رپرتاژ

مزایده خودرو در ایران

مزایده  چگونه به وجود آمد؟ قریب به هفتصد سال پیش در کشور یونان دونفر بر سر کالایی که همزمان قیمت آن را داده بودند با هم درگیر شدند. وقتی که  پیش قاضی شهر رفتند و شرح واقعه را گفتند قاضی تصمیم گرفت بین آن دوشخص مزایده برگزار کند و هرکس قیمت بیشتری دهد صاحب آن کالا شود و از آن پس مزایده به وجود آمد.

 تا به حال از خود پرسیده‌اید که در یک شرکت دولتی یا نظامی یک خودرو که به آن نیاز ندارند را چگونه به فروش میرسانند؟ معمولا این خودروها از طریق مزایده به فروش میرسند. تاریخ مزایده خودروها در ایران از چند روز قبل اعلام می‌شود وعموم مردم ازتاریخ مزایده باخبر میگردند. مزایده ممکن است تا چند روز یا چند هفته طول بکشد و بالاترین قیمت معمولاً برنده خودروی مزایده‌ای یا وسیله مزایده می‌شود. البته در بعضی ازاوقات در مزایده‌های شرکت ‌دولتی یا نظامی، قانونی وجود دارد که ممکن است فقط به افراد نظامی که دارای واجد شرایط هستند وسیله مزایده‌ای فروخته شود و در غیر اینصورت مزایده برگزار نمی‌گردد یا اینکه خودروها از طریق مزایده به فروش گذاشته می‌شوند و عموم مردم می‌توانند از این خودروها با شرط داشتن شرایط لازم خرید کنند وهمچنین خودروهای مزایده­ای ممکن است به قیمت پایین­تری به فروش برسند مزایده ممکن است آخرین راه فروش یک خودرو باشد.

هر مزایده قانون و قواعد خاص خود را دارد مزایده ممکن است خصوصی باشد یا دولتی.

معمولاً در مزایده‌هایی که بصورت خصوصی صورت می‌گیرد فرد یا شخص صاحب مزایده میتواند نوع مزایده یا  قانون مزایده را تعیین کند.

ولی در مزایده  دولتی یا شرکتی هیچ قانون خاصی وجود ندارد مگر اینکه قانون گارانتی درمزایده وجود داشته باشد که جنس آسیب‌دیده به مدت سه ‌تا شش ماه گارانتی می باشد وطبق دستورالعمل‌هایی که درگارانتی آمده است باز گردانی میگردد البته در بعضی دیگر از مزایده‌های دولتی هیچ نوع گارانتی یا تضمینی وجود ندارد یعنی جنس خریداری‌شده به هیچ وجه پس گرفته نمی‌شود و این نوع مزایده­ها بیشتر در مزایده­های نظامی صورت می گیرد وهچ تضمینی درمورد وسایل فروخته شده وجود ندارد.

شرایط   مزایده خودرو در ایران

۱-حقیقی بودن یا حقوقی بودن: فرد شرکت کننده در مزایده باید حقیقی یا حقوقی باشد حقیقی بودن یک شخص به این معنا می باشد که فرد دارای شناسنامه و هویت واقعی باشد و حقوقی بودن به این معناست  که یک شخص با داشتن اختیارات از جانب یک فرد یا یک شرکت در مزایده شرکت کند.

۲-سن قانونی در مزایده: فردی که در مناظره خودرو شرکت می‌کند باید حتما سن قانونی را داشته باشد و معمولاً سن قانونی در ایران هجده سال است.

۳-داشتن کد ملی برای شرکت در مزایده: در بیشتر مزایده‌ها برای ثبت‌نام اینترنتی کد ملی مورد نیاز می‌باشد و اتباع خارجی که از کشورهای دیگر وارد ایران شدند در صورت نداشتن کدملی نمی‌توانند در این مزایده ثبت نام کنند.

۴-مزایده از طریق قرعه‌کشی: یکی دیگر از شرایط ثبت‌نام در مزایده خودرو های ایرانی مزایده از طریق قرعه­کشی می باشد یکی از شروط مزایده این است که شخص شرکت‌کننده در مزایده هیچ خودرویی به نام خود نداشته باشد. همچنین فرد شرکت‌کننده در مزایده فقط می‌ تواند برای چند خودرو ثبت‌نام کند و اگر به فرض مثال دو یا چند خودرو در قرعه­کشی برنده شود فقط می‌ تواند یک خودرو را انتخاب نماید.

۵-فروش خودروی مزایده‌ای به بالاترین قیمت: در بیشتر مزایده­هایی که صورت می‌ گیرد بیشترین قیمت برای هر خودرو یا وسیله، برنده آن مزایده می ‌شود و هر کسی که قیمت بالاتری دهد معمولاً صاحب خودرو می ‌گردد.

۶-قانون مزایده خودرو شرکت­های دولتی: در قانون مزایده شرکت­های دولتی آمده ‌است که اگر دو شخص همزمان برای خرید یک خودروی مزایده‌ای اقدام نمایند وهردو شخص یک قیمت را برای آن خودرو پیشنهاد دهند، اولویت با کسی است که  کارمند دولتی باشد و این شخص می تواند صاحب خودرو مزایده­ای گردد. همچنین در بیشتر قوانین آمده‌ است که شخص مزایده­گذار نمی‌ تواند خودرو مزایده‌ای را به کسی از بستگان نزدیک خود بفروشد مگر اینکه شخص مورد نظر بالاترین قیمت را در مزایده ارائه کرده باشد که دراین مورد قانون مزایده هیچگونه ممانعتی ندارد.

۷.مزایده خودرو در شرکت‌های دولتی: در مزایده در شرکت‌های دولتی چند روز قبل از اینکه مزایده برگزار شود، شرکت دولتی شرایط مزایده، نوع مزایده، نوع خودرو و چگونگی مزایده را اعلام می کنند و هیچکس تا قبل‌ از تاریخ اعلام‌ شده حق خرید و فروش خودرو مزایده­ای را ندارد.

۸.مزایده­های بدون تاریخ خودرو: همانگونه که از نام این مزایده معلوم و مشخص است این مزایده بدون تاریخ می‌باشد. به‌فرض مثال یک کارخانه یا یک شرکت خودروسازی  شرایط فروش را اعلام میکند اما تاریخ  مزایده مشخص نمیباشد.

۹.معاوضه خودرو با مزایده: در این نوع مزایده خودرو را با وسیله مورد نظر خود معاوضه می کنند این روش کمتر اجرا می­شود

و بیشتر جنبه قانونی دارد.

۱۰.پیش­فروش خودرو از طریق مزایده: دراین نوع از فروش خودرو، ابتدا چند خودرو را به صورت پیش­فروش به مزایده میگذارند وسپس تمامی خودرو­ها را از طریق مزایده بفروش می رسانند.

ورود به وبسایت ایران مزایده : https://irmozayede.com

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا