پیشنهاد سردبیرکمک رانندهنقد و بررسی خودرو

ریز به ریز مقایسه شاهین با دنا پلاس

در بازار خودرو امروز، به دلیل وجود تحریم‌ها، روی آوردن به خرید خودروهای داخلی را بیش از پیش شاهد هستیم. در این میان دو خودروسازی داخلی سایپا و ایران خودرو، رقابت تنگاتنگی دارند. در این مطلب ما قصد داریم دو محصول از این دو کارخانه را در مقابل هم قرار دهیم و با مقایسه شاهین با دنا پلاس نتیجه گیری کلی از این دو خودرو را ارائه دهیم.

مقایسه شاهین با دنا پلاس

با وجود تحریم‌های کمر شکنی که بازار خودروی داخلی را دستخوش تغییرات تخریبگر و نوسانات پی در پی می‌کند، اهتمام خودرو سازان داخلی برای ارائه محصولات وطنی همچنان به قدرت خود باقی است. مشکلات و اختلالات اخیر بازار با وجود انصراف خودرو سازان چینی از همکاری با شرکت‌های داخلی تجدید شده و راه حل‌های قابل ارائه جهت کاهش تنش‌‌های اقتصادی در این زمینه در حال بررسی و راستی آزمایی قرار دارند.

اواخر سال ۹۹ بود که سایپا به عنوان یکی از ابرقدرت‌های ساخت اتومبیل‌های داخلی، جدیدترین محصول خود یعنی شاهین را به بازار عرضه کرد. از آنجایی که جو رقابتی میان خودروهای تولید شده توسط شرکت سایپا و ایران خودرو همواره برپا و برقرار بوده است، قصد داریم خودروی شاهین را با همتای هم قیمت خود در میان سدان‌های ساخت ایران خودرو یعنی دنا پلاس مقایسه کنیم.

در ادامه ساختار فنی، کیفی و ایمنی هر یک از خودروهای ذکر شده را در مقام‌ قیاس با یکدیگر قرار داده و ویژگی‌‌های هر یک را معرفی می‌کنیم.

طراحی بصری؛ شاهین یا دنا پلاس

یکی از نکاتی که باید در مقایسه شاهین با دنا پلاس به آن توجه نماییم، طراحی بصری است. تنها با یک نگاه سطحی، برتری‌های ظاهری شاهین نسبت به دنا پلاس به لحاظ طراحی صنعتی نمودار خواهد شد. گرچه دنا پلاس نمونه ارتقا یافته سمند بوده و از سایر خودروهای ساخت شرکت ایران خودرو زیباتر به نظر می‌رسد اما با ایده‌آل‌های عصر مدرن خودروسازی فاصله‌ای دور و دراز دارد.

طراحی ظاهری دنا پلاس بر پایه چهارچوب‌های بصری سمند و طراحی بصری سمند بر مبنای ساختار پژو ۴۰۵ صورت گرفته است. در نتیجه طراحی ظاهری دنا پلاس را می‌توان تقلید ناشیانه‌ای از شکل بصری تولیدات سابق و تلفیق آن با فاکتورهای مدرن‌تر دانست. در حالی که تلاش برای ایجاد تمایز در این خودرو بی‌نتیجه مانده است.

به همین جهت دنا پلاس را می‌توان تمثیلی مملو از ناهماهنگی‌های ساختاری و ظاهری در نظر گرفت که گرافیک آن دچار جهت گیری‌های نامشخص شده است. شاهین سایپا اما از طراحی آپدیت شده و خاص‌تری در مقایسه با دنا پلاس برخوردار است. این خودرو که از قول سایپا نخستین سدان ملی معرفی شده است، با بهره‌گیری از نبوغ در طراحی مهندسی، می‌تواند سازگاری بیشتری با ایده‌آل‌های نوگرایانه مصرف کنندگان داشته باشد.

اگر بیس طراحی ظاهری این دو خودرو را بر مبنای حالت‌های هندسی گرافیکی مورد ارزیابی قرار دهیم، برخلاف دنا پلاس که در طراحی و ساخت پیکره آن از خطوط تیز استفاده شده است، شاهین با اقتباس از شکل ظاهری پلتفرم اصلی خود یعنی تویوتا یاریس دارای طرحی ویژه با منحنی‌های گرد و موزون است که از طرح پایه دنا پلاس فاصله زیادی دارد.

در این صورت می‌توان اظهار داشت که برگزیدن هر یک از سدان‌های شاهین و دنا پلاس با تکیه بر سلیقه و خواستگاهی متفاوت انجام می‌شود و در واقع طراحی‌‌های بصری این دو خودرو قادر به پوشش سلایق دیداری مصرف کنندگان گوناگون است. با این وجود نتیجه قطعی مقایسه طراحی ظاهری شاهین و دنا پلاس، برتری بی چون و چرای شاهین است.

مقایسه کابین شاهین سایپا و دنا ایران خودرو

مقایسه شاهین با دنا پلاس از نظر کابین نیز حائز اهمیت است. شاهین خودرویی در سگمنت C و دنا پلاس خودرویی با سگمنت D است. بنابراین ممکن است تصور عموم بر این پایه باشد که فضای داخلی اتاقک شاهین به نسبت دنا پلاس کوچک‌تر است. اما در واقع چنین نیست و حتی دنا پلاس به دلیل فرم صندلی‌های عقب از نمونه پایه خود یعنی سمند کوچک‌تر بوده و بخش پشتی کابین آن از شاهین کوچک‌تر به نظر می‌رسد. اما از آنجایی که فاصله محوری مناسبی برای این اتومبیل در نظر گرفته شده است، فضای فراخ به اندازه کافی در اختیار سرنشینان قرار می‌گیرد.

با وجود اینکه نوع مواد و اجزای بکار رفته در ساخت فضای داخلی کابین هر دو خودرو به لحاظ استانداردهای جهانی مورد تایید نبوده و نواقص موجود نشانگر دور بودن شاخصه‌های این خودرو از یک اتومبیل شهری با معیارهای مقرون به صرفه است، اما هر دو خودرو به لحاظ ابعاد کابین، سایز صندلی‌‌های راننده و سرنشینان و همچنین فاصله محوری ایجاد شده، گزینه‌ای مناسب برای کاربری خانوادگی و مسافرت‌های مختلف به شمار می‌آیند.

شاخصه‌های فنی شاهین سایپا در قیاس با دنا پلاس ایران خودرو

در دنا پلاس از موتور EF7 با قدرت ۱۱۴ اسب بخار و حجم ۱.۷ لیتر استفاده شده است. گیربکس در این خودرو از نوع ۵ سرعته دستی است که نمونه آن را در دیگر خودروهای ساخت این کارخانه نظیر سمند و پژو نیز می‌توان مشاهده کرد. بنابراین هم موتور و هم گیربکس بکار رفته در دنا پلاس از جهات گوناگون امتحان خود را پس داده و به عنوان سیستم‌هایی پرقدرت و بادوام شناخته می‌شوند.

این درحالی است که شاهین سایپا از موتور توربو با قدرت ۱۱۰ اسب بخار و حجم ۱.۵ لیتری بهره‌مند است‌. گرچه به لحاظ تئوری پیشرانه توربو شاهین از موتور EF7 دنا پلاس مدرن‌تر است اما در عمل پیشرانه EF7 دنا پلاس قوای محرکه بیشتری داشته و در نسخه توربو که قدرت آن به حدود ۱۵۰ اسب بخار می‌رسد، توان و دوامی فراتر از موتور توربو شاهین به نمایش خواهد گذاشت.

لذا دردسرهای استفاده از پیشرانه دنا پلاس در مقایسه با موتور شاهین کمتر بوده و سهولت کاربری بیشتری را برای مصرف کننده به ارمغان می‌آورد. دلیل اصلی برتری دنا پلاس به شاهین از نظر قدرت پیشرانه را می‌توان به نتایج حاصل از قطع همکاری شرکت برلیانس با سایپا نسبت داد.

پیش از اعمال تحریم‌ها سایپا برای استفاده از موتور ۱.۶۵ لیتری برلیانس در شاهین برنامه ریزی می‌کرد اما ظهور اثرات منفی ناشی از تحریم روابط این دو شرکت را به تاریکی کشاند و سایپا را ناگزیر به استفاده از موتور توربو شارژ ۱.۵ لیتری به عنوان پیشرانه شاهین کرد. با این وجود سایپا با هدف ارتقای سطح کیفی پیشرانه شاهین، قصد ارائه ورژن توسعه یافته این پیشرانه که مجهز به ۱۶ سوپاپ است را تا پایان سال آتی دارد.

البته ایران خودرو نیز پیشرانه اقتصادی ۳ سیلندری که برای ارتقای موتورهای قابل استفاده در خودروهای خود در نظر گرفته است را در اواخر سال ۹۹ معرفی نمود؛ با این وجود هنوز مشخص نیست که این پیشرانه به کدام یک از سدان‌های این شرکت تعلق خواهد داشت.

نتیجتا هر دو شرکت خودروسازی برنامه‌های مدونی را برای ارتقای نیروی محرکه خودروهای خود در آینده‌ای نزدیک ارائه کرده‌اند اما در حال حاضر و در این مقام مقایسه، می‌توان موتور دنا پلاس را نسبت به پیشرانه شاهین‌ مناسب‌تر و اقتصادی‌تر در نظر گرفت؛ چراکه این موتور دردسرهای نگهداری از سیستم‌ توربو شارژ را نداشته و با راندمان بالاتری به فعالیت می‌پردازد.

در ادامه مشخصات فنی شاهین و دنا پلاس را به شکل خلاصه مقایسه می‌نماییم:

مشخصات فنی شاهین سایپا

  • پیشرانه: ۴ سیلندر
  • تنفس: توربو شارژ
  • گیربکس: دستی ۵ سرعته
  • ماکسیمم قدرت موتور: ۱۱۰ اسب بخار در دور ۵۰۰۰
  • حداکثر میزان گشتاور: ۱۷۸ نیوتون متر در دور ۲۵۰۰
  • مقدار حجم موتور: ۱۴۹۷ سی سی
  • حداکثر سرعت: ۱۹۰ کیلومتر در هر ساعت
  • ترمز و پایداری: چهار چرخ دیسکی مجهز به سیستم‌های ABS، EBD، ESC، BAS و GSI
  • کیسه هوا: ۶ کیسه هوا، راننده و سرنشین بخش جلویی، کیسه هوای پرده‌ای

مشخصات فنی دنا پلاس

  • پیشرانه: ۴ سیلندر
  • تنفس: طبیعی
  • گیربکس: دستی ۵ سرعته
  • ماکسیمم قدرت موتور: ۱۱۵ اسب بخار در دور ۶۰۰۰
  • حداکثر میزان گشتاور: ۱۵۷ نیوتون متر در دور ۴۵۰۰
  • مقدار حجم موتور: ۱۶۴۶ سی سی
  • حداکثر سرعت: ۱۸۹ کیلومتر در ساعت
  • ترمز و پایداری: ترمز ضد قفل ABS، EBD و ترمز عقب و جلو دیسکی
  • کیسه هوایی: راننده و سرنشین جلو

مقایسه سطح ایمنی سایپا شاهین و ایران خودرو دنا پلاس

برای آنکه بهتر مقایسه شاهین با دنا پلاس صورت گیرد، باید این دو خودرو را از نظر سطح ایمنی نیز به خوبی مورد بررسی قرار داد. به لحاظ استانداردهای جهانی هر دو خودرو شاهین و دنا پلاس فاقد سیستم ESP هستند. با این وجود نتایج آزمون‌ها و تست‌های فنی و ایمنی مقاومت و امنیت در مقابل تصادفات نشان می‌دهد که شاهین سایپا در مقایسه با دنا پلاس ایمن‌تر بوده و از این نوع استانداردها تبعیت بیشتری دارد.

پلتفرم شاهین مدرن‌تر بوده و اصلاحات بنیادی که در چهارچوب ساختاری آن اعمال شده، خروجی بهتری را حاصل کرده است. لذا شاهین را می‌توان سدان ایمن‌تری نسبت به دنا پلاس و دیگر اعضای خانواده آن در نظر گرفت.

شاهین همچنین آزمون R95 استاندارد EC که جزء‌ ۶ مولفه اصلی جهت اخذ تاییدیه فروش در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود را با موفقیت پشت سر گذاشته است. هدف از انجام این تست بر روی خودروها این است که میزان سلامت و ایمنی راننده و استحکام خودرو در برخورد‌های جانبی با موانع گوناگون سنجیده شود.

البته این خودرو فاقد امکاناتی نظیر کنترل پایداری الکترونیکی و ایربگ‌های جانبی است. لازم به ذکر است که پلتفرم SP100 شرکت سایپا قادر به اخذ رتبه ایمنی بالاتری است. این پلتفرم ضمن مطابقت با استانداردهای ECE اروپا به لحاظ عملی نیز در مقایسه با سایر محصولات این کارخانه ایمن‌تر و مستحکم‌تر است.

در ساخت و طراحی دنا پلاس از تجهیزات ایمنی قابل قبول و متریال مناسب استفاده شده است. اما این خودرو بر خلاف شاهین آزمون‌های موسسات معتبر ایمنی را طی نکرده است و نتایج ایمنی سنجی و راستی آزمایی امنیتی را از این موسسات دریافت ننموده است. البته باید توجه داشت که ایمنی دنا پلاس به نسبت سایر خودروهای ساخت ایران خودرو بالاتر است.

مقایسه تجربه کاربری نوع سواری دو خودرو

گرچه شاهین مانند اتومبیل‌های مجهز به سیستم مولتی لینک از هولدینگ و سواری با کیفیت بسیار بالا برخوردار نیست اما به لحاظ سیستم تعلیق و چهارچوب اقتصادی مشابه با پلتفرم پایه خود یعنی تویوتا یاریس، در دسته بندی خودروهایی با تعلیق ساده دارای میله پیچشی (مشابه سیستم تعلیق دنا پلاس) برای محور عقب قرار می‌گیرد.

نمونه مورد آزمایش شاهین به دلیل قرار داشتن در مرحله آب بندی و عدم امکان ایجاد فشار بالا امکان مقایسه عملی را فراهم نمی‌کرد اما مطابق تحقیقات به عمل آمده، این خودرو روند تنظیمات سیستم فنربندی را به خوبی طی کرده و از نظر بالانس قابل قبول است.

همچنین تعادل مناسبی نیز میان میزان استحکام و نرمی فنرهای آن وجود دارد. در نتیجه به لحاظ بالانس و تعادل سیستم تعلیق نمی‌توان تفاوت قابل اعتنایی میان شاهین و دنا پلاس قائل بود. از آنجایی که شاهین مجهز به سیستم توربو شارژ است، حس سواری مناسبی را در رانندگی شهری برای سرنشینان ایجاد می‌کند و کارکرد قابل قبولی را در دور موتورهای میانی ارائه می‌دهد.

با این وجود باید خاطر نشان کرد که لذت رانندگی با شاهین ممکن است به دلیل کات آف‌های ایجاد شده در دورهای پایینی موتور (حدود ۵۵۰۰ دور در دقیقه) که از محدودیت دور موتور منشا می‌گیرد، کاهش یابد. علاوه بر این شاهین مانند خانواده تیبا به عایق کاری مناسب‌تری نیاز دارد تا صدای موتور ورودی به اتاقک خودرو تقلیل یابد.

دنا پلاس به دلیل عدم بهره‌مندی از موتور توربو و تاخیر عملکرد پدال گاز، رانندگی در مسیرهای شهری را کندتر و سنگین‌تر کرده و در مقایسه با شاهین کارکرد شتابی ضعیف‌تری را به نمایش می‌گذارد‌. با این وجود به دلیل نوع پیشرانه به کار رفته در دنا پلاس، نواقصی مانند کات آف زود هنگام و لگ توربو در این خودرو مشاهده نمی‌شود.

توان ترمزگیری در هر دو خودروی شاهین و دنا پلاس به دلیل بهره‌مندی از سیستم چهار چرخ دیسک با استانداردهای تعیین شده مطابق است و با این وجود عدم استفاده از سامانه ESP در این خودروها پکیج امنیتی کارکردشان را ناقص باقی گذاشته است.

امکانات رفاهی و آپشن‌های شاهین بهتر است یا دنا پلاس؟

شباهت زیادی میان آپشن‌های رفاهی سایپا شاهین و دنا پلاس ایران خودرو وجود دارد و این امر رقابت دو خودروی مذکور را تنگاتنگ خواهد کرد. گرچه امکانات در نظر گرفته شده برای هر دو خودرو با توجه به استانداردهای جهانی در فهرست امکانات مقدماتی برای هر خودرو محسوب می‌شود اما باید اذعان داشت که استفاده از این امکانات در مقایسه با آپشن‌های در نظر گرفته شده با سایر خودروهای ساخت داخل موقیت نسبتا چشمگیری به شمار می‌آید.

در ادامه امکانات رفاهی هر یک از این دو سدان را معرفی کرده و در جایگاه مقایسه قرار می‌دهیم.

امکانات رفاهی شاهین

از جمله مهم‌ترین آپشن‌های رفاهی شاهین سایپا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • فرمان الکتریکی دارای دکمه‌های کنترل و تنظیم سیستم صوتی
  • دارای سیستم برقی تاشو برای شیشه بالابرها و آینه‌های جانبی
  • مجهز به سانروف برقی
  • مجهز به صفحه نمایش مرکزی ۷ اینچی به همراه مسیریاب ماهواره‌ای و دوربین پارک
  • مجهز به سیستم تک کاناله تهویه مطبوع خودکار
  • مجهز به حسگرهای دنده عقب

مجهز به سیستم آلارم صوتی و تصویری جهت بستن کمربندهای ایمنی

  • مجهز به نشانگر موقعیت دنده‌ها
  • مجهز به چراغ مشایعت
  • مجهز به دی لایت و اتولایت
  • مجهز به کیلس و استارتر دکمه‌ای
  • مجهز به فرمان هیدرولیکی
  • مجهز به کروز کنترل
  • مجهز به رایانه سفر و سیستم ضد سرقت پیشرفته
  • مجهز به سنسور فشار باد تایرها (TPMS)
  • مجهز به ABS وEBD در در ترمزهای دیسکی چهار چرخ
  • مجهز به سیستم ISO FIX در صندلی عقب

امکانات رفاهی دنا پلاس

امکانات رفاهی در نظر گرفته شده برای دنا پلاس از جانب شرکت ایران خودرو شامل موارد زیر است:

  • کروز کنترل
  • چراغ روشنایی جهت دید بهتر فضای پایینی داخل اتاقک
  • سیستم پیشرفته ضد سرقت (ایموبلایزر)
  • شیشه سولار جهت ایجاد ایمنی کافی در برابر تاثیرات اشعه مضر UV آفتاب
  • دوربین مربوط به دید عقب
  • ایربگ‌های جانبی
  • چراغ جلویی مجهز به نور روز، لامپ ال ای دی و نئون
  • چراغ ولکام
  • سیستم بالابر برقی برای شیشه‌های جلو و عقب
  • ستون فرمان جمع شونده (تلسکوپی)
  • سیستم قطع سوخت خودکار
  • سانروف برقی
  • قفل مرکزی مجهز به ریموت کنترل رادیویی
  • سیستم هوشمند هشدار مرکزی مخصوص ورود غیر مجاز
  • سیستم مالتی پلکس (هوشمند عیب یابی)
  • قابلیت تنظیم خودکار کانال تهویه برای سرنشینان عقب خودرو
  • سیستم روشنایی موقت در فضاهای تاریک و کم نور

بازار فروش و قیمت شاهین و دنا پلاس در مقایسه با هم

تعداد خودروهای شاهین که در اختیار خریداران قرار گرفته محدود است‌ و به همین جهت قیمت رسمی خرید و فروش این خودرو هنوز اعلام و ثبت نشده است.‌ قیمت عرضه کارخانه این خودرو در سال ۹۹ حدود ۲۶۰ میلیون تومان برآورد شده بود و به همین جهت انتظار می‌رود که قیمت فروش شاهین در بازار در محدوده ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان قرار گیرد‌.

به این ترتیب رنج قیمت شاهین را می‌توان حد فاصل حدود قیمت دنا پلاس و دنا پلاس توبو در نظر گرفت. به بیان دیگر شاهین باید با دنا پلاس و دنا پلاس توربو به رقابت بپردازد.‌ البته باید خاطر نشان کرد که ورود تارا ایران خودرو به عنوان جدیدترین سدان این کارخانه به بازار عرضه و تقاضای خودرو، جو رقابتی میان شاهین سایپا و محصولات ایران خودرو را پر جنب و جوش‌تر می‌کند.

نتیجه نهایی مقایسه شاهین سایپا و دنا پلاس ایران خودرو

همانطور که پیشتر در مقایسه شاهین با دنا پلاس نیز اشاره شد، شاهین با طراحی بروز و ایمنی بالا دست پیش را در مقابل دنا پلاس دارد.‌ اما تجربه کاربری دنا پلاس و پیشرانه پر قدرت آن نیز به عنوان فاکتورهای برتری این خودرو نسبت به دنا پلاس در نظر گرفته می‌شوند. بنابراین اگر به دنبال خودرویی با طراحی منحصر به فرد و زیبا هستید که در عین حال از مولفه‌های ایمنی تضمین شده برای محافظت از سرنشینان برخوردار باشد، شاهین بهترین انتخاب برای شما خواهد بود‌.

در مقابل چنانچه به خرید خودرویی می‌اندیشید که علاوه بر بهره‌مندی از قوای محرکه ایده‌آل، به جهت تجربه کاربری موفق از دوام و کارایی مناسب برخوردار باشد، دنا پلاس نیازهای شما را به خوبی پوشش خواهد داد. با این وجود ورود تارا ایران خودرو به عنوان محصول تازه ساخت این کارخانه در بازار عرضه و تقاضا و همچنین پیشرفت قدرت و توان موتور شاهین در آینده‌ای نزدیک، ممکن است اساس و مبنای این مقایسه و محاسبه را به طور کامل تغییر دهد و شاهد تفاسیر متفاوتی از مقایسه خودروهای سایپا و ایران خودرو با یکدیگر باشیم.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا