پیشنهاد سردبیرمطالب ویژه

هر آنچه باید درباره لوازم یدکی خودرو بدانید

دانش فنی یا آشنایی نسبی با قطعات مختلف خودرو باعث می‌شود که از نحوه‌ی عملکرد اتومبیل آگاه باشیم. با ما همراه باشید تا علاوه بر شناخت قطعات و لوازم یدکی خودرو و کارکردشان، از مشکلاتی که ممکن است در آینده قطعات مختلف به آن دچار شوند پیشگیری کنیم.

قطعات خودرو

راننده‌ی خودرو باید آشنایی نسبی با قطعات ماشین و کارکرد آن داشته باشد. از این رو،با شنیدن اسم قطعات مختلف خودرو مانند تسمه تایم، یاتاقان، آلترناتور و… یک دید کلی نسبت به آن بخش از خودرو که دچار مشکل است می‌شود. همچنین، با این ترتیب کمتر ممکن است در دام مکانیک‌های غیر منصف قرار گیرد.

در ادامه‌ی این مقاله مروری بر لیست لوازم یدکی خودرو خواهیم داشت.

لیست لوازم یدکی خودرو

در این لیست شما با قطعات مختلفی مانند تسمه تایم، یاتاقان، واتر پمپ، ترمز ABS، دینام، پلوس و سیبک فرمان آشنا می‌شوید.

تسمه تایم

نقش تسمه تایم به عنوان یکی از قطعات خودرو این است که عامل اتصال سوپاپ به میل‌لنگ است. به این ترتیب، حرکت سوپاپ‌ها درست انجام می‌گردد. مکان قرار گرفتن تسمه تایم در سرسیلندر است. این قطعه از لحاظ نصب و تنظیم دارای حساسیت بالایی است و می‌بایست زمان نصب حداکثر دقت به عمل آید. در صورتی که تسمه تایم به درستی نصب نشود ممکن است هزینه‌های گزافی به بار آورد.

همچنین، تسمه تایم زمان تعویض استاندارد مشخصی دارد. اگر در زمان مشخص شده اقدامی برای تعویض آن انجام نشود سوپاپ و پیستون با یکدیگر برخورد کرده و در نتیجه سوپاپ مجب کج می‌شود.

یاتاقان

قطعاتی که درون موتور قرار گرفته است عموما فلزی هستند. هنگامی که دو قطعه فلزی بر یکدیگر ساییده می‌شود، در اصطلاح اصطحکاک ایجاد می‌شود و در اثر اصطلاک، حرارت تولید می‌شود. عملکرد یاتاقان این است که قطعات خودرو را کنار یکدیگر قرار دهد و با تولید لایه‌ی روغنی از اصطحکاک جلوگیری کند.

محل قرارگیری یاتاقان، بین دسته پیستون و میل‌ لنگ است. اگر خرابی در این قطعه بر اثر گرد و خاک به وجود آید، باعث می‌شود که حرارت این بخش بالا رود و منجر به سوختن موتور شود.

لیست لوازم یدکی خودرو

واتر پمپ

واتر پمپ به عنوان یکی از اساسی‌ترین قطعات خودرو بشمار می‌رود. این قطعه، موظف است که آب را در موتور به گردش آورد و باعث گردد موتور خنک شود. مسئولیت چرخش این قطعه به عهده‌ی تسمه تایم است. لازم به ذکر است که اگر از زیر رادیاتور خودرو متوجه شدید آب نشت کرده است، خرابی واتر پمپ را در نظر داشته باشید. در حالت خرابی واتر پمپ، واشر سرسیلندر دچار خرابی می‌شود و حتی ممکن است منجر به خرابی موتور خودرو دچار نیز شود.

ترمز ABS

ترمز ABS یا به عبارتی ترمز ضد قفل، فشار ترمز را تنظیم می‌کند و هاهنگی چرخش چرخ با یکدیگر به عهده دارد. این فرآیند باعث می‌شود که  از قفل شدن چرخ ماشین جلوگیری شود.

ترمز ABS دارای یک بخش کنترلر است که تمامی موارد مربوط به فرایند محاسبات و ارسال فرمان توسط آن انجام می‌گردد. این بخش کنترلگر، که نام یونیت ABS شناخته می‌شود، مانند مغز برای سیستم ترمز عمل می‌کند. یونیت ABS مقدار فشار ترمز و مقدار سرعت چرخ را اندازه‌گیری می‌کند و سپس با انجام محاسباتی خاص، مشخص می‌کند که چرخ قفل است یا نه. در نهایت با کنترل پیستون برگشتی  مانع از قفل شدن چرخ می‌شود.

آلترناتور یا دینام

هنگتمی که استارت زده می‌شود، باتری خودرو باعث می‌گردد که خودرو روشن شود. همچنین، در نظر داشته باشید که قسمت‌های برقی خودرو عموما با باتری درگیر هستند. قابل توجه است که باتری توان لازم برای شارژ را از قطعه‌ای به نام دینام دریافت می‌کند. دینام خودرو نیز مانند واتر پمپ نیروی محرکه مورد نیاز را از تسمه تایم دریافت می‌کند. در صورت خرابی دینام، چراغ قرمز رنگ باتری مشاهده می‌شود. توجه داشته باشید که خرابی بلبرینگ‌ها منجر به خرابی دینام می‌شود.

پلوس یا اکسل

پلوس یا اکسل قطعه‌ای است که وظیفه دارد قدرت را از دیفرانسیل به چرخ ها انتقال دهد. پلوس دارای قسمت‌های مختلفی می‌باشد. یکی از حساس‌ترین قسمت‌های آن گردگیر پلوس نام دارد که به صورت یک قیف برعکس است و کارکرد آن جلوگیری از ورود گرد و غبار به سر پلوس‌ها می‌باشد.

بهتر است که در بازدیدهای دوره‌ای اتومبیل، گردگیرها را نیز مورد بررسی قرار دهید. این عمل موجب می‌شود که  در صورت پارگی یا وجود مشکل آن‌ها را تعویض نمایید. توجه داشته باشید که  در صورت نادید گرفتن این مساله، پلوس شما به‌ علت و خاک دچار خرابی می‌گردد. نشانه‌ی خرابی آن صدای تق‌تق در زمان دور زدن است.

سیبک فرمان

سیبک بخشی از خودرو است که موجب می‌شود حرکت و چرخش فرمان به چرخ‌های جلو انتقال پیدا کند. اگر سیبک گرفتار خرابی شود، هنگامی که در حال حرکت باشید و به سطوح شیب‌دار برسید، صدای عجیبی به گوش شما خواهد رسید. با شنیدن این صدا حتما برای تعویض سیبک فرمان اقدام کنید.

در صورت خرید ماشین دست دوم، توجه داشته باشید که این قطعه به راحتی قابل ملاحظه نیست و در دید شما قرار ندارند. در نتیجه سختی دسترسی به آن، خرابی سیبک فرمان به راحتی قابل تشخیص نیست مگر اینکه از متخصص کارشناسی خودرو کمک بگیرید. در ایرانی کار بهترین متخصصان کارشناسی خودرو گردهم آمده تا شما خریدی ایمن و آسان داشته باشید.

قیمت لوازم یدکی خودرو

قطعات و لوازم یدکی خودرو در بازارها و فروشگاه‌های مختلف دارای قیمت‌های متفاوتی است. شما می‌توانید برای تهیه قطعه‌ی مورد نیاز خود به پخش لوازم یدکی خودرو مراجعه کنید یا اینکه با جستجوی لوازم یدکی تهران در محیط اینترنت به فروشگاه‌های آنلاینی که لوازم یدکی خودرو عرضه می‌کنند دسترسی پیدا کنید.

در بخش فروشگاه ایرانی کار تلاش ما بر این است که تمام لوازم یدکی مورد نیاز خودروی شما را تامین کنیم.

 

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا