آموزشپیشنهاد سردبیر

مهلت پرداخت جرایم رانندگی در سال ۱۴۰۱

جریمه شدن و پرداخت جرایم از اموراتی است که اکثر رانندگان به خوبی با آن آشنا هستند. همان طور که می‌دانید، قوانین زیادی در حوزه راهنمایی و رانندگی وجود دارد که تمام رانندگان وسایل نقلیه باید به آن‌ها احترام بگذارند. رعایت نکردن هر کدام از این قوانین در هنگام تردد با خودرو یا سایر وسایل نقلیه در جاده‌ها و خیابان‌ها یک نوع جرم محسوب شده و در صورت مشاهده توسط ماموران راهنمایی و رانندگی یا تجهیزات آن‌ها مانند دوربین‌های مداربسته، راننده متخلف مشمول جریمه خواهد شد. این جریمه‌ها بسته به نوع خلافی خودرو که راننده انجام می‌دهد، هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت متفاوت خواهند بود. نکته مهم در این مورد، پرداخت به موقع این جریمه‌ها است. برای این کار شما باید از مهلت پرداخت جرایم رانندگی به طور کامل اطلاع داشته و قبل از این که این مهلت به پایان برسد، نسبت به پرداخت اقدام کنید. در ادامه به طور مفصل این زمان پرداخت جریمه برای انواع جرایم رانندگی را توضیح خواهیم داد.

مهلت پرداخت جرایم رانندگی چه قدر است؟

رانندگانی که به دلایل مختلف توسط ماموران راهنمایی و رانندگی یا دوربین‌های کنترل آن‌ها جریمه می‌شوند، باید در فرصت موجود این جریمه را پداخت کنند. در غیر این صورت، مبلغ پرداختی آن‌ها شامل جریمه دیکرد شده و باید هزینه بیش‌تری را پرداخت کنند. حال سوال مهم بسیاری از رانندگان این است که چه قدر برای پرداخت جریمه فرصت خواهند داشت. طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، این افراد از لحظه صادر شدن جریمه به صورت قبض یا الکترونیک، ۶۰ روز کامل فرصت دارند تا این جریمه را پرداخت کنند. در صورتی که راننده متخلف در این دو ماه مهلت در نظر گرفته شده برای پرداخت جریمه اقدامات لازم را انجام ندهد، مشمول جریمه دیرکرد خواهد شد و به این ترتیب باید هزینه بیش‌تری بپردازد. البته این جریمه دیرکرد برای همه انواع جرایم رانندگی یکسان نیست و برای هر کدام از آن‌ها دارای شرایط متفاوتی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

انواع جرایم رانندگی کدام‌اند؟

قبل از این که به جریمه دیرکرد وروش اعمال آن بپردازیم، ابتدا باید توضیحاتی در مورد انواع جریمه‌های رانندگی ارائه دهیم. زیرا همان طور که گفتیم، جرایم رانندگی هم از نظر کمیت و مبلغ جریمه و هم از نظر کیفیت یعنی جریمه مالی، نمره منفی و سایر موارد این چنینی با هم تفاوت دارند. در نتیجه،‌ مدت زمان عدم پرداخت آن‌ها هم که باعث اضافه شدن جریمه دیرکرد می‌شود، با یک دیگر تفاوت دارد. جرایم رانندگی با توجه به نوع اعمال آن‌ها در چند دسته مختلف قرار می‌گیرندو این موارد شامل جریمه‌های تسلیمی، الصاقی، دوربین، خودداری ودوبرگی می‌شوند. اکنون هر کدام از این انواع جریمه‌های رانندگی را به طور مختصر برای شما بیان خواهیم کرد تا آشنایی مناسبی با آن‌ها داشته باشید. در ادامه نحوه اعمال جریمه دیرکرد در صورت عدم پرداخت هر کدام از آن‌ها در مهلت پرداخت جرایم رانندگی را برای شما توضیح می‌دهیم.

جریمه‌های تسلیمی

این نوع جریمه‌های رانندگی زمانی اتفاق می‌افتند که هم مامو راهنمایی و هم راننده متخلف در صحنه حضور داشته و جریمه توسط این مامور انجام می‌شود. در واقع در بیش‌تر اوقات راننده متخلف در حال تردد است و با تذکر پلیس متوقف می‌شود. در این گونه موارد مامور راهنمایی و رانندگی مدارک ماشین و راننده را درخواست می‌کند و قبض جریمه را با وارد کردن اطلاعات کامل می‌نویسد. در نهایت این قبض را به خود راننده تحویل داده یا به اصطلاح این قبض را به او تسلیم می‌کند. همین مورد هم دلیل نام گذاری این نوع جریمه است. به قبوض جریمه‌ای که به این صورت صادر می‌شوند، قبض دست نویس هم گفته می‌شود.

همین طور بخوانید: استعلام خلافی خودرو با پیامک

جریمه‌های الصاقی

این نوع جریمه‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که راننده در محل خودرو حضور نداشته و مامور پلیس جریمه را اعمال می‌کند. در بیش‌تر موارد جریمه‌های الصاقی در هنگام پارک خودرو درر مکان‌هایی که پارک ممنوع است، اعمال خواهند شد. با توجه به این که در این گونه موارد راننده در محل حاضر نیست، مدارک او و مدارک ماشین هم در دسترس نبوده و قبض جریمه بر اساس اطلاعات عمومی اتوموبیل صادر می‌شود. این اطلاعات شامل شماره پلاک خودرو، نوع و رنگ آن می‌باشند. بعد از صدور قبض جریمه، ماموار پلیس این قبض را به گونه‌ای به خودرو متصل می‌کند که راننده در هنگام حضور، متوجه آن بشود. معمولا قبض جریمه در زیر برف پاک کن قرار می‌گیرد. به همین دلیل به این نوع جریمه‌ها، جریمه الصاقی گفته می‌شود. مهلت پرداخت جرایم رانندگی از نوع الصاقی هم مانند سایر جرایم ۶۰ روز می‌باشد.

جریمه خودداری

گاهی اوقات ممکن است مامور پلیس خودرو متخلف را متوقف کرده و موارد تخلف رو به او گوشزد کند، در ادامه هم قبض جریمه را برای او صادر کند. اما راننده این موضوع را قبول نداشته و به دلیل عصبانیت در آن لحظه قبض جریمه را نپذیرفته و صحنه را ترک کند. به این گونه جریمه‌ها که راننده از پذیرفتن قبض جریمه امتناع می‌کند، جریمه خودداری گفته می‌شود.

جریمه‌ دوبرگی

در بسیاری از موارد پیش می آید که پلیس به دلیل انجام یک تخلف توسط خودرو یا مشکوک شدن به آن دستور توقف می‌دهد، اما راننده توجه‌ای نکرده و به مسیر خود ادامه می‌دهد. این موضوع می‌تواند به صورت عمد توسط راننده انجام گیرد یا این که سهوا و به دلیل متوجه نشدن هشدار پلیس رخ دهد. به هر حال، چه سرپیچی از دستور پلیس به صورت عمدی بوده و چه سهوا این اتفاق رخ داده باشد، برای این راننده قبض جریمه دوبرگی صادر خواهد شد. یک برگ جریمه برای تخلف او و برگ دیگر هم برای توجه نکردن به دستور ایست پلیس می‌باشد.

اعمال جریمه توسط دوربین‌های کنترل

یکی دیگر از موارد اعمال جریمه که این روزها بسیار هم رایج شده است، انجام این کار با استفاده از دوربین‌های کنترل می‌باشد. این دوربین‌ها به دو شکل در مسیر خودروها قرار می‌گیرند. یکی قرار دادن دوربین های هوشمند است که بیش‌تر برای کنترل سرعت و طرح‌های ترافیکی مناسب هستند. دیگری دوربین هایی هستند که به وسیله اپراتور کنترل می‌شوند. این دوربین‌ها صحنه‌های مختلف را ضبط کرده تا در آینده امکان بررسی تخلف وجود داشته باشد. در حالت اول جریمه به صورت هوشمند انجام گرفته و به شماره موبایل راننده متخلف پیامک می‌شود. در حالت دوم جریمه توسط اپراتور دوربین که از ماموران پلیس است، صادر خواهد شد.

جریمه دوربینی

جریمه دیرکرد در انواع جریمه‌های رانندگی به چه صورت است؟

در بخش‌های قبل بیان کردیم که مهلت پرداخت جرایم رانندگی در حدود دو ماه یا ۶۰ روز بعد از صدور جریمه می‌باشد. اما برخی از انواع جرایم رانندگی در صورت عدم پرداخت آن‌ها در موعد مقرر مشمول جریمه دیرکرد هم خواهند شد و راننده متخلف باید مبلغ بیش‌تری را پرداخت کند. جریمه دیرکرد به این صورت است که اگر شما در پایان مهلت ۶۰ روز جریمه را پرداخت نکرده باشد، مبلغ آن دو برابر خواهد شد. یعنی صد درصد مبلغ جریمه به آن اضافه می‌شود. لازم به توجه است که جریمه‌های از نوع تسلیمی،‌الصاقی و خودداری شامل جریمه دیرکرد می‌شوند. اما جریمه‌هایی دوبرگی و آن‌هایی که توسط دوربین‌های کنترل پلیس اعمال شده‌اند، مشمول این نوع جریمه دیرکرد نخواهند شد. پس اگر جریمه شما از نوع دوبرگی یا با دوربین است، در هر زمانی می‌توانید بدون افزایش آن را پرداخت کنید. اما در غیر این صورت باید عجله کرده و در مهلت پرداخت جرایم رانندگی این کار را انجام دهید.

از دست ندهید: استعلام خلافی خودرو با کد ملی

آیا امکان بخشودگی جریمه دیرکرد وجود دارد؟

همان طور که گفتیم، در صورتی که رانندگان متخلف در مهلت پرداخت جرایم رانندگی نسبت به پرداخت مبلغ آن‌ها اقدام نکنند، مشمول جریمه دیرکرد خواهند شد. حال سوال بسیاری از رانندگان این است که آیا امکان بخشودگی این جرایم وجود دارد یا به هر حال باید آن‌ها را پرداخت کنند. در پاسخ باید بگوییم که امکان بخشش اصل جریمه وجود ندارد. اما بسیاری از موارد طرح‌هایی مبنی بر بخشوذدگی جرایم رانندگی ارائه می‌شوند که امکان بخشش جریمه دیرکرد را فراهم می‌کنند. به این ترتیب، در صورتی که رانندگان در زمان این طرح‌ها نسبت به پرداخت جریمه اقدام نمایند، جریمه دیرکرد آن‌ها بخشوده خواهد شد. البته هیچ گونه تضمینی برای ارائه این گونه طرح‌ها وجود ندارد و بهتر است برای جلوگیری از افزایش مبلغ جریمه خود، در مهلت پرداخت جرایم رانندگی اقدامات لازم را انجام دهید.

سوالات متداول در مورد مهلت پرداخت جرایم رانندگی

  • مهلت پرداخت جرایم رانندگی چه قدر است؟

رانندگان متخلف از زمان صدور قبض جریمه در حدو دو ماه یا ۶۰ روز تمام فرصت دارند که مبلغ جریمه خود را پرداخت کنند؛ در غیر این صورت مشمول جریمه دیرکرد خواهند شد.

  • انواع جریمه های رانندگی کدام‌اند؟

جریمه‌های رانندگی با توجه به نوع وقوع و اعمال در چند دسته مختلف قرار می‌گیرند؛ این موارد شامل جریمه‌های تسلیمی،‌الصاقی، خودداری، دوبرگی و جریمه اعمالی با دوربین می‌شوند که در این جا هر کدام را توضیح داده‌ایم.

  • نحوه اعمال جریمه دیرکرد برای هر کدام از انواع جرایم رانندگی به چه صورت است؟

در صورتی که رانندگان متخلف در مهلت پرداخت جرایم رانندگی برای انجام این کار اقدام نکنند، مشمول جریمه دیرکرد خواهند شد. به این ترتیب، مبلغ جریمه آن‌ها دو برابر شده و باید صد درصد بیش‌تر از مبلغ جریمه را هم پرداخت کنند. این نوع اعمال جریمه دیرکرد بر روی جریمه‌های تسلیمی، الصاقی و خودداری صادر شده و برای سایر انواع جریمه‌ها اعمال نمی‌شوند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا