پیشنهاد سردبیرآموزش

صفر تا صد معاینه فنی خودرو صفر

در ابتدا باید بگوییم که معاینه فنی از اموراتی است که هم برای شما و خودروتان و هم برای افراد دیگر که در خیابان‌ها و جاده‌ها رانندگی می‌کنند، امنیت و ایمنی بیش‌تری را فراهم می‌کند. زیرا با انجام معاینه فنی، خودرو شما از همه جوانب مختلف بررسی می‌شود که ایرادی نداشته باشد. از لحاظ موتوری و قطعات اصلی گرفته تا بحث های آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی،‌ همگی در معاینه فنی مورد توجه قرار گرفته و بررسی می‌شوند. در صورتی که خودرو شما در همه این آزمون‌ها موفق عمل کرده و ایرادی نداشته باشد، گواهی معاینه فنی برای خودروتان صادر خواهد شد. به این ترتیب، می‌توانید با خیالی راحت در خیابان های شهر و جاده های برون شهری به رانندگی بپردازید؛ بدون این که دغدغه ایمنی خودروتان یا جریمه معاینه فنی را داشته باشید. به طور کلی خودروها موظف هستند هر سال یک بار در آزمون‌های معاینه فنی شرکت کنند، اما معاینه فنی ماشین صفر کمی متفاوت‌تر است.

مدت یک سال برای تمدید اتوموبیل به این دلیل انتخاب شده است که معمولا زمانی که با خودروها کار می‌شود، رفته رفته برخی قطعا آن کارایی خود را از دست می‌دهند. شاید فرد راننده هم اصلا متوجه این موضوع نشود،‌ چرا که برخی قطعات داخل ماشین قرار گرفته و شما نمی‌توانید آن‌ها را ببینید؛ اما این قطعات اثر خود را بر رانندگی شما خواهند گذاشت. پس در صورتی که آسیب دیده یا دیگر مانند قبل کارایی مناسبی نداشته باشند، احتمال بروز حادثه و تصادف را در خودرو شما بالا می‌برند. مراکز معاینه فنی با کنترل این مسائل در طی هر سال، به شما کمک می‌کنند که ایرادات و نواقص ماشین خود را فهمیده و نسبت به برطرف کردن آن‌ها اقدام نمایید. اما این موضوع برای خودروهای صفر که تازه از شرکت یا نمایندگی تحویل می‌گیرید، صادق نیست. معاینه فنی ماشین صفر دارای قوانین کمی متفاوت‌تر است که در ادامه به بیان آن‌ها برای شما می‌پردازیم.

معاینه فنی برای خودرو صفر

با توجه به این که خودروهای صفر دارای قطعات کاملا نو و سالم هستند، پس در نتیجه در آزمون های معاینه فنی هم می‌توانند به راحتی نمره قبولی را بگیرند. این موضوع باعث شده است که به خودروهای صفر کیلو متر جهت دریافت معاینه فنی، چند سالی تنفس داده شود. این زمان برای خودروهای نو و صفر ۴ سال در نظر گرفته شده است. یعنی این خودروها تا ۴ سال پس از تحویل گرفته شدن از شرکت، نیاز به مراجعه به مراکز معاینه فنی و دریافت گواهی آن را ندارند. در این مدت هم هیچ گونه جریمه‌ای تحت عنوان جریمه معاینه فنی شامل آن‌ها نخواهد شد. اما صاحبان خودروهای صفر باید دقت کنند که پس از عبور سن این اتوموبیل‌ها از ۴ سال، باید به سرعت نسبت به انجام معاینه فنیاقدام نمایند. زیرا پس از مدت زمان ۴ سال که به آن‌ها فرصت داده می‌شود، دیگر با آن‌ها مانند خودروهای عادی رفتار شده و در صورت نداشتن معاینه فنی جریمه خواهند شد.

سرهنگ کرمی اسد رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور هم در این باره عنوان کرده است: “مدت معاینه فنی خودروهای شخصی نو ۴ سال است که بعد از اتمام ملزم به دریافت معاینه فنی از مراکز مجاز هستند و اگر خودرویی بدون معاینه فنی در کلان شهرها و معابر برون شهری تردد کند، روزانه ۵۰ هزار تومان و در سایر شهرها روزانه ۳۰ هزار تومان جریمه خواهد شد. ” هم چنین ایشان درباره مراجعه به مراکز معاینه فنی پس از زمان معافیت تاکید داشته و گفتند: ” از هموطنانی که معاینه فنی آنان به اتمام رسیده با مراجعه به مراکز معاینه فنی مجاز اقدام به تمددید کنند تا اطلاعات معاینه فنی خودرو در سامانه یکپارچه معاینه فنی سیمفا ثبت شود. زیرا مراکز معاینه فنی مجاز به این سامانه دسترسی دارند و زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کنند. همچنین معاینه فنی عمومی به صورت ویژه کنترل خواهد شد. “

پیشنهاد مطالعه: مزایای معاینه فنی برتر

معاینه فنی خودرو صفر

معاینه فنی خودرو صفر چند سال است؟

معاینه فنی خودرو صفر بعد از چند سال است؟ همان طور که گفتیم، مسولان مربوطه در این حوزه، زمان معافیت از دریافت معاینه فنی برای خودروهای صفر را ۴ سال در نظر گرفته‌اند. این خودروها تا ۴ سال می‌توانند با اطمینان به قطعات نو و جدیدی که در ساخت ماشین‌شان استفاده شده، بدون معاینه فنی در خیابان‌ها و جاده‌ها به رانندگی بپردازند. اما پس از گذشت این زمان دیگر فرصت معافیت آن‌ها به پایان رسیده و این خودروهای صفر چهار سال قبل هم مانند بقیه خودروها باید برای دریافت گواهی معاینه فنی اقدام کنند. معاینه فنی ماشین صفر ۱۴۰۰ هم دقیقا از همین شرایط پیروی کرده و تا چهار سال نیاز به مراکز معاینه فنی ندارند. یعنی خودروهایی که در سال ۱۴۰۰ تولید و عرضه شده‌اند، تا سال ۱۴۰۵ نیازی به دریافت گواهی معاینه فنی ندارند. اما از ابتدای سال ۱۴۰۵ معاینه فنی آن‌ها هم مانند سایر خودروها چک می‌شود و در صورت نداشتن این گواهی، مشمول جریمه معاینه فنی خواهند شد.

همین طور بخوانید: هزینه معاینه فنی چقدر است؟

معاینه فنی برتر خودرو صفر

همان طور که می‌دانید، چندین سال است که برای کنترل آلودگی هوا ناشی از تردد خودروها و هم چنین کاهش ترافیک سنگینی که درشهر تهران حاکم بوده است، طرح های متعددی ارائه شده است. از طرح زوج و فرد گرفته که در آن خودرو‌ها با پلاک‌های دارای شماره آخر زوج و یا فرد هر یک باید در یک روز مشخص در خیابان‌ها و محدوده طرح ترافیک رانندگی می‌کردند؛ تا طرح های جدید که با عنوان طرح ترافیک و طرح آلودگی هوا اکنون در حال اجرا شدن در سطح کلان شهر تهران هستند. در حال حاضر هر خودرویی برای ورود به این طرح‌ها باید هزینه و عوارض آن را پرداخت نماید. اما عوارض پرداختی برای همه خودروها یکسان نبوده و بر اساس داشتن برخی سهمیه‌ها و یا نوع معاینه فنی متفاوت است.

 خودروهایی که دارای معاینه فنی برتر هستند، مشمول اعمال تخفیف ۳۰ درصدی طرح ترافیک می‌شوند. بنابراین نیاز به پرداخت عوارض کم تری برای حضور در محدوده این طرح‌ها دارند. اما چیزی که اهمیت دارد این است که آیا خودروهای صفر هم می‌توانند از این مزیت بهره مند شوند یا خیر؟ با توجه به این که خودرهای صفر تا چهار سال نیاز به مراجعه جهت دریافت معاینه فنی ندارند. به همین دلیل، بسیاری از رانندگان خودروهای صفر می‌خواهند بدانند که نرخ تردد در طرح های ترافیک برای آن‌ها چگونه حساب می‌شود. اکنون شرایط و قوانین حاکم بر معاینه فنی برتر خودرو صفر را برای شما بیان می‌کنیم تا بتوانید این نوع معاینه فنی را دریافت کرده و از مزایای آن در طرح ترافیک استفاده نمایید.

اگر چه خودروهای صفر کیلو متر تا چار سال نیاز به انجام معاینه فنی ندارند، اما این موضوع به این معنی نیست که آن‌ها دارای معاینه فنی برتر هستند. پس این خودروها در هنگام تردد در طرح های مختلف ترافیکی باید هزینه و عوارضی مانند ماشین های دیگر بپردازند. البته در صورتی که بخواهند از مزیت معاینه فنی برتر هم استفاده کنند، برای آن‌ها امکان پذیر خواهد بود؛ اما باید حتما گواهی این نوع معاینه فنی را داشته باشند. به این ترتیب، خودروهایی که هنوز چهار سال از عمر آن‌ها نگذشته است، برای دریافت گواهی معاینه فنی برتر، باید در آزمون های مربوط به آن شرکت کنند. در صورتی که این خودرها همه معیارهای مربوط به این نوع معاینه فنی را داشته باشند، گواهی معاینه فنی برتر برای آن‌ها صادر می‌شود.

معاینه فنی خودرو صفر کیلومتر

خودروهای جوان برای دریافت معاینه فنی برتر به شدت معاینه می‌شوند

البته این طور هم نیست که برای همه خودروهای زیر ۴ سال با مراجعه به این مراکز، معاینه فنی برتر صادر شود. این خودرها به طور کامل چک می‌شوند و در صورتی که هر کدام از معیارهای مربوط به معاینه فنی برتر را نداشته باشند، این گواهی برای آن‌ها صادر نخواهد شد. طبق آمارهایی هم که مراجعه این دسته خودروها به مراکز معاینه فنی به دست آمده است، مشخص است که تعداد زیادی از این خودروها در آزمون‌های معاینه فنی برتر رد شده و نتوانست‌اند این گواهی معاینه فنی را بگیرند. این موضوع عمدتا به این دلیل است که تنها سن در میزان فرسودگی ماشین شما نقش ندارد و عوامل زیاد دیگری هم مانند دقت راننده، تصادف و ضربه دخیل هستند. ماشین هایی وجود دارند که با ۴ سال سن خیلی فرسوده‌تر از برخی ماشین های دیگر هستند که ۱۰ سال از عمرخود را پشت سر گذاشته‌اند.

پیشنهاد مطالعه: معاینه فنی برتر

معاینه فنی ماشین صفر ایرانی با ماشین خارجی متفاوت است؟

با توجه به پیشرفت‌هایی که گروه‌های خودروسازی کشور ما در ساخت خودروهای خود داشته‌اند، اکنون بیان می‌کنند که توانایی تولید اتوموبیل هایی را داشته که با استانداردهای اروپایی و جهانی هم خوانی دارند. این موضوع باعث شده است که سن معافیت معاینه فنی برای خودروهای صفر کیلومتر داخلی و خارجی یکسان بوده و برای همه آن‌ها ۴ سال در نظر گرفته شود. پس در صورتی که عمر خودرو شما از ۴ سال بیش‌تر شود، مستقل از آن که ماشین شما داخلی یا خارجی باشد، باید جهت دریافت گواهی معاینه فنی به مراکز مربوطه مراجعه نمایید. برای مثال الان که در سال ۱۴۰۰ هستیم، خودروهایی داخلی تولید سال ۱۳۹۵ یا تولید خارج از کشور در سال ۲۰۱۶ باید نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام نمایند؛ زیرا ۴ سال زمان معافیت آن‌ها به اتمام رسیده است. خودروهای تولید امسال هم باید در سال ۱۴۰۵ و ماشین های خارجی در سال ۲۰۲۶ نسبت به انجام معاینه فنی اقدام نمایند.

 معاینه فنی خودروهای صفر با پلاک عمومی چگونه است؟

اگر چه این خودرها هم دقیقا شرایطی برابر با خودروهای صفر پلاک شخصی دارند، اما شرایطی متفاوت‌تر برای انجام معاینه فنی آن‌ها در نظر گرفته شده است. این خودروها بعد از تحویل، تنها یک سال زمان معافیت از معاینه فنی دارند و بعد از این مدت باید جهت اخذ گواهی معاینه فنی خود اقدام نمایند. این تفاوت هم به این خاطر است که این خودروها با تعداد زیادی از افراد سر و کار دارند. در صورت وجود ایراد در هر قسمت این خودروها، ممکن است حادثه یا تصادفی به وجود امده و جان تعداد زیادی افراد که سرنشینان این خودروها هستند را به خطر بیاندازد. به همین دلیل تنها یک سال به آن‌ها معافت داده شده و بعد از آن هم باید به طور پیوسته پس از هر سال برای معاینه فنی اقدام نمایند. البته قوانین دیگری هم برای این خودروها وجود دارد که بر اساس آن در سنین بالاتر، باید در بازه های زمانی کم‌تری تست های معاینه فنی را انجام دهند.

سوالات متداول در مورد معاینه فنی خودرو صفر

  • معاینه فنی خودرو صفر چه تفاوتی با خودروهای کارکرده دارد؟

آزمون‌ها و مراحل معاینه فنی این خودروها هیچ تفاوتی با بقیه ماشین‌ها نداشته و تنها تفاوت این است که به خوردروهای صفر ۴ سال معافیت معاینه فنی داده می‌شود. یعنی این ماشین‌ها تا چهار سال نیاز به دریافت معاینه فنی نخواهند داشت.

  • خودروهای صفر برای دریافت معاینه فنی برتر باید چه کنند؟

با این که تا ۴ سال این خودروها نیاز به معاینه فنی ندارند، اما صرف این موضوع گواهی معاینه فنی برتر برای آن‌ها صادر نخواهد شد. خودروهای صفر برای دریافت معاینه فنی برتر، باید به مراکز مربوطه مراجعه کرده و در آزمون های این بخش نمره قبولی را به دست بیاورند.

  • آیا مدت زمان معاینه فنی خودروهای صفر داخلی و خارجی تفاوت دارد؟

خیر، این زمان برای همه خودروها یکسان بوده و بعد از ۴ سال پایان می‌پذیرد. در صورتی که خودرویی بعد از این زمان معاینه فنی خود را انجام نداده باشد، اعم از این که خارجی یا داخلی باشد، مشمول جریمه معاینه فنی خواهد شد.

  • آیا می‌توان به صورت دلخواه معاینه فنی خودروهای جدید را انجام داد؟

بله، این امکان برای شما وجود دارد که در هر زمانی نسبت به انجام تست های معاینه فنی اقدام نمایید. حتی اگر ماشین شما صفر بوده و یا کم‌تر از ۴ سال هم از عمر آن گذشته باشد، این کار برای شما امکان پذیر است. به خصوص زمان هایی که خودرو شما دچار تصادف یا ضربه خوردگی می‌شود، این مساله اهیمت بیش‌تری برای شما خواهد داشت.

  • خودروهایی که چهار سال از زمان تحویل آن‌ها گذشته و معاینه فنی خود را انجام نداده‌اند، مشمول چه جریمه‌ای می‌شوند؟

این خودروها در صورتی که پس از اتمام معافیت معاینه فنی، نسبت به انجام آن اقدام نکنند، مشمول جریمه معاینه فنی خواهند شد. این جریمه در خیابان‌های تهران و معابر بیرون شهری ۵۰ و در سایر شهرها ۳۰ هزار تومان است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا