پیشنهاد سردبیرآموزش

معاینه فنی تاکسی و هر آن چه باید درباره آن بدانیم

هدف از انجام معاینه فنی تاکسی ها، این است که ناوگان حمل ونقل عمومی به عنوان بخش بزرگی از جابجایی‌های روزانه شهری و بین شهری باید یکسری استاندارهایی را رعایت کند تا هر چه بیشتر به کمک کاهش آلودگی هوا و فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی قدم بردارد که هدف اصلی شهرداری و دولت است. از این رو مراکز معاینه فنی مخصوص برای ناوگان تاکسیرانی در نظر گرفته شده است که در ادامه این مقاله، همه نکات لازم در مورد معاینه فنی را بیان خواهیم کردیم.

معاینه فنی تاکسی فرسوده

معاینه فنی تاکسی چند ساله است؟ براساس مصوبه هیأت وزیران، تاکسی‌های فرسوده موظف هستند هر سه ماه یکبار معاینه فنی جدید دریافت کنند و شهرداری ها تا بستر کامل نوسازی ناوگان تاکسی ها نسبت به معاینه فنی تاکسی های فرسوده بخشی از هزینه معاینه فنی را تقبل می‌کنند. البته براساس همین مصوبه تاکسی‌ها بعد از یکسال کارکرد موظف هستند هر ۶ ماه یکبار معاینه فنی دریافت کنند و وقتی که به سن فرسودگی می‌رسند هر سه ماه یکبار این اتفاق خواهد افتاد.

آمار استفاده کنندگان تاکسی از این طرح

این طرح با مشارکت سازمان تاکسیرانی از ابتدای سال با هدف حمایت مالی از رانندگان تاکسی در پنج مرکز معاینه فنی بیهقی، شقایق، نیایش، چمران و دماوند اجرا شده و تاکنون ۳۲۵۲ دستگاه تاکسی از این طرح استفاده کرده‌اند. البته استفاده از خدمات معاینه فنی در تمامی مراکز شهر تهران برای تاکسی‌ها امکان پذیر بوده و تنها در صورت تمایل به  استفاده از این طرح رایگان بایستی به پنج مرکز ذکر شده مراجعه کنند.

مدارک مورد نیاز جهت مراجعه به مراکز معاینه فنی تاکسی ها

به هنگام مراجعه به مراکز معاینه فنی، حتما مدارک لازم برای معاینه فنی را با خودتان همراه داشته باشید. این مدارک عبارت‌اند از:

معاینه فنی تاکسی

مراحل معاینه فنی تاکسی ها

ابتدا پلاک خودروی شما را با دوربین مخصوص می‌خوانند و پس از ثبت اطلاعاتتان، خودرو را پذیرش می‌کنند. پس از این مرحله معاینه فنی خودرو را آغاز می‌کنند. این فرایند شامل ۷ مرحله است.

  1. بازرسی چشمی
  2. آزمون آلایندگی
  3. آزمون کمک فنرها
  4. آزمون ترمزها
  5. آزمون سیستم تعلیق
  6. آزمون سلامت چراغ‌ها
  7. هم‌راستایی چرخ‌ها

هزینه معاینه فنی تاکسی‌ در تهران چقدر است؟

هزینه مراجعه اول تاکسی ها در پنج مرکز تهران رایگان است. از ابتدای امسال هزینه مراجعه اول معاینه فنی تاکسی‌های شهر تهران در پنج مرکز معاینه فنی بیهقی، شقایق، دماوند، چمران، نیایش رایگان است. خودروهای تاکسی در صورت داشتن پروانه تاکسیرانی معتبر که از طریق سامانه سیما تاکسی سازمان تاکسیرانی قابل استعلام و کنترل است، می‌توانند سالانه در هر نوبت مراجعه به مراکز معاینه فنی اعلام شده از این طرح رایگان هزینه مراجعه اول استفاده نمایند.

هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای سبک مبلغ ۴۷ هزار تومان بوده و خودروهای تاکسی با عمر یکسال الی ۱۰سال طبق قانون و مصوبات دولت بایستی هر ۶ ماه یکبار و خودروهای تاکسی با عمر بالای ۱۰ سال هر سه ماه یکبار نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام نمایند. ضمن اینکه پذیرش خودروهای تاکسی در سایر مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام می‌شود و رانندگان محترم تاکسی در صورت تمایل به استفاده از طرح رایگان تنها بایستی به یکی از پنج مرکز اعلامی مراجعه نمایند.

معاینه فنی تاکسی‌ها چند ماهه و اعتبار آن چقدر است؟

معاینه فنی تاکسی ها همانطور که در بالا اشاره شد سازمان تاکسیرانی با مشارکت شهرداری به جهت نوسازی ناوگان و جلوگیری از آلودگی ها معاینه فنی تاکسی های با عمر کمتر از ۱۰ سال هر ۶ ماه یکبار و تاکسی های بالای ۱۰ سال هر ۳ ماه یکبار باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند. بنابراین اعتبار معاینه فنی تاکسی ها بر اساس مصوبه دولت ۶ ماه و ۳ ماه می باشد.

معافیت معاینه فنی تاکسی ها

تاکسی‌های صفر به مدت دو سال از معاینه فنی معاف هستند اما لازم است پس از دو سال اقدامات لازم انجام شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا