رپرتاژ

معرفی کراس‌اورهای دو دیفرانسیل تا بودجه ۱.۵ میلیارد تومان

چند سالی است که بازار شاسی‌بلندها داغ شده و اکثر مردم، صرف نظر از نوع استفاده خود، به سمت آن‌ها روی آورده‌اند. خودروسازان اکنون روی این کلاس از خودروها به خوبی مانور می‌دهند و تنوع قابل قبولی را ایجاد کرده‌اند.

کراس‌اورها در انواع مختلفی در بازار حضور دارند؛ برخی از آن‌ها تا حدودی توانایی آفرود نیز دارند؛ اما برخی تک دیفرانسیل و با ابعاد کوچک خود مناسب رانندگی‌های شهری هستند.

خوشبختانه بازار خودرو  ایران نیز شامل کراس‌اورهای مختلفی می‌شود؛ اما این تنوع هنگام خرید خودرو در کرج و تهران بیش‌تر و بهتر است.

با وجود شرایط فعلی بازار، قیمت‌ها سر به فلک کشیده و خرید چنین خودروهایی برای عموم جامعه دور از دسترس است. بنابراین اکثر مردم خودرو کارکرده را انتخاب می‌کنند و یا با خرید اقساطی خودرو، به خواسته خود می‌رسند.

توجه داشته باشید که چنین راه‌هایی نیز مشکلاتی را به همراه خواهد داشت و در هر دو مورد باید پس از اطمینان خاطر، اقدام به خرید کرد.

کیا اسپورتیج

نسل سوم کیا اسپورتیج، موفق‌ترین نسل آن است که از سال ۲۰۱۱ وارد کشور شد.  این شاسی‌بلند خیلی زود در دل مشتریان ایرانی جا پیدا کرد و به فروش بالایی دست یافت . اسپورتیج در سال ۲۰۱۴ به روز و فیس‌لیفت شد و همچنان روز به روز به مشتریان آن اضافه می‌شد. تغییرات ایجاد شده شامل اضافه شدن دی‌لایت‌های LED، رینگ‌های جدید و … بود. لیست آپشن‌ها همانند قبل بوده و تنها فرمان سه حالته و سیستم صوتی اینفینیتی اضافه شده‌اند. از مزایای اسپورتیج می‌توان به طراحی قابل قبول، قطعات یدکی فراوان و … اشاره کرد.

کیا اسپورتیج از یک پیشرانه ۲.۴ لیتری MPI نیرو می‌گیرد که ۱۷۶ اسب‌بخار قدرت و ۲۲۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

میتشوبیشی ASX

میتسوبیشی ASX یک کراس‌اور جمع‌و‌جور با کیفیت ژاپنی است که نسل اول آن در سال ۲۰۱۳ به ایران رسید. این خودرو برای بار سوم در سال ۲۰۱۸ فیس‌‌لیفت شد و اکنون با سپرها، دیفیوزر و جلوپنجره‌ای بازطراحی شده در بازار حضور دارد. در این به روز رسانی، حالت L به گیربکس اضافه شده تا راننده بتواند با دنده سنگین شروع به حرکت کند.

نیروی میتسوبیشی ASX توسط یک موتور ۲ لیتری تامین می‌شود و به کمک آن ۱۴۸ اسب‌بخار قدرت و ۱۹۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور نهایتا به یک گیربکس CVT متصل است.

این کراس‌اور ژاپنی کیفیت ساخت بالا و سیستم صوتی حرفه‌ای دارد؛ اما بازار خرید و فروش آن همچنان کم رونق است.

سوزوکی گرندویتارا

سال ۸۵ بود که سری اول سوزوکی گرندویتارا وارد کشور شد. پس از گذشت ۱۰ سال، گرند ویتارا فیس‌لیفت شد و در بازار حضور یافت. کیفیت ساخت بالا، دوام فنی و توانایی آفرود آن سبب شد تا مشتریان را جذب خود کند. اما گرند ویتارا همچنان نقاط ضعفی مانند سواری و تعلیق خشک و کمبود امکانات رفاهی دارد.

این شاسی‌بلند از یک پیشرانه ۲.۴ لیتری نیرو می‌گیرد و قدرت ۱۶۹ اسب‌بخار و گشتاور ۲۲۷ نیوتن‌متر را از طریق یک گیربکس ۴ دنده اتوماتیک به چرخ‌ها می‌فرستد.سوزوکی گرند ویتارا صفر کیلومتر با مدل سال ۹۸ اکنون قیمتی برابر ۱.۴۵ میلیارد تومان  دارد.

سانگ‌یانگ نیو کوراندو

نسل سوم کوراندو در سال ۲۰۱۵ توسط رامک‌خودرو وارد ایران شد. این شاسی‌بلند با استقبال فراوانی رو به رو نشد؛ اما فیس‌لیفت آن در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. نیو کوراندو فقط در تیپ پرمیوم پلاس موجود است و آپشن‌های بیش‌تری مانند دی‌لایت، کروز کنترل هوشمند، گرمکن فرمان، گرمکن صندلی‌های عقب، تهویه صندلی‌ها راننده و صفحه کیلومتر سوپرویژن دارد.

در واقع کوراندو رقیب مستقیم و هم‌وطن کیا اسپورتیج و هیوندای توسان تلقی می‌شود، اما به دلیل واردات محدود، در بازار موفق نشد.

موتور ۲ لیتری کوراندو ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۹۷ نیوتن‌متر گشتاور را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها می‌فرستد. اکنون سانگ‌یانگ نیو کوراندو صفر کیلومتر در بازار با قیمتی برابر ۱.۵۵ میلیارد تومان معامله می‌شود؛ اما نسخه‌های کارکرده آن با بودجه ۱.۵ میلیاردی قابل خریداری است.

نیسان جوک اسپرت

همان طور که می‌دانید، نیسان جوک در سه تیپ اسکای‌پک، پلاتینیوم و اسپرت عرضه شد و در سال ۲۰۱۶ به بازار ایران رسید. تیپ اسپرت کمی با دو تیپ دیگر متفاوت است؛ این تیپ به سیستم توربوشارژ مجهز شده و به موتور ۱.۶۲ لیتری نیسان جوک کمک می‌کند تا ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور را به چرخ‌ها بفرستد. نیسان جوک اسکای‌پک و پلاتینیوم تک دیفرانسیل هستند و تنها نسخه اسپرت آن مجهز به سیستم دو دیفرانسیل ۳ حالته است.

این کراس‌اور کوچک کیفیت ساخت، ایمنی خوب و دوام فنی مناسبی را به مالک خود ارائه می‌دهد؛ اما در عوض فضای کابین کوچک، تعلیق خشک و امکانات رفاهی کمی دارد.

نیسان جوک اسپرت صفر کیلومتر این روزها قیمتی برابر ۱.۶۲ میلیارد تومان دارد؛ اما نسخه‌های کارکرده و مدل پایین‌تر آن با بودجه ۱.۵ میلیاردی قابل خریداری هستند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا