزایده‌های ایران خودرو ثبت‌نام در سامانه رسمی مزایده‌ها الزامی است. برای این منظور، باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. به آدرس ikco.ir و بخش «ایجاد حساب کاربری» مراجعه کنید.
  2. کد ملی خود را وارد کنید و روی گزینه «ادامه» کلیک کنید.
  3. در ادامه روی گزینه «فروش اینترنتی ایران خودرو» کلیک کنید تا وارد بخش بعدی شوید.
  4. در باکس مشخص شده کد ملی خود را وارد کنید و گزینه «جستجو» را انتخاب کنید. در این مرحله چک می‌شود که قبلا در سایت ثبت‌نام کرده‌اید یا خیر.در صورتی که قبلا ثبت‌نام نکرده باشید، به صفحه وارد کردن اطلاعات هدایت می‌شوید.
  5. در این مرحله باید اطلاعات خواسته شده را تکمیل نمایید. فقط دقت کنید که حتما اطلاعات خواسته شده را دقیق و درست پر کنید، زیرا تحویل خودرو (در صورت برنده شدن) منوط به وارد کردن اطلاعات صحیح است.
  6. بعد از اینکه مراحل ثبت‌نام شما به پایان رسید، می‌توانید با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد سایت شوید. توجه داشته باشید که برای ورود به این سامانه، تنها یک بار ثبت‌نام کافی است؛ بنابراین لازم نیست برای هر بار ورود ثبت نام انجام دهید و کد ملی شما در سامانه می‌شود.

اعلام نتایج مزایده ایران خودرو

از آن‌جایی که مزایده زیرنظر کارشناسان ایران خودرو انجام می‌شود و قیمت روز خودرو ایران خودرو در مزایده نیز توسط کارشناسان رسمی دادگستری صورت می‌گیرد، هیچ شک و شبهه‌ای در برگذاری صحیح مزایده‌ها وجود ندارد و شرکت‌کنندگان باید منتظر اعلام نتایج مزایده و انتشار لیست برندگان مزایده ایران خودرو باشند.

اعلام نتایج مزایده ایران خودرو پس از اتمام زمان مزایده انجام می شود. پس از این‌که مزایده انجام شد، پاکت‌هایی که در آن‌ها قیمت‌های متقاضیان پیشنهاد شده، باز می‌شوند. در این مرحله کارشناسان رمزگشایی قیمت‌ها را انجام می دهند؛ فرایندی که کاملا اینترنتی است و زیر نظر تیم اجرایی ایران خودرو انجام می‌شود.

بعد از آن‌که قیمت‌های اعلامی تائید شد، کارشناسان بعد به صورت عمومی آن‌ها را اعلام می‌کنند. این نتایج بلافاصله پس از تایید نهایی توسط کارشناسان متخصص، در سامانه مزایده ایران خودرو قرار داده می شوند. در نهایت نیز واگذاری خودروها به برندگان مزایده انجام می‌شود.

نمایش بیشتر

۳ دیدگاه

  1. قیمت هایی که بعضیا تو مزایده میدند فضایی هست بیرون ارزونتر میشه خرید تا تو مزایده ایران خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا